Toukokuisten turinat

Me käytiin tänään yksityisellä katsoon saataisiinko sukupuolelle varmistusta, ja pieni poikahan siellä näyttäisi köllivän :smiling face with heart-eyes:
Lisäksi mittailtiin ja kaikki muut mitat vastasi viikkoja, mutta vatsanympärys oli viikon "pidemmällä" :tears: onko kellään muulla ollut näin? Kuulemma ruumiinosat kasvaa eri tahtiin mutta jotenkin niin koomista että masua on kasvateltu huolella :rolling:
 
Me käytiin tänään yksityisellä katsoon saataisiinko sukupuolelle varmistusta, ja pieni poikahan siellä näyttäisi köllivän :smiling face with heart-eyes:
Lisäksi mittailtiin ja kaikki muut mitat vastasi viikkoja, mutta vatsanympärys oli viikon "pidemmällä" :tears: onko kellään muulla ollut näin? Kuulemma ruumiinosat kasvaa eri tahtiin mutta jotenkin niin koomista että masua on kasvateltu huolella :rolling:

Meillä päänympärys vastasi ikää 17+3 ja vatsanympärys vastasi 17+5, ja oltiin siis 17+1 ultrassa :)
 
Tuo levottomat jalat on kyllä kurja vaiva. Mulla oli sitä edellisessä raskaudessa mutta en tiennyt sille nimeä enkä osannut yhdistää raudanpuutteeseen. Huomasin yhteyden vasta myöhemmin kun anemiasta kärsivät potilaat kuvailivat samanlaisia yöllisiä jalkavaivoja. Ilmeisesti voi joissain tapauksissa olla myös folaatin puutetta, liittyy jollain tapaa dopamiini-aineenvaihduntaan.

En tiedä miten tuon raskauteen kuuluvan normaalin hengästymisen sitten erottaisi raudanpuuteanemiasta. Viime raskaudessa kun mulla notkahti se hemoglobiini niin en päässyt yläkerran portaita ylös asti kun hengästyin, sydän hakkasi hirveää tahtia ja jalat painoi uskomattoman paljon.

Väsymys oli sellaista että nukuin ensin yön, aamupäivästä jo nukahdin uudelleen ja kun iltapäivästä heräsin, tuntui etten jaksa nousta vieläkään. Ei ole mulle tyypillistä että osaisin nukkua päivän ohi, ja tuo väsymys oli sellaista lamaannuttavaa, raskasta väsymystä. Erittäin fyysistä siis.

Oon ymmärtänyt että hemoglobiini vähän elää raskausaikana ihan luonnostaan ja etenkin kausina kun kokonaisveren määrä lisääntyy, hemoglobiini tulee alas, ennen kuin punasolutuotanto saa kirittyä tahtia ja tilanne tasaantuu.

Mulla hengästyminen on sellaista, että tuntuu etten hapetu kunnolla ja jää sellainen raskas olo. Samoin hengästyn jopa puhumisesta. Se on kyllä nyt vähän helpottanut, kun olen syönyt rautaa.
 
Me käytiin tänään yksityisellä katsoon saataisiinko sukupuolelle varmistusta, ja pieni poikahan siellä näyttäisi köllivän :smiling face with heart-eyes:
Lisäksi mittailtiin ja kaikki muut mitat vastasi viikkoja, mutta vatsanympärys oli viikon "pidemmällä" :tears: onko kellään muulla ollut näin? Kuulemma ruumiinosat kasvaa eri tahtiin mutta jotenkin niin koomista että masua on kasvateltu huolella :rolling:
Se on yksi radin oire. Mulla oli viime raskaudessa just noin kun seurattiin sikiön kasvua radin vuoksi. Meillä oli vielä niin että pää oli pieni , reisi meni viikkojen mukaan ja maha kasvoi yläkäyrillä :tears:

Mutta ymmärtääkseni sitä kasvua seurataan sitten myöhemmin tarkemmin. Näin pienillä viikoilla voi ihan selittyä normaalilla kasvulla, niinkuin sulle sanottiinkin :smiling-eyes:
 
Muokattu viimeksi:
Saatiin myös jo arvio, että kasvaa keskikäyrällä :Smiling Face With Open Mouth: hauskaa näin alussa kuulla, varmasti voi muuttua vielä myöhemmin
Voikohan tuo 4-5pvää edellä maha viitata radiin :No Evil Monkey:
 
Se on yksi radin oire. Mulla oli viime raskaudessa just noin kun seurattiin sikiön kasvua radin vuoksi. Meillä oli vielä niin että pää oli pieni , reisi meni viikkojen mukaan ja maha kasvoi yläkäyrillä :tears:

Mutta ymmärtääkseni sitä kasvua seurataan tarkemmin sitten myöhemmin tarkemmin. Näin pienillä viikoilla voi ihan selittyä normaalilla kasvulla, niinkuin sulle sanottiinkin :smiling-eyes:
Kysyin just neuvolassa tosta kun en pahoinvoinnin takia pysty meneen sokerirasitukseen.. että antavatko mittarin millä mittailen ite vai kuinka, niin kuulemma vasta myöhemmin jos ei pysty meneen rasituskokeeseen tms. En enää muista tarkasti :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: mut toivottavasti nyt ois vaan kasvusta johtuvaa.. tosiaan muut oli aika eksastikin tälle 14+6 ja toi maha 16+0 :Face With Tears Of Joy:
 
Me käytiin tänään yksityisellä katsoon saataisiinko sukupuolelle varmistusta, ja pieni poikahan siellä näyttäisi köllivän :smiling face with heart-eyes:
Lisäksi mittailtiin ja kaikki muut mitat vastasi viikkoja, mutta vatsanympärys oli viikon "pidemmällä" :tears: onko kellään muulla ollut näin? Kuulemma ruumiinosat kasvaa eri tahtiin mutta jotenkin niin koomista että masua on kasvateltu huolella :rolling:
Oi, paljon onnea poikalupauksesta! :Two-hearts:
 
Me käytiin tänään yksityisellä katsoon saataisiinko sukupuolelle varmistusta, ja pieni poikahan siellä näyttäisi köllivän :smiling face with heart-eyes:
Lisäksi mittailtiin ja kaikki muut mitat vastasi viikkoja, mutta vatsanympärys oli viikon "pidemmällä" :tears: onko kellään muulla ollut näin? Kuulemma ruumiinosat kasvaa eri tahtiin mutta jotenkin niin koomista että masua on kasvateltu huolella :rolling:

Ihanaa kuulla teillekin tulee poika :Blue Heart: hassua et maha noin edellä menee. :Smiling Face With Open Mouth: mä kävin 16+4 Ja pää oli 17+1 eli pää oli se isoin meillä. Muutkin mitat oli paria päivää enempi. Mäkään en vielä pahoinvoinnin takia ole voinu mennä sokerirasitukseen, vaikka oisin halunnu. :Grimacing Face:
 
Pakko sanoa vielä mitoista, että sääriluu oli ainut, joka oli vähän pienempi viikkoihin nähden. Tuleeko lyhyt tyttö :p
 
Missä olette käyneet ultrassa, kun noin tarkkoja mittoja saatte? Musta tuntuu, että edes esikoisen rakenneultrassa meille ei kerrottu, että mitä viikkoja mikäkin ruumiinosa vastaa :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
 
Tässä on mun edellisen raskauden sikiön vatsan ympäryksen kasvu. Viimeinen koko ultra tehtiin tuolloin 38+0 ja se vatsan ympärys on pienellä merkitty. Tän perusteella sain käynnistyksen 39+3 joka muutettiin 40+1 kun salit oli täynnä.
 

Liitteet

  • C607B920-8626-443B-AC99-40162F6FB560.jpeg
    C607B920-8626-443B-AC99-40162F6FB560.jpeg
    131.3 KB · Katsottu: 12
Ja tässä pää. Tytöllä on pieni pää kun nyt 2v oli 47 cm :smiling-eyes:
 

Liitteet

  • E7607E12-1C62-4A3B-BE0A-4B0A346C60DA.jpeg
    E7607E12-1C62-4A3B-BE0A-4B0A346C60DA.jpeg
    108.1 KB · Katsottu: 9
Missä olette käyneet ultrassa, kun noin tarkkoja mittoja saatte? Musta tuntuu, että edes esikoisen rakenneultrassa meille ei kerrottu, että mitä viikkoja mikäkin ruumiinosa vastaa :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Perhe-Artella Helsingissä :)
 
Minä muistan noista mittauksista edellisestä raskaudesta, että esikoisen sääriluuta mitottiin ultrissa ja puhuttiin että on pitkät jalat. Ilmeisesti sen sääriluun pituuden vuoksi painoarviokin heitti kilon verran, kun laskivat että nelikiloinen olisi tulossa ja painoikin vain kolme.
Nyt kun lapsi on kohta kahdeksan, niin edelleen on yhtä jalkaa koko poika, mittasuhteet siis edelleen samat kuin kohdussakin :)

Mulla tuo kohtu on kai kasvanut tai mökkiläinen vaihtanut lempinurkkaansa, kun ei enää tunnu tuolla alhaalla painoa samalla tavalla kuin aiemmin.

Kiireisten työpäivien jälkeen on tullut nyt kipuja nivusiin, luulen että sama tuttu vaiva kuin ensimmäisessä raskaudessa ja kohdun kiinnikesidokset siellä vaan venyy. Ovat menneet levolla ohitse, niin en ole huolestunut asiasta. Täytyy vain muistaa rauhoittaa työpäivät kaikelta muulta rasitukselta ja ylimääräiseltä jalkojen päällä olemiselta.
 
Mullakin on sellaista ihme nippailua ja vihlontaa tuolla kohdun seudulla. Ei varsinaisesti juuri nivusissa mutta olettaisin että jotain kohdun venymiseen liittyvää.
Onko täällä kellään ollut tällaista, kun käy pissillä ja jos nojaa pissatessa eteenpäin niin vihloo/tuikkii virtsarakon/ emättimen seudulle? Pystyasennossa ollessa ei tunnu mitään, mutta mietin että onkohan tämä jotain raskaudenaikaisen vtin oireita tms..? :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
 
Kannattaa soittaa Eemi neuvolaan ja kysyä pitäiskö sun käydä antamassa virtsanäyte jo ennen seuraavaa käyntiä. Sittenhän se on varmistettu ettei oo kyseessä vti.
 
Niin tai siis soittaa/viestittää, mikä se teidän yhteydenpitoväylä onkaan. Meillä on tuo sähköinen neuvolakortti käytössä omassa neuvolassa niin pidetään yhteyttä terkan kanssa viestitellen sieltä ipanan kautta. Tykkään kyllä kun jotenki matalampi kynnys ottaa yhteyttä kuin puhelimitse.
 
Mulla on nyt viime päivinä kivut lisääntyneet tosi paljon. Heti kun kävelen/kannan teen muuten jotain fyysistä niin tulee sellaista aaltomaista menkka kipua. Viime raskaudessa alkoi samoilla viikoilla samantapaiset kivut. Silloin en tiennyt mistä on kyse ja kävin naistentautien polilla tutkittavana, koska ä-polille ei päässyt ennen 22 viikkoa. Nyt mietinkin, että uskallanko luottaa, että ovat samoja kipuja.
 
Mulla on nyt viime päivinä kivut lisääntyneet tosi paljon. Heti kun kävelen/kannan teen muuten jotain fyysistä niin tulee sellaista aaltomaista menkka kipua. Viime raskaudessa alkoi samoilla viikoilla samantapaiset kivut. Silloin en tiennyt mistä on kyse ja kävin naistentautien polilla tutkittavana, koska ä-polille ei päässyt ennen 22 viikkoa. Nyt mietinkin, että uskallanko luottaa, että ovat samoja kipuja.

Mistä ne kivut sit johtuu? Varsinki menkkakivut?
 
Takaisin
Top