Toinen kolmannes käynnistyy

ALKUPERÄINEN: Annik@


Tässä viikkojen kuluessa on osittain jo kasvanut ajatukseen että vauva on tulossa ja on totta. Meillähän alku oli pieni yllätys kun ns."eka kerrasta" tärppäs [;)] vaikka ikääkin jo on.




Ai teilläkin? [:D]
Kiva kuulla ettei olla ainoita, vähän hämmentyneet fiilikset on ollu vaikka vauva on suunniteltu ja toivottu.

Mä olen 38 ja mies 42, ja kans ekasta kierrosta nappas. Hormonikierukka oli, mulla ei kuukautisia sen kanssa ollu 10 vuoteen, ja siihen limakalvoon tärppäs ekasta kierrosta kun kieruka poistettiin [:-]
Meni H8 asti ennen kuin edes tuli mieleen et olisin raskaana kun yhdenpäivän tuhruvuotokin tuli matkan varrella [8|] Kun ei ollut pahoinvointia eikä mitään... onneksi!
 
Kovast mylläs ja potki ja vempuili ja tuntu muka ulospäinkin! Sitte menin ja heräsin..[:@]
No sitte tuntu sellasta pientä "nippailua" pari kertaa. Olisko kakara ilmoittanut itsestään? Vai kuvittelinkohan vaan..[:D]
 
Täällä vielä kovasti odotellaan liikkeitä, ei ole tuntunut kuin kerran vko 16 (tai sitten vain kuvittelin).
Oon aivan kares teille kun tunnette jo liikkeitä [;)]
Toki ekassa ultrassa sanottiin että istukka on omaa mahaa vasten että liikkeet voi alkaa tuntumaan paljon myöhemmin kuin muilla..
joten eletään siinä toivossa että istukka vaimentaa niitä liikkeitä.

Mahassa ei oikein muita tuntemuksia ole kuin harjoitus suppareita, niitä tulee päivittäin ja eniten öisin kun alkaa nukkumaan.
En tiedä sitten tuleeko harjoitussupistuksia sen takia jos vauva vaikkapa liikkuu mahassa.
kun yleensä silloin kun olen rauhassa alkaa nuota harjoitus suppareita ilmaantua.
 
Pisces:
juu, voi mennä puoleenväliin, että liikkeet tuntuu, jos on etuseinässä istukka. Mut ei hätää - kunhan se vaavi siellä vähän kasvaa ja saa voimia, ni et taatusti jää ilman potkuja sinäkään.

Voi taivas!
Jotenkin tuntui nää pitkään käyttämäni mammafarkut vähän ahtaammilta kun ennen ja kävin sit vaa'alla... Miten on mahdollista, että kaksi viikkoa sitten paino oli 2,5kg vähemmän?!?!?! [:D]
Voi helvetin helvetti, nyt se sitten taas varmaankin alkaa... Mun kroppa vaan kerää painoa aivan superhyvin ("jee!"). Oonkin ollu ihan äimänä, että miten ei ekaan neljään kuukauteen noussu oma paino ollenkaan, ainoastaan puolisen kiloa oli tullut (verimäärä, kohtu, lapsivesi, Pätkä).
Mutta ei huolta! Sieltähän sisä painoa sit alko tulemaan, ihan kilon viikkotahtia!!! Voi ny saakeli sentään...
Ja tosiaan: mitään en oo ruokavaliossani muuttanut, itseasiassa lisännyt taas salaattia (kun se vähän tökki tossa jossain vaiheessa ekaa kolmatta), eli keventänyt ja herkut ei maistu edelleenkään.
Vähän on ehkä vähemmän ehtinyt liikkua, mutta en minä nyt mikään superkuntoilija muutenkaan ollut. [8D]

Huoh. Kyllä siinä tuntee ittensä niin kukkeaksi ja naisellisuutensa huipulla olevaksi, kun uusi kymmen rikkoutuu vaa'assa. [:D]
 
Mä olen kanssa ehtinyt jo rikkoa uuden kymmenluvun vaa'alla! Kyllähän se hurjalta näyttää nuo uudet lukemat. Toivottavasti pääsen ensi vuonna takaisin vitosella alkaviin.... Kotona en ole punninnut raskauden aikana vielä kertaakaan, ainoastaan neuvolassa oon käynyt vaa'alla pari kertaa.
 
Mulla menee paino normaalistikin sellai epätasaisesti, etten pysty sanomaan oonko lihonut kilon, kaksi vai kolme raskauden aikana.. Nytkin kun oon punninnu itteni, niin aamulla saatan painaan kilon vähemmän kuin illalla. Ja toisaalta joku ilta painan kilon enemmän/vähemmän kuin edellisenä iltana.. Oon siis nyt käyny joka ilta vaa'alla ennen nukkumaan menoa, yleensä yöpaidassa tai ilman sitä. Et onhan se taas jännää nähä, mitä neuvolan vaaka mulle sitten painoksi arpoo [:D]

Nyt on paino tosiaan pysynyt ihan samoissa reilut pari viikkoa. Tuossa jo kerran nousi vähän, mut putosi sitten taas. Oon huomannut että reisistä on lähtenyt mittaa pois ja siirtynyt mahaan. Mahtaako nyt tulla neuvolasta jo noottia, et sais nousta paino enemmänkin.. Itellä on vähän sellainen olo. Mut kun ei vaan tee mieli syödä enempää..

Tosin nyt, kun tuo mun lonkka on ihan kaput, niin fysioterapeuttikin sanoi, että ainakaan paljoa ylimääräistä painoa ei saisi kerätä. Se onkin nyt sitten lääkärikäynnin jälkeen sattunut kävellessäkin. Taisi kaikenmaailman vääntelyt olla sille liikaa :/ Kyllä oli aika onneton olo, kun tuolla puuskuttelin ylös yliopistonmäkeä ja piti pysähtyä kesken matkaa, kun mahaa vihloi, lonkkaa särki eikä henkikään tahtonut kulkea. Ihanaa tämä raskausaika tosiaan... Ja jo tässä vaiheessa!?
 
Mulla on nyt paino noussu tasaseen tahtiin yhteensä jotain 4-5kg... Siitä ehkä 1,5kg on jotain lihomisläskiä, ( [:D] ) mutta kaikki muu on kyllä vauvvaa, kohtua, istukkaa, lapsivettä ja tissiä...

Mua ei ainakaan kammota mihinkään suuntaan tää painnousu, päinvastoin ihanaa kun maha kasvaa ja muodot vähän pyöristyy... Elämäni ekaa kertaa tuntuu että ou jeah mullahan on tissit ja lantio. [:D]

Nyt kun olin ollu viikon poissa töistä niin jokikisen mielestä mun maha on kasvanu tänä aikana...
Saas nähä koska potilaat alkaa kyseleen/huomaan mahan.

Olo on muuten ihan hyvä, mutta välillä vähä heikottaa ja huimaa kun paineet on välillä alhaset.
 
Olin vähän samoilla linjoilla ekassa raskaudessa, kuin mitä Vesimelonikin tuossa. Oon kyllä muutenkin melko muodokas, mutta lähtötilanteessa aika hoikka, joten painonnousu ei itseäni oikeastaan haitannut. Lisäksi oon niin pitkä, että joku 5kg ei oikeesti edes vielä näy normaalistikaan (tuntuu kyllä vaatteissa...)
Mutta nyt kun yksi muksu on jo tehty ja välissä ehtinyt vähän tulla lisää painoa jo muutenkin, niin ei kyllä tartteis tässä raskaudessa enää sitä vararavintoa välttämättä keräytyä. [:D]

Mutta niinhän se lopulta on, että kroppa tekee sen minkä parhaaksi näkee, ja sitä ei paljoakaan auta stressata tässä matkalla. Kunhan pitää ittensä terveenä, ni vauvakin voi hyvin - kaikki muu on ihan toisarvoista.


Hitto kun mua vähän vaivaa viisaudenhammas. Mulla on ne toiselta puolelta poistamatta ja alahampaan juuri on sen verran hankalasti leuan hermokanavan ympärillä, että hammaslääkärin suositus oli, että "otetaan pois vasta jos alkaa vaivaamaan, antaa sen muuten olla".
Ja nyt se sitten on pari päivää tuntunut aika kipeältä. Hitto, jos se nyt on tulehtunut, ja joudun sen vuoksi lääkekuuria ottamaan ja sitten vielä poisto-operaatioonkin tässä raskauden aikana. [:'(] Etenkin, kun tuo on IHAN pakko kuvata, jos sille meinaa mitään kirurgista tehdä ja röntgen on raskausaikana melko pitkästi niitä vältettäviä asioita.
En oo mitenkään kipuherkkä, mutta hampaat on mulle se "akilleen kantapää". Turha vissiin erikseen mainita, että pelkään hammaslääkäriä ihan kamalasti ja se yksinään on mulle hyvä syy käydä siellä kerran vuodessa - pidän huolen, ettei tartte tehdä mitään isoja operaatioita.
Huoh. Menispä tuo kipu nyt vaan pois.
 
Hui se kun oli järkky työmatka kotiin tänään yövuoron jälkeen.[&:]
Ei ollut tippaakaan väsy edes, mutta jotenkin ajoin turhan reunaa ja siitähän se auto sitten lähti ojahan.
Onneksi oli lunta, ei käynyt kuinkaan - ei masuasukin, ei mun ja eipä autooonkaan tullut mitään.
Vauhtia oli 80km/h ja mutka tietenkin ettei saanut korjattua takas tielle mikä ois voinu onnistua jos ois ollu suora tie..
Ei kyllä uni maittanut sen jälkeen.
Siinä lyhyessä ajassa kyllä ehti ajatella vaikka mitä. hyi kun järkky tunne. mutta en millään lailla mennyt paniikkiin tai mitään.

Ihmettelen sitä kun moni puhuu että suomalaiset ei pysähdy auttamaan niin se ei kyllä ole totta, tuossakin kun seisoin tien vieressä ja odottelin hinausautoa niin 8 autoilijaa pysähtyi kysymään onko kaikki kunnossa, jne.

Kyllä siinä säikähti sen verran että ajattelin vain että kunhan masuasukin ei käy kuinkaan.

Nyt sitä taas valvoskellaan yövuorossa.
 
No hui että pisces!!! Onneksi oli lunta ja selvisitte kaikki säikähdyksellä: sinä, masuasukki ja auto. Huh huh, kyllä varmaan pelästytti kovasti kun auto lähti viemään.
 
Pisces: Hui kauhistus! Oikea painajainen ajaa kolari tai ojaan raskaana ollessa. Saa pelätä kahden edestä ja siitä toisesta kun ei välttämättä heti tiedä miten voi!
Onneksi sulla -siis teillä, tarkoitan,  ei käynyt kuitenkaan mitään!   

Ja olet oikeassa, kyllä suomalaiset auttavat.  Mulla oli kanssa käsi kantositeessä tuossa alkuraskaudessa 6 vkoa, ja kyllä apua sai pyytämättäkin [:)]  Me suomalaiset helposti vaan aina valitetaan, usein turhastakin ja hyvät asiat unohtuu mainita!  
 
onneksi väikähdyksellä pääsi [:)]
ja tosiaan onneksi oli sitä lunta että oli pehmoinen liuku.

Täytyypä varooksi ostaa paremmat talvirenkaat [:)]
Usein sen kyllä huomaa että valitetaan paljon, kun oikeasti voisi olla iloinen niistä pienistä asioista.
 
Minä olen saanut tällä viikolla ensimmäiset raskausarvet. [:@] Oikeaan kankkuun on ilmestynyt kolme vaakasuoraa rantua, ja toisellekin puolelle näytti olevan tuloillaan. Ärsyttää kun on noita viiruja kintut ja takamus täynnä jo ennestäänkin, minulle tulee niitä kauhean herkästi. Enkä edes ole lihonut kuin kilon tai kaksi, ja kokonaisuudessa olen edelleen miinuksen puolella.

Mutta pieni potkii kovasti ja keskiviikkona päästään rakenneultraan kurkkaamaan että mikä siellä masussa oikein pyörii. [:)]
 
Mä oon jotenkin posahtanu ihan täysin kahessa-kolmessa viikossa....
Nyt jos joku ei enää NÄE että olen raskaana, niin johan on sokea.

Seuraavaks vähä ikävämpi aihe. Ootteko huomnnu mielialassanne mitään muutosta alaspäin?
Mä oon välillä vaan NIIN VÄSYNYT.

Oon uupunut siihen että mulla on ollu nenä tukossa ja aivastuttanut nyt sen neljä kuukautta, eikä siihen oo ilmeisesti muuta paranuskeinoa kun synnytys. Tää puolikuntoisuus ja jatkuva allerginen nuha vie oikeesti hirveesti voimia. Koittakaapa ite elää täysillä, eli käydä kokopäiväsesti työssä yms kun pää on koko aika täynnä räkää ja on vielä sellanen työ missä ei juuri auttais aivastella ja olla jatkuvasti niistämässä < antaa tosi huonon kuvan potilaille. Olen nyt kolme kertaa tästä asiasta lääkärille maininnu ja nenäsuihke käytössä, kaks antibioottikuuria takana (akuuttiin poskiontelotulehdukseen) oon saanut luvat käyttää zyrtecciä ja loratadinia... Mut mikään ei vie tätä sille tasolle että voisin ees yhden yön nukkuu välillä nenän kautta hengittäen.........

Sit jotkut puolitutut jotka ei oo ollu raskaana ei tajua, ja tulee kommentteja et onpas toi raskaus vaivalloista yms...
Se ärsyttää, koska tässä raskaudessa ei oo mun mielestä mitään vaivalloista!!!!
Mulla vaan on joku saakelin nuhakierre ja poskiontelot kroonisesti tukossa.... Se ei tarkota että raskaus ois mulle joku ongelma. Ehä ihmisiä ei vaan päästetä elämästä liian helpolla - mulla kun ei ollut raskauspahoinvointi ollenkaan niin se kostetaan mulle näin. [;)]

Kiitos ja anteeks tämä valitusvirsi, eihän valittaminen mitään auta. Pitäs vaan parhaan mukaan sopeutuu tilanteeseen, kun sille ei näköjään muuten pystytä tekeen mitään.
 
Mullekkin on yhtäkkiä ilmestynyt valtava maha! [:D] kauan ajattelin että ei se kasva ollenkaan ja nyt varmasti kaikki huomaa että olen raskaana. Niin kuin tätini jota en ole hetkeen nähnyt sanoi että enään ei kyllä tuota mahaa voi piilotella! [:)]

Eilen illalla tunsin vauvan liikkeet ihan selvästi! voi vaude mikä tunne! siis aivan ihanaa! Taisi tykätä kun tuli siivottua kun piti oman jumppatuokionsa sen jälkeen [;)] Huomenna pääseekin neuvolaan ja reilu viikko niin rakenneultraan [:)]

Vesimeloni: Uskon että tuo ainainen niistäminen/tukkoisuus on hermoja raastavaa, kun viimeksi kun itse oli kipeänä niin se viikkokin jo oli pitkä aika! saati sitten sinulla että kestänyt jo 4 kuukautta![&:]
Paljon voimia ja jaksamisia sulle!!
 
Vatsa on täälläkin pullahtanut kuin varkain [:D] Perjantaina kun oltiin lähdössä kyläilemään ja peilailin tuossa niin voi että oikein ääneen nauratti että mikäs huvikumpu se tuohon on ilmestynyt? Nyt voi taas ihan hyvin nukkua mahallaan kun tuo rintojen ja kummun väli on "töyttynyt".
Mulla pukkas karmeen räkätaudin päälle lauantaina! Nenäliinoja menee kuin liukuhihnalta[&o] Jäin tänään kotiin saikkupäivälle, jos tämä tästä helpottaisi. Kuumetta ei ainakaan ole.
 
Mulla myös koko raskauden ajan ollut nenä tukossa, vuotaa välillä vertakin (aiemmin ei oo ollu nenäverenvuotoja lainkaan) ja vähintään niistäessä tulee verikokkareita. Limakalvot on todella kuivat siis ja nyt uutena uutuutena suupielissä jotain ihottumaa/kirvelevää punotusta...hohhoijaa [:D]
Lääkettä en oo syönyt, oon aivastellu, niiskuttanu ja kärsinyt. Samalla tavoin meinasin vetää loppuun saakka, mua nimittäin allergialääkkeet väsyttää vallan lisää.
 
Annik@:
mulla on sama juttu nenän kanssa. Nokka on koko ajan tukossa, aivastuttaa ja limakalvot on aivan älyttömän kuivat. Välillä oikein sattuu, kun ne on niin rutikuivat. Ja verta vuotaa kans tosi helposti.

Mulla on vähän auttanut tuo Nozoil-merkkinen nenäsuihke. Se on 100% pellavansiemenöljyä, ei valu kurkkuun, eikä haise tai maistu. Sitä suhauttelen aina vikaksi illalla, ni vähän helpottaa yöllä ja sit päivällä aina tarpeen mukaan. Ei se ihmeitä tee, mutta tuntuu ihan balsamilta kuivassa nenässä.
 
Mulla kans pullahti oikein maha tuossa viikonloppuna. Pari päivää jomotteli ihan kunnolla ja nipisteli sieltä täältä ja sit kas kummaa, siinä se yhtäkkiä oli [:D] ja minä olin kans jo kerenny vähän surkutella että ei taida mulle maha kasvaa ollenkaan ja nyt tosiaan tuntuu kasvavan, takki kauppaan on lähdettävä, kun ei vielä tuota toppatakkia tarvi ja toi "välikausi"takki ahistaa jo ihan toden teolla.

Ja mulla myös kuivat limakalvot vaivaa. Verta tulee välillä ihan reippaastikkin. Nenä on ihan tosi kipee ja tuntuu että jatkuvaan aivastuttaa. Minä oon laittanu ihan vaseliinia sinne limakalvoille, niin ällöttävältä kuin se kuulostaakin niin kunnon läjä vaseliinia sormen päähän ja levittelen niin syvälle ku mahtuu [:D] mut auttaa.

Ja noista liikkeistä, niin tääl kans sellasta pientä kuplintaa tuntuu kun oikein tarkkaan keskittyy. Vielä on vasta just illalla ennen nukkumaan menoa tuntunut, mut kovempia potkuja odotellessa..
 
Tänne onneksi uskaltaa hehkuttaa asiasta kuin asiasta.
Sain eilen kuulla että erääs tosi läheinen pariskunta odottaa myös, toki ikä eroa tulee olemaan vajaa 4kuukautta, mutta silti aivan ihanaa kun saa sellaisen ihka oikean mammakaverin mitä näkee hyvä ettei päivittäin! :) Olen niin onnellinen heidän puolesta!

Ja olen niin iloinen kun vihdoinkin tuntuu vauvan liikkeet. nyt ne tuntuu melkein aina kun ehtii hetken olla aloillaan! :)
aivan ihana tunne. ensimmäisellä kerralla tuli aivan tippa linssiin kun se oli niin järkyttävän tuntuista! :) siis ihanan järkyttävää [:D]
 
Takaisin
Top