Toinen kolmannes käynnistyy

Moips taas.

Tässä vieläkin odottelen vauvan liikkeiden tuntemista, kun siihen pitäisi kuulemma kyetä aikaisemmassa vaiheessa näin toisessa raskaudessa. Välillä luulenkin tuntevani jotain hentoa nyintää, mutta ihan varmaksi ei voi vieläkään sanoa. Eikä näitä nykäisyjä ihan päivittäin edes tunne, joten siksikin epäilyttää, vaikka kyllä ne kovasti vauvan melskaukselta vaikuttaa. Toisaalta sikiö on vielä niin pieni ja kevyt ja lihakset vasta vahvistumassa, että eihän se kovin isoja tuntemuksia aikaan saakaan.

Mutta tuli myös mieleeni, että en vieläkään tiedä istukan paikkaa. Huomasin np-ultrassa käyneiden kirjoituksista, että aika moni osasi jo kertoa istukan paikan. Mulle sanottiin vaan, että "ei voi vielä sanoa, kun se on niin kokonaisesti joka puolella kohtua". Olenko ainoa, jolle näin sanottiin? :O Eli tiedättekö jo tässä vaiheessa missä suunnalla istukka sijaitsee?
Pitää kysyä tästä asiasta ensi viikolla neuvolassa, että eikö se mun ultraaja vaan oikein osannut, vai mikä tähän vaikuttaa...

Heh, painoasiaa. Tai höh.
Viime viikonloppuun saakka paino oli koko ajan samassa. Sitten sunnuntaiaamuna vaakaan pärähti +1kg ja se ei näytä siitä enää pois lähtevän. [:D]
Jotenkin olisi voinut kuvitella, että painoa tulee silleen tasaisesti, vähän ja jatkuvasti, eikä tuolleen, että lauantaina ollaan tilanteessa x ja sunnuntaiaamuna tilanteessa x+1 ja siitä se ei enää laske.
Noh, jo on aikakin. Jo kohtukin painaa lapsivesineen sen 0,25kg ja verimäärä on ollut huimassa kasvussa, joten painoa pitääkin alkaa tulemaan. Kiva että näinkin pitkälle on päästy ilman, että on tullut sitä "turhaa" painoa. [:)]
Kroppani tuntien sitäkin kyllä tulee, ja ihan reippaasti vielä...! (esikoista odottaessa oli tässä vaiheessa jo +4kg, vaikka en edes pystynyt syömään ekan puolikkaan aikana melkeen mitään... Luonto hoitaa hommansa.)

Mukavata, tuulista syyspäivää kaikille!

Cava
mulle ainakin sanottiin että istukka on mun omaa mahaani vasten. että vaimentaa vähän vauvan liikeiden tuntemista.

Luulen että tunsin vauvan liikkeet paripäivää sitte, se oli kuin pieniä kuplia.. [:)]
Toki varmaksi en vielä osaa sanoa, eli seuraavia tai ensimmäisiä liikkeitä odotellessa..
Neuvola oli tänään, on se vain ihana kuulla sydämen sykkeen jyskyttävän.<3 Kaikki oli hyvin, raskausvitamiinien syöminen jatkuu, kun siitä saa rautaa ja sitten sitä D-vitamiinia. Paino oli laskenut taas entisestään, mutta luulenpa että kun nyt ei enään ole tarvinnut oksennella, että pian paino alkaa kyllä nousta. [:)]

IhaNainen:
enpäs huomannut tuota kysymystäsi aikaisemmin. Kyse on varmaan kolostrumista, ensimaidosta. Sitä alkaa joillakin tihkua tipoittai aikaisemmin, joillakin myöhemmin, joillakin ei ollenkaan. Paitsi sitten synnytyksen jälkeen tietysti.
Rinnat ja maitorauhaset siellä reagoi raskaushormoneihin ja sun keho valmistautuu imetykseen. Täysin normaalia siis. [:)]

Niin ja se, että se tapahtuu just suihkussa, johtuu siitä lämpimästä vedestä. Sitten kun imetys on alussa, niin esim lämmin kaurapussi saattaa edesauttaa sitä maidon herumista. Samaan ideaan perustuu tuo suihkukin.

Cava, no mulle on tullut jo +3kg....
Mutta en ota siitä ressiä. Pistän sen liikunnan vähemenisen piikkiin, koska syön yhtä paljon kuin ennen mutta en ole jaksanut liikkua enää paljoo. Pitäs tehdä joku korjausliike tähän asiaan, ihan sen takia että en kangistuis täysin...

Mut en kyllä sinänsä tunne lihoneeni, maha on vähän pyöristyny, ehkä siinä on myös tullut vähän rasvaakin mutta sehän ei oo mulle mikää OMG huudahdusten aihe... Oon aikoinaan ollut hieman anorektinen ja nykyään ylistän naiseuttani ja äidiksi tuleminen on parasta itsetunnon ylenemistä. Mun keho tekee sitä, mikä sille on ominaista ja luontaista ja se että voi toimia toisen elävän organismin kasvualustana saa mut mielessäni hyväksymään täysin sen, että ehkä jää pari ylimäärästä kiloa synnytksen jälkeen, ehkä vatsanahka roikkuu ja tissitkään ei tule oleen yhtä kiinteät enää, ehkä tulee arpi sinne tai tänne... So what, se on omalla tavallaan hyvin kaunista. Elämä jättää jälkensä. [:)]

Vesimeloni:
se menee usein vähän niin, että hoikat odottajat saattaa kerätä sitä painoa nopeammin ja jopa enemmän kuin vähän muodokkaampi odottaja. TIETYSTI se riipppuu vähän siitä, että miten kukakin syö jne.

Mutta välttämättä sillä ei ole mitään tekemistä edes liikunnan tai syömisenkään kanssa - se on ihan hurjaa huomata, että raskausaikana kroppa ottaa täysin vallan, ja ihan sama mitä itse teet, niin eipä se paljon vaikuta. [:D]
Eli kun oot hoikka ihminen, niin hormonit tekee vaan sen, että se alkaa kerätä vararavintoa vähän aikaisemmassa vaiheessa - don't worry, se tosiaan kuluu kaikki pois imettäessä!
Ja painohan ei raskausaikana todellakaan ole rasvaa. Jo alkumetreillä alkaa mm. verimäärä lisääntyä, rinnat kasvaa, kohtu ja lapsivesi ja tietysti vauvakin tuo painoa... Eli et varmastikaan ole lihonut, se paino on vaan "sisällä". [:)]

Ihmettelen kyllä, että miksi tää tajuton turvotus ei näy vaa'assa... tai noh, ehkä sekin näkyy jo vähän. [8D]

Sitä vähän arvelinkin että jotain maidon esiastetta... Olen kuullut tosiaan että moista ilmenee.
Ylipäätään itse kyllä oikeasti ihmettelen miksi ne neuvolan esitteet on niin pirun suppeita? Miksi ei ole jotakin selkeää valtakunnallista internet osoitetta missä olisi aidosti hyväksyttyä ja luotettavaa dataa? Luulisi että sellaisen tuoma taloudellinen vaikutus olisi merkittävä kun vertaa sihen että me äidit ja tulevat äidit täällä joudumme asioita puhtimaan keskenämme. Parhaassa (tai siis pahimmassa) tapauksessa löytyy luotettavimman oloinen tieto joskus näiltä keskustelupalstoilta ja jostain "hörhö"sivustoilta. Isojen paikkakuntien terveyskeskusten sivuilla saattaa olla jotakin luotettavaksi määriteltyä infoa asiasta jos toisesta ja tervesuomi.fi sivusto lienee suht luotettava. Kuitenkin kaipaisi fakta tietoa vielä enemmän. Ehkä meidän tavallisten pulliaisten ei sitten vaan pitäisikään tietää niin kovin paljon..... Eihän ne kivikaudellakaan tienneet [:D]

Joko näkyy/tuntuu masu? [:)] Mulla aina iltasin näkyy, eli turvottaa [:@] ja outoo, että välillä tuntuu tuolla alavatsassa kova pallero ja välillä ei sit mitään. Mietiskelin et johtuukohan se jotenkin vauvan asennosta?[8|] Mut kai se sieltä vielä pullahtaa, ei vaan malttais odottaa [:D][:D] Mulla on istukka takaseinässä/sivussa ja liikkeitä en oo tuntenu vaikka kolmas lapsi jo on.. Muistelin just että kuopuksen kohdalla maha pullahti viikolla 16 ihan vauvamahaks eli täs ois muutama viikko siihen etappiin [:)] Ja hei, sanoks neuvolalääkäri teille mitään onko taakse- tai eteenpäinkallistunut kohtu? Mulla on eteenpäin (kahdessa aiemmassa oli taaksepäin, outoo) ja jos jollain ollu aiemmin, miten on eteenpäinkallistunut kohtu vaikuttanut raskauteen? onko maha isompi tms.. [:)]

Jaa masu vai [:D] niin se jo näkyy, että töissä ei voi enää salailla asiaa [:D]

Aamulla se on suht litteä, mutta mitä pidemmälle päivä kuluu, niin sitä suuremmaksi se kasvaa. Aika mystistä, mutta kai se on normaalia. Olen aina ennen kuukautisiakin kärsinyt turvotuksesta, että kai se vaan on mun kroppa sitten tällainen.

On mulle kyllä ihan kilojakin tullut lisää. Paino on noussut 4 kiloa. Ennen olin tosi kurinalainen ruoan suhteen ja liikuin lähes joka päivä. Nyt siis liikunta nolla ja syödä on tarvinnut enemmän määrällisesti ja lisäksi olen tietoisesti vaihtanut vähärasvaisempia tuotteita hieman rasvaisempiin, että saan tarpeeksi sitä rasvaa. Esim. juustot ja olen alkanut käyttämään levitettä leivän päällä. Ja siis sitähän on välillä ollut pakko syödä sitä mitä tekee mieli, välillä jopa hampurilaista tai pizzaa.

Että mulla kyllä ihan selkeesti rasvaa on kertynyt ympäri kehoa. Mutta en nyt jaksa stressata sillä olen monta vuotta elänyt niin kurinalaisesti, että nyt on lupa vähän relata [:D] Pelkään vaan että mitä neuvolatäti tykkää... saan tietysti noottia [:(]

Minäkään en tiedä istukan paikkaa muuten kun että ultrassa se oli osittain kohdunsuun päällä. Enempää ei kertonut enkä älynnyt kysyäkään. Olisi kiva kyllä tietää onko se siitä noussut, niin uskaltaisiko tässä jo jotain tehdäkin kun silloin kätilö käski ottaa rauhallisesti kun oli sitä vuotoakin.

Vesimeloni, hih tutulta kuulostaa. Itsekin saan ihme mahakipukohtauksia ja ne helpottaa heti, kun on käynyt vähän tyhjentämässä suolta. [:D] Myös syönnin jälkeen tuntuu, että maha halkee ja ohutsuolen mutkakohtaan tuikkii ikävästi. Joskus kyllä kipuihin auttaa, kun päästää vähän ilmaa ulos, mutta yleisimmin kyse on siitä, että suoli on muka liian täynnä. Enpä ole ikinä ennen käynyt vähintään kerran päivässä isolla asialla. [&:] [:D]

Nyt on muutenkin jo viikon verran ollut maha ihan pingoittunut ja kireän oloinen ja muutenkin se on nyt entistä näkyvämpi. Välillä pelkkä kääntyminen yöllä tekee kipeää. Kaipa ne pikkuiset siellä venyttelee tulevan äidin mahaa. [:)]

Klara 13+2

Nyt kun se masu alkaa paisua pikkuhiljaa, niin ei kannata yllättyä jos vatsan iho alkaa kutista ihan hurjastikin. Omasta kokemuksesta suosittelen hieromaan mahaan aina suihkun jälkeen reilusti tätä Ceridalin öljyä. Se imeytyy nopeasti, eikä näin tahraa vaatteita. Kandee hoitaa myös rintoja ja etenkin nännejä kanssa. Lisäksi se on ihan huippukamaa myös vauvanhoidossa, eli ei mee ostoksena hukkaan (esim karsta vauvan päänahasta lähtee aika hyvin tän öljyn avulla).

http://www.apteekkituotteet.fi/epages/Kaupat.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Eura/Products/0872721/SubProducts/872721

On vähän ristiriitaista tietoa, että voiko ihon rasvaamisella ennaltaehkäistä raskausarpia. Jotkut lähteet varovaisesti väittävät, että se toimisi, mutta ilmeisesti raskausarvet tulee kuitenkin ihon alaiseen kudokseen, eli niitä tulee jos on tullakseen. Monet sanoo, että taipumus raskausarpiin on suoraan verrannollinen oman äidin arpien määrään. [:)]
Oli miten oli, se ihon hoitaminen kannattaa kuitenkin ottaa rutiineihin - se kutina voi oikeesti tehdä hulluksi...

Ja mielenkiintoinen tietoisku tuosta Ceridalista vielä: synnytyssalissa näytti kätilö suihkivan tuota allekirjoittaneenkin synnytyskanavaan vauvan matkaa liukastamaan [:D] Eli ainakin ammattipiireissä on tuttua tavaraa.

JEI! täälläkin pelkoilu ohi! [:)] Nyt sitten mennään rv. 12+4 ja hyvältä tuntuu. Kihlatullenikin sanoin tossa 3 päivää sitten, että tänään on merkkipäivä! [:D] ei tarvii enää pelätä, että keskenmenoa tulisi. Toinen neuvola aika olisi 26 pvä. tätä kuuta ja pääsee sitten taas kuuntelemaan kuinka se pötkylän sydän siellä tykyttää! :)) Miulle ei onneks pahemmin viellään ole tuota mahan kutina ongelmaa ollut, vain tissien kutinaa ( joka on todella ärsyttävääää!!) >:D mutta eiköhän tuotakin sitte tule vielä ilmaantumaan, pitääkin sitten kokeilla tuota öljy juttua! :) Onnea kaikille jotka saaneet ensimmäisen kolmanneksensa päätökseen! [:)]

Omalta koohdalta ei nuo raskausarvet kovin pelota: niitä kun paukahti silloin jo nuorena pari kymmentä vuotta sitten rintoihin kun ne pukllahti ulos.... [:-] Tuo rasvaaminen tosin on varmasti hyvä neuvo, ellei muuten niin tuleepahan muuttuva vartalo tutuksi itselle ja mikä jottei pulosillekin [;)]

Hah, mietiskelinkin eilen että mistähän hillitön mahankutina johtuu [:D] Iltasella kärsimättömänä sitä rapsuttelin. No nytpä tiedän siihenkin syyn [:)]

Cava & Elllu: Täälä kans järkyttävä mahakutina! [:D]

Mulle tuli tota mahaa alussa selvemmin, ku odotin kahta. Neuvolassa lääkäri
sanoi, että kohtu menee tällä hetkellä noin viikolla 15-16 kokonsa puolesta.
Eli siis maha tosiaan näkyy. Ehkä kasvu ei jatku näin kiivaana koko aikaa, kun toinen putos
matkasta. Onpa toisella tilaa liikkua <3

Atooppiselle iholle tekee hyvää toi Ahava merkkinen rasva.
Sitä masulle joka ilta! <3

Mä oon rasvannut ihan oliiviöljyllä, hyvää sekin on.... Aitoa kasviöljyä. [;)] Tekis mieli ostaa jostain avocadoöljyä, mut se taitaa olla ihan sika-kallista... Ceridal on sinänsä hyvä siitä kun se imeytyy nopsaan, mut se on synteettinen tuote. Oliiviöljy on vähä hidas imeytyyn, joten se on parasta laittaa vaan iltasin. Aamulla on iiiiihanan pehmeä iho!! Lisäksi oliiviöljy on luontaisesti antibakteerista...
Sitä oliiviöljyä kun suun kauttakin ottaa vaikka 2tl aamulla niin saa hyviä rasvoja, vaikuttaa ihon kuntoon sisältäkin päin..[:)]

Kivaa kuulla että muidenkin mahat on pullahtaneet ulos. Mun lantiokin on levinnyt, mutta siitä oon ihan ilonen, koska pitäähän sen vauvan mahtuu sieltä ulos ja oon aina saanut kuulla miten kapea lantio mulla on!! Mrrr..

Ja Klara, mulla kanssa tuntuu siellä suolen mutkassa kipua! Joskus vessassa käynti sattuu siellä mahassa ihan sikana, vaikka ei olisi kovaa [&:] sitten vaan ähisen ja puhisen siellä kaksin kerroin...[&:] Mutta oon nyt alkanut käyttään levolacia ja tuntuu et se on helpottanut kun suoli toimii vähän nopeemmin...

Niin ja kannattaa muistaa sit rasvata ne reidet ja takapuolikin... Niihinhän niitä arpia saattaa myös tulla!
Pari tuttua on itseasiassa sanonut että mahaan ei juuri arpia tullu mut näkisitpä reidet.....

pakko sanoa että mie en oo huomannu ollenkaan kans tuota mahan kasvua. Paitsi ukko on vaan sanonu, että "kyllä tuo on ihan erinäköinen mitä siulla normaalisti maha on" [:D] et taitaa se sitten vähäsen kasvanut olla. Miulle on myös tullut reisiin noita raskausarpia ja mahassa tosiaan ei ainakaan viellään mitään. mut toivottavasti ei tulekkaan! :D Miten teillä on se rasvaaminen niihin auttanut, kun joissain paikoissa kuitenkin jotkut on sanoneet, että ei olisi ollut mitään vaikutusta? Voisin huolia vähän rasvaus vinkkejä! :D Janitaä-12+4

Cava: mäkin luulen että geeneillä on vahvasti näppinsä pelissä tuossa arpihommassa. Oman äidin ja siskon arpien määrän perusteella olen enemmän kuin yllättynyt, jos minä arpimahalta säästyn. Reisissä tai takapuolessa heillä ei ole kummallakaan arpia mutta mahat on kunnolla viivoitettu... Toisaalta taas en kyllä muista että äidinäidilläni olisi ollut arpia (hmm). Mutta arvet tulee siis jos on tullakseen, meillä on äidin ja siskon kanssa samanlaiset ihotyypitkin.

Muistan kyllä että tuota Ceridalia on jossain muuallakin kehuttu, taidan siis kuitenkin poiketa apteekin kautta.

Taas vuotoa... [X(]
Voi helvetin helvetti... Vaikka kyseessä ois joku ihan vaaratonkin juttu (ja tosiaan, en tiedä vielä edes istukan sijaintia, että voi johtua siitäkin), niin aina se herättää levottomuutta.
Vaikka ei tietenkään pahinta halua ajatella, niin ei se ikävä kyllä mene niin että kun eka kolmannes on täynnä ja ultrassa käyty niin mitään ei vaan vois enää mennä pieleen.
Lähipiirissä on ollut keskenmenoja vielä rv 16+x ja kohtukuolemaakin on nähty. Scary shit.

Mutta joo, ei vielä vähäisen vuodon (kipua ei oo) perusteella voi liikaa stressata. Ilmeisesti tässä raskaudessa se nyt vaan kuuluu asiaan ja sillä siisti. Muutama päivä vielä neuvolaan. Kun vaan tunnepuoli ymmärtäisi nyt kuunnella tätä järkipuolta... [&o]

Kyllähän kaikki ihme vuodot ja muut oireet aina säikähdyttää, mutta kannattaa tosiaan pitää jalat maassa siihen asti et saa varmuuden oikeesti onko kaikki hyvin. Toivotaan näin!

Liika pelkääminen ei kuitenkaan auta mihinkään. Itse olin aikanaan kamalan huolissani siitä tulenko raskautumaan ollenkaan, koska äidillä mei pari vuotta ekan lapsensa saamiseen. (sit raskauduinkin ekalla yrityksellä [:D] ) Sitten stressasin myös sitä että saankohan keskenmenon koska äiti on saanut kaksi keskenmenoa ja yksi serkku myös ja toisen serkun laskettuun aikaan oli enää 4 päivää niin sydänäänet lakkasivat kuulumasta - eikä siihen koskaan löydetty mitään syytä, raskauskin oli edennyt ihan normaalisti. oli niin sydäntäsärkevää kun toisen piti synnyttää kuollut vauva 9kk odotuksen päätteeksi.

Näitä tarinoita riittää varmaan joka ikisen lähipiirissä, mut ite oon vaan vahvasti päättänyt että mä en anna niille valtaa omassa mielessäni...

Mullekaan ei sanottu siellä nt-ultrassa istukasta tai sen sijainnista yhtään mitään, eikä sydänääniäkään kuunneltu - sitä vähän ihmettelin..... Kätilö vaan totesi että ruskuaispussi näkyy siellä vielä, olin vähän ihmeissäni - miten kauan se ruskuaispussi oikeen on siellä?? Kuitenkin sikiön kehitys vastas viikkoja jne. kaikki oli ok.

Takaisin