Töihin vai hoitovapaalle?

Eikös kotihoidontukea voi saada jos esikoinen alle 3 v ja kotihoidossa? Mielestäni luin kelan sivuilta kotihoidontuen verotuksesta, että jos saa esim vanhempainrahaa joka menee päätoimen verotuksen mukaan niin kotihoidontuki menee sivutoimen verotuksella.. En tiedä menikö sanat nyt oikein, en jaksa tarkistaa kelan sivuilta.. Enkä täysin varma ole selitinkö nyt ihan omiani kun niin paljon noita summia yms pyöritellyt viime päivinä, että on pää pyörällä.. Se tuli selväksi tänään, että luvattua asuntolainaa ei saakaan kun pankki havahtuu siihen, ettei vanhempainrahaa yms lasketakaan minkäänlaiseksi tuloksi..
 
Muokattu viimeksi:
"Perhe voi saada samaan aikaan hoitorahaa ja äitiys- tai vanhempainrahaa, jos hoitorahan määrä perheen muista alle kouluikäisistä lapsista ylittää äitiys- tai vanhempainrahan määrän. Käytännössä näin käy vain, jos perheessä on useita alle kouluikäisiä lapsia, joita ei hoideta kunnallisessa päivähoidossa tai yksityisen hoidon tuella. Hoitorahaa ei makseta lapsesta, jonka perusteella maksetaan vanhempainpäivärahaa. Tuloista riippuen, voi hoitolisää kuitenkin jäädä maksuun äitiys- ja vanhempainrahakaudella". Eli ei ois saanu meidän tapauksessa ainakaan. Oon sen tainnu laskurillakin varmistaa.
 
Eli toisesta eli esikoisesta voi mahdollisesti saada hoitolisää kuopuksen äippälomalla tuloista riippuen?
 
Mulla laskuri kyllä näytti hoitolisän kohdalla sen 79e vaikka itse tuki oli 0e ja mulla ei ole kuin tämä yksi lapsi joka näkyi myös laskurin tiedossa..?! Ja tuloissa oli mun vanhempainpvraha veroineen 702e (mutta jaettuna päivärahan muotoon) ja miehen kk tulot eli veroineen joku 2000e.. Ei se nyt voi ihan valehdellakaan tuo laskuri kun moneen kertaan tarkistin. Riippusko paikkakunnasta?
 
Nyt näytti nollaa kun äsken laskin! :D joo ei näköjään kannata luottaa noihin laskureihin..
 
Juuei kannata.. Itse koitin laskeskella työmarkkinatukea ja kotihoidontukea yms.. Selvästi lukee, että lapsi korottaa työmarkkinatukea hieman päälle 5 euroa, mutta laskuri näyttää aina 3,08 eur.. Onko meidän lapsi muita lapsia 2 euroa vähempiarvoisempi? :grin No se on vain kaksi euroa, mutta ei noihin luottaa voi kyllä.. Täytyy ensi viikolla mennä Kelaan kyselemään pitkän listan kanssa kun olisi selvitettävää tytön leikkauksenkin korvauksista..

Mutta siis onko jollakin tietoa tai ajatusta siitä, että saako tuota kodinhoito / lastenhoitotukea työmarkkinatuen kanssa yhtä aikaa.. Laskurin mukaan saa muttamutta.. En laske mitään sen varaan.. Pitääkös siinä sitten olla hoitajana vaikkapa mamma ettei työvoimatoimisto taas sitten katso, että karenssin paikka kun ei ole vapaa ottamaan töitä vastaan jos on merkintä, että lapsi kotihoidossa.. Ajatus siis se, että jos työvoimatoimisto onnistuu jotain työtä mulle löytämään, joka on pakko ottaa vastaan eikä vielä ole itse mieleistä työtä tai koulutusta löytänyt niin tyttö olisi äidilläni hoidossa, kunnes saa päiväkotipaikan..
 
Mä säädin just noita työnhakujuttuja, työkkäristäkin soiteltiin, ku olin ilmottautunu työnhakijaks. Taidettiin kysyä, et onko mitään esteitä mahdollisille töille, sanoin, et lapselle pitää saada hoitopaikka, koska ei ole ketään sukulaista tms joka hoitais. Kunnanhan pitäis kahdessa viikossa hoitaa hoitopaikka, mut virkailija totes, et sitä se ei välttämättä o käytännössä. Ei muuten mitenkää puuttunu siihen, et lapsi on kotona.

Ansiosidonnaisen kans voi saada kotihoidon tukee, mut se vähennetään päivärahasta eli ei hyödytä rahallisesti. Tais jopa vähän pienetää tuloja, en nyt muista miks, mut veroihin liitty jotenki.

Verotoimistossakin pitäis käydä, ku verokortin tulorajat laskettu päin peetä. Seuraavan tuen tullessa tulorajasta yli!
 
Joo eli tosiaan kotihoidontuki vähennetään työttömyyspäivärahasta eli ihan +-0.

Mä just eilen tein netissä uidrn verokortin :)
 
Mä yritin kans tehä netis, mut sain veroprosentiks vaan 8, ni en uskaltanu päivittää sitä. Tänä vuon tuli ekat mätkyt ikinä ja haluun, et ne pyysyykin ainoina. :)
 
Joo, kotihoidon tukea saa vaikka saisi muita tukia (työttömyys- tm.), mutta aika monesta ellei kaikista tuista vähennetään se kotihoidon tuki pois.

Lapsi saa olla kotona vaikka olisi työtön, ja yhteiskuntahan haluaa jatkossa lapset kotihoitoon jos toinen vanhemmista on kotona, raja taitaa mennä 3 vuodessa? Eikö? Sen jälkeen voi saada ainakin osa-aikaisen päivähoidon. Jatkossakin painavista syistä pieni lapsi saa kai mennä hoitoon vaikka toinen vanhempi olisi kotona, vaikka subjektiivinen päivähoito-oikeus nyt häviäisikin.

Oletteko kuulleet siitä, että kotihoidontukea oltaisiin poistamassa jos toinen vanhempi on kotona? Mielenkiinnolla odotan, jos näin käy. Veikkaan, että osa äideistä ei pysty olemaan jatkossa kotona koska ainoa tulo on puolison tulot ja heikennetty lapsilisä, ja palaavat töihin aiemmin kuin oli tarkoitus. Lapsi menee hoitoon, mikä maksaa kunnille enemmän kuin kotihoidon tuki valtiolle. Äidin sijainen joutuu mahdollisesti työttömäksi ja saa työttömyyskorvausta, mikä on paljon enemmän kuin mitä kotona ollut äiti -tai isä - sai.
 
Mun mielestä on muutenkin outoa, että maksetaan muille siitä, että kasvattaa omat lapset sen sijaan, että maksettaisiin vähän äideille kotona olosta.. Tai itselle olisi ainakin vaikeaa, kun ei ne päiväkodin säännöt ja jutut varmaan menisi yhtään oman kasvatusperiaatteen mukaan..
 
Mites menee sitten jos toinen lapsi saa nyt jossain vaiheessa alkunsa niin alkaako äitiysraha nousta sitten heti kun kakkosesta alkais äippäloma? Vaikka on siis hoitotuella esikoisesta eikä olis palannut tässä välissä töihin laisinkaan? Saako ns "samat rahat" jotka sai esikoisesta jia vakituinen työsuhde jne..?

Varmaa iha yksinkertainen juttu mut just nyt oon väsyny ja mietiskelin tämmöistä :D
 
Mun ymmärtääkseni pitäis saada samat rahat jos ikäeroa alle 3 vuotta... Ja äitiyspäivärahaa maksetaan lasketun ajan mukaan kuten esikoisestakin. Mutta ainakin mun alani TES:sa lukee, että työnantaja ei maksa toisella äitiyslomalla palkkaa ellei ole ollut puolta vuotta töissä välillä ennen kuin jää uudelle äitiyslomalle. Mulle siis maksettiin palkkaa ekat 3kk.
 
3v sisään jos saa toisen on äpraha sama, jos et sitä syystä tai toisesta lasketuta uudestaan.

Ekan 3kk palkanmaksu todella sopimuskohtaista eli ei kun omaa tessiä selaamaan :)
 
Mulla kunta-alan tes. En saanut puhelimella auki sopimusta mutta googlettelin ja jos ymmärsin oikein niin kunnalla maksetaan se 3kk palkka vaikka ei töihi raskauksien välillä menisi :) tarkoitus hakea hoitovapaata 08/2016 mutta jos sattuisi pikkukakkonen saamaan alkunsa alkuvuodesta niin en ehdi olla töissä niin pitkään. Ei voi toki tietää miten elämä kuljettaa :) tämmöisiä vain pohdin..
 
  • Tykkään
Reaktiot: TK
Muistaakseni vuosi sitten näitä pohdiskeltiin ja joku kertoi että laskettu aika meni aiemmassa raskaudessa 1 päivällä yli sen kolmen vuoden rajapyykistä, minkä seurauksena tulot pysyi pieninä seuraavan lapsen kohdalla.
Tuolla ensi maaliskuisissa osalla laskettua aikaa on siirretty päivälläkin ultran perusteella, toisilla ei 5 päivän heittoa ole korjattu. Ilmeisesti suuntaus on se, että yhä enemmän korjataan pieniäkin heittoja ja mennään mahdollisimman tarkoilla päivillä.

Ihan suoraan voin sanoa, että jos itselläni olisi tilanne, jossa laskettu aika uhkaa mennä päivällä tai kahdella yli tuon 3 vuoden rajan, niin valehtelisin melko varmasti viimeisten kuukautisten aikaisemmaksi niin, että laskettu aika olisi juuri aikarajan sisällä ja saisin korkeamman tulon - jos la korjattaisiin ultran perusteella yli tuon päivän, niin eipä sille sitten mitään mahtaisi.
Mutta eipä sellaista tilannetta ole koskaan tulossa vastaan, koska en taloudellisista syistä voi olla kahta vuotta hoitovapaalla.

Olen aika iloinen, että seuraava on jo tulossa. Nyt kun mietin tuota pientä poikaa, niin hirvittää ajatus että se joutuisi päiväkotiin noin pienenä. Ja olisi joutunut helmi-maaliskuussa, jos asiat olisi menneet toisin.
 
Mua ei jostain syystä hirvitä ajatus että meijän poika lähtee 7vkon päästä hoitoon :) Tuntuu että aina kun mennään vauvakavereita moikkaamaan, lastentapahtumaan, salille lapsiparkkiin ym, niin poika on vaan entistä ilosempi :)
Juttelin serkun vaimon kanssa myös asiasta, kun on vuoropäiväkodissa töissä. Sanoi että yleensä helpoiten lapsi sopeutuu just vähän alle/yli vuoden ikäsenä. Kahden vuoden iässä on kuulemma vaikeinta. Tämäkin oli ihan kiva ammattilaisen suusta kuulla, kun pakko kuitenkin ite on töihon lähteä :)
 
Äprahanhan saa aina lasketettua viimeisen kuuden kk mukaan myös eli jos se la menee yli niin uudelleen laskemaan. Toki siis tämäkään ei takaa samaa tai parempaa tuloa, jos on esim vaihtanut työpaikkaa ja liksa huonompi. Tai kuten mun tilanteessa; vuositulot verovuodelta jolta äprahat laskettiin oli todella hyvät kun olin kaksi kertaa vaihtanut työpaikkaa eli iso siivu oli kertynyt lomarahoista.
Itse olen sitä mieltä, että on äidille kovempi paikka laittaa lapsi pienenä hoitoon kuin lapselle itselle :) meillä venytetään hoitoon menoa vielä hetki kun isällä kaikki isälomat/vapaat käyttämättä, mutta tämän jälkeen sitten tarhaan muiden muksujen seuraan :)
 
Kokemuksesta voin sanoa, ettei ollut mitään ongelmia laittaa esikoista hoitoon 10 kk iässä eli sopeutui tosi hyvin. Jäi sitten taas kotiin ollessaan reilu 2 v, kun äitiysloma alkoi ja silloin olikin vaikea jäädä hoitoon edes vähäksi aikaa. Toki pikkuveljenkin syntymä saattoi vaikuttaa, mutta nyt taas lähemmäs 3-vuotiaana jää mielellään kerhoon tms.. :) Meillä lapset aloittavat hoidon siis vuodenvaihteessa ja äidille se taitaa olla kovin pala. :wink
 
Muokattu viimeksi:
Joo en mä uskokaaan, että vauvalle se olisi vaikeaa, vaan en itse vaan tykkää koko päiväkoti-ideologiasta. Pelkkä "päiväKOTI" saa puistatukset.
 
Takaisin
Top