Töihin vai hoitovapaalle?

Sama.. Itse olen ollut päiväkodeissa aikanaan koulun kautta harjoittelijana ja myöhemmin työharjoitteluissa yms.. En vain tykkää ajatuksesta, että oma lapsi olisi yksi niistä lapsista.. Voi olla, että tytölle itselleen sopisikin mutta äidin näkökulmasta en pidä ajatuksesta.. Aina päiväkodeissa ollessani ajattelin että haluan tytön perhepäivähoitajalle, pienempään ryhmään ja kodinomaiseen ilmapiiriin, mutta nyt kun ajattelee vievänsä tytön vieraalle ihmiselle hoitoon josta ei tiedä miten hän lasten kanssa käyttäytyy niin ei sekään houkuta :D Tosin paljon tekee sekin etten haluaisi tyttöä mihinkään enkä kellekään hoitoon vielä ainakaan vuoteen-pariin ja tämä pakko ärsyttää..
 
Valitettavasti kauheasti ei noita vaihtoehtoja ole, etenkään pk-seudulla, jossa saa olla tyytyväinen, että ylipäätään saa jonkun paikan muksulle, jostain päin kylää :/
 
Joo, siis jos on ollut viimeisen 6 kk töissä eikä hoitovapaalla niin ei se äitiyspäiväraha niin olematon silloin ole. Mutta yllättävän moni kituuttaa noilla hoitotuilla. Eikä siinä mitään, kyllä mekin pärjättäis miehen tuloilla jos ei olis juurikaan lainaa ja joko ei autoa ollenkaan tai yksi auto. Sopeutumista vaatisi, mutta ei se mahdotonta olisi. Ja mitään menoeräyllätyksiä ei saisi tulla.

Mulla on muutama tuttu, joka on laittanut lapsen hoitoon vuoden kieppeillä, ja katuvat jälkeenpäin kun lapsi oli niin nuori. Luulen, että riippuu myös lapsesta. Suurin osa pärjää varmaan ihan hyvin, ja uskon että vanhemmilla on suuri osa olla olematta liian huolehtivaisia silloin, kun lapsi jää hoitoon.
Perhepäivähoito olisi täälläkin ykkösvalinta kun aika tulee, mutta saa nähdä onko edes mahdollista. Näillä näkymin poika olisi 2,5-vuotias hoitoon mennessään.
Aion kyllä yrittää käydä lasten kanssa puistossa ja avoimessa päiväkodissa ja MLL:n kahviloissa, joten lapsikontakteha tulevat saamaan ilman päivähoitoakin.
 
Meillä esikoinen olikin perhepäivähoidossa ja ihana hoitaja. Valitettavasti perhepäivähoitopaikkoja ei ole montaa enää, joten päiväkoti oikeastaan ainut vaihtoehto nyt. Tytön laitankin mielummin päiväkotiin, koska touhua ja tekemistä enemmän, mutta alle 3-vuotiaan laittaisin mieluiten perhepäivähoitoon, kun tarttee vain turvallisen ympäristön ja perushoitoa.
 
Vuorotyötä tekevien on vaikee laittaa pph:lle muksua hoitoon :sad001 Mä oisin kans mieluiten pph:lle lapsen laittanu, mutta ei ne rupea elämään mun työvuorojen mukaan.
 
Ei meilläkään ole todennäköisesti mahdollisuutta perhepäivähoitoon.
Tääkin jakaa mielipiteitä. Joku kertoi olleensa perhepäivähoitajalla joka ei ollut mukava. Vasta aikuisena tämän naisen äiti uskoi, että siellä jokin mätti, aiemmin oli luullut että kyse on vain lasten nurinasta. Eikä lapset edes kovin hyvin osaa valittaa, jos ei mitään selkeää väärinkäytöstä tapahdu, vaan kyse on pienistä asioista.
Päiväkodissa on kuitenkin useampi ihminen.
Muoks. Siis päiväkodissa on useampi aikuinen :wtf:
 
Meillä on haettu päikkypaikka pikkuselle tammikuusta. Mutta seuraavat kuukaudet näyttää sen miten nyt käy tulevaisuuden suhteen. Tarkoitus siis on että palaan työelämään tammikuussa. Mies saattaa ehtiä pitämään tammikuun ajan isäkuukauttaan, joten sitten hoitoon meno siirtyy helmikuulle.

Esikoinen meni tarhaan 10kk iässä, eikä meillä ole ollut itkuisia aamuja edes kahden käden sormien vertaa. Lapsi saa rakkautta kotona ja ihania ihmisiä ympärilleen tarhalla. En tiedä muista, mutta meillä on käynyt niin uskomattoman hyvä säkä tarhan kanssa. Ja nyt vielä kun pienemmän vie tuttuun ryhmään tutuille täteille, jotka ovat päässeet seuraamaan isomman likan kasvua kohta kolme vuotta ja nyt pienemmän alkutaivalta tammikuulta asti. On ihana viedä lapsi tarhaan kun pienemmän tulevat tätit tulevat jo nyt höpöttelemään ja naureskelemaan nuoremmalle!

:)
 
Hoitovapaa haettu 31.1.2017 asti! Toiveissa olisi jatkaa siitä vielä 08/2017 saakka. Johtajan kanssa puhuttiin myös osa-aikaisesta työajasta sitten kun palaan ja sain vihreää valoa erilaisilla vaihtoehdoilla.
 
Mä mietin että oon nyt töihin ilmonnu hoitovapaaksi 1.4.2016 niin voiko Kelan hakemukseen laittaa suoraan 1.8.2016 kun ollaan sitä nyt pohdittu? :D pihalla taas
 
Niin hei, mihin mennessä noita hoitovapaita pitää hakea? esikoisesta sain valmiit laput, mutta nykyään varmaan pitää hakea itse sitä netistä? :/ kääk.
 
Hoitovapaa pitää hakea siihen mennessä kun äitiysloma loppuu. Kotimama, voit laittaa. Hoitovapaan voi keskeyttää jos meneekin töihin sitä ennen kuin mitä on aluksi Kelaan ilmoittanut.
 
Hoitorahan voi hakea takautuvasti 6kk jälkikäteen mutta jos haluaa ettei rahantulossa tule aukkoja niin kannattaa hakea hyvissä ajoin!
 
Kotihoidontuki päätöksessä saattaa mennä vissii parikin kuukautta että kannattaa hakee ajoissa jos haluaa saada tuen ajallaan. Ite hain ehkä pari viikkoo (?) sit, ja jännään saanko tän kuun lopussa tuen vai maksetaanko se takautuvasti jos ei oo päätös kerenny ajoissa tulla. Huomenna alkaa miun hoitovapaa... Hui kauheeta, en muuten oo sitä tajunnu :grin Hoitovapaat sit taas työnantajan kanssa sovittavissa, ilmoitettava 2kk ennen. Mut kelalta saa hakee kotihoidontukee pidemmäks aikaa kun mitä on työnantajalle ilmottanu jos on aikeissa olla hoitovapaalla pidempään. Aina saa tuen peruu ja liikaa maksetun maksaa takasi, kyllä kela omansa ottaa takasi jos on aiheettomasti maksettu...
 
Kiitos naiset avusta! :) mä taidankin laittaa hakemukset kuntoon ennen viikonloppua!
 
Viimein sain hakemuksen tehtyä. Äippäloma loppuu 29.10 joten siitä eteenpäin haettu ja hain tukea 31.7.2016 asti :) meinasin jos jossain vaiheessa tekisi jotain pikkutyötä, oliko niin että viikonlopputyöt ei vaikuta tukeen? Vai vaan sunnuntaityö?
 
Työt ei vaikuta ollenkaa hoitorahaan, sen saa aina kun vaan lapselle ei oo varattu paikkaa päiväkodista. Hoitolisään vaikuttaa tietenkii perheen tulot. Mie hain hoitorahan helmikuun loppuun asti, jatko on vielä epävarma. Meinasin kuitenkii mahollisuuksien mukaan tehä jotai vuoroja töissä ennen sitä. Poika on sit isänsä kaa kotona, tai jos mies on töissä ni vien pojan anoppilaan miun työvuoron ajaks. Paljoo en töitä meinannu tehä mut koska viikon päivällä ei enää näin hoitovapaalla oo merkitystä ni joskus voin ottaa jotai rahavuoroja töistä :grin
 
Siis onko niin, että kuntalisänkin saa kaikki, vaikka olisi töissä/opiskelisi? Kelan laskurin mukaan saisin siis aikuisopintorahasta ja opinnoista huolimatta kelalta hoitoraha + hoitolisä + kunta(helsinki)lisä = ~720€/kk :wideyed: voiko muka pitää paikkansa?!?! siis mahtavaa, jos on näin, mutta epäilyttää kyllä..
 
Onks joku jo saanu Kelalta päätöstä hoitorahasta ja/tai -lisästä?! Mä oon tehny hakemuksen 2.8., eikä päätöstä ole vieläkään tullut! :eek:
 
Takaisin
Top