Täällä ollaan..:)

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja embu83
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Navajo: Mie tos luin tuulimunaraskaudesta yhdeltä internetsivustolta tietoa.. Tässä linkki sivuille: http://metku.net/~pesu/tuulimuna.php . Selkeytti ainakin hieman ainakin omaa kuvaani asiasta. Pikkasen pistää tuokin jännittämään ja odottamaan kovasti sitä ultraa ja selkeää varmistusta siitä että siellä masussa oikeasti joku on [:)]

Heissan,

Voiko siis käydä niin, että ensimmäisellä neuvolakäynnillä ei vielä kuulekkaan sydänääniä- mulla silloin 8 +..
Ihan on unohtunut tuollainen mahdollisuus.., ja se nyt on se ainut asia miksi, haluan sinne neuvolaan ekalle käynnille!

Ja teille, joille on tullut painoa- niin on tullut tännekkin..
Ja kahdesta ensimmäisestä jäikin rutkasti painoa, jota sitten kahden vuoden aikana pudotettiin normaaliin kilomäärään..mutta en minä ainakaan ole innostunut ajatuksesta, että raskausaikana pitäisi alkaa laihduttamaan..vaikka kyllä kait  jotkut siihenkin pystyy..

Hei kaikille!!
Nyt minäkin uskallan ilmoittautua. Kuukauden ajan olen käynyt täällä salaa lukemassa viestejä. Ensimmäistä odotoan ja LA olisi 3.4.2010. Ensimmäinen neuvola oli viikolla 6 ja nyt jännitetään ekaa ultraa, joka on 15.9. Olo on ollut odotettua parempi, olin varautunut ja pelkäsin pahoinvointia mutta tähän mennessä ei ole ollut pahempia oireita kuin, pientä ällötystä (muutama ruokalaji jäänyt syömättä), hirveetä turvotusta iltaisin sekä arat rinnat.
Tuleville isovanhemmille kerrottiin 8. viikolla, muille vasta sitten ultran jälkeen.

Kissanpissa-asiasta piti alkaa kirjoittamaan. Eli täysin samoilla linjoilla olen teidän kanssa. Meillä on kolme kissaa ja kuukauden päästä yksi saa pentuja, eli kissoja täällä riittää. Toksoplasmoosin voi periaatteessa saada vaikka siitä, että kärpänen on istunut kakkakasassa ja tulee sitten istumaan sinun leivonnaisiin, jotka tietysti syöt. No, tietysti riski on suurempi kissojen kanssa päivittäin touhuavalla, mutta toisaalta olet jo voinut sairastaa sen ja sulla on tullut siihen immuniteetti. Näin olen ymmärtänyt. Eli ihan perus hygienia, käsien pesu hiekkisten tyhjennyksen jälkeen, riittää. Kakkaa pitää tosiaan saada suuhun, jotta tartunnan voisi saada. Neuvola-aikaa varatessa mainitsin, että meillä on kissoja, niin siellä sanottiin, että muistuttaa eka käynnin yhteydessä, niin he testaavat toksoplasmoosin verestä silloin.

Eli nou hätä! Olen kuullut sellaisiakin ihmisiä, jotka luopuvat kissoistaan tullessaan raskaaksi!!!!! Ja ainoastaan tuon toksoplasmoosin pelossa. Todellisia kissaihmisiä! Meidän kissat on ainakin lähes kuin lapsia meille eli niistä ei luovuta.

Hei kaikille uusille ja onnittelut plussasta!

Samantyyppisiä huolia tuntuu olevan monilla. Minulla tänään ensimmäistä kertaa "normaali olo" plussaamisen jälkeen. Ei vihlo, kuvota eikä väsytä samalla tavalla kuten monta viikkoa. Ihan mukavaa tuntea itsensä taas toimivaksi ihmiseksi, mutta samalla alkanut huolettaa entistä kovemmin. Oireet on aaltoilleet aiemminkin, mutta nyt oikeasti fyysisesti hyvä olo koko päivän ajan sitten heinäkuun lopun. Minkäänlaista vuotoa ei ole ollut, mutta tuulimunasta minäkin olen etsiskellyt tietoa. Riidan mainitseman sivun luettuani ryhdyin myös miettimään jos kuitenkin menisi yksityiselle ultraan...

Ensimmäisestä neuvola-ajasta: meidän kunnassa ensimmäinen aika on kuulemma viikoilla 8-10. Mulla ensimmäinen aika on kahden viikon kuluttua eli viikon 10 alussa, ja ensimmäistä odotan.

Kyllä nämä päivät ja viikot menevät hitaasti! Ja yleensä sitä haluaisi pysäyttää ajankulun...

ALKUPERÄINEN: paprika

Eli nou hätä! Olen kuullut sellaisiakin ihmisiä, jotka luopuvat kissoistaan tullessaan raskaaksi!!!!! Ja ainoastaan tuon toksoplasmoosin pelossa. Todellisia kissaihmisiä! Meidän kissat on ainakin lähes kuin lapsia meille eli niistä ei luovuta.

Juu ei meilläkään kissoista tämän takia luovuta! Jos ne on otettukin, niin kyllä niistä huolehditaankin! Kiva kuulla että muutkin ovat samoilla linjoilla asian kanssa, joten ei tarvitse turhaan ruveta ylivarovaiseksi [:)]

Yksi kissoistamme meitä tosin mietityttää, koska tämä neiti on hyvin määräilevä ja ärsyyntyy todella helposti. Neiti on myös hyvin omistushaluinen minua kohtaan. En anna vieraiden lapsien silittää tai rapsuttaa sitä, koska neiti voi ärsyyntyessään purra tai raapaista kovaa. Muita kissojamme saa kyllä silitellä, rapsutella ja sylitellä, koska niihin luotan aivan eri tavalla. Mietimmekin, että joudumme varmaan luopumaan ko.kissasta vauvan tullessa taloon!? Tämä kissaneiti on ensimmäinen kissani, joten luopuminen tulee olemaan vaikeaa, mutta onneksi äitini sanoi jo aikoja sitten, että voi ottaa kissan jos saamme lapsia. Hän oli jo silloin sitä mieltä ettei kissaa voi luottaa lapsen, etenkään vauvan kanssa samaan talouteen. Ikävä kyllä tämä luopumisajatus hieman varjostaa tätä onnelista raskausaikaa. Toivoisin kovasti ettei siitä tarvitsisi luopua..[:(]

..mutta mutta.. pitemmittä puheitta kissojen laatikoita puhdistamaan.. [:)]

Vielä kissoista ja toksoplasmoosista: meilläkin on 3 kissaa, mutta toksoplasmoosista en ole ollut huolissani. Minäkin olen ymmärtänyt, että tartunnan saa todennäköisemmin huonosti pestyistä vihanneksista tai huonosti kypsennetystä lihasta. Kissan ulosteen pitäisi tosiaan joutua limakalvoille.

Meillä puoliso on kyllä entistä ahkerammin avustanut hiekkalaatikon puhdistuksessa, mutta kun itse teen parhaillaan etätöitä kotona, en aina jaksa haistella jätöksiä iltaan asti. Hanskat, saippua ja käsidesi ovat käytössä. Kissoja hellitellään kuten ennenkin ja nukkuvat öisin vieressä. Tuntuu järjettömältä, että jotkut miettivät kissoista luopumista raskauden vuoksi! Minäkin luin jostain, että itse asiassa aika moni on sairastanut toksoplasmainfektion ja tällöin siitä ei ole vaaraa raskauden aikana, vain ensitartunnasta. Itse ajattelin neuvolassa pyytää tutkimaan mahdollisen immuniteetin, niin on sitten vähemmän mietittävää senkin osalta.

Minun rinnat on olleet tosi kipeät. Ja tuntuu että ovat kasvaneet entisestään. Asiasta en ole oikein innostunut, koska muutenkin omistan suuret rinnat. Voikohan ne oikeesti kasvaa jo näin aikasessa vaiheessa vai tuntuuko ne vaan turvonneilta? Tuntuu muutenkin että olen ihan vainoharhainen nykyään.

Yksi uusi asia, jonka olen itsessäni huomannut on se, että en ole niin hellyydenkipeä kuin yleensä. Iltaisin kun saan pojan nukkumaan, käperryn mielummin itsekseni sohvalle kuin miehen kainaloon. Todella omituista, koska yleensä olen koko ajan haleja ym. vailla. Kai sitä jotenkin käpertyy sisäänpäin tai jotain..
Huomenna olisi tarkoitus lähteä käymään vanhempien luona maaseudulla. Saas nähdä, joko äiti arvaa.. [:D]

ALKUPERÄINEN: Kaika

Heissan,

Voiko siis käydä niin, että ensimmäisellä neuvolakäynnillä ei vielä kuulekkaan sydänääniä- mulla silloin 8 +..
Ihan on unohtunut tuollainen mahdollisuus.., ja se nyt on se ainut asia miksi, haluan sinne neuvolaan ekalle käynnille!

Ja teille, joille on tullut painoa- niin on tullut tännekkin..
Ja kahdesta ensimmäisestä jäikin rutkasti painoa, jota sitten kahden vuoden aikana pudotettiin normaaliin kilomäärään..mutta en minä ainakaan ole innostunut ajatuksesta, että raskausaikana pitäisi alkaa laihduttamaan..vaikka kyllä kait  jotkut siihenkin pystyy..

Moi, mä kävin eilen ekaa kertaa neuvolassa, eikä siellä tehty edes mitään varmistusta raskaudesta, ainakaan täälläpäin (Muuramessa Jyväskylän vieressä). Eikä ultrattu, mutta ensi viikolle sieltä varattiin aika ensimmäiseen ultraan, mutta tuolla neuvolassa ei tehdä muutenkaan ultrauksia, ne tehdään Jyväskylässä yksityisellä. Voihan se johtua siitäkin. Mutta onneksi se on jo ens viikolla [:)].

Tosta painoasiasta muuten, mulla se on pysynyt vielä samana kuin ennen raskautta ja kun kysyin neuvolatädiltä että milloin sen kuuluis nousta niin se sano että yleensä vasta n. puolessa välissä! Mutta se on varmaan ihan yksilöllistä, kyllä mullekkin varmaan kohta niitä kiloja tulee [:D].

Hellou taas kaikille!

Pakko tulla hieman raportoimaan kun työviikko ei millään ota loppuakseen. No onneksi jo perjantai iltapäivä menossa ja pääsee taas viikonlopuksi nukkumaan [:)]

Tosiaan nyt sitten oireilut alkaneet, järkyttävä väsymys, kylmä ja kuuma vuoron perään ja koko ajan hieman kuumeinen olo. Aamulla oksettaa, mutta kun syö aamupalan heti sängystä noustua niin helpottaa, mutta sama juttu illalla ennen nukkumaan menoa.

Tuosta tuulimunasta näytti olevan tuolla aikaisemmin juttua, itelläkin se käynyt mielessä ja kävin lukemassa sen linkin. Siellä mainittiin että tuulimunatapauksissa kohtu ei kasva normaaliin tahtiin...no siitä ainakin sai toivoa, koska täällä tosiaan masu jo kasvanut. Paino on sama mutta maha turvonnut (kaikki housut ahdistaa, niin mekoissa mennään). Mulla ei lisäkilotkaan ylensä heti ekana mahassa näy, joten siitäkin voisin epäillä että kyllä se kohtu siellä kasvaa, kun välillä pisteleekin (kunhan vain muuten kaikki ois kunnssa).

Eka neuvola-aika on ensviikon to eli 3.9. Mun tietojen mukaan se on ihan yksilöllistä, millä viikolla sydänäänet alkavat kuulua. Lisäksi neuvolan laitteet kuulemma vaikuttaa. Olen kuullut tapauksesta jossa sydänäänet kuultiin vasta 20 viikolla...en tiedä oliko siinä perää,vai lohduttiko neuvolatäti vaan. No jokatapauksesa miehen kanssa ajateltiin että jos ne eivät meillä ensviikolla kuulu niin käväistäisiin yksityisellä varhaisultrassa varmistamassa että siellä tosiaan joku asustelee. Meillä päin se maksaa 120 euroa, mutta jälkeenpäin surettaa enemmän jos on unelmoinut vauvasta turhaan.  

Sellasta kyselisin, että mitä lisävitamiineja te muut tulevat äitylit syötte, vai syöttekö ollenkaan? Minulle viime keskenmenon jälkeen kehoitettiin että foolihappoa vaan paljon seuraavassa yrityksessä (vaikka kyllä sitä ekassakin tuli syötyä). Kaikille sitä kait suositellaan. No foolihappoa sisältäviä ruokia olen koittanu syödä ja lisäksi napsin Ladyvita plussaa.     

Moikka,

aijaa.. mullakin alkaa olemaan jo haluja mennä varhaisultraan..koska kaikkien keskenmenojeni jälkeen haluan kyllä varmistuksen, onko tuolla massussa kaikki niinkuin pitää..
Pitääpä ottaa selvää, missä niitä tehdään täällä.

Ja vielä, kiva lukea, että muutkin ovat maalaisjärjellä ajatellut näitä kissahommeleita..mun hyvä ystävä (lapseton) oikein alkoi paasaamaan mulle kuinka edesvastuutonta on hommata kissoja ja sitten yrittää tulla raskaaksi.. huh!
Mutta asian on selvä ja ystäväni ymmärsi olleensa väärässä.

Hauskaa viikonloppua kaikille ja nukkukaa paljon!

Heippa!

Kiva kuulla että paino nousee yksillöllisesti muillakin terveellisestä ruokailuista ja liikunnasta huolimatta :) Oon lukenu näitä juttuja ja välillä tuntunu että sinne varhaisultraan olis päästävä, kun jännittää niin että meinaa pää seota, jotta onko siellä ketään.. mutta mutta, meilläpäin sinne ei niin vaan mennäkkään vaikka rahaa löytyisikin. Muutamalle yksityiselle jo hätäpäissäni soittelin ja vastaus oli että ajat menee niin pitkälle ettei kannata enää tulla kun sitte jo melkeen samantien pääsee kunnaliseen. Että ei tervitse nyt sitte sitä enää miettiä, ihan hyvä niin, koska alussa kuitenkin sovittiin mieheni kanssa että sinne 12 viikolle maltetaan vaikka mikä olis. Ja toisaalta oireettomuutta/ aaltoilevaa oireilua kun olen terveydenhuollon ammattilaisille valitellut, ovat sanoneet sen olevan ihan normaalia ja että kannattaa kuitenkin vaan malttaa niin vaikeaa kun se onkin. Nyt kun taas muutamaan päivään ei oireita ole kovinkaan paljo ollu niin päässä pelko kasvaa =( Kuitenkin yritän aina aika ajoin ajatella että luonto tekee tehtävänsä myös näissä ihmislapsi asioissa..terveet alkiot/sikiöt ei tule ulos ennen aikojaan ja me ei ikävä kyllä siihen juurikaan voida vaikuttaa jos joku on vialla. Nyt vaan koitetaan pysyä järjissämme, kyllä tää mieli toivottavasti jossain vaiheessa rauhottuu?!?
Ja meilläkin on kissa, enkä ole asiaa kauheasti ajatellut. Neuvolaa varatessa asiasta kysyttiin, sanoin että aina on talossa kissa ollut, niin neuvola täti tokasi vaan, että siinä tapauksessa tuskin on syytä huoleen..
Oikein mukavaa viikonloppua kaikille..
Toivotaan parasta, pelätään pahinta <3

Ahoj!
 Nyt on sitten ensimmäinen neuvolakäynti takana ja kaikki hyvin! Kyllä itku pääsi kun lääkäri setä ultrassa näytti että tuossa se on ja sydän hakkaa melkoista vauhtia. Seuraavaan aikaan onkin sitten 3 viikkoa ja millään ei malttaisi odottaa! Täällä ultraus tehdään jokaisella käynnillä joten pientä pääsee ihailemaan useaan kertaan[:)]
 Ja meidän lääkäri oli aivan ihana!pelkäsin niin paljon ennen ekaa aikaa että jos hän ei puhukkaan englantia ja on jotenkin omituinen (mun yleis ja hammaslääkäri täällä on niin puusta pudonneita että hiukan pelotti että jos tamäkin..ei kahta ilman kolmatta[:D])mutta herra osoittautuikin todella ihanaksi persoonaksi ja sai kyllä kaikki pelot pois.

Yks asia minua hiukan jäi vaivaamaan...minkälaisia ruokailu suosituksia teille on annettu?täällä kun kiellettyjen listalla ei ole kuin maksa,raaka kala ja tietysti alkoholi.Lääkäri sanoi että syö sitä mikä maistuu, pysyy sisällä ja että ihan perus kotiruoka on paras ruokavalio(siis suunninpiirtein ruokaympyrän mukaan)
Oon vaan lueskellu noita ohjeita Suomalaisilta sivuilta ja paljon on kielto listalla... Luottaakko nyt Tsekkin ohjeisiin vai Suomen ohjeisiin...?

Sit minäkin kyselin tuosta kissa/eläin jutusta koska meilläkin 2 kissaa ja koira ja ohjeet oli että kunhan et syö sitä kakkaa(ei tulis kyl mieleenkään vaikka olenkin kuullut että raskaana olevilla on hyvinkin omituisia mielitekoja[:D])ja muistat hygienian niin kaikki hyvin.
 En ajatellut sekuntiakaan luopua miukuista listeria riskin takia vaikka isäntä jo ehti toivoakin(sen mielestä kun kissat on itse piruja[:@]).Hiukan kyllä mietityttää että mitenkäs sitten jos/kun vaavi saapuu kun ovat niin huomionkipeitä yksilöitä mutta turha sitä on nyt murehtia koska loppupeleissä kaikki voi mennä hyvinkin.

Joo ja tissit on niin kipeet että ei oiken kärsi liivejä pitää...auts...jatkuuko tämä koko raskauden ajan vai helpottaako tämä jossain vaiheessa?[&:]

Ystävälläni on kissoja ja hekin miettivät, miten kissat suhtautuvat heidän esikoiseensa. Heillä homma onkin mennyt niin, että lapset saavat tehdä kissoille mitä vaan. Eli pelot oli turhia. Kissat ovat nimittäin jääneet hieman paitsioon lasten jälkeen ja fiksuina eläiminä ne ovat huomanneet saavansa huomiota, jos ovat juuri samalla neliöllä lasten kanssa. [:D] Välillä tämä ystäväni toivoo, että joku kissoista edes hieman raapaisisi tms. ettei heidän lapsilleen jää käsitystä, että kaikkia eläimiä voi kohdella samalla tavalla. Jos menee jollekin vieraalle kissalle hieman kovakouraisesti ja liian tuttavallisesti jotain tekemään, niin siinä voi käydä huonostikin.

Meidän kissat on sellaisia, että jos lapset jättää ne rauhaan, niin ei nekään tee mitään lapsille. Ja jos lapset tulevat liian tuttavallisiksi, niin sitten joko hieman huitaisevat tassulla tai vaihtavat maisemaa. Joten meidän kattien suhtautumista sitten omiin lapsiin en osaa yhtään tippaa pelätä. Eihän se lapsi ensimmäisiin kuukausiin edes liiku mihinkään, niin eiköhän kissat siinä pikku hiljaa totu uuteen perheen jäseneen. Toivotaan parasta tietysti!

Meilläkin kyllä muiden kissojen kanssa menee asiat varmasti hyvin, osaavat väistää kun hermo menee ym. ja lapset oppivat niitä käsittelemään.. Ei ole kuin tuo yksi kissa mikä hieman mietityttää (niinkuin jo aiemmin kerroinkin). Ei ole helpoimmasta päästä, ja meitäkin puree, jos on huonolla tuulella ja menee syliin ottamaan yms. Leikit tämä neiti ottaa aina tosissaan ja kynnet esillä, kun taas muut kissamme osaavat leikkiä vähän kevyemmin. (meillä siis yhteensä 4 kissaa ja välillä hoitopentuja).. Mutta eiköhän se ajan kanssa selviä miten käy, toivon että äitini voi tuon kissaneidin tosiaan ottaa, jos tarpeen tulee [:)]

Tänään ollut koko illan aivan kamala päänsärky! Miulla tosin päänsärkyjä on muutenkin aina silloin tällöin, mutta harvemmin näin kovana. Paha olo on tietenkin tehnyt oloa vieläkin kurjemmaksi. Onneksi kuitenkin kotona oleilua ja sohvalla makailua vain tiedossa, joten eiköhän tämä tästä.

Tuntuu jotenkin että päivät kuluvat hitaasti, kun odottelee ensimmäistä neuvola käyntiä ja kuulostelee itseään ja oireitaan. Ensimmäinen käynti olisi vajaan parin viikon kuluttua. Silloin olisin 8+3.. Pitää vaan koittaa elää päivä kerrallaan eteenpäin! [:D]

Kiitos Riida linkistä. Minäkin kävin sen lukemassa ja eipä sitä tosiaan voi varmaksi tietää, mikä masussa on tilanne ennen eka ultraa. Mulla maha ei ole juurikaan kasvanut muuten, mutta joinakin päivinä on turvotusta hirmuisesti (ja toisena päivänä ei sitten ollenkaan [:-]). Mutta jospa se tarkottais hyvää kun sellaisia juilimisia ja nippailuja on välillä, jotka voisi hyvinkin tulkita kohdun kasvukivuiksi...[:)]

Kyllä tosiaan tekisi mieli yksityiselle ultraan, mutta ajattelin nyt yrittää kestää nämä reilut pari viikkoa kuitenkin. Ei niitä yksityisen aikojakaan tosiaan ihan sillä sekunnilla saa, niitäkin pitää odottaa [&:]. Aikamoista kärsivällisyyskoulua tämä! Tekee ihan hyvää minun "kaiken pitää tapahtua nyt ja heti" -luonteelle...[:D]

Ja onnea Jecculle! Ihanaa, että siellä on kaikki kunnossa!

Moi Inkku!

Kyselit vitamiineista. Multitabsilla on Raskaus monivitamiini ja siinä on foolihappoa ja muita raskaana olevan tarvitsemia vitskuja. Kalaöljyä voi myös syödä, muttei kalanmaksaöljyä.

Toivottavasti sulla menee kaikki hyvin!

Ihanaa Jeccu että sait kuulla kaiken olevan kunnossa [:)]
Hitsi ku täälläki ultrattais joka kerta!

Meillä vantaalla ei kuulemma ole ultraa ollenkaan vaan ne hoidetaan valitsemassamme synnytyssairaalassa.Ekalla kerralla pitäs ilmottaa haluaako Jorviin,Naistenklinikalle vai Kätilö-opistolle..Jaa-a paha sanoa ku ekaa kertaa raskaana! Mut  ehkäpä sitä valkkais sen mukaan mikä lähimpänä et ehtii parhaiten sitten kun tosi kyseessä[:D] Eli luulen että kättärin kannalle kallistutaan.
Onko muuten kellään kokemuksia/suosituksia kyseisistä laitoksista?

Noista vitamiineista ni mä oon syöny raskaus multitabseja sekä foolihappoa siitä asti kun vauvaa ruvettiin yrittämään.

Kirjoitan nyt tännekkin, kun en tiedä kuinka aktiivinen toi keskenmeno-osasto on..
Joten nyt alkoi tulemaan ruskeaa vuotoa, ei paljonkaan kipuja, mutta mulla on jo yhteensä viisi keskenmenoa (kaikki vkoilla 6-8) takana, kuten on myös kaksi täysaikaista raskautta..
Huolestuttaa sen verran paljon, että kertokaa, koska aikaisintaa voi nähdä sydämen sykkeen varhaisultrassa?

Luinkin jo itse..sori oon ihan sekaisin, että ei kait taas..
Eli ens viikolla vois jo mennä varhaisultraan..kai vai vasta viikon päästä?

Takaisin