Täällä ollaan..:)

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja embu83
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hei kaikille! Uskaltaudun vihdoinkin kirjoittamaan johonkin. Testin tein 27.7. ja la olisi 2.4.2010!! Toivotaan, että kaikki menee hyvin...
Olen 28-v, mies 32-v ja Satakunnassa asustelemme. Ensimmäistä odotetaan ja neuvola varattuna 3.9., ultrasta ei vielä tietoa, joten sitä odotellessa... Kovinkaan monelle ei vielä ole kerrottu, muutama kaveri tosin on arvannut kun en häissä juonutkaan viiniä lainkaan... Tänään olis aikomuksena kertoa tuleville isovanhemmille...
Raskauden tajusin päivää ennen testiä, koska rinnat tai tarkemmin ottaen nännit tulivat yhtäkkiä aivan järkyttävän aroiksi (eikä ikinä ennen ole ollut). Tosin menkatkin olivat pari päivää myöhässä normaalista. Muita raskausoireita on olleet satunnaiset menkkamiset (lievät) kivut ja jossain erikoisemmissa asennoissa yhtäkkiä iskevät hetkelliset vihlaisut/krampit vatsassa. Ja pissalla käynti tiheään tahtiin... Pahoinvointia ei onneksi (ainakaan vielä??) ole ollut. Toivottavasti ei tulekaan. Ja nälkä on jatkuvasti.
Edelleen nännit arkoina, jos menen lenkille pystyn hölkkäämään n. 20 min, jonka jälkeen alkavat olla TODELLA arat ja on pakko vaihtaa kävelyyn. En haluaisi vielä hölkkäämistä lopettaakaan, koska muuten tuntuu hyvältä ja piristää.

Hyviä vointeja kaikille, etenkin pahoinvoinnista kärsiville!

Heisan kaikki!

Voimia pahoinvointien kourissa oleville! Itellä oli alussa niin helppo ja hyvä olla ettei todeksi uskonu, mutta viikko sitten meni ihan päinvastoin. Saikkua on pakko ottaa, jos ei vessan ovelta pitkälle pääse... Onneksi ihana mieheni osti töistä tullessaan mulle pahoinvointirannekkeet ( semmoset sea bandit ) ja näitä olenkin pitäny 24/7 siitä lähtien. Mulla on toiminu tosi hyvin, ei oo vieny kaikkia oireita eli edelleen öllöttää päivät läpeensä ja suuhun uskallan laittaa einettä vain valikoiden, mutta enää en ole päivystäny posliinin vieressä koko päivää. Joku jo aiemmin taisi mainita miten hyvää piimä on, enkä voi olla muuta kun samaa mieltä, rauhottaa massua ihanasti.
LA meillä on 12.04.10 mikä taisi jäädä aiemmin mainitsematta.

Iloista odotusta ja aurinkoisia syyspäiviä!

Voi Apuva! meijän aika on taas siirretty! Mennäänkin jo huomenna!Voi tätä Tsekkiläistä menoo! Nyt alko jännittää ihan kauheesti ja päässä pyörii kaikki kauhukuvat ja sit samalla on niin onnellinen että huomenna nähdään ötökkä ensikertaa.[&:]

Tosta painon noususta...en omista vaakaa mutta aamulla tuli huomattua että en mahdu enää yksiinkään housuistani ja rinnat on kasvanut ulos rintsikoista (ja hääpuvusta jota onneks voi viel saumoista hieman isontaa).Hyvä syy siis lähteä ostoksille niin että mies ei voi edes valittaa asiasta ja jos matkaan tarttuu jotain ylimääräistä voi vedota näihin hormooneihin että niiden takia en pysty hillitsemään halujani[:D]

Ja sit kaikki pahoinvoinnista kärsivät!Sain meidän ihanan oudolta naapurin mummolta tosi hyvä vinkin.Hän oli tehnyt mössöä maustamattomasta jogurtista ja raastetusta kurkkusta ja tuli yks aamu lusikka kädessä ovelle ja lykkäs mössön suuhuni samalla kun avasin suuni sanomaan hyvää huomenta(ei puhuta samaa kieltä niin meidän kommunikointi on hiukan omalaatuista)jonka jälkeen mieheni sai häneltä selityksen asiaan että hän oli tehnyt tälläistä mössöä aina kun oli raskaana ja että se auttoi pahoinvointiin.Päätin siis uskoa neuvoa koska onhan hän 8 lapsen äiti ja nyt en kadu yhtään. Aamuni ovat olleet tuon yksinkertaisen mössön ansiosta jopa nautinnollisia kun ei ole tarvinnut pelätä että mitähän sitä uskaltaa syödä ettei heti tule ylös.

Kokeilkaas siis raastaa kurkkua(kuorineen) ja sitten laittaa raaste valumaan siivilään tai vaikka talouspaperin päälle niin että saa liian nesteen pois ja sitten vaan paksua maustamatonta jogurttia kippoon ja kurkut sinne sekaan. (kreikkalaista jos mah saada,siellä Suomessa ainakin citymarket muistaakseni myy sellaisessa kahvallisessa ämpärissä jossa on parrakkaan ukkelin kuva)
Tää on siis melkein kuin tzasiki mutta ilman kaikkia mausteita.
Maistuu hyvin ihan sellaisenaan tai jos haluaa olla uhkarohkea ja kokeilla jos leipä pysyy sisällä niin aivan mainio leivänpäällys [:)]

Että näin tälläkertaa ja anteeksi pitkät jorinani[:D] Hyvää aurinkoista syksyä kaikille huhtimammoille ja koska meillä on täällä 30 asteen helteet puhaltelen näitä aurinkoisia päiviä sinnekkin päin että kaikki saa kivat annokset tarvittavaa auringon voimaa odotukselle.

Laitanpas tänne minne muutkin..niin pysyy ketju ehjänä..

Huh- on tää hurjaa..ihan alussa mennään, mutta huhtikuun lopulla..tarkasta päivästä viis, koska eipä ne ole aikaisemminkaan osunut kohilleen..
Ja kolmas raskaus meille..tosin edellisistä on jo lähemmäs 9 vuotta..
Mutta jännitää tooosi paljon, kun on noita keskenmenojakin ollut jo useita männävuosina..

Mutta nyt nätti ilma ja laulattaakin..?????

Aikaisemmin oli puhetta tosta painonnoususta. Mulla se on vielä pysynyt samana. En ole syönyt yhtään sen enempää ja muutenkin aiemmin olen syönyt aika terveellisesti. Ihan alussa hain tietoa raskaudenaikaisesta ruokavaliosta ja yritin pitää huolta että saan kaikkia ravintoaineita, mutta nyt kun tämä huono olo on alkanut vaivaamaan, on pakko syödä vaan sitä mikä maistuu. Onneks hedelmät ja marjat ainakin tuntuvat olevan hyviä ja puuro ja leipäkin on mennyt alas. Mut pari ruokaa on mennyt jo roskiin, kun en ole pystynyt niitä syömään. Mutta ei ole onneksi tarvinnut kun kerran oksentaa, lähellä kyllä on ollut.

Mutta tsemppiä teille kaikille joilla on pahoinvointia, ja muillekin! :)

Heippa kaikille!

Ja aurinkoista maanantaita kaikille! (Haukotus!!!) Oon ollu ihan poikki koko päivän töissä, pelkkää haukotusta ja kellon kyttäämistä koko päivä.

Sain pienen ylireagointikohtauksen viikonloppuna yksissä grillibileissä... Koko illan yritin olla herättämättä huomiota juomattomuudellani. Oltiin ajateltu kertoo uutiset vasta varhaisultran jälkeen, kummankaan vanhemmillekkaan ei siis vielä oltu kerrottu mitään. Kunnes joku näppärästi keksis huomata mun juomattomuuden, yleensä en pahemmin lasiin oo sylkeny, ja oitis alko kauhee mammattelu ja perhetapahtumien päivittely ja hehkuttaminen suureen ääneen.... Sillon napsahti, että ei se kuule oo aina IHAN niin itsestäänselvää ja blaablaa. Ja heti hiiltymisen jälkeen multa pääsikin jo itku.... Että sellasta hormoonimyrskyä meillä...

Laskeskelen päiviä ens viikon varhaisultraan.... Odotan niiiin innolla, että päästään kurkistamaan meiän toukkaa ensimmäisen kerran. Olen asennoitunu ihan niin, että sehän ON siellä! Eikös olekkin [;)] Ei parane antaa pahoille asioille valtaa, vaan ajatella ilosia asioita. Ihanaa!!

Testaan samalla tässä nörttiyttäni ton lilypien kanssa, epäilen vaan ettei välttämättä heti onnistu...

ALKUPERÄINEN: luce

Helou!

Uutena ja aivan onnesta sekaisin olevana ensiodottajana mukaan iloiseen joukkoonne!

Tää kaikki on ihan uutta ja ihmeellistä, tuntuu että en tiedä mistään mitään. Tulin raskaaksi yrityskerrasta numero 1, enkä ole sitä ihmistyyppiä joka lukee ja ottaa kaikesta kaiken selvää jo ajoissa etukäteen. Silläpä täältä löytyykin aika mahtavasti tietoa. :)

Mites muuten: millon pitää/kannattaa mennä lääkärille ja (anteeksi tyhmä kysymys), miksi? :D Tai siis... niin vissiin vaan kuuluu tehdä, eikös?

Meinaatko neuvolaa? Neuvola ajan voi varata heti plussaamisen jälkeen, ja yleensä ne annetaan jopa yli 2 viikon päähän. Ei sinne ekaan neuvolaan välttämättä mikään kiire ole, mutta monille on varmasti tärkeätä päästä jutustelemaan tästä asiasta "ammattihenkilön" kanssa jne. Mutta kannattaa soitella sitten sinne!

Ensimmäisellä neuvolakäynnillä tulee mukaan kasa lippuja ja lappuja, jotka ovat kuin ovatkin melko hyödyllisiä, ja antavat tietoa moneen kysymykseen! Ja yksi ehdoton ykkönen noista on Vau:n kirja, jossa seurataan raskautta viikko viikolta! Me luetaan joka viikon alussa mun miehen kanssa uus sivu siitä kirjasta, "isän puoli" ja "äidin puoli". [:)]

Moikka kaikille,

onko teillä muilla ihan järjetöntä turvotusta?
Mulla on ihan poikkeuksellinen vatsa-alueen laajentuminen jo nyt verrattuna aikaisempiin raskauksiin..enkä ole edes syönyt mitenkään paljon- päinvastoin, ehkä hieman vähemmän.
Tosi tylsää, kun ei vaatteet mahdu päälle ja haluaisi, että ulkopuoliset ei vielä arvais..

Täälläkin mukaan liittyy juuri plussannut. Me ollaan kesällä naimisiin mennyt pari, mä n.30v ja mies jonkun verran yli 35. LA (siis nettilaskurin mukaan) olis 30.4. ja siten siis RV4+3 (ehkä?) vai 5+1??? En oikein vielä hallitse näitä... Mut näitä juttuja lukiessa heräsi kysymys: Mikä ihmeen alkuraskauden ultra n. viikolla 6-7??? Mulle varattiin eka neuvola-aika vasta 14.9. eikä kukaan puhunu mistään tollasesta? Kuinka yleistä on käydä ultrassa jo aiemmin? entä onko teille varmistettu raskaus verikokeella tms vai vain kotitestillä? Kuten näkyy... ollaan esikoista odottamassa ja toivotaan että aavistus pysyttelee sopivan aikaa sisällä.

ALKUPERÄINEN: Keijukaisen unelmat

Täälläkin mukaan liittyy juuri plussannut. Me ollaan kesällä naimisiin mennyt pari, mä n.30v ja mies jonkun verran yli 35. LA (siis nettilaskurin mukaan) olis 30.4. ja siten siis RV4+3 (ehkä?) vai 5+1??? En oikein vielä hallitse näitä... Mut näitä juttuja lukiessa heräsi kysymys: Mikä ihmeen alkuraskauden ultra n. viikolla 6-7??? Mulle varattiin eka neuvola-aika vasta 14.9. eikä kukaan puhunu mistään tollasesta? Kuinka yleistä on käydä ultrassa jo aiemmin? entä onko teille varmistettu raskaus verikokeella tms vai vain kotitestillä? Kuten näkyy... ollaan esikoista odottamassa ja toivotaan että aavistus pysyttelee sopivan aikaa sisällä.

Moi, mitä tuossa katselin, niin jos laskettu aikasi on 30.04.2010, olisit tänään viikolla 4+4 (ensimmäinen numero on viikko, toinen numero on päivä).

Alkuraskauden ultra
on vapaaehtoinen, ja se tehdään yksityisellä omin kustannuksin ja omin nokkinensa, että jos sinne halajaa, niin kannattaa soitella sitten noita paikkoja läpi ja kysellä, ja ne tosiaan sijoittuvat yleensä viikosta 6 tai 7 eteenpäin, mutta ennen viikkoa 12. Ultrassa myös tarkentuu tuo "LA", eli laskettu aika! Neuvolassa kun ensimmäisellä käynnillä katsotaan ja lasketaan, niin neuvolan laskurit antavat yleensä päivän vähemmän, eli sinun tapauksessasi 29.04.2010, mutta ei se niin justiinsa ole, kun se kuitenkin ultrassa sitten varmenee! Alkuraskauden ultra on myöskin yllättävän yleinen, vaikkei siitä kovin moni puhukkaan, ja onhan sen jälkeen kovin huojentava olokin varmasti, kun näkee jo silloin pienen sydämensykkeen ruudussa, mutta melko tyyristähän se on. Viikolla 12 tehtävä ultra, "np-ultra", eli niskapoimu ultra on yleensä tarjottu kunnalta, mutta joissain paikoissa se maksaa tavallisen sairaalakäynnin verran, n. 25€. Ja tämä np-ultra varataan neuvolasta, sitä ei tarvitse itsekseen varailla! Minulla oli myös niin, että np-ultran yhteydessä sovimme kätilön kanssa tuosta RU ajasta, josta selostan vielä myöhemmin.

Ja tuosta raskauden "varmentamisesta", itse tein muutaman kotitestin, kun olin niin puulla päähänlyötynä! Soitin neuvolaan, varasin ajan. Varhaisultrassa en käynyt, odottelin kiltisti viikolle 12 asti, ja sielähän se pieni köllötteli tyytyväisenä ja vilkutteli. Hyvää kannattaa aina odottaa [;)] Sielähän se siis varmentui lopullisesti! Vaikka sitä ennen olikin vähän epävarma olo.

Ultrasta vielä sen verran, että yleensä raskauden aikana on tämä "np-ultra" ja sitten on RU, eli rakenne ultra. Jälkimmäinen tehdään viikolta 20 eteenpäin! Itselläni tuo on parin viikon päästä, olen silloin jo RV 23 (22+1), että se on varmaankin paikkakunta kohtaista, missä välissä tuo tehdään, kun aika moni on sinne mennyt jo heti viikolla 20+0, mutta minä sain ajan myöhemmäksi kuin se. Mutta mikäs siinä, pikkuinen onkin jo siinä vaiheessa sen verran iso, että sukupuolikin varmasti selviää, ellei se sitä sitten peittele kädet ja jalat ristissä! [:D]

Neuvolassa voit kysyä mitä vaan maan ja taivaan väliltä, tyhmiä kysymyksiä ei ole olemassakaan! He ovat sielä ammattilaisia, ja vastaavat varmasti kaikkiin kysymyksiisi [:)]

Toivottavasti joitain asioita selvisi edes! Ja jos ihan mikä vaan askarruttaa, niin kysy ihmeessä neuvolatädiltäsi, hän kyllä vastaa ja kertoo asioista!! [:)]

Mukavaa syksyä!

Hei kaikille!

Joukkoonne liittyy kanssa esikoistaan odottava 27-vuotias neitokainen. Laskettu aika olisi laskurin mukaan n.26.4 eli vappuvauvaa toivottavasti odotellaan [:)] Neuvolaan pitäisi varmaan alkaa varailemaan aikaa pikkuhiljaa...

Kiitos Enaj viestistäsi. Noita termejä kun täällä vilahtelee eikä aina kehtaa kysyä *nolostuu*

Itsellä eka neuvola aika vasta 8.9. mutta yritän malttaa odottaa. Kaikki on vielä niinn epätodellista - miltei taianomaista. Itselle ehkä parempi että varmistus (=ultra) tehdään vasta niinkin myöhään kuin raskausviikolla 10 :( Vaikka siihen onkin liian pitkä aika. Onpa sekavaa selostusta...

Me tehtiin vain ihan kotitesti. Siinä luki, että pitää varmistaa lääkärillä, joten kipitin innokkaana työterveyslääkärille. Tuopa tuumasi, että apteekin testit ovat kyllä ihan luotettavia, eikä muita testejä tehty. Selviä raskausoireita on, joten uskon vakaasti vauvaan. Jos yhtään äitiinsä tulee, sinnittelee mukana huhtikuulle asti [:)]

Rohkenisko tännekin nyt laittaa puumerkin. Meillä siis meneillään 6. viikko (5+2) ja laskettu aika 25.4.2010. Ensimmäistä lasta odotellaan ja ikää on molemmilla jo yli 30.

Tänään varasin ekan neuvola-ajan, se olis vasta 16.9. joten kovasti kyllä mietityttää, että menisikö sinne varhaisultraan vai ei. Haluaisin kyllä asiaan varmuuden, sillä oireita on niin vähän, etten todellakaan meinaa uskoa olevani raskaana... mutta kaitpa raskaustestiä on uskominen eikä menkkojakaan näy (normaalisti todella säännöllinen kierto).

Isät on tervetulleita neuvolaan. Riippuu kuulemma paljon neuvolan tädistä, että miten isiä huomioidaan käynneillä. Monet isät ovat todenneet turhiksi äidin mukana roikkumisen eli ovat käyneet sitten vain niinä kertoina, jolloin on ultrattu. Mukavampi ehkä seurata sitä lapsen elämää kohdussa kuin äidin painokäyrää ja pissatestejä. [:D] 

Moi Paprika! Jeeee!! Sä tulit vielä samalle kuulle[:)] Kerkesin kirjottaa sulle tonne toisee ketjuu jo ennenku tulin lukemaa tätä ja täällähän lukikin vastaus monee kysymyksee, jota siel esitin ;) Mut eipä tuo haittaa mittee[:)]
Meil ukko haluaa tulla ekaa neuvolaa ja kiva niin. Katotaa sit jatkossa miten tehää  :) Mä lähen nyt tekemää popkornia [:)]

Minä sain ensimmäisen neuvola-ajan vasta samalle päivälle kuin on ultra, 15.9. Tuntuu aika jännältä, että rvk 11 on vasta ensimmäinen neuvolakäynti.

Takaisin