Toinen kolmannes käynnistyy

Voi Cava, toi tommonen on kyllä niin syvältä! Onneksi kuitenkin sulla ei oo mitään kipuja, joten aika todennäköistä on, että kyse on ihan vaarattomasta ja tosiaan tähän sun raskauteen kuuluvasta asiasta. Ymmärrän ja uskon kyllä, että väkisinkin stressaa. Onneksi sulla se neuvola on pian, niin saat taas mielenrauhaa.

Itsellä alkoi nuha tiistaina ja samaan syssyyn sain sitten pääkivun. Nuha on vähän helpottanut, mutta päätä särkee nyt kolmatta päivää. Ainoa milloin ei särje, on kun nukkuu tai makaa silmät kiinni. Oon yrittänyt juoda vettä, kahvia ja ottaa sellaisen turvallisen särkypillerinkin, mutta mikään ei auta. Ilmeisesti osittain on kyse migreenistä, vaikka kipu onkin lievempää kuin normaalisti. Kipu kun on toispuoleista ja silmien kiinni pitäminen auttaa.
Väkisin silti huolettaa, että voiko tää olla jotain vakavampaa. Järki sanoo, että on normaalia, että särkee päätä, mutta sydän on huolesta sykkyrällä. Onneksi huomenna on taas ultra, niin saa toivon mukaan itsekin mielenrauhaa sieltä. Saapa ainakin kerrottua huolet "viisaammalle".
Oon päättänyt olla googlettamatta, kun tiedän, että jos nyt menen netistä etsimään tietoa, niin varmaan mulla on heti raskausmyrkytys, aivokasvain tms. mukavaa. Pakko vaan kärsiä kipua ja odottaa huomiseen. Onneksi ultra on heti aamulla. [&:]

Toivottavasti Cava sinulla kaikki hyvin! Tosiaan kaikkia kauhutarinoita löytyy lähempää tai kauempaa tuttavapiiristä tai kaverin kavereista. Onneksi suurin osa on kuitenkin onnellisia tarinoita. Toivotaan että meidän jokaisen raskaus olisi sellainen jossa on onnellinen uuden elämän syntyminen läsnä!
Mulle sanottiin molemmissa varhaiultrissa että on etuseinämässä ja toisessa jopa että kohdunsuulla. NP-ultrassa taas sanottiin ettei sitä nyt nää... Noissa varhaisissa lääkäri sanoi että se todennäköisemmin vielä liikkuu ylöspäin joten sikäli ei kannata huolehtia. Ellei ja on siis kohdunsuun päällä niin silloin on edessä sektio. Muutaman viikon päähän saa jo varata sen rakenne ultran ja sitten jo pian 4D:nkin. Pitää mennä ennen joulua niin saa sitten isovanhemmat kivat joulukortit uudesta tontusta [;)]

Vesimeloni: mulla kans näky ultrassa viikko sitten (12+4) vielä ruskuaispussi!
Luulis nyt, että se olis näillä viikoilla jo hävinnyt.. [:D]

No hyvä Tiina^etten oo ollu ainoa ruskuaispussillinen [;)] Se ultra oli mulla muistaakseni joskus 13+4 paikkeilla.

Mulla on ajoittain ihan hirveetä päänsärkyä (aamuisin pääasiassa) ja siihen liittyy oksettavaa oloa. Sit kun jotain saan syötyä niin se yleensä helpottaa. Vähä niinku ois krapula.
Mulla on alkanut nyt lievä pahoinvointi just kun joka paikassa sanotaan, että sen pitäs helpottaa jos sitä on ollut.. No mulla se alkoi vasta nyt!! Käyn varmaan vähän hitaalla..[:D] Hampaiden pesu on yhtä yökkäämistä, mutta edelleenkään en oo oksentanut.

Mä luulen että tää mahan kasvu ja siitä johtuva närästys tätä oloo on pahentanut.
Vaikka turvotus on helpottanut niin mahaa painaa, maha painaa keuhkoja ja kaikkea.
Lantion ja lonkan luita vihloo niin että joskus esim. rappusia noustessa vihlasee niin et meinaa jalka pettää kokonaan alta. Ja mun työkaveri sano mulle että "kattelinkin sua takaapäin, oot vähän levinny... Mut siis hyvällä" [:D] 

Tulipas kauhee valitusvirsi... No, kun ei tolle miehellekään viitsi valittaa, parempi purkaa ne vaikka sit tänne... Vihaan valittavia/nalkuttavia ämmiä enkä haluu kuuluu niihin...[:D]

Mut täähän on mainio paikka valittaa [:D] Sitä paitsi se on lohduttavaa, kun muillakin paha olo..!

Mulla kanssa nuo vihlovat kivaut vaivaa, mutta ihan kouristuksiin asti ne ei oo enää menneet. Ihan kuin nyt kun tietää, ettei ne oo vaarallisia, ne ois loppuneet.. Hyvä näin joka tapauksessa.

Mut nyt oon sit puolestani alkanut nähdä tähtiä suunnilleen joka tilanteessa. Tyyliin kun istun liian nopeesti vessanpytylle, niin silmissä alkaa vilisemään. Kaikki nopeat liikkeet tuntuu aiheuttavan tuota. Ei kuitenkaan huimaa tai mitään muuta. On tainnut verenpaine pudota aiemmasta vielä alemmas. Kyllä se neuvolamittauksissa on mennyt alaspäin koko ajan, mut  taitaa johtua enemmän siitä, et siellä käyntiä ei enää jännitä [:D]

Ärsyttävä uusi vanha vaiva on taas tullut. Teen toimistossa istumistyötä ja oon huomannut, et saan lähteä tosi varovasti kävelemään, kun oon istunut pitkään. Oikea lonkka tuntuu jotenkin "löysältä". Ihan kuin se menisi jotenkin vähän sijoiltaan, ettei jalalle voi laittaa painoa. Sama vaiva oli muistaakseni viime tai toissa vuonnakin jossain vaiheessa. Tää raskaus ja kaikkien paikkojen löystyminen ei varmaan auta asiaa nyt.

Siinä tais olla mun osuuteni tämän päivän valituksista [:)]

Toivottavasti Cavalla tosiaan kaikki hyvin. Tiedän, miten pelottavaa ja ikävää tuollainen vuoto on. Mullakin tuli taas tänäaamuna paperiin hieman punervaa, mutta sitten neuvolassa ei näkynyt mitään vuotoa.

Kaipa tässä uskaltaa kohta jo alkaa uskomaan, että meille tulee vauva [:)] Kun tänään tosiaan sydänäänet kuuluivat. Silti jotenkin odotan sitä rakenneultraa ja mietin, että vasta sen jälkeen uskallan olla vakuuttunut. Pitkä aika...se on vasta joulukuun 3 pv.

Mullakin noita jomotuksia, vihlomisia ja nipstelyitä on jokapäivä. Ei vielä mitään liitoskivuntyyppisiä kuitenkaan.

Mieltä masentaa se, että kiloja on tullut...ja se näkyy jo mm. takamuksessa ja reisissä [&o] kun nyt saisi jostain sen kuntosaliohjelman. Urputinkin jo tuolla neuvolakuulumisia puolella, että aamuinen neuvola ei mennyt kaikilta osin ihan putkeen [8|]

Sipriina:
voih, mä niin tiedän sen epätoivon tunteen siitä painonnoususta! Jos kaipaat pientä itsetuntobuusita, ja muistutusta siitä, että sinä et ihan oikeesti tee mitään väärin, niin käypä lukaisemassa tuo mun tilitys tuolla "alkuraskauden tunnot ja ajatukset"-ketjussa, sivulla 8 (itse asiassa sillonkin sun kirjotuksen innoittamana). Sille painonnousulle kun ei välttämättä mitään vaan voi. Ja vaikka se nyt ottaakin päähän, niin sille painolle on tarkoituksensa! Ja siksi se ei neuvolassa mitään sano, koska ei se oo lainkaan ihmeellistä tai huolestuttavaa - sinun kroppasi vaatii just nyt muutamia lisäkiloja, että vauvalle riittää maidossa sitten energiaa. Keho on viisas.

Ensi viikolla neuvolan vaaka näyttää todellisuuden meikäläisenkin kohdalta, siihen saakka voin uskotella itelleni, että ei oo tullu kiloja! [:D] (Tällä kertaa lähtötilanteen ollessa hieman suurinumeroisempi kuin esikon kanssa, ei todella tartteis ihan vielä tullakaan painoa.)

Vuoto loppui eilen yhtä nopeasti kuin alkoikin, päivän sitä kesti. Nyt on enää semmosta ihan hailakkaa väriä paperissa, mutta ilmeisesti tässä raskaudessa vaan vuotaa sitten vähän väliä jotain tavaraa... Prkl. Sais loppua, kun aina se tekee levottomaksi vaikka oiskin ihan normaalia. [&o]

sista81:
joo, hormonit kun löysyttää niveliä entisestään nyt, niin voi olla aika raihnaisen näköistä parin kuukauden kuluttua se liikkuminen! [:D] Mummotkin pääsee nopeemmin liikkeille. [:D] Mutta se on sen vatsan kanssa semmosta herttaista kömpelyyttä, joka ainakin noiden puolisojen sydämet sulattaa. Saavat oikein näkyvästi olla avuksi ja huolehtia rakkaastaan. <3
Toivotaan vaan, ettei ihan kamalia nivel- ja liitoskipuja ilmaantuisi.

Mulla on alkanut mennä häntäluu kipeäksi, jos seison tai kävelen pitkiä aikoja. Outoa! Aluksi luulin, että oon jotenkin istunut huonosti ja se siksi kipenee, mutta tän aamun työmatkan kävelyn päätteeksi tajusin, että se onkin se jaloillaan olo, joka sen häntäluun kipeyttää. Noh, onhan sekin nikamia täynnä, että vissiin pehmenee meikäläisen ahteri tässä... Sweet.

Cava kylläpäs sulla menee jännästi tuo häntäluun kipu..
Mulla on ilmennyt selkäkipua kun istun liian kauan.. tuntuu jotenkin hassulta, ajattelin että selkäkipeytyisi liiasta jalkojen päällä kävelystä..

Eilen maha alkoi tuntumaan, että pitää vähän himmata työtahtia. ei saa enään kovin mahdottomasti nostella vanhuksia, ainakaan yksin. ei onneksi kipeää ottanut missään vaihessa, vaan tuntui lähinnä selkeästi mahan olemassa olo, ja tuli olo että nyt täytyy himmata vauhtia.

Voi v****

Olenpa ollut taas järkevä. Aloin tarkemmin katsoo työvuorolistaa, kun mulla on toi toinen neuvola tiistaina aamulla klo.11 ... Joo, mulla on su-ma ja ma-ti YÖVUOROT.. Eli klo 22-07.15 töitä ensin, oon kotona "nukkumakunnossa" noin klo 8, sit kerkeen nukkuun pari tuntia niin pitää jo tehdä lähtöö neuvolaan...
Pakko varmaan peruu se, ei oo ainakaan järkee mittailla verenpaineita yövuoron jäljiltä koska mulla laskee öissä paineet ja pulssi nousee ja tulee tykytyksiä....

Krääh. Kamalaa työputkee mä taas täällä teen kun oli ensin 4 aamuvuoroa, sitten 2 iltavuoroa, sitten yhden päivän vapaa (ihan hanurista) sitten 2 aamuu ja 2 yötä joiden jälkeen VIHDOINKIN tulee kaksi päivää vapaata... Nyt jo käyn ihan ylikierroksilla.. [:o]

Oon tässä miettiny että kehtaisinko ehdottaa listan tekijälle nyt jo että mä en enää mielellään tekis yövuoroja.

Vesimeloni
meidän työpaikalla, saa kyllä raskaana olevat kieltäytyä kokonaan yövuoroista. Kannattaa ainakin kysyä asiasta.

Minä taas en tekisi muita kun yövuoroja, jotenkin niissä itse koen jaksavani paremmin, kun ei ole niin paljon nostelemisia joka välissä. näin hauskasti joka ihmisellä eroaa nämä voinnit [:)]

pisces. Niin, se varmaan riippuu vähän minkälainen paikka on ja onko samanlainen stressierkki kun mä oon... Meillä on yössä "vaan" kolme hoitajaa ja se on aika stressaavaa jos yön aikana tulee monta päivystystä, elvytys, on sekavia/delirium-potilaita... Kun harvemmin noissa öissäkään mitään rauhallista on. Sitten siihen päälle se että useimmiten oon yksin vastuussa koko osaston iv-lääkkeistä ja muutenkin päävastuussa kun oon sh ja työpareina voi olla kaksi lähihoitajaa, jotka ei saa laittaa lääkkeitä tms... Koen sen yövuoron jotenkin henkisesti kuormittavaksi. Paitsi joskus öissä on kaksi sh:aa, jolloin vastuu menee puoliks ja on paljon leppoisampi olo. Onhan illat ja aamut paljon hektisempiä kun on kierrot, toimenpiteet ja kaikenmaailman veritiputukset, mutta sillon on enemmän porukkaa osastolla ja lääkärit on paljon helpompi ja nopeempi saada äkkiä paikalle jos on jotain akuuttia.

Itse kyllä muistan opiskeluajalta kun tein yövuoroja vanhainkodissa keikkaluontosesti ja siellä käytiin vaan pari kertaa yössä kääntämässä ja kurkkaamassa vaipat ja se oli siinä.. Aika helppoa rahaa [:D] Siellä saatettiin jopa ottaa torkut.. meillä jos on kiireinen yö, niin ei siinä ehdi juuri perseelleen istua sen enempää kuin missään muussakaan vuorossa. Parempi niin et pysyy hereillä ite...

Kyl mä tiedän että mun ei tarviis niitä öitä enää tehdä. Mutta kun sen näkee sitten tilissäkin aika äkkiä kun ei enää niitä öitä tee. [;)] Mä oon vähän ahne. [&:]

Totta, vaikka tuo onkin vanhainkoti, kyseessä on uusi paikka ja sielläkään ei ehdi istahtaa hetkeksikään kun on vähän vääränlaista väkeä meille ohjattu, eli siis aggressiivista yms yms. ja 2 osastoa yhen vastuulla. mutta jotenkin yöt on minulle helpompia, kun näitä kaikkein huonokuntoisimpia ei nostella sängystä yöaikaan pois. Kun mulla tuo maha tuntuu että ei oikein tykkää aamu/iltavuoroista yhtään kun joutuu kuitenkin yksin niin paljon nostelemaan.

Mutta ehdottomasti täytyy ajatella sitä masuasukkia, että sen on hyvä olla ja että itsellä on hyvä olla ja että jaksaa. Jutella ainakin listatekijän kanssa jos saisi vähemmän yövuoroja, jos ei kokonaan poies.

Ymmärrän vastuusi kun olet sairaanhoitaja, se on aivan valtava. Hienoa että jaksat tehdä tuota työtä.
Meille koulussa opetettiin tuo i.v, vaikkei lähihoitaja niitä saakkaan laitttaa. Mutta onneksi kaikkia muita sitten saadaan laittaa työmaalla.

Niin, rankkuutta on monenlaista! Henkistä ja fyysistä. Meillä on paljon kanssa vuodepotilaita, mutta meillä on se onni, että melkein aina on se työpari jonka kanssa nostellaan, käännellään ja väännellään. Tiiän hyvin että vanhainkodeissa tää ei mee ihan näin vaan siellä joutuu nosteleen painavia "jalattomia" ihmisiä yksin tuolista sänkyyn ja sängystä tuoliin, mikä on tosi vaarallista selälle ja muulle kropalle ILMAN tuota raskauttakin! Ja aina ne dementikot on vähän arvaamattomia, ettei ihan tiiä koska tulee nyrkistä.....

Ymmärrän hyvin huolesi.... Mun työkaverit paapoo mua nykyään aika paljon. Jos vaikka joku huomaa että oon yksin nostamassa tai korjaamassa jonkun potilaan asentoo niin heti alkaa kauhee saarna että KUULES NYT, SÄ ET SAA TÄÄLLÄ YKSIN RIUHTOA! [:D] Et sinänsä on hyvä se työympäristö...

No nyt tunsin ekat liikkeet! Tai silleen, että tiedän varmaksi. [:)]

Äsken sohvalla makaillessani tuli pari kertaa semmonen yllättävänkin napakka tuuppaus masussa, mitä lie voltteja heitteli Pätkä siellä. <3
Toivottavasti vaan jatkaa sitä melskaamistaan, jopa yövalvomiset ovat ihan tervetulleita tästä syystä. [:D] (Vaikka en kyllä muista esikoista odottaessa kertaakaan valvoneeni vauvan liikkeiden takia. Joskus yöllisen vessareissun jälkeen saattoi mennä vähän pidempään nukahtaessa kun tyypille tuli kova hikka [:)] )

Johan tässä vähän yli viikon oon ehkä jotain liikettä tuntenut, mutta ihan varmaksi en ole osannut sanoa. Tuntuu, että kuplii tuo alavatsa etenkin iltaisin muutenkin koko ajan... hieman turvotusta ja ilmaa... [8|]
Mutta sitten kun sen tietää varmaksi, sen tietää varmaksi. Ihanaa! <3

Uuh.
Jopas on tänä aamuna taas ollut huono olo. Taas semmonen, että janottaa ja tulee juotua vettä, mutta sitten se vesi jää vaan jotekin möllöttämään mahaan...
Tai semmonen olo siis on. Uh. Johan tässä pari viikkoa menikin ilman tätä oloa.

Mulla oli yövuorojen jälkeen ihan sika huono olo, mut nyt se on tasaantunut. Eilen oli nukkumapäivä, tänään eka vapaa... Eilen oli myös neuvola klo 11, joten ehdin valvotun yön jälkeen nukkuun vain 2 tuntia kun piti jo lähtee neuvolaan, yäk... [&:]
No neuvolassa oli ihan perusjutut, sydänäänet kuultiin, stiksasin pissanäytteen, mitattiin paino ja RR. Kaikki ok paitsi virtsassa sokeri oli yhdellä plussalla. Tämä kuulemma saattoi johtuu vain siitä että olin yön töissä, napsin siellä hiilaripitosta ruokaa ja join aamulla pari lasia tuoremehua...
Aattelin nyt kuitenkin varmuuden vuoksi vähä alkaa enemmän rajottaa sokrun käyttöä.

Munkin veriryhmä on negatiivinen (B-) ja mulla otettiin se vasta-aineverikoe silloin ekalla neuvolakerralla, mut ei nyt...kai se ottaa sen seuraavalla kertaa sitten taas, tai sitten unohtui? No mitään oireita ei ole, joten ei se niin nuukaa ole vaikka ois unohtunutkin.

Tää ois varmaan pitänyt kirjottaa neuvolakuulumisketjuun, mut meni jo. Sori. [;)]

Hei oikeesti! Voiko rv.14 tuntea jo potkut? Istuin tänään koulutuksessa ja kaks kertaa tuntui hennot potkut [:D] Ei ollu kyl pierukuplintaa, tuntui erilaiselta [:D] Kolmas lapsonen tuloillaan.. Hitto kun ei aiemmissa kirjannut ylös millä viikoilla tapahtu mitäkin [8D]

enkuli85:
todellakin voi, kun ei ole eka kyseessä!
Just noilla viikoilla on pari kaveriakin toisessa tai kolmannessa raskaudessa alkanu tuntee liikkeitä! Ei välttämättä päivittäin ja säännöllisesti, mut ekat selvät liikkeet kuitenkin.
Ihanaa <3

Mulla oli rv15 lopuillaan, kun aavistelin tunteneeni ekat liikkeet. Nyt oon tuntenut jo joka päivä jossain vaiheessa [:)]

Heh, hassua.
Viikon ajan on päivittäin alkanut olemaan noita harjoitussupistuksia. En muistanutkaan miten kummallisen tuntuista se on. [:D]
Outoa, kun yht'äkkiä alavatsa menee jotenkin kireäksi, vähän niinkuin joku muu alkaisi jännittämään mun vatsalihaksia. Tosin kun kohtu on vielä niin pienikokoinen, niin se tunnekin on aika kevyt. Sitten kun se vatsa on jo semmonen selvä, niin koko maha menee ihan kivikovaksi palloksi. Kerrassaan kummallista.

Takaisin