Toinen kolmannes käynnistyy

Ehkä sun vaavi on vaan kääntynyt ja potkii nyt kohdun takaseinää, josta liikkeet tuntee huonommin. Mul on kans välillä päiviä jolloin ei mitään tunnu, mut onneksi ei useampaa putkeen... Varmasti kaikki on kunnossa, onneksi keskenmenot näillä viikoilla ovat onneksi harvinaisia.
Mut noin yleensä näillä viikoilla on paljon helpompaa kun todellakin ne potkut kertoo et kaikki on hyvin, toisinkun silloin alussa kun piti vaan uskoa ja luottaa st siellä sitä ollaan. Toki kääntöpuolena sitten on nämä kauhuntunteet kun mitään ei tunnukaan. Onneksi yleensä turhaan.

Mut jos kovasti huolestuttaa, niin soita aamulla reippaasti neuvolaan ja pyydä et kuuntelevat sydänäänet. EI siihen mene kun muutama minuutti niiden aikaa ja saat mielenrauhan.
 
Meilläkin iski päälle pieni paniikki toissapäivänä kun ei vauva itsestään ollut koko päivään ilmoitellut. Kokeilin sitten kylmäpussilla varovasti painella kun jossain neuvottiin niin tekemään, ja johan tuntui oikein kunnon muljahdus kun pikkuinen heitti kuperkeikan tai jotain ja jatkoi myllerrystä ainakin kymmenen minuuttia. [:D] Oli varmaan vaan köllötellyt mukavasti kasvot selkään päin koko päivän niin en ollut liikkeitä tuntenut.
 
Mesore:
jopas! [:D] Hyppäisin kyllä itekin, jos tultaisiin kylmällä herättämään kauneusunilta.
Mut hyvä vinkki, pitää painaa korvan taakse jos (ja kun... ainahan niitä) samanlainen juttu sattuu eteen.

Ja hyvä että alkoi riehumaan sitten, kyllä se aina kummasti helpottaa.
 
No, mä en murehdi vaikka en mitään vielä tunne. Oottelen pari viikkoa vielä niin varmaan alkaa jotain tapahtuu. [:)]

Ajatelkaa nyt, ollaan puolessa välissä! melkein siis... Itsellä alkoi eilen rv19.
Aika on mennyt ihan hurjan nopeasti! Ja mulla alkaa äitiysloma jo 31.01., koska mun pitää pitää vuosilomat siihen eteen, eli vajaa 3kk enää töitä... [:D]
 
Wau Vesimeloni sullahan on vähän enää työpäiviä [:D]

Mä aattelin pitää vaan vanhan talvilomaviikon ennen äippälomaa, eli jäisin vasta maaliskuun alussa. Pidän sitten lomat siinä kun mies pitää sen 12 viimeistä päivää äitiysloman lopussa, jotta se saan sen isäkuukauden [:)]

Miten muuten teillä muilla, onko teillä mies pitämässä sitä 12 päivää + isäkuukautta sillon lopussa? Ne kuulemma pitää päättää jos kun Kelan papruja täyttelee nyt tässä kohta puoliin.
 
Mun mieheni on opiskelija, joten hän päätti jättää varsinaisen isyysloman väliin. Koska lapsi syntyy näillä näkymin huhtikuun loppupuolella ja toukokuussa loppuu koulu, niin siinä on sitten 3 kk aikaa viettää isyyslomaa kesällä. Korvaukset nimittäin juoksevat hänen tapauksessaan normaalisti myös kesällä, joten ei ole pakko etsiä kesäksi työtä. Opiskelussa on myös aika tiukka tahti ja korvausaika on rajallinen, joten opinnoissa ei kannata jäädä jälkeen. En kyllä ole tuohon KELAn byrokratiaan sen enempää tutustunut, joten voi olla, että suunnitelmat vielä muuttuvat.
 
Heh, tajusin just, että tunsin ekaa kertaa kun tää Pätkä pissaa! [:D]
Se on metkan tuntuista. Voi tulla ihan mihin kohtaan alavatsaa tai tuntua lähes jossain häntäluun kohdilla silleen tosi "sisällä" semmonen tärinä tai värinä, joka kestää muutaman sekunnin kerrallaan (voi tulla aika useinkin).
Tuntuu vähän siltä, kuin jonnekin sisuksiin olisi jäänyt kännykän värinähälytys vaimeana päälle (kuulostaapa kivalta...[8D]).
Mut näin nuo viisaammat kertoivat, että se ois vauvan pissimisestä lähtevä tuntemus. Aww...

Ei tunnu liikkeet kyllä vielä vatsan päälle, sisuksissa vaan. Vielä joutuu mies varmaan pari viikkoa odottamaan, että pääsee tunnustelemaan jälkikasvunsa melskaamista. [:)]
 
Ei tunnu liikkeet vieläkään [:@] Tosin tuon äskeisen Cavan kommentin jälkeen tuntuu että onko kaikkea niin kauhen tähdellistä tietääkään! [:D]
Nuista isyysvapaista ei olla vielä kovsti juteltu, uskoisin että meilläkin asia menee niin että isä on kotona kun minä pidän ensikesän kesäloman sitten äippäloman päätteeksi ennen hoitovapaata [:)] Mä ainakin haaveilen jääväni kotiin piiitkäksi aikaa jos vain meidän talous sen kestää.
 
Huomenta kaikki! Tänään alkoi 20 raskausviikko! Ensi viikolla on sitten puolivälin krouvi [:)] Siis niin ihanaa! Äitini viime viikonloppuna kyseli että eikö nyt ole vähän turhaa hössötystä, vastasin vaan että jos tätä onnea on odottanut 15 vuotta niin eikö se ole ihan oikein hörröttää? Kyllä se kuulemma on [:D] Löysin vintiltä vanhan keinuni ja leikkikehän. Täytyy tästä joku kerta ajella niitä sieltä kaivelemaan oikein alas saakka ja sitten katsoa pitääkö kunnostaa ja miten paljon. En tiedä tehdäänkö sillä leikkikehällä mitään mutta jotenkin tuntuu ihanalta kun on omia vanhoja juttuja vielä tallella. Samoin joitain leluja tiedän että on tallessa, ne pitää myös seuloa ja pestä mitä voi ottaa käyttöön. Pinnasänkykin sitten taitaa tulla miehen vanhana käyttöön kai sitäkin pitäisi vähän kurkata [:)] Nyt alkaa tosissaan jo uskaltaa ajatella että pieni meidän maailmaan tulee!

Pitää vielä kertoa että nyt on parina iltana tuntunut jotakin möyrintää tuolla kohdussa kun olen mahallani makoillut. Samoin muutaman kerran pientä nykimistä muulloinkin! Ihanaa [:)]
 
Annik@: onkos vauvasi alkanut osoittaa elonmerkkejä?
Meillä on kanssa ollut hiljaista eilisillästa lähtien [&o]
 
Täällä oli kanssa koko eilinen ihan liian rauhallista masussa.
Mutta tänään on sit jo muistuteltu olemassa olosta. Tulipa itseasiassa pari ihan suht terävääkin tökkäsyä tuohon vatsanpeitteisiin. Jos oisin ollut käsi masun päällä, ni ne ois voinut ehkä jo tuntea ulospäinkin. Muuten on pehmeää kuplintaa ja pyörintää. [:)]

Eli vähän se näköjään vielä vaihtelee, että miten liikkeet tuntuu, päivästä toiseen. Vauvalla on älyttömän paljon vielä tilaa, että se kääntyilee ihan voltteja vatsassa, ilman että sitä välttis tuntee mitenkään. Kyllä ne siitä voimistuu.

IhaNainen: ah, itsekin jo odotan tuota, että 20 viikkoa poksahtaa täyteen. Vielä vähän päälle viikko. Ja rakenneultra ennen sitä. [:)]
 
Cava meillä on rakenne ultra vasta 25.11. eli silloin 21+1 täynnä. Olisin myös toivonut että olis päästy jo tällä viikolla mutta ei kuulemma ollut tarpeeksi viikkoja... No pari viikkoa enää [:D]
Täytyy kuulkaas sanoa että se kotidoppler rauhoittaa kyllä ihanasti! Tosin eihän silläkään kannata kokoajan kuulostella meininkiä, mutta kun kerran päivässä parissa saa ne sydänäänet kuulumaan niin rauhoittaa mieltä: kaikki hyvin!
 
Mulla on vielä tasan kaks viikkoa rakenneultraan, eli oon silloin sit 20+3 vaiheessa...
Äkkiä aika siihen menee. [:)] Tavallaan sitä kivempi, mitä "myöhempään" noi ultrat aina on, kun sitten näkee sen mukelon siellä isompana ja kehittyneempänä..

Mä en edelleenkään tunne liikkeitä, mutta se ei anna mulle syytä huoleen. Kaveri sano että sillä meni johonkin viikolle 22 ennen kun tunsi mitään. Onko mussa jotain vikaa, kun ei tule mieleenkään että tarviis olla koko ajan kuuntelemassa sydänääniä tms uskoakseni että siellä on joku elävä olento....[:-]
 
Vesimeloni: ei sussa todellakaan ole mitään vikaa [:)]
Mulla oli kanssa tosi tyyni ja rauhallinen olo koko alkuraskauden, vatsa kasvoi ja kaikki oli hyvin.
Potkut on ollut kiva tuntea, sitä sen enempää ajattelematta tai vaavista huolehtimatta.  Maanantaina neuvolassa sydänäänten kuuntelu tuntui itseasiassa täysin turhalta kun kaveri monottelee napakasti päivittäin.
Mut yllättäen kun ei niitä potkuja yhtäkkiä sitten tunnukaan, tulee jänskä olo. Vaik tietää hyvin et vaavi varmaan vaan käänsi itsensä ympäri ja monottaa kohdun takaseinää [8D] 
Ehkä olis parempikin kun niitä ei vielä näin hentoisina huomaisi....
 
Me ollaan menossa rakenneultraan 18.11, jolloin H19+6
 
Aika erilailla ne noita rakenneultra aikojakin antavat. Tai siis mulla se on ensi viikon to, jolloin kasassa 19+4. Ja ihan normaali ja hyvä ajankohta rakenneultralle kuulemma on.

Edellisestä ipanasta taisin olla rak.ultrassa kun viikkoja oli 18+ jotain ja hyvin kaikki näkyi.
 
Meille sanottiin et kaikki H18-22 käy, ja ehdottivat itse  H20 tasan, mut perjantai ei mulle käy, niin sitten torstaina päivää aiemmin... Ja jos jotain ei silloin vielä näy, niin näkeehän vaavin sitten uudelleenkin :D
 
ALKUPERÄINEN: satuj

Annik@: onkos vauvasi alkanut osoittaa elonmerkkejä?
Meillä on kanssa ollut hiljaista eilisillästa lähtien [&o]


Tänään on päässyt monta itkua, mutta nyt jo helpottaa.
Aamulla nousin normisti töihin ja jotakuinkin samantien alkoi mahaan koskemaan ihan he*etillisen paljon.
Hiki otsalla, ei hyvä missään asennossa, pistoja ja viiltoa.
Soitin miehelle töihin, ja sen perään (kipua oli kestänyt noin ½ tuntia) 112 kun en muuta keksinyt. Mitään ei vuotanut mutta kipu selkeästi alavatsalla. Ampparilla sairaalaan mammapolin päivystykseen ja sitä myötä gynen sisätutkimus ja ultra. Kaikki babyllä onneksi ok, siellä se uiskenteli ja vilkutteli että hyvin menee [:)]
Kipukohtauksen syy jäi mysteeriksi, s-lomapäivä tänään joskin pahin kipu oli jo helpottanut ennen ambulanssin tuloa.
Kyllä siinä tuntee itsensä voimattomaksi, kun mitään ei voi tehdä - toivoa lujasti vain parasta...
 
Annik@, no hyvä että kaikki oli kivuista huolimatta kunnossa.
Itselle tulee välillä sellasia kipuja kanssa mahaan että meinaa itku tulla. Mutta oon huomannut olevan niiden kipujen olevan suolistoperäisiä.... (en siis väitä että sulla ois sama, mutta kerron vaan jos tästä ois jotain apua)
Joskus se suoli on jotenkin niin jumissa ja en tiiä voiko se suolen kouristelu sitten myös provosoida kohtua supisteleen mikä lisää kipua. Eniweis laksatiivit ovat helpottaneet elämääni....
Joskus kun maha on kovalla niin ulostaminen sattuu koko mahan alueelle ja sitä kipua joskus pelkää niin paljon ettei uskalla ponnistaa.. Mutta sitten se aina helpottaa.
En siis missään vaiheessa oo ollut vuorokautta pitempään ummella, mutta kun normaalisti ulostan 2-3 krt vuorokaudessa niin mulla on ihan ummetusolo jos ei oo päivään suoli toiminut.

Sori taas jos jotain ällöttää nää jutut, mutta tää suolen toiminta on sellanen asia mikä on hyvä pitää kunnossa näin raskauden aikana niin säästyy monelta vaivalta... Tuskin kukaan haluu kärsiä turhaan ihme kivuista tai hankkii itselleen peräpukamia.
 
Mulla kans vuorokauden hiljaisuuden jälkeen monotti kunnolla. Tosin vaan kerran, mut se riittää. Hengissä ollaan masussa ja voimia riittää!
Sillä on vaan parempaakin tekemistä kuin äippää potkia [;)]
 
Säikäytti kyllä. En koe olleeni tän ekan kolmanneksen(+ lisut) aikana mitenkään "säikky" vaan lähinnä varovaisen optimistinen. Tän aamuinen 45min. viiltokipu yhdistettynä siihen että kuplinta oli "tauolla" herätti liian suuren huolen jotta oisin voinut vaan olla ja ihmetellä. Sanoivat kyllä polilla että jos vastaavia kipukohtauksia tulee, on aina hyvä tulla tarkistuttamaan tilanne.

Tässä viikkojen kuluessa on osittain jo kasvanut ajatukseen että vauva on tulossa ja on totta. Meillähän alku oli pieni yllätys kun ns."eka kerrasta" tärppäs [;)] vaikka ikääkin jo on.

Toivon kaikille huhtimammoille hyvää vointia ja kivuttomia kuplivia hetkiä [:D]
Kohta on jännät ajat käsillä kun päästään rakenneultraan ja osa ainakin kuulee kumpiko sieltä on tuloillaan...
 
Takaisin
Top