Töihin vai hoitovapaalle?

Se oli sitten tänään viimeinen päivä vanhempainvapaata. Huomisesta alkaen kotihoidontuella. Ensimmäinen tuki maksetaan vasta 30.11. kun en tarpeeksi ajoissa ymmärtänyt anoa. Tämänkin kävin tänään Kelan sivuilta tarkistamassa, koska mitään kirjettä ei oo koskaan saapunut. Hakemuksen tosiaan täytin 25.9. Kotihoidontukea hain sinne 18.1.2018 asti, kun en yhtään tiedä koska palaan töihin vai palaanko ollenkaan kun yritys olisi päästä yliopistoon.
 
Onko kotihoiton tuki oikeesti 123 euroa/kk ?!?! Kuka edes pysyy henkissä tämmösellä rahalla? Voiko saata muita etuuksia Kelalta?
 
Kotihoidontuki on hoitoraha 342,53 ja hoitolisä maksimissaan 183,31. Nimimerkitön tuo 123 on varmaan se hoitolisän suuruus minkä saat. Eikä tuolla kotihoidontuella oo tarkotus elää, pitää olla säästöjä tai mies elättää :grin Yksihuoltajat saa vissii jotai muita tukia lisäks (?) ainakii suuremman kotihoidontuen.
 
Tai sitten se saattaa olla lokakuun tuki, itsekin saan lokakuulta saman summan.
 
Uhh, pitäis ruveta sitten tekemään töitä, mutta millään en haluais laittaa niin pientä vauvaa :p päiväkotiin...
 
Siksipä moni joutuukin palaamaan töihin. :sad001 Minäki meen joulun jälkeen töihin, kun ei raski olla pidempään pois. Miehellä kyllä ois isyysvapaata vielä yli kuukausi sitten pidettävänä, mutta yrittäjällä hankala järjestää, mutta katsotaan nyt.
 
Miekii joudun työvuoroja ottaa heti kun tää kesäloma on pidetty, ei tuolla rahalla elä. Onneks on sellanen työ jossa voi tehä keikkaa. Voin vaa kuvitella miten vaikeeta on tehä päätöksiä teiän joilla se on joko töihin paluu täyspäiväsesti tai ei töitä ollenkaa ja pienellä rahalla pärjääminen.
 
Mäkin teen nyt 1pv/vk,lisätunteja saisin ja taloudellisesti olis suotavaa, mutta mennään nyt hetki vielä näin! :)
 
Mullakin viimeinen vanhempainvapaa päivä. Kotihoidontukea anottu 1.6 asti. Jos ei siihen mennessä saada pikkukakkosta alulle, nii lähen takas töihin. Juu, eipä tolla rahalla juhlita, mut ennemmin elän vähän pienemmällä kun laitan pojan hoitoon.
 
Tällä hetkellä toivoisi että voisi tehdä töitä satunnaisesti. Oleb vaan sellaisessa siistissä toimistotyössä joka on melko kokonaisvaltaista, joten se on joko täysipäiväinen tai 30h/vk. Valitsin jälkimmäisen!
Tekisin ihan mieluusti pari päivää viikossa töitä vaikka kaupan kassalla :)
 
Täältä kun löytyy fiksuja ihmisiä, niin osaisiko joku sanoa, että kuinka vuosilomat kuluu KVTESin mukaan jos tekee lyhennettyä tyäaikaa? Eli siis jos tekisi esim. 7h kolmena päivänä viikossa? Ja minkä perusteella palkka maksetaan?
 
Palkka maksetaan työtuntien mukaan, eli jos on kuukausipalkkainen ja tekee esim 21h viikossa, oman työajan ollessa 37h, saa palkkaa sen 21h mukaan eli ~57% normikuukausipalkasta. Lisäksi kelalta saa osittaista kotihoidontukea, jonka suurudesta mulla ei ole tietoa, käsittääkseni kotihoidontuen saa täysmääräisenä, jos tulot eivät ylitä määrättyä summaa (mulla 2 hengen taloudessa 1160€/kk)

Tosi sekavia noi on. Mulla kotihoidontuki verotetaan lisäprosentin mukaan eli 39,0% ei paljoa iloa isosta helsinkilisästä jne..kun verottaja vie suuren osan vaikka tulot kuitenkin pienemmät kuin koskaan valmistuttani :/
 
Kolibri, onko siis noin myös kun pitäisin vuosilomia pois noina työpäivinä?

Muoks. Vai pitäisikö olla ns. Kokopäiväinen että saisi kaiken hyödyn lomista?
 
Tänään käyty töissä sopimassa tammikuun aloituksesta. Pyysin 30h/vk töitä. Kaikki muuttunut töissä organisaatiorakenteesta lähtien, joten nyt jännään mitä päädyn tekemään palattuani
 
En ole varma voiko lomia pitää osa-aikaisesti. Itse pidän lomat nyt äitiysvapaan päätyttyä "kerralla" pois, ihan kiva saada edes kuukausi välillä vähän enemmän rahaa, ja koska palkka jakautuu kahdelle kuulle, se ei mulla vaikuta edes kotihoidontukeen :) noi on kyllä monimutkaisia, kannattaa varmaan soittaa töihin HR/palkanlaskenta yleensä osaa suorilta käsin vastata tai tietää ainakin mistä oikea vastaus löytyy!
 
Lomat voi pitää pätkissä mikäli siitä saadaan työnantajan kanssa sovittua.
Palkka ja/tai lomaraha ei vaikuta kht:hen :)
 
Mulle tuli kyllä vähän järkytyksenä että kotihoidontuki verotetaan sivutulojen mukaan, mulla 39% (koska saan aikuisopintotukea, joka on pääasiallinen tulo) on toi 39% kyllä aika iso siivu pienestä etuudesta, mutta kai siinä joku logiikka sit kuitenkin on.. :wtf:
 
Eiks siihen voi laskee pienemmän veroprosentin? Niinku yleensäkkii sivutuloihin.
 
Mul on ollu kahta työtä tehdessä molemmissa sama veroprosentti. Toimis varmaan tuossakin tapauksessa.
 
Mullaki ollu aina sama veroprosentti. Tuo on muuten jännä, että työtön ei saa kotihoidontukea, mutta opiskelija saa...
 
Takaisin
Top