Toukokuisten turinat

Mäkin viivyttelin tänne kirjoittelua pitkään. Äkkiä viestimäärä salaiselle puolelle pääsyynkin kuitenkin täyttyy, jos sinne haluaa.

Mä olen myös vasta aktivoitunut salaisella puolella.

Tutulta kuulostaa synnytykseen liittyvät pelot, itsellä tuntuu että niitä täytyy alkaa nyt hiljalleen käsittelemään kunnolla, ettei tule paniikki.

Oonko nyt jäänyt tänne yksin turisemaan? Olo on edelleen pahoinvoiva. Missä se ihana seesteinen 2. kolmannes on?

Jos se yhtään lohduttaa niin et ole ainoa, mulla myös pahoinvointi jatkuu edelleen, tänään 16+0. Nyt on tullut ainakin hetkellisesti helpotusta tukkoisen nenän muodossa, kun hajuaisti ei nappaa ihan jokaista hajua, niin ei tarvi lähteä jatkuvasti karkuun tilanteista. Mutta yhä tämä kuvotus jatkuu. Olen lopettanut odottamasta mitään viikkoja, kun ei mun kroppa selkeesti tiedä että tilastojen mukaan pahoinvoinnin pitäisi olla ohi. Aina on ne harvat joilla tämä kestää koko raskauden ja jos on käynyt niin hyvä tuuri, niin kylläpä se synnytykseen sitten loppuu ihan varmasti. Jos vauvan hyvinvointi vaatii että mua kuvottaa 9 kk, olkoon sitten niin.

Nyt sentään voin suoraan sanoa ihmisille ettei oikein jaksa huonon olon vuoksi, kun ei tarvitse salailla enää raskautta.

Mua kuvotti esikoisen raskaudessa synnytykseen asti, tässä raskaudessa taas oli huomattavasti voimakkaampi pahoinvointi ja se loppui toisen kolmanneksen alkaessa

Tää kolmas raskaus on selvästi tuonut paljon voimakkaamman ja pitkäkestoisemman pahoinvoinnin. Kaksi aiempaa oli selvästi helpompia, kun en kummassakaan edes oksentanut. Tässä kyllä. Confounded Face Lohduttaudun sillä, että joskus tämä loppuu kuitenkin.

Oonko nyt jäänyt tänne yksin turisemaan? Olo on edelleen pahoinvoiva. Missä se ihana seesteinen 2. kolmannes on?
Et ole! Voidaan yhdessä turista täällä, jotta päästään sinne salaiselle puolelle. Beaming Face With Smiling Eyes

Anteeksi, en jaksa/ehdi lukea teidän aiempia kirjoitteluja, mutta onko täällä muita, jotka kärsii alhaisesta ferritiinistä? Mulla se oli 18 ja oon nyt rautakuurilla, mutta vielä ei tunnu vaikutusta olotilassa.

Anteeksi, en jaksa/ehdi lukea teidän aiempia kirjoitteluja, mutta onko täällä muita, jotka kärsii alhaisesta ferritiinistä? Mulla se oli 18 ja oon nyt rautakuurilla, mutta vielä ei tunnu vaikutusta olotilassa.

Mulla 26 ja hemoglobiini on kans siinä rajalla. Entiä onko ollenkaa noussu kun oon rautaa syöny joka toinen päivä 100mg. Ennen raskautta oli 21 ja oli niin vetämätön olo, mut vaikka söin aika kaua rautaa, niin eipä se paljoa nouse.

Mäki käyn täällä välillä lukemassa ja kirjoittamassa. Mullakin pahoinvointia edelleen on, riippuu päivästä joskus vähempi ja joskus enempi. Nyt 16+2 eikä näytä vielä olevan menossa pois.

Ferritiinistä en tiedä kun ei meillä neuvolassa mitata sellaisia, seuraavat vain hemoglobiinia. Mutta mulla laski se hemoglobiini edellisessä raskaudessa enkä halunnut alkaa syömään rautalisiä, niin nostin ruokavaliolla.

Kasvikunnan rauta imeytyy niin huonosti ja mun ruokavaliossa on paljon ruoka-aineita jotka entisestään huonontaa sen imeytymistä, esimerkiksi täysjyväviljaa ja maitotuotteita, joten unohdin sen kasvikunnan raudan kokonaan ja keskityin vain lisäämään rautapitoisia eläinkunnan tuotteita. Poroa, hirveä, mustaa makkaraa, verilättyjä, kalaa sekä näiden kanssa samalla aterialla c-vitamiinia marjojen tai hedelmien muodossa.

Kyllähän se onnistui, ja neuvola antoi siunauksensa mun omaehtoiselle "rautakuurille" eikä tarvinnut syödä rautavalmisteita. Tässä raskaudessa oon alusta asti syönyt silloin tällöin poroa tai veriruokia, ettei pääsisi notkahtamaan, mutta saa nähdä riittääkö.

Ferritiinistä en tiedä kun ei meillä neuvolassa mitata sellaisia, seuraavat vain hemoglobiinia. Mutta mulla laski se hemoglobiini edellisessä raskaudessa enkä halunnut alkaa syömään rautalisiä, niin nostin ruokavaliolla.

Kasvikunnan rauta imeytyy niin huonosti ja mun ruokavaliossa on paljon ruoka-aineita jotka entisestään huonontaa sen imeytymistä, esimerkiksi täysjyväviljaa ja maitotuotteita, joten unohdin sen kasvikunnan raudan kokonaan ja keskityin vain lisäämään rautapitoisia eläinkunnan tuotteita. Poroa, hirveä, mustaa makkaraa, verilättyjä, kalaa sekä näiden kanssa samalla aterialla c-vitamiinia marjojen tai hedelmien muodossa.

Kyllähän se onnistui, ja neuvola antoi siunauksensa mun omaehtoiselle "rautakuurille" eikä tarvinnut syödä rautavalmisteita. Tässä raskaudessa oon alusta asti syönyt silloin tällöin poroa tai veriruokia, ettei pääsisi notkahtamaan, mutta saa nähdä riittääkö.
Ou! Mullakin laski ed raskaudessa hemoglobiini, mutta silloinen terkkari ei nähnyt syytä rautakuuriin. Ferritiiniä ei mitattu. Nyt vaihtui terkkari ja kun kerroin väsymyksestäni, hän näki tarpeelliseksi ottaa verikokeissa myös ferritiinin. Ja hyvä niin! Ties miten pitkään tämä onkaan jo ollut huonolla tolalla... Tämä aivosumu on jotain aivan kauheaa.

Kirjoitit tuolla toisessa ketjussa myös hengästyväsi, varmaan tiesitkin että sekin voi liittyä siihen raudanpuutteeseen. Toivottavasti rautakuuri auttaa pian!

Mulla oli viimeksi neuvolassa sormesta 114 hemoglobiini ja nyt verestä 124. Ferritiiniä en tiedä. Olen aloittanut rautalisän, mm. hengästyn helposti.

Mulla oli sormesta neuvolassa 110 ja kokonaisveressä 128. Aloitin myös toissapäivänä kuurin, koska on ollut hengästymistä, väsymystä ja levottomat jalat. Katsotaan tulisiko yhtään helpotusta.

Mulla oli ferritiini 18 ja syön obsidania joka 3 päivä. Kun noi loppuu niin ostan nestemäistä. Oireita on hengenahdistus ja jaksamattomuus. Viime raskaudessa oli 6, niin tota pidän vielä suht hyvänä.

Hei.
Minulla ei myöskään mitattu ferritiiniä neuvolassa vaikka kerroin että hengästyn todella helposti ja väsymys vaivaa kovasti. Kehottivat vain jatkamaan vitamiinien ottamista. Eli nämä on raudan puutteen oireita? Ensimmäinen raskaus ja tämän lisäksi ei mitään muita oireita koko raskauden aikana ollut.

Hei.
Minulla ei myöskään mitattu ferritiiniä neuvolassa vaikka kerroin että hengästyn todella helposti ja väsymys vaivaa kovasti. Kehottivat vain jatkamaan vitamiinien ottamista. Eli nämä on raudan puutteen oireita? Ensimmäinen raskaus ja tämän lisäksi ei mitään muita oireita koko raskauden aikana ollut.

Ferritiinin mittausta voi olla vaikea saada, mä sain nyt automaattisesti koska ennenkin ollut matala. Viime raskaudessa se otettiin vasta paljon myöhemmin kun etsittiin syitä oireille.

Hei.
Nämä voi kyllä olla ihan tavan raskausoireitakin. Esim. mulla ensioireena juurikin hengästyminen ja hengästyn edelleen milloin mistäkin. Väsymys yleensä jää sinne ekalle kolmannekselle, mutta onhan sitä mielessä paljon kaikkea joka voi myös osaltaan väsyttää. Mutta, jos asia huolestuttaa itseä niin ota vaan uudelleen esille neuvolassa.

Nämä voi kyllä olla ihan tavan raskausoireitakin. Esim. mulla ensioireena juurikin hengästyminen ja hengästyn edelleen milloin mistäkin. Väsymys yleensä jää sinne ekalle kolmannekselle, mutta onhan sitä mielessä paljon kaikkea joka voi myös osaltaan väsyttää. Mutta, jos asia huolestuttaa itseä niin ota vaan uudelleen esille neuvolassa.
Komppaan. Itsehän luulin näiden nimenomaan johtuvan vain raskaudesta, kun sormenpäästä mitattu hemoglobiinikin oli ihan ok. Mutta hyvä, että th halusi tarkistaa tämän ferritiininkin. Nyt sitten vain odotellaan parempia energioita.

Meillä on taas esikoinen flunssassa (flunssakierre menossa) ja mies lähti useamman päivän työreissulle. Oon ihan poikki jo nyt.Anxious Face With Sweat-

Tuo levottomat jalat on kyllä kurja vaiva. Mulla oli sitä edellisessä raskaudessa mutta en tiennyt sille nimeä enkä osannut yhdistää raudanpuutteeseen. Huomasin yhteyden vasta myöhemmin kun anemiasta kärsivät potilaat kuvailivat samanlaisia yöllisiä jalkavaivoja. Ilmeisesti voi joissain tapauksissa olla myös folaatin puutetta, liittyy jollain tapaa dopamiini-aineenvaihduntaan.

En tiedä miten tuon raskauteen kuuluvan normaalin hengästymisen sitten erottaisi raudanpuuteanemiasta. Viime raskaudessa kun mulla notkahti se hemoglobiini niin en päässyt yläkerran portaita ylös asti kun hengästyin, sydän hakkasi hirveää tahtia ja jalat painoi uskomattoman paljon.

Väsymys oli sellaista että nukuin ensin yön, aamupäivästä jo nukahdin uudelleen ja kun iltapäivästä heräsin, tuntui etten jaksa nousta vieläkään. Ei ole mulle tyypillistä että osaisin nukkua päivän ohi, ja tuo väsymys oli sellaista lamaannuttavaa, raskasta väsymystä. Erittäin fyysistä siis.

Oon ymmärtänyt että hemoglobiini vähän elää raskausaikana ihan luonnostaan ja etenkin kausina kun kokonaisveren määrä lisääntyy, hemoglobiini tulee alas, ennen kuin punasolutuotanto saa kirittyä tahtia ja tilanne tasaantuu.

Takaisin