Toinen kolmannes käynnistyy

Täälä ei oo ollut niin kivaa. Mahaa on pistellyt välillä vähän jokapuolelta. Aina yhtäkkiä tuntuu kova pisto jossain, kestää hetken ja loppuu. Sitten joskus pistää taas ja ihan eri paikassa. Sit eilen pisti yhessävälissä aika ylhäälä ja kokeilin niin aivan ku olisin tuntenut jonkun pienen pallon/patin siellä sisällä..[&:] Mä kyllä saatan kuvitellakin.
Äiti meinas että suolistovaivoja (jooh, no ainakin noita ihania ilmavaivoja ollut niin miksei sit em.) mutta huomenna soittoaika neuvolatädille. Tänään ei oo tullut noita pistoksia mutta kyllä vähän huolettanut kun useammasti tullut. Niin ja ainiin, äiti on saikku/kätilö, joten ei ihan tuulesta temmattuja vastauksia voi olla.[:D] Vaikkakaan ei hän oo kätilön ammatissa toiminut aikoihin.

Mä kanssa tunsin eilen oikeen kunnolla liikkeitä... Sellasta söpöä pikku naputtelua. Mikä sit hetken päästä vaihto vähän paikkaa ja sit taas hetken päästä vähä eri paikassa.. Oli joku iltajumppa meneillään. [:)]

Luulin etten alkais ollenkaan tunteen niitä liikkeitä, mut noi tuntu jotenkin niin erilaiselta ku mikään muu mahan mölinä että voi olla varma...[:)]

Kohta soittelen sille neuvolan tädille kysyäkseni raskausmyrkytysoireista...
Ehkä eilen laskin kaikkia oireita liian innokkaasti yhteen, sitä kun on helposti tapana tehdä sellasia keittiöpsykologi-lääkäri diagnooseja... Olis tosi kurjaa jos joutuis vaan lepäämään koko loppuraskauden.
Ehkä se proteiini joka oli vaan yhdellä plussalla virtsassa voi olla jotain ihan muutakin, turvotusta nyt voi muutenkin olla ja korkeet verenpaineet, kuumotus ja kutinakohtaus saatto johtua vaan stressaavasta työpäivästä, kun oli tosi kiire ja mulla oli hoidettavana sellasia asioita mistä ei aiempaa käytännön kokemusta... Luojan kiitos sain sit lopulta ohjausta kollegalta miten epiduraalipumppu toimii, se vaan naureskeli vieressä et hyvä sun on tähän epiduraaliseen kivunhoitoon perehtyy nyt..[:D]

Saatiin häälahjaksi lahjakortit Flamingon Spa & Wellnesiin ja nyt sain vihdoin varailtua hotelleja sun muuta. Selailin eilen kaikkia ihania hoitovaihtoehtoja mitä siellä tarjotaan mutta suurimmassa osassa oli kuitenkin eteerisiä öljyjä ym. mukana tai sitten hieronnat päinmakuulla, joten eivät suosittele raskaana oleville. Epistä! No, jää sinne silti muutama vaihtoehto mistä valita mutta esim kaikki pariskunnille suunnatut yhteishoidot taisi olla poissuljettuja. Noissa kuumissa altaissa lillumisella ei tainnut olla riskejä vai olenko väärässä luulossa? Kaiken kaikkiaan ihana kuitenkin päästä kahdestaan reissuun (edes Vantaalle [:D]) tässä marraskuun pimeydessä!

Kaisa79, hah, me ollaan miehen kanssa just kohta menossa sinne Flamingo spahan kanssa ja yksi yö hotellissa... Se oli mun synttärilahja miehelle...[;)]

Kaisa79, Kannattaa varmaan ihan soittaakin sinne ja kysyä onko jotakin erityistä raskaanaolevalle tarjolla [;)] Kesällä kun oltiin Virossa siellä oli erityisiä raskausajan hoitoja tarjolla.

Kävin sitten tänään siellä neuvolalääkärin lähettellä fysioterapeutilla ja olipas mukava nainen hän [:)]

Tutki mun ryhdin ja selän, liikkuvuutta ym. ym. ja ei se mitään ihmeitä löytänyt. Mulla kun on vähän ongelmaselkä aina ollut. Imuroimista se ei suosittele enää, voi harmin harmi [;)] ja nukkuminen kyljellään tyyny jalkojen välissä olisi nyt paras ja niinhän mä olen jo tehnytkin. Tukivyön ostamista suositteli. Sellanen paikka Helsigissä kun Respecta ainakin myy si-vyötä. Tämä on parempi kuin mamma-liikkeissä myytävät ovat kapeampia ja voivat painaa mahaa. Tuohon saa lisäksi jatkopaloja, jos masu kovasti kasvaa. Eikä maksa kait kun jotain vähän yli 50 euroa.

Kohdunsuun päällä olleen istukan, joka nyt on etuseinässä vuoksi, en saa liikkua muuten kun kävelemällä tai kuntopyörää polkemalla. Tämä on kuulemma aika ehdoton juttu. No, eipä tarvitse potea huonoa omaatuntoa siitä, että en ole juurikaan liikkunut. Näköjään se oma vaisto on tässäkin asiassa ollut oikeassa.[:)]

ALKUPERÄINEN: sipriina
Kohdunsuun päällä olleen istukan, joka nyt on etuseinässä vuoksi, en saa liikkua muuten kun kävelemällä tai kuntopyörää polkemalla. Tämä on kuulemma aika ehdoton juttu. No, eipä tarvitse potea huonoa omaatuntoa siitä, että en ole juurikaan liikkunut. Näköjään se oma vaisto on tässäkin asiassa ollut oikeassa.[:)]

Miksi? Mulla käsittääkseni presis sama homma eikä kukaan ole esim. ratsastusta kieltänyt ja olenpa käynyt edelleen, kun maha ei oo vielä niin tiellä...

Annik@ mä en sitä enempää kysellyt [:D] mutta esim. vesijuoksu jota lääkäri oli siinä lähetteessä kuulemma ehdottanut, niin ei ole sekään suositeltavaa. Ei mullekaan kukaan ennen ole noin jyrkästi kieltänyt, on vaan sanottu, että pitää ottaa rauhallisesti silloin kun se etinen istukka todettiin. Niin nyt muistinkin, repeämisvaarasta se puhui. Että esim. venytelläkin pitää varovaisesti. Eli onko sitten kohdun etuseinämässä oleva istukka alttiimpi repeämisille kun se on tuossa edessä...toisaalta ihan järkeenkäypä asia jos oikein ajattelee... mutta ei sun varmaan kannata huolestua...tiedätkö tuleeko sulle tällainen fysioterapiakäynti? Perhevalmennukseen se kait kuuluu, mutta sain etukäteen ajan kun pyysiin. Näin siis ainakin Husin alueella.

Mutta tosiaan ei mua nyt loppujen lopuksi harmita, olen kuitenkin liikkunut aina ehkä vähän liian "veren maku suussa" ja ehkä tämä tauko tekee ihan hyvää [:D]

ALKUPERÄINEN: sipriina

Annik@ mä en sitä enempää kysellyt [:D] mutta esim. vesijuoksu jota lääkäri oli siinä lähetteessä kuulemma ehdottanut, niin ei ole sekään suositeltavaa. Ei mullekaan kukaan ennen ole noin jyrkästi kieltänyt, on vaan sanottu, että pitää ottaa rauhallisesti silloin kun se etinen istukka todettiin. Niin nyt muistinkin, repeämisvaarasta se puhui. Että esim. venytelläkin pitää varovaisesti. Eli onko sitten kohdun etuseinämässä oleva istukka alttiimpi repeämisille kun se on tuossa edessä...toisaalta ihan järkeenkäypä asia jos oikein ajattelee... mutta ei sun varmaan kannata huolestua...tiedätkö tuleeko sulle tällainen fysioterapiakäynti? Perhevalmennukseen se kait kuuluu, mutta sain etukäteen ajan kun pyysiin. Näin siis ainakin Husin alueella.

Mutta tosiaan ei mua nyt loppujen lopuksi harmita, olen kuitenkin liikkunut aina ehkä vähän liian "veren maku suussa" ja ehkä tämä tauko tekee ihan hyvää [:D]

En ole kuullut mistään fys.ter.käynnistä enkä keksi että miksi sellainen tulisi..? Mulla on ollut lupa ratsastaa (voinnin ja tuntemusten mukaan) ainakin silloin np-ultrassa tuli puheeksi kun istukka oli silloin vielä siellä kohdun suulla. Kun kävin "akuuttikäynnillä" niin silloin ultratessa gyne kertoi istukan olevan etuseinämässä. Sillä reissulla oli muut intressit kuin jutustelu eikä harrastuksista puhuttu mitään. Kovan kipukohtauksen vuoksi tuli käytyä. En kyllä liitä mitään liikuntaa tms. tuohon kipuun, kun oli aamulla heräämisen jälkeen enkä ollut edes edellisenä päivänä käynyt ratsuttelemassa...
Mitään vuotoa tms. ei ole ollut kertaakaan. Lähinnä mun liikkuminen on koirien kanssa hyvin reipasta hikikävelyä tai sitten omaksi iloksi maastossa menoa (joskus kovempaakin) hepan kanssa.

Pitääpä kysellä ens pe ultrassa tuosta istukka vs.liikuntahommasta josko osaisivat kertoa. Mitään turhia riskejä en halua tietenkään ottaa [:)]

Kyllä se on melko metka vekotin tuo kotidoppleri [;)]
Kerran viikkoon ollaan nyt kuulosteltu (mies lähinnä) ja otettu babyyn yhteyksiä, mutta tänään oli itsellä sellanen olo että on tsekattava. Hermoja helpottaa kummasti kun saa sen kopsutuksen kuulumaan.
Ollu hiljasempia päiviä taas tuon "kuplinnan" suhteen. Jos istukka on etuseinämässä niin eikös liikkeet tunnu huonommin?

Mulla on nyt ollut ekat aika varmat liiketuntemukset mahassa. Tänään luennolla tuntui siltä kuin joku olisi hipaissut mahaa sisäpuolelta. Aika jännän tuntuista kyllä. Ja kyllä tätä on odotettu!! [:)]

Oih, siitä se alkaa. [:)]
On kyllä todella ihanan tuntuista. Ja sitten on kiva istua ihan pokkana jossain kokouksessa tai ihmisten keskellä ja samalla käy mylläys masussa ja ajatukset harhautuu ihan väkisinkin. [:)]

Täällä ne hipasut alkaa olla jo selkeitä, voimakkaita tuuppailuja. Tässä puolenvälin paikkeilla sikiö alkaa kuulla, enkä tiedä, että oisko just tää kuuloaistin kehittyminen aiheuttanut tänään elokuvissa melkoista monotusta. [:D] Kyllähän niihin koviin ääniin jotenkin pitää reagoida, ni potkitaampa sitten vaikka ympäröiviä seiniä. <3

vitsit kun mä en varmuudella vieläkään voi sanoa olenko tuntenut liikkeitä vain en [&o]

kun ne voi olla liikkeitä tai ilmaa suolistossa [8D] mutta sellasia hipasuja ne ei oo vaan ilmakuplia tai muljahtelua...
istukka siis etuseinässä ainakin neuvolatädin mukaan, ultrassa se selviää varmuudella viikon päästä perjantaina.

Maha, siis se oikea vauvamaha on nyt selkeesti pullahtanut esille [:)]

täällä on muuten toppahousu-onglema. Kokeilin siis eilen miehen toppahousuja ja ne sopii nyt vielä, mutta ei varmaan enää kk päästä. Kaikki mallit on siis sellasia että niissä on henkselit ja vyötärönauha tulee just masun päälle, ei oikein olis kiva kulkea vetskari aukikaan [:D] housuissa pitää lisäksi olla lumilukot, sillä käydään koirien kanssa mm. pellolla kävelemässä. Täytyykö tässä ostaa koon DD50 housut?

Miten ootte aatellu ratkaista muut toppahousu-ongelman? Mammamallia myydään kyllä yhdessä nettikaupassa hintaan 105 euroo, mutta en kyllä viitsi moista summaa maksaa kuitenkaan.

minä ajattelin ratkaista tuon mullakin kohta edesä olevan toppahousu ongelman henkseleillä ja jättämällä sen vetoketjun vaan auki. Alle vaan pitkää paitaa, joka ulottuu hyvin mahan päälle ja housun sisään sekä pitkät kalsarit, jotka saa kans vedettyä kunnolla vatsan yli. Sit meinasin, että masutuubi on varmastikkin oiva keksintö siinä vaiheessa, kun pitää toppikset auki jättää.
Katoin nimittäin kans noita mammamallin toppiksia ja ai elämä niistä saa maksaa, taidan mieluummin tyytyä pakkaamaan välikerroksia ku pulittamaan tollasen hinnan. Kirppareilla kierrellessä kyllä kattelen josko olis isokokosia housuja, jotka mahtus kiinni. Mutta sitten tulee vastaan toi lahjeongelma, kun olen niin pirun lyhyen lännäksi jäänyt, niin lahkeet roikkuu kilometrin päässä vaikka muuten housut olis sopivat [:D]

Sipriina:
mun kaveri, jolla oli etuseinässä istukka, alkoi tuntea liikkeet vasta joskus rv21 tienoilla. Todennäköisesti ne kuplat just on vauvan liikkeitä, mutta kun ne on niin hentoisia, niin niitä ei oikein voi uskoa liikkeiksi. [:)] Mutta älä huoli - muutama viikko eteenpäin, niin saat nauttia ja "nauttia" kyllä voimistuvista potkuista ja volteista sinäkin.

Toppahousuista:
jos sulla on lähellä missään semmosta Outlet-tyyppistä liikettä, ni kannattaa mennä pikapikaa semmoset koluamaan. Itse tein esikoista odottaessani jonkun merkin (Halti, Luhta tms?) outlet-myymälästä toppapukulöydön: housut ja takki 40€! On siis ihan "väärän" malliset mun normaalikropalle, mutta mammakautena ne meni just hyvin. Housut oli semmoset vyötärömalliset ja jätin sen vyötärönauhan vaan siihen kessin alapuolelle. (Muistaakseni se koko oli just joku D38, kun normaalisti oisin joku "normaalivartaloinen" C40 tms...)
Eli ihan täydellistä istuvuutta en saavuttanut tuolla löydöllä, mutta kyllä se lämpimänä piti isoillakin pakkasilla. Ja käyttöön tulee tänäkin talvena, kaikenlisäksi se on ihan kivannäköinen toppapuku.

Jos ei löydy lumilukollisia lahkeensuita, niin suosittelen paksuja säärystimiä sinne alle, niillä oon ite pärjännyt kinoksessa rymytessäni (parhaat leikkipaikat kun on tietysti aina jossain keskellä kinosta...). Ja ainakin partio- ja retkeilykaupoista saa semmosia lahkeen päälle ja lenksulla kengän alle vedettäviä suojia just tuota tarkoitusta varten.

Mä tuossa jo totesin, etten enää mahdu toppahousuihini.. Onneksi oon sen verta pieni lähtökohtaisesti et äidin varastosta löytyi L-kokoiset henkselilliset toppahousut 90-luvun alusta.. Ne on nyt ihan väljät ja selkäpuolella on vielä lisäksi löystynyt kuminauha, et kasvuvaraakin on. Ei mitkään järin sievät, mut sama se nyt on, mitä mulla on pimeässä iltakävelyllä päällä [:D]  En kuitenkaan saa edes kävellä kovinkaan pitkää matkaa puhumattakaan muusta liikunnasta, kun tuo si-nivel ja lonkka alkaa särkeä (ei siis pysy paikat enää kasassa). Sain kyllä eilen tuollaisen selkätuen terveyskeskuksesta. Toivotaan nyt, et se menis vielä ohi.. Muuten tulee toooosi pitkä kevät [8|]

Viime yönä en meinannut päästä vessanpytyltä ylös, kun lonkka muljahti jotenkin paikoiltaan, enkä saanut jalkaa suoraksi.. Tosi mukavaa joo.. Kaiken lisäksi siellä jumppasalissa, missä mä vedän (tai yritän vetää) tanssitunteja oli maanantaina karvan vajaa 13 astetta lämmintä, ja oon nyt sitten kamalassa räkätaudissa ja kuumettakin on vähän. Jumppapaita on jäänyt vähän lyhyeksi ja maha oli paljaana vähän väliä. Ei ilmeisesti ollut kovin hyvä juttu. Ei se kyllä mukavalta tuntunutkaan. Vielä kotonakin mies ihmetteli, kun mun maha oli ihan punainen.. Sillä taisi olla vähän kylmä.

Kiitos housuvinkeistä [:D] täytyy katsella tarjontaa.

sistä81 onko sulla sellanen si-vyö? Mulle fysioterapeutti sellasta suositteli, mutta se pitäisi ostaa itse. Ainoo paikka missä niitä myydään kait on vähän hankalassa paikassa kodin ja työpaikan välisessä yhtälössä ja liike on auki vaan 8-16. Pitää vaan lähtee joskus vähän aikasemmin töistä, mutta ei kyllä näillä keleillä [&:]

Juu, sain terveyskeskuksesta sellaisen si-vyön lainaan. Se on tosiaan ollut mulla vasta eilisestä asti, joten en osaa sanoa, onko se auttanut. Se ei muuten ole mikään helpoin mahdollinen kapistus noiden äitiyshousujen kanssa, kun siinä on tarranauhoja siellä ja täällä ja sitten pitäis vielä saada nuo housut vedettyä jalkaan ilman et tarranauhat irtoo.. Jossain pienessä vessakopissa se on aika turhauttava. Tosin jos vyö ois oma, sen viittisi varmaan laittaa paljaalle iholle, mut tuota oon pitänyt alushousujen päällä (vaikka tää vyö olikin ihan uus).

Täältä löytyi sellainen samanlainen: http://www.rehashop.fi/tuotteet.html?id=146/249

Takaisin