Toinen kolmannes käynnistyy

Edelleenkään ei taida potkuja ja voltteja täällä tuntua, pari kertaa olen luullut, mutta taitaa olla luuloa vaan. Viime yönä on sitten nähty ensimmäinen synnytysuni. Siltä se pullahti maailmaan ja sai pojan passin (siis heti laitokselta?). Jälkeen päin kyllä siltä ne killuttimet puuttui jalkovälistä eli oli selvä tyttö. Tiedä häntä sitten [:D] Ei näyttäisi ainakaan unista tulevan vastausta siihen kysymykseen.

Rv 16 täyttynyt! Huomenna neuvola. Kolesteroliarvot syyskuussa otettuna oli koholla aavistuksen... johtui ilmeisesti alkaneesta raskaudesta ja hormooneista, mutta kontrolloitava on kuulemma sit ku on imetys loppunu.
Vaavi hyörii ja häärii massussa ihanan kiitettävästi [:D] ja äippä voi hyvin!

tänään kävin neuvolassa ja sydänäänten mukaan tyttö olis tulossa. :) Kovin kuulemma liikkui kun kuunneltiin sydäntä. Rakenneultrassa saa sitten tietää oisko sydänäänet oikeassa ja kyseinen tytteli tulisikin! Alhainen verenpaine, siitä kuulema johtuu huimaus. :D Kaikki muuten ok! Rv. 14+4

Auts... [>:]

Tänään on nipistellyt koko päivän tuota alavatsaa, ihan selväsi nimenomaan kohtua (tuntuu tasaisesti vähän joka puolella).
Eipä kait tästä tarvii huolestua kun mitään vuotoakaan ei ole - vissiin vaan niitä venymisestä johtuvia nipistyksiä. Vähän inhottavalta vaan tuntuu.
Ja ihan kun ne tulis istuessa useammin, tälleen puolimakaavassa asennossa sohvalla tuntuis vähän helpottavan.

Siellä kait se Pätkä kasvaa sit kohinalla, toivottavasti ainakin. [:)]

Vitsit kun mä oon alkantu näkemään unia, että kaikki ei oo masussa hyvin :( varmaan normaalia nähdä tällasia unia, mutta se ei yhtään paranna fiiliksiä kun vasta 4 viikon päästä on ultra.

Tiedättekö, pääseekö neuvolaan kuuntelemaan sydänääniä jos asia huolettaa? Onko kokemuksia?

Kiitos Cava! Hyvin täällä tosiaan voidaan. Parina viime päivänä on lonkat ollu jotenki kipeet.. oisko ne aukeemassa tai venymässä muuten vaan? No, tänään neuvolaan. Pitää tsekkauttaa Hb kun iltasin ei taho jaksaa valvoo yhtään... mut ehkä se kuuluukin asiaan? [:D]

Miten useasti teiltä on mitattu tuo Hb? Multa otettu vain sillon ihan alussa, kun otettiin ne kaikki hivit sun muut...

AkinnA81 multa hb on mitattu neuvolassa joka kerta, siis ruhtinaalliset 2 kertaa, jotka olen siellä käynyt [:D]
kuulemma mitataan joka kerta jatkossakin

Mulla takana kolme käyntiä ja tosiaan sillon ekalla kerralla vaan mitattu. Eilisellä neuvola käynnillä mitattiin verenpaine, paino ja kuunneltiin sydänäänet.. Vähän pelotti mennä siihen puntarille, mut onneks oli vaan +1 kg [:D]

Lopun aikaa se täti kyselikin jotain perheväkivalta kyselyä.. Ja mä niin vihaan tollasia kaikenlaisia kyselyitä, ni tait täti nähdä, ku mulla vähän nousi jonkinmoinen patti otsaan.. Sen jälkeen se alkokin kyseleen, että olenko mä ollenkaan onnellinen vauvasta ja että olis tosi tärkeetä muodostaa tunneside vauvaan jo raskausaikana! Siinä vaiheessa mä olin suu ihan auki, et ei oo totta.. Ja se k****n kasvamien tossa otsalla ei ainakaan hidastunut [:D][:D]

Itsestä kun tuntuu, että ajatukset pyörii kokoajan vauvan ympärillä, käydään ylimääräisissä ultrissa yksityisellä, kuuntelen kotona sydänääniä, katson pirun tarkkaan mitä saa syödä ja mitä ei, lopetin tupakoinnin heti raskaaksi tultua ja raskaus todellakin ollut suunniteltu ja hormoneita apunakäyttäen ylipäänsä saatu alulle,  ja sit neuvolan täti kysyy, että olenko onnellinen vauvasta!!!! Apua, nyt jo pelottaa mennä sinne neljän viikon päästä uudestaan, ku itsellä ainakin meni maku koko akkaan siellä..

Tää viesti ois kyl ehkä kuulunut tuonne vihastuttaa osioon.. [8|]

Sipriina Mulle ainakin terkka lupasi että senkun soita niin pääsee kuunteluttamaan sydänääniä. Kerran kävin kun hermostutti niin valtavasti ja tosiaan se oli ehkä 2 min kun olin sisällä. Vähän vaan housunkaulusta alas ja geelit kehiin ja siellä se jumpsutteli. Nyt on se Doppler kotona joten ei enää tarvitse mennä asiakseen neuvolaan saakka. Tosin ihan aina ei saa ääniä kuulumaan hetimiten ja sitten olen kokeillut tunnin parin päästä uudelleen. Rauhottaa kyllä kummasti.
Hb mulla on mitattu kaksi kertaa, eli lääkärineuvolassa ei mitattu, muissa kyllä. Ekalla neuvolakäynnillä oli 142 ja nyt viimeksi 150! Ei siis ihan äkkiä tarvitse "rautakaupassa" käydä. Muuten jos jollain on matala hemppa niin esim parsakaali on tosi hyvä raudan lähde, ja muutenkin muistakaa syödä samalla C-vitamiinia kun rauta tabletin ottaa. Rauta ei imeydy kovin hyvin ellei C-vitamiinia ole samaan aikaan riittävästi saatavilla [8|]

Sipriina:
kyllä pitää päästä neuvolaan sydänäänet kuuntelemaan jos tarve tulee. Se on myös vauvan etu, että äiti ei turhia stressaa. Eli soita vaan neuvolaan ja sano asiasi.

Mulla kävi esikkoa odottaessa niin, että oma neuvolantäti oli lomalla ja ne yhdisti jollekin toiselle. Se oli aivan uskomattoman NIHKEÄ! Itse olin ihan paniikissa, kun en ollut kotidopplerilla saanut kuulumaan mitään (oli kaverilta lainassa) ja kerroin sen sille. Tää alkaa selittää jotain "no ne kotilaitteet nyt on mitä ja on ja yleensä nuo äänet kuunnellaan vaan sovituilla käynneillä, että millos sulla on seuraava käynti..."
Sanoin aika helkkarin tiukkaan sävyyn sinne puhelimeen, että tässä ei kuule pää kestä odotella vielä paria viikkoa ja löytyykö sieltä sitä aikaa vai perkele ei. No löyty ja samana iltapäivänä käytiin siellä doppleroitavana. Hyvinhän siellä kaikki onneksi oli.

Mut niin. Kyllä sinne pääsee, se on neuvolan tehtävä, pitää huolta äidistä ja vauvasta. Ne voi säästösyistä nihkeillä vähän mutta sinä voit kyllä vaatia palvelua. Senhän vuoksi tässä hitto verojakin maksetaan! [:)]

IhaNainen: eiks ne oo sit sulla sanonu mitään, että hemppa ois liiankin korkea? Mun kaverilla (odotettiin esikkoja yhtä aikaa) oli tosi korkee hemppa (just jotain 150) ja sillä oli takanaan kaksi keskenmenoa - epävirallisesti epäiltiin just liian korkeaa hemppaa. Se ottikin sen vuoksi joka aamu minidisperinin, koska se kuulemma laskee tuota arvoa pikkuhiljaa ja vähän. Mutta eipä kait siinä ekan kolmanneksen jälkeen enää oo mitään vaaraa. Yleensä hemppa jokatapauksessa laskee raskauden puolivälin kieppeillä kun verimäärä on kasvanut. Hyvähän se vaan on, että ei tarvii rautaa alkaa popsimaan! Se on aina niin konstikasta...

CavaJuu sanoo ne siellä neuvolassa joka kerta että saisi se hemppa matalampikin olla mutta milläs sitä nyt sitten lasket! Itseasiassa ei tuo mitenkään käsittääkseni hälyyttävän korkea ole, mutta normaalia korkeampi kuitenkin. Viitearvohan naisilla on 117–155 g/l ja vielä pääsee hiihtokilpailuihinkin kun siellä raja on naisille 160g/l [:D] No joo en ole menossa hiihtokilpailuihin. Minusta välillä tuntuu että terveydenhoidossa valitetaan jo siitäkin että arvot on hyviä. Tosin jos tässä joutuu työmatkalle vielä lentelemään niin taidan vetästä asiperiinia/disperiiniä ennen lennon ihan vaan varmuuden välttämiseksi pienen annoksen. Ristisiitaisin tuntein odottelen että pääseekö/joutuuko vielä lähtemään. Tavallaan olisi ihana vielä käydä reissussa koska seuraavasta ei tosiaan ole tietoa tuleeko parin vuoden päästä vai ikinä enää. Toisaalta taas pelottaa että jos kuitenkin saisi jonkin pöpön ja Papu ei tykkäisi hyvää niin sitten en antaisi sitä ikinä anteeksi itselleni!

IhaNainen:
tietysti lähdet reissuun kun kerran on tilaisuus! Kuten sanoit, seuraavaa saattaa joutua odottamaan... [:D]

Me käytiin miehen kanssa häämatkalla Karibialla kun olin noin puolivälissä raskautta esikoista odottaessani. Ja tänä vuonna ollaan menossa samalle suunnalle samoilla viikoilla... Kolme viikkoa pimeää Suomea ja sen jälkeen kaksi viikkoa aurinkoista, lämmintä Karibianmeren tunnelmaa!!! [:D] En malta odottaa...

Oma kokemus oli, että 14h koneessa on ihan piece of cake ja minkäänlaista vatsapöpäkään en saanut. Ts. reissaaminen ei ollut mitenkään poikkeavaa raskauden vuoksi (ja me sentään koluttiin Meksikoa ja vastaavia kohteita). Katsoin vain vähän tarkemmin, että mitä söin ja käsiä pesin paljon.
Ja jos jonkun tavallisen turistiripulin/ruokamyrkytyksen saa, niin siitä ei oo vauvalle mitään haittaa. Vaan jos oma nestetasapaino alkaa kärsiä, on tilanne potentiaalisesti huonompi, mutta siihen pitää kyllä olla sitten aivan helkkarin kipeä.
Vaavi on oikein hyvässä jemmassa siellä yksiössään ja sun kroppa suodattaa hänelle parhaat mahdolliset ravinnot - että rohkeasti matkaan vaan! [:D]

Kiinaan mun matka olis, eikä viimeksi ollut mitään ongelmia terveyden kanssa. Aikaisemmin joskus saanut pienen vatsapöpön mutta ei mitään kovin suurta. Joten katsotaan nyt pääsenkö lähtemään [:)]

ALKUPERÄINEN: Cava

Auts... [>:]

Tänään on nipistellyt koko päivän tuota alavatsaa, ihan selväsi nimenomaan kohtua (tuntuu tasaisesti vähän joka puolella).
Eipä kait tästä tarvii huolestua kun mitään vuotoakaan ei ole - vissiin vaan niitä venymisestä johtuvia nipistyksiä. Vähän inhottavalta vaan tuntuu.
Ja ihan kun ne tulis istuessa useammin, tälleen puolimakaavassa asennossa sohvalla tuntuis vähän helpottavan.

Siellä kait se Pätkä kasvaa sit kohinalla, toivottavasti ainakin. [:)]

Mua nippailee kans välillä, selkeesti kohdusta (eikä esim.mahasta...) Neuvolassa tuumasivat että ei hätää jos ei ole viiltävää kipua, mikä iskee liki kaksinkerroin eikä mene asentoa vaihtamalla ohi.
Mitään vuotoja ei ole ollut mulla myöskään.

Pari viikkoa jo tuntenu masussa pientä liikehdintää, mutta tänään tuli ekat kunnon potkut. Tunsin kädelläkin ne tökkäykset kun sohvalla löhöilin. Huomenna alkaa 18. viikkko. Jee jee!!

Annik@:
hassua muuten, että eilen sitä oli KOKO päivän ja tänään ei mitään...! Ihmeellistä. Mutta veikkaan sitä just vaan venymisnipistelyiksi kun ei tosiaan tarvinnut sen ihmeemmin tuskailla. Kunhan vaan nippaili.

Hanimami81:
oo, ihanaa! Siellä alkaa vauvassa olla jo kokoa ja voimaa! [:)] Kohta varmaan sun mieskin tuntee ne liikkeet kun jo ulkopuolelle tuntuu... Aah, itse niiiiin kovasti odotan sitä kanssa! [:)]
Onneks toi myllää kuitenkin jo edes minun ilokseni aika aktiivisesti tuolla. <3

Takaisin