Toukokuisten turinat

Täälläkin yhtä kuulostelua jokaisesta pienestä tuntemuksesta. Kun tulee joku kipu tai tunne niin sitä miettii heti että onkohan tämä nyt huolestumisen arvoinen vai ei. Meillä antoi terkka soman tulostetun muistilapun siitä milloin on syytä olla yhteydessä päivystykseen/neuvolaan. Vatsakivun kohdalla luki että jos ei mene levossa ohi niin pitäisi reagoida. Yritän pitää sitä itselläni ohjenuorana.

Mulla tulee jopa pahasta ummetuksesta samanlaisia fiiliksiä kuin menkoista, menevät jotenkin sekaisin ne kaksi tuntemusta. Toivottavasti helpottaa nuo sun vaivat Mimosa-18.
 
Mistä ne kivut sit johtuu? Varsinki menkkakivut?

Viimeksi kohdun kasvusta tai venymisestä. Vauvalla oli jaikkibhyvin ja ei ollut tulehdusta tms. niin jäätiin seuraamaan. Ehkä nyt sama. Mulla on lisäksi kohdussa monta kosketusarkaa aluetta. Näin oli myös viimeksi.
 
Nyt oli julkaistu uusi äitiyspakkaus. Kuluvan vuoden pakkaus julkistettiin vasta maaliskuussa, joten tarkoittaakohan tämä että uudet pakkaukset tulevat jaettavaksi aikaisemmin kuin edellisinä vuosina. Niin että meillekin tulisi tämä uusi!
:Smiling Face With Smiling Eyes:
Tykkään enemmän uuden pakkauksen värimaailmasta.
 
Nyt oli julkaistu uusi äitiyspakkaus. Kuluvan vuoden pakkaus julkistettiin vasta maaliskuussa, joten tarkoittaakohan tämä että uudet pakkaukset tulevat jaettavaksi aikaisemmin kuin edellisinä vuosina. Niin että meillekin tulisi tämä uusi!
:Smiling Face With Smiling Eyes:
Tykkään enemmän uuden pakkauksen värimaailmasta.

Lukee ainki et edellinen pakkaus jaetaan loppuun ensin. Tiedä sitten paljo sitä vuoden 2021 pakkauksia on vielä jäljellä.
 
Joo ja aiemmin muistan lukeneeni että nyt korona-aikana äitiyspakkausten kysyntä on ollut hienoisessa nousussa, joten ehkä edellinen pakkaus ehtii loppua ennen maaliskuuta.
 
Minä kans tykkäsin tästä uudesta pakkauksesta ja toivoisin kovasti saavani sen.
 
Jossain uutisessa oli että vanhat jaetaan loppuun vuodenvaihteessa. Eli uusi olisi todennäköisesti tulossa ainakin meille kun haen vasta maaliskuun lopussa :Smiling Face With Open Mouth:
 
Yritän venyttää äitiyspakkauksen hakua maaliskuun alkuun (la 6.5.) ellen kuule aiemmin että saa jo uutta :) siis en kestä jos en saa uutta! Mutta luulen että vanha jaettu tammi-helmikuussa loppuun.
 
Minä myös vitkuttelen hakemisen kanssa viimeiseen asti, jotta varmasti saa uuden pakkauksen. Ellei sitten tosiaan tuu aiemmin tietoa siitä, että vanhat on jo jaettu.

En yhtään muista esikoisen ajalta, että mitäköhän kautta sain raskaustodistuksen äitiyspakkausta varten. Saiko joku teistä lääkärintodistusta lääkärissä vai pyydetäänköhän se neuvolasta?
 
Neuvolasta saa raskaustodistuksen :Slightly Smiling Face:

Minäkin suunnittelin vetkutella äitiyspakkauksen hakemista mahdollisimman pitkään. Tässä uudessa paketissa on myös mahdollista saada ensikirja saameksi niin ihan sitäkin ajatellen.
Edellisessä olisi kyllä ollut sievempi laatikko mutta liikaa beigeä vaatteissa. Erityisen ihania tuossa uudessa viltti, ruokakaukalo ja ne pandapöksyt. Ulkovaatteet ja makuupussi myös suloisia.

Omassa elämässä on vähän vaikeampia juttuja menossa nyt niin huomaan pakenevani todellisuutta yhä enemmän tähän vauvaelämästä haaveiluun. Ja se toimii kyllä, helppo sulkea ulko-ovi tuolta pakkasviimalta ja samalla mieli kaikelta muulta.

En uskalla kirjoittaa että pahoinvointi hellitti, koska viimeksi kun kehuskelin siitä ääneen että ollut parempia päiviä, se tuli heti takaisin. Mutta kirjoitan että huono olo on unohtanut mlnut aina joksikin hetkeksi, niin olenkin huomannut muut raskausolot helpommin. Olisiko se raskaushormoni nyt sitten noussut riittämiin ja selittäisi miksi olen muuttunut niin itkuherkäksi ja varsin sopimattomissa tilanteissa. Pillitän välillä ihan missä sattuu ja on vaikea saada se loppumaan kun kerran alkaa.

Tuntuu kyllä erittäin raskaana olevalta tällä haavaa ja se on ihanaa.
 
Täällä myös itkuherkkyyttä kyllä havaittavissa. Ja ärsyynnyn todella helposti.

Jouduin varaamaan ajan sokerirasitukseen vanhempieni asuinpaikkakunnalle aatonaattona, kun aika ei olisi järjestynyt omalle asuinpaikkakunnalleni ennen kuin vasta joulun jälkeen. Ahdistaa jo valmiiksi mennä istumaan sinne niin pitkäksi aikaa köhivien ihmisten joukkoon, kun tämä koronatilanne on kuitenkin tosi huono...
 
No niin, nyt olen mielestäni kirjoittanut tänne ryhmään 30 viestiä (viimeinkin). Olen laittanut ylläpidolle pyynnön saada liittyä teidän muiden seuraan salaiseen ryhmään. Toivottavasti pyyntö hyväksytään pian. :Grinning Face With Smiling Eyes:
 
Joo minäkin jaan tuon köhivien ihmisten pelon, kun olen terveyskeskuksen vuodeosastolla töissä. Mulla on nyt kolme rokotetta mutta pelkään silti että tuon koronan kotiin riskiryhmään kuuluvalle lapselle, jolla on muutenkin just nyt terveyshuolia.

Hänelle saatiin viimein lähete erikoisairaanhoitoon, jouluksi. Se on meille tuttu paikka mutta ollaan saatu viettää jo monta joulua kotona. Jos menee joulu osastolla niin ehkä joku pääsee tuomaan hänen lahjat. Itse hankkimani piilotan varmuuden varalta takakonttiin mukaan.

Minunhan piti ottaa se koronarokotteen kolmas tehoste nyt raskausaikana. Nosti kuumepiikin, säryt ja vatsa meni sekaisin. Oli pitkät tunnit kun murehdin miten rokote vaikuttaa kohdun sisälle. Onneksi tämä pieni liikkuu niin paljon että se rauhoitti hyvin omia pelkoja. Pohdin että johtuikohan raskaudesta kun tuli tällä kertaa kovat oireet, työkaverit pääsi vähemmällä. Mun piti lähteä kesken päivän seuraavana aamuna töistä.

Luin Ylen jutun siitä kuinka somessa leviää huhu Oysissa syntyvistä lapsista, joilla on neurologisia oireita. Oys on yrittänyt omalta osaltaan katkoa huhuilta siivet. Välillä tekee niin pahaa seurata tätä kaikkea että multa meinaa loppua sanat. Yritän jatkuvasti muistutella itseäni ettei se tuntuisi niin pahalta jos en olisi raskaana.
 
Joo minäkin jaan tuon köhivien ihmisten pelon, kun olen terveyskeskuksen vuodeosastolla töissä. Mulla on nyt kolme rokotetta mutta pelkään silti että tuon koronan kotiin riskiryhmään kuuluvalle lapselle, jolla on muutenkin just nyt terveyshuolia.

Hänelle saatiin viimein lähete erikoisairaanhoitoon, jouluksi. Se on meille tuttu paikka mutta ollaan saatu viettää jo monta joulua kotona. Jos menee joulu osastolla niin ehkä joku pääsee tuomaan hänen lahjat. Itse hankkimani piilotan varmuuden varalta takakonttiin mukaan.

Minunhan piti ottaa se koronarokotteen kolmas tehoste nyt raskausaikana. Nosti kuumepiikin, säryt ja vatsa meni sekaisin. Oli pitkät tunnit kun murehdin miten rokote vaikuttaa kohdun sisälle. Onneksi tämä pieni liikkuu niin paljon että se rauhoitti hyvin omia pelkoja. Pohdin että johtuikohan raskaudesta kun tuli tällä kertaa kovat oireet, työkaverit pääsi vähemmällä. Mun piti lähteä kesken päivän seuraavana aamuna töistä.

Luin Ylen jutun siitä kuinka somessa leviää huhu Oysissa syntyvistä lapsista, joilla on neurologisia oireita. Oys on yrittänyt omalta osaltaan katkoa huhuilta siivet. Välillä tekee niin pahaa seurata tätä kaikkea että multa meinaa loppua sanat. Yritän jatkuvasti muistutella itseäni ettei se tuntuisi niin pahalta jos en olisi raskaana.

Tiedätkö onko se vaan huhu vai onko siinä perää? :sad001
 
Tiedätkö onko se vaan huhu vai onko siinä perää? :sad001

No tuskin on perää. Ku sitä uutisia tykätään tehä millo mistäkin. Ja sairaala on ottanu tähän kantaa. Mut huhu laitetaa liikkeelle ni eihä se heti lopu. Kyl sitä ihminen voi keksiä mistä vaan juttua.
 
Suhtaudun siihen samanlaisena perättömänä huhuna kuin muihinkin juttuihin siitä että sairaalat olisivat täynnä koronarokotteiden haitoista kärsivistä ihmisistä. Se ei pidä paikkaansa. Sairaanhoito on toki kuormittunut, mutta se johtuu koronatestauksesta, jäljittämistyöstä, rokotekampanjasta sekä osasto- että tehohoitopaikkoja vievistä koronasairaista.

Itselleni tuli siitä ensimmäisestä, AstraZeneca-rokotteesta, kummallisia mustelmia, mutta omasta tuttavapiiristä en ole kuullut kenestäkään muusta, joka olisi saanut vakavia haittoja rokotteista, ja tunnen aika paljon esimerkiksi hoitoalan ihmisiä. Muihinkin rokotteisiin liittyvät normaalit oireet sen sijaan on yleisiä, kuume, lihaskivut, päänsärky. Aika pianhan se Astra vedettiinkin pois rokoteohjelmasta, eli minä ajattelen että turvallisempi rokote meille jäi suurempaan levitykseen Suomessa.

Sairaanhoitoon kuuluva salassapitovelvollisuus tekee sen otolliseksi kohteeksi levittää tällaisia perättömiä juttuja. Tähän mennessä raskaana olevia on rokotettu niin paljon, ettei mikään taho maailmassa saisi kaikkia niitä äitejä vaimennettua jos se rokote vaurioittaisi syntymättömiä lapsia.
 
Minä uskalsin ottaa sen tehosteen raskaana, vaikka aluksi epäilytti. Kun tätä aikaa seuraa ja on tietyllä tapaa herkkä ihminen, niin tottakai sitä tulee mietittyä kaikkea. Meille nyt vaan sattui tämmönen hetki olla raskaana, kun maailma on vähän sekaisin.
 
Mä en oo ottanut enkä tuu ottamaan rokotteita ja ainoa asia mikä mua tässä koronassa pelottaa on se, että miten pitkälle viedään se ettei rokottamattomana pääse mihinkään. Jos olisin kipeä, jäisin kotiin enkä kuljeskelisi ympäriinsä tartuttamassa, näin tein jo ennen koronaa ja hyvin vähällä sairastamisella on selvitty. Lapsellakin ainoa vaiva on toistuva yskä joka tulee aina lämpötilanvaihtelusta, muita tauteja ei hänellä ole ollut ja hän on nyt 6 v. Toivoisin ymmärrystä myös meille jotka olemme päättäneet toisin, en ole mikään tautipesä vain koska en ole rokotettu. :red-heart: Tuntuu aina pahalta lukea näitä keskusteluja.
 
Ei mulla ollut tarkoitus syyllistää ketään. Kirjoitin tänne tästä aiheesta siksi koska itse pelkäsin ottaa koronarokotetta nyt raskaana ollessa ja ajattelin että joku muukin saattaa miettiä tätä asiaa nyt. Itsellä usein pelkoihin auttaa niiden sanallistaminen ja vertaistuki.

Kuulin omalta ystävältä jokin aika sitten että etelässä koronateholla hoidetaan raskaana olevia ja pian sen jälkeen uutisoitiinkin että raskaana olevat ovat nyt Delta-variantin myötä riskiryhmää. Joten kyllähän sitä täytyi pysähtyä miettimään mitä valitsee. Jos korona äityy vakavaksi raskaana olevalla, täytyy lapsi ottaa ulos kohdusta ennen kuin äiti laitetaan hengityskoneeseen, jolloin äiti taistelee hengestään teholla ja lapsi keskolassa. Toisaalta tältä skenaariolta suojaavan rokotteen ottaminen raskaana ollessa herättää taas toisenlaisia kysymyksiä.

Mun on hoitajana helpompi nähdä miten paljon disinformaatiota tällä hetkellä ihmisten vuorovaikutuksessa leviää, liittyen esimerkiksi rokotteen vuoksi hoitoon joutuneista, niin voin onneksi jättää pelottelijoiden tempaukset omaan arvoonsa.
 
Oon aiemmin ollut useinkin näytteenotossa ottamassa koronanäytteitä ihmisiltä, mutta nyt on linjattu neuvoloissakin alleviivaamaan että on liian iso riski raskaanaolevalle altistua koronalle työtehtävien kautta, niin osasin pyytää esimieheltä ettei mua laitettaisi koronapotilaiden hoitotyöhön tai näytteenottoon. Toisille meistä se koronan uhka on konkreettisempi, ja siltikään en osaa oikein pelätä itseni puolesta, vanhemman lapsen ja tämän uuden puolesta kyllä osaan.

Kun on itse ottanut rokotteet riskiryhmien suojelemiseksi ja läpi pandemian ollut tiedossa, että perusterveenä todennäköisesti sairastaisin taudin lievänä, niin on kyllä ollut vaikeuksia mieltää itseään nyt riskiryhmään kuuluvaksi.
 
Takaisin
Top