Töihin vai hoitovapaalle?

IceQueen

Varmaotteinen viestittelijä
Marrasmammat 2016
Lokamammat 2018
Alkais kohta olemaan ajankohtaista tehä päätöksiä. Mites meinasitte, (takaisin) töihin vai jäättekö hoitovapaalle? :)
 
Miulla ois aikomus jäädä hoitovapaalle ainakii ens vuoden loppuun, tarkotus tehä satunnaisia työvuoroja sinä aikana sillee miten itelle sopii, ja sit vissii joutuu menee alkuvuodesta 6 viikoks töihin ku mies pitää loput isyysvapaat. Stressaan nyt hirveesti sitä miten (toivottavasti) tulevat mammarahat lasketaan jos teen töitä hoitovapaalla. Hirveen vaikee ettii netistä tietoo :/
 
Just tuskailin miehelle, että kun kaikkea ei voi saada. Mulla on ihana työ ja työkaverit, tykkään siitä mitä teen ja olisin kovasti menossa töihin. No, olisin kovasti myös jäämässä kotiin. Talouskin olisi osin turvattua, vaikka kotona olisinkin. Mieskin on kotona päivisin (muttei iltaisin) niin se taas puoltaisi töihin menoa. Toisaalta voisin myös saada kerrankin omaa aikaa (ja perheaikaa, kun oltais joskus kotona yhtäaikaa ), koska olen lupautunut iltahommiin 2-3x viikossa 1,5 h. Tiedän ettei töihin kannattaisi mennä, kun on mahdollista myös jättää menemättä ja elää nyt tätä hetkeä. Tulee paljon jos lähtee töihin, mutta sitten kuitenkin mietin jos se 3pv viikossa olisikin ok.. Huoh, ikävä ihmisten pariin on kova, mutta muuten olisin kyllä kotona.. Huoh.. Vielä ehtii pohtia!
 
Mie en nyt oikee ymmärrä miten se mammaraha määräytyy jos nyt hyvin kävis ja ens vuoden aikana alkais seuraava äitiysloma. Tulisko sit sama raha ku nyt jos ei tee yhtää töitä välillä? Mites jos tekee töitä, vaikuttaako ne tulot? Vai tulisko raha 2014 tulojen mukaan jos 2016 jäis äitiyslomalle? Miulla 2014 tulot ois paremmat ku 2012 minkä mukaan nyt saan rahaa, mut jos ens vuoden tulot vaikuttaa ni ne ei kovin suuret ole. Näillä imetysaivoilla ku yrittää miettii näitä asioita ni eihän siitä yhtään mitään tuu :grin Pitäs tällä viikolla käyä esimiehen kaa sopii jatkosta, taitaa jäädä kuitenkii ens viikkoon ku eihä sillä kiire vielä oo.
 
Alotan osa-aikatyöt, ainakin näillä näkymin Lokakuun jälkeen :) Halu ois kova olla kotona (vaikka tykkään siis työsyänikin kovasti) mutta saan lähestulkoon minimi äitiyspäivärahan. Tuöeehan silläkin toimeen, mutta olisi kiva, että olisi vähän extraakin :) Pääasiallisesti ajatus olisi kuitenkin olla pojan kanssa kotona.
 
Marraskuussa töihi takas. Ei kiinnosta mut pakko mennä taloudellisista syistä (en halua elää pelkästään miehen tuloilla, vaikka niillä ehken pärjättäisiinkin hetki).
Vaikeuttaa vaan kun itellä työvuorot on 05-00:30 välillä ja mies tekee reissuhommia. Eikai tässä muuten mitään jos ite ois jossain 8-16 töissä. Arjen sais varmasti rullaamaan hyvin. Eli yritän katella toista työpaikkaa, mutta ravintola-alalla kun ei tommosia työaikoja tunneta..
 
Mulla taas hyvä äitiysraha mutta marraskuussa alkaa tosiaan se pikkainen hoitoraha sitten. Meinattiin että palaisin töihin kun poika 1,5v.. Tosin nyt oon alkanut lämpenemään ajatukselle pikkukakkosesta niin sillä saisi lisää aikaa olla kotona ha tulotkin taas kasvais äippäloman myötä.. Mutta nämä vaan ajatuksia.. :) Paljon on suunnitelmia talon rakentamisista yms niin töihin se on mentävä kuitenkin johonkin väliin. Ahdistaa vaan jo välillä ajatuskin työstä, nautin niin tästä ajasta :Heartred meillä molemmilla työajat klo 8-16 välillä, mä tosin joudun välillä päivystämään terveyskeskuksen puolelle mutta max klo 21 asti. Jos mies olisi just sillon esim ulkomailla työreissussa niin kukahan hakis pojan tarhasta kun meillä ei perhettä lähimaillakaan :D tämmöisistä stressailen..
 
Kotimama, jep. Se hoitopaikka stressaakin ja että kuka pystyy millonkin hakeen hoidosta ja wääääh!
 
Hoitovapaalla lokakuun puolesta välistä vuoden loppuun. Mies on yrittäjä, eikä tuuraajaa saa, joten ei voi jäädä isyysvapaalle. Tiukille vetäis, jos jäisin vielä kotiin tai no pärjättäis, mutta toisaalta kaipaan jo nyt töihin. Meillä sillä tavalla hyvä tilanne, että lapsilla lyhyet päivät, eikä tartte olla joka päivä edes hoidossa.
Uuden äitiysloman alkaessa saa saman rahan, jos vanhempi lapsi alle 3-vuotias tai sitten jos ollut välillä töissä niin edellisen valmistuneen verotuksen mukaan. Siis kumpi parempi äitiyslomalaiselle, näin olen käsittänyt. Mulle tuli kyllä muuten päätös, että ei oo 20%:a suuremmat tulot, mutta en oo varma oliko ne nyt sitten viimeisen 6 kk osalta, kun työnantaja oli ne Kelalle ilmoittanut.
Vuorohoitohan se on lähes ainoa vaihtoehto, jos ilta- ja/tai yövuoroja on ja toinen reissaa. :/ Viimeistään kun lapset koulussa niin ei sitten onnistukaan, ellei saa esim. isovanhempia lasta/lapsia niissä tapauksissa hoitamaan.
 
Muokattu viimeksi:
Jään hoitovapaalle tai kenties äitiyslomalle jos tuuri käy :wink Ollaan miehen kanssa nyt päätetty että tykitetään jälkikasvu yhteen syssyyn (montako lasta sitten tulos onkaan) ja mietin sitten vasta töihin paluuta. Mun ammatti kun ei salli työntekoa raskausaikana (myrkylliset lakat ja liuotteet) ja joutuisin kuitenkin erityisäitiyslomalle heti raskauden alettua. Jos olis työpaikka mihin palata niin menisin pikku kakkosen yritys ajaksi töihin, mutta en usko että uusi työnantaja olisi kovin tyytyväinen jos jäisin heti aloitettuani pois töistä. Edellinen työsoppari päättyi kun okin erityisäitiyslomalla.
 
Mä oon kotona siihen kun pikkunen on 2,5v tai 3v. Haluaisin olla siihen kun täyttää 3 mutta hoitopaikka on aina helpompi saada elokuussa kuin tammikuussa. Teen varmaan jotain keikkajuttuja jossain vaiheessa että saa lisää rahaa mutta työpaikalle ilmoitan tuon ajan. On myös sinne helpompi kun saavat palkata sijaisen pidemmäksi aikaa kerralla.
 
Menen vuoden alusta töihin, tyttö ehtii tulla vuoden. Mies jää kotiin pitämään loput isivapaat ja pidän omat kertyneet lomat sitten niiden perään. Tyttö menisi hoitoon maalis-huhtikuun vaihteessa. Koska mies reissuhommissa ja omat työvuorot kestävät myöhäisimmillään iltakahdeksaan, on vuoropäiväkoti ainoa mahdollisuus. Tavoitteena ja toiveena olisi saada pikkukakkonen alulle loppuvuodesta, joten työssäolo jäis aika lyhyeksi jos kaikki menee toiveiden mukaan. :)
 
Esikoisella meni todella hyvin hoidon aloitus alle vuoden ikäisenä (kavereiden lapsilla kans, kun taas erään ystävän lapsella oli vaikeuksia aloittaa hoito 3-vuotiaana), mutta tietysti mietityttää, miten nyt menee, etenkin kun ei tiedä, osaako kävellä eli joutuuko talvipakkasella vain istumaan rattaissa, kun ulkoilevat, jääkö isompien jalkoihin jne.. Asuntovelkaa ku on ja omakotitalon kulut sen verran suuret, niin tiukkaa silti tekis olla monta kuukautta kodinhoidontuella, vaikka miehellä ihan ok palkka onkin. Voihan se olla, että mieli vielä muuttuu, mutta tällä hetkellä olen menossa töihin joululta ja näin ilmoittanut.
 
Jään osittaiselle hoitovapaalle marraskuussa kun olen pitänyt vuosilomani. Menen tekemään nelipäiväistä viikkoa.
 
Mä jouduin irtisanomaan itseni muuton takia, eli työttömäksi vanhempainvapaan jälkeen. :/ Sen näkee sitte, et miten täällä Turussa työllistyy. Toisaalta kaupanalan kokemusta löytyy, vaikkei sen alan koulutusta olekaan. Oman alan töitä voi olla vaikeempi saada, jos ei sit omaa ompelumoa tms. pistä pystyyn...
 
Mä aattelin kans olla muutaman kuukauden hoitovapaalla, ja sit reilun vuoden ikäisenä tyttö aloittais hoidossa (perhepäivähoito olis ehkä ykköstoive). Miehen kanssa on vielä vääntöä niistä sen hoitovapaiden käytöstä. Se haluis pitää ne sillain et mä olisin yhtäaikaa lomalla, mut sit mulla ei jäis kesäks paljon yhtään lomaa ja mun mielestä tekis muutenkin hyvää isä-tytär suhteelle että olisivat kaksin vähän pidempään. Mies ei vaan ehkä osaa vielä hahmottaa miten erilaista tytön hoitaminen on sit vuoden ikäisenä, kun eihän hän sillon oo enää niin tissiriippuvainen ja vauveli kuin vielä nyt...
 
Mä toivon, että pystyn olla hoitovapaalla mahdollisimman pitkään, kuitenkin maksimissaan ensi kesän loppuun. Mies on yrittäjä niin ei voi varmaksi tietää miten pystyy olla. Meillä haasteita tuo mun vuorotyö ja miehen yrittäjyys, varsinkin sitten kun neiti aloittaa hoidon.
 
Myö ollaan miehen kaa juteltu siitä miten se pärjää pojan kaa sit kun jäävät kahestaan 6 viikoks kun mie meen töihin. Välillä se sanoo että ihan hyvin pärjää, välillä vaikuttaa siltä että sitä pelottaa :grin Mut oon muistuttanu että puolen vuoden päästä on ihan erilaista hoitaa tuota lasta ni hyvin se pärjää :)
 
Meinaan olla tyttöjen kanssa kotona kunnes kuopus about 2v.

Oon myös pyöritellyt mielessäni alkaa yksityiseks perhepäivähoitajaks joksikin aikaa kun lapset on pieniä. Sen vois alottaa kunhan talo valmistuu, eli varmaan ens kevään-kesän aikana. Oon ammatiltani lähihoitaja ja aioin jossain vaiheessa lukea itteni vielä sosionomiks. Vois tässä välissä kenties tehdä perhepäivähoitajan hommia..
 
Takaisin
Top