Täällä ollaan..:)

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja embu83
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla näky ultrassa syke jo viikolla 6+0.

Haleja Kaika! Toivottavasti on vaan pelkkää tuhruvuotoa

Kaika, pidetään peukkuja ja toivotaan parasta!

Minä olen syönyt nyt vain kalsium+d-vitamiini -lisää, kun en syö juurikaan maitotuotteita. Sitten aloitin myös maitohappobakteerit kun kaapissa sattui olemaan[:D]. Kuulin sellaisia kokemuksia, että jos äiti syö raskausajan maitohappobakteereja ja jatkaa sitten lapselle heti syntymän jälkeen, vauvalle ei tule niin helposti vatsavaivoja, koliikkia yms. Voihan tuo olla ihan pelkkää huuhaatakin, mutta ajattelin nyt kokeilla, kun lähipiirissä on ollut koliikkivauvoja. Jos ei auta, niin eipä siinä paljoa menetäkään...[:)]

Muuten ajattelin, että kun syö monipuolisesti niin eiköhän ruuasta saa kaiken tarvittavan. Kun pahoinvointia ei ole, niin kaikki maistuu.

Tänään soitin neuvolaan ja kysyin, että kun oireet on hävinneet oikeastaan nyt kokonaan, että voisko tilannetta mitenkään tarkistaa jo aiemmin, mutta sieltä rauhoiltiin, että oireiden vähyys tai puuttuminen on ihan normaalia ja kun vuotoa ei ole, ei ole syytä huoleen. Neuvolat varmaan ruuhkautuisivat, jos ottaisivat jokaisen huolehtijan tarkastukseen, ymmärrän sen...[&:]

Heipä hei kaikille ja kiitos kannustuksesta,

No nyt on vuoto loppunut ja mielikin rauhoittunut..
Soitin kyllä neuvolatätskälle, joka sitten puhui myös järkeä ja kertoi, että juurikin näillä viikoilla saattaa tulla hormonivuotoa, kun kuukautiset ilman raskautta tulisi näihin aikoihin, ja että ei syytä liiemmin huoleen, jos ei kovia kipuja/ kirkasta vuotoa..
Ja minä sitten ajattelin, että joo- nyt rauhoitun ja odottelen positiivisin mielin ensimmäistä neuvolakäyntiä, jos ei vuoto jatku/tule kovia kipuja.
..mutta on tää silti vaikeeta, kun jostain tuolta selkäytimestä tulee kaikki keskenmenomuistot ja -tunteet...
Ja hullua on sekin, että mä oikein toivoisin, että tulis kovaa pahoinvointia tms. "varmaa" raskausoiretta [;)]

Taidan myös aloittaa joogaamisen taas..sillä sain parhaiten rauhoitettua mielen viimeksi, kun olin raskaana- ja bonuksena synnytys eteni jouhevasti, kun osasi rentouttaa kaikki paikat (myös pään!)..

Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille tuleville paksukaisille!

Onpa ihana kuulla et Kaikalla kaikki hyvin! Tsemppiä vielä oikein kovasti! Ohan tuo ollut tiedos et vuotoa voi olla ja ois ihan normaaliaki, mut varmasti säikäyttää. Ite oon ollu viikonlopun vatsataudis [:'(] just mun tuuria.. tänää viel kotona saikulla ja kyllähän nuo kaikki uskotteli et mansikalla varmasti kaikki hyvin ja minä vaan kärsin[:D] mut hyvä niin![:)] ihanaa viikkoa kaikille!tääl perjantaita ja ekaa neuvolaa ootellaan jo[:)]

Mukavaa viikon alkua täältäkin!
Mullakin tullut nyt joitakin päiviä vaaleanruskeaa valkovuotoa. Soitin tänään neuvolaan ja siellä sanottiin kaiken varmasti olevan hyvin. Keskenmenossa kuulemma vuoto on kunnon verta ja sitä tulee kunnolla plus on kovat kivut. Kuitenkin th pyysi soittamaan, jos ruskea "vuoto" jatkuu, jolloin ne yrittävät aikaistaa varhaisultraa, joka mulla on vasta 13. viikolla. Helpotti kyllä mieltä, kun kuuli, että vuoto on normaalia ja monella sitä kuulemma on.

Niistä vitamiineista..Mä syön Multivitamin-nimistä vitamiinia, joka sisältää foolihapot. Lisäksi syön Calsium+Magnesium-valmistetta. Eka neuvolassa sanottiin, että mun ruokavalio on niin monipuolinen, etten tartteis noita lisiä, mutta oon kuitenkii aatellu varmistaa, että varmasti saa pieni tulokas kaiken tarvitsemansa..Kakan mukanahan ne ylimääräiset lisät sitten poistuu ;)

Oireet täällä edelleen jatkuvat..Varsinkin se pahoinvointi ei vaan hellitä! Etoo kyllä ihan 24/7, mutta onneks toistaseks kaikki on pysyny sisällä..Toivotaan, että tää pahoinvointi pian loppuis, niin pääsis nauttimaan täysillä tästä odotuksesta..

Hyviä vointeja kaikille! :)

Moi!

Vitamiineista: Mä söin alkuun Möllerin Sydämelle, kun joku sitä mainosti. Samassa  omega kolmosta ja foolihappo. Mutta sit huomasin, että foolihappoa on liian vähän ja sen keskenmenon jälkeen haluan kyllä saada enemmän, niin ostin apteekista pelkkää foolihappoa. Ehin useempanakin aamuna alkuvaiheessa myös nauttia b-poretta ja kauhukseni myöhemmin vasta tajusin, että se oli tietty makeutusaineella makeutettu.

Noh, nyt mäkin löysin pari viikkoa sitten Multitabsin Raskaus monivitamiinitabletit. Siinä on tosiaan foolihapon lisäksi monipuolisesti useita eri hivenaineita. Paitsi C:tä, huomasin! Eli pitää koittaa syödä marjoja ja hedelmiä, jotta sais vielä c:tä kunnolla. Parin viikon takaisen vatsaflunssan (tsemppiä Elviira, sitä on nyt liikkeellä!) jälkeen kävin myös luontaistuotekaupasta ostamassa vahvaa maitohappobakteeria (DDS+ -on mun hammaslääkärinkin mukaan paras/vahvin/imeytyy parhaiten, ei löydy apteekista!) ja aion jatkaa sitä, vaikka tyyristä onkin. Suosittelen kaikille, jotka mielestään sairastelee helposti. Mä kun 'odotan' töistä (koulusta) saavani myös sen sikainfluenssankin, niin toivon, että toi maitohappobakteeri auttais parantamaan vastustuskykyä...

Sydänäänistä: Se kai on aika yksilöllistä, milloin alkaa kuulua. Mutta jo 6.-7. viikoilla mahdollista. Ite kävin varhaisultran 6+5 ja lääkäri totesi siinä, että juuri 6+5 on aikaisin ajankohta kun kannattaa edes tulla. No katkiksella (onneksi) nähtiin vahva syke silloin. (Toivottavasti vieläkin!!)

Synnytyssairaaloista/Nyytti: oon samaa mieltä, tosi vaikeaa valita se synnytyssairaala heti kättelyssä kun ekaa odottaa eikä oo kokemuksia. Siinä listassa oli mun mielestä jopa viis paikkaa: Naistenklinikka (Hki), Kätilöopisto (Hki), Jorvi (Espoo), Tammisaari ja Porvoo. Oon vasta Vantaalle muuttanut, niin vanhana helsinkiläisenä valitsen Naistenklinikan (itsekin siellä syntynyt), kun se on kai suurin ja ymmärtääkseni huoneita ja varusteita riittää. (?) Tammisaarta on kyllä pari kaveria kovasti kehunut, mutta en ehkä kuitenkaan jaksa lähteä sinne asti, vaikka palvelu onkin erinomaista.

Tsemppiä kaikille neuvoloiden ja ultrien odotukseen! Mulla v i h d o i n keskiviikkona neuvola [:D]

Moi, mullakin on vajaa viikko sitten loppui huono olo ja rinnatkaan ei tunnu enää niin aroilta.. väsymystä kyllä on ja mahan nipistelyä välillä. Tietysti tulee sellainen olo, että onko siellä kaikki kunnossa, mutta ilmeisesti se taitaa olla aika yleistä. Onneksi ylihuomenna pääsee jo ekaan ultraan, niin tulee ainakin varmistus. [&:]

Mä en ole syönyt mitään vitamiineja, syön kuitenkin aika monipuolisesti. Punaista lihaa en syö, paitsi jauhelihaa silloin tällöin, mutta hemoglobiini oli kuitenkin hyvä. Neuvolatäti sanoi hyvistä rasvoista, että saan niitä ihan liian vähän, että hyvien rasvojen syöntiä pitää mun lisätä tai sit ostaa omega 3-kapseleita. Ruokaöljyn määrässä laskettuna pienikokoisen pitäisi syödä väh. 5 tl päivässä, eikä ruoanlaittoöljyä lasketa. Eli kalaa, öljypohjaista salaatinkastiketta ja 60-70% margariinia muutama teelusikallinen päivässä. Kannattaa ainakin 40% levite vaihtaa 60%:een. Siitä Vau'n kirjasta luin (minkä saa neuvolasta), että sikiö ottaa kyllä kaikki tarvittavat vitamiinit äidiltä, se on sitten ennemmin äidiltä pois [:)]. Mutta jos ei riittävän monipuolisesti syö, niin vitamiinit on varmaan ihan suositeltavia.

Tää varmaan kuvaa meidän ajatuksia aika hyvin:

"Olisitpa siellä, pian sen saan jo tietää, jos et olekaan,
ajatusta siitä en voi sietää. Huoli siitä mieltäni painaa,
välillä taas onni sydämeni valtaa."

Mukavaa, aurinkoista tiistaita kaikille!! [8D]

Tänään aamulla säikähdin tosi paljon, kun vessareissulla paperiin tuli vähän punaista. Kun oon viikon hermoillut oireiden puuttumista. Verta ei ole tullut sen enempää, joten toivon että kyse on juuri siitä kun normaalisti alkais menkat näihin aikoihin. Ja nyt päivällä yökötys tuli takaisin!! Luojan kiitos! Että voi ihminen olla onnellinen huonosta olosta...[:D]

Sitä niin helposti pelkää pahinta aina. Ja kun huolissaan eksyy keskenmenopalstoille, niin näyttää siltä ettei raskaus ylipäänsä voi "onnistua". Että on ihme, jos lapsi joskus syntyy. Päätin kyllä jo eilen vaihtaa itselleni toisenlaiset silmälasit päähän: luen niitä tarinoita, joissa esim. oireiden puuttuessa raskaus on ollut ihan normaali [:)]. Ja kun uusin silmin katsoo, niin kyllähän niitä onnellisia tarinoita on kuitenkin enemmän.

Kaika: Kiva, että kaikki on kunnossa. Minäkin aloitin joogan taas uudestaan, kun niinä aikoina kun olen joogannut, kroppa on ollut tosi hyvässä kunnossa. Ei ollenkaan normaaleja selkä- tai hartiakipuja eikä myöskään päänsärkyjä. Ja kun sitä voi tehdä kotona silloin kun sopii ja sen verran kun hyvältä tuntuu.

ALKUPERÄINEN: embu83

Eikö vielä muita huhtimammoja ole?

Heipähei, uskaltautuiskohan jo hehkuttamaan, että raskaana ollaan...
Viikko sitten tein testin ja iloisesti plussalla mentiin ja heti laskemaan tulevan h-hetken aikaa: 28.4. ohoo, tasan sama päivä kuin esikoisella oli! Mutta siitä on jo 10 vuotta...
Päijät Hämeen alueella asustetaan ja entuudestaan siis yksi lapsi on. Taas on olo kuin ekaa kertaa raskaana, mitä ihmettä... [:D]

Täällä myös yksi, jonka raskausoireet lieventyivät. Minun hermot ei enää kestä, joten varasin varhaisultraan ajan. Se olis sitten ensi maanantaina. Viikkoja silloin 7+1, joten sydänäänet pitäisi havaita + nähdä, että alkio on oikeassa paikassa. Jos siellä todetaan minun olevan raskaana ja kaikki hyvin, niin sitten emme enää salaile asiaa, vaan kerromme ainakin lähimmille.

Virallisiin raskausoireisiin tulee nyt lisätä valtava epäilyksen myllerrys. Ystäväni sanoi minulle, että olen niin raskaana, kun mieli on täynnä epäilyksiä! [:)] Toivottavasti on oikeassa!

Heips kaikille!
 Tulin tuolta helimkuisista täällä käväsemään ja kertomaan että minäkin olin hermoheikkona kun ei ollut pahoinvointia (n. 1,5 vko äglöltystä ja loppui kuin seinään ) tai muutenkaan mitään ihmeellisiä oireita, vain tissit oli kipeät ja ummetusta, mutta silti kaikki oli/on hyvin! Ultrassa köllötteli erittäin vilkaasti liikkuva pikkuinen, joten no hätä! Kaikilla ei tosiaan ole hirmuisia oireita ja silti kaikki saattaa olla hyvin. Minulla nuoruudessa tehty yksi abortti ja silloin voin todella huonosti ja 3 vuotta sitten oli yksi tuulimunaraskaus ja silloin kävi kyllä niin että kaikki oireet loppui kuin seinään ja aloin pikkuhiljaa vuotamaan vkolla 5. Ja nyt pitäisi kaiken olla hyvin, neuvolassa ja lääkärissä sydänäänet kuultu ja seuraava neuvola on 17 pvä, tietysti sitä odottaa kuin kuuta  nousevaa että sinne pääsee kuulemaan ne iiiihanat äänet! Tsemppiä kaikille, luulen että tuo skeptisyys kuuluu kyllä osana raskauteen, mutta koittakaa olla rauhallisin mielin ja nauttia raskaudestanne!

ALKUPERÄINEN: Pipru

Moikka!

On muitakin "iäkkäämpiä" (omasta mielestä ikäloppu). Olen 33v. ja ekaa kertaa raskaana, mies on vähän nuorempi.

No täällä tämmöönen täti-ihminen kans, 32v mittarissa, vaikka hei, ei me mitää vanhoi olla! Sitä vaan on kypsyny. [;)]
Tuntuma on niinku olis ekaa kertaa, kun ekasta on jo 10 vuotta. Huh!

Moikkelis ja tervetuloa uusille!
Mun neuvola siirrettiin ensiviikkoon kun tätsy kipeenä.
Neuvolasta soittanut hoitsu oli tympeen olonen tyyppi, sanoi ettei edes yritetä kuunnella sydänääniä kun ei niitä kuulemma kuitenkaan kuulu, jep jep, kiva asenne.
Mitään mukavaa sanottavaa hän ei löytänyt muutenkaan eikä kertonut mitään jatkosta, enkä sit sen enempää viitsinyt ruveta kyselemää kun ei häntä näyttäny kiinnostavan mitään infoa esikoista odottavalle antaa.
Pettymys oli suuri. Vähän rikkoontu se mielikuva et neuvola ois kiva paikka,ainakaa täällä.
Noh, toivottavasti se mun oma neuvolan täti ei oo yhtä epämiellyttävä ja nuiva ja muuttaa mielikuvat, joita tällä hetkellä on.

On joo neuvolantädeissä eroja. Aikanani esikoisen kanssa jäin erittäin paljon kaipaamaan ensimmäistä neuvolantätiä. Puhuttiin ihan kaikkea laidasta laitaan ja meinas ajat venyä ihan vaan kun ei huomattu miten se aika vilahtaakaan niin nopeesti ohi.

Sitten muuton myötä täti ja neuvola vaihtui, asenne oli erittäin nuiva. A) tytär oli painotarkkailussa kun ei meinannu paino nousta vaikka söi ok B) olin yksin lapsen kanssa ollut odotuksesta lähtien. Joten vika oli ilmiselvästi minussa. Ensimmäinen kysymys painoon liittyen oli, että syötänkö varmasti lapselle perunaruokaa (siis mitä, pelkkää perunaako?) se ainoostaan lapsen hyvinvoivana pitää. Aha. syötän kyllä ihan kaikkee monipuolisesti. Ja seuraavaksi alkoi paasata kuinka puuroa on ihan helppo nykypäivänä tehdä mikrolla ja kuinka se on terveellistä. Just. Mulla ei ollu mikroo ja silti tein puuroo aamuin illoin. No täti ei uskonu mua yhtään, katto vaan ja tuhahteli nykyajan avuttomia tyttöjä jotka rupee leikkii äitiä. Että ei todellakaan ollu enää sitten 2v-6v neuvoloissa kivaa.

Nyt jänskättää ihan pikkusen kuinka menee seuraavan neuvolatädin kanssa, onneksi ei asuta enää samassa paikassa, kun vihdoin saatiin oma tupa naapurikunnasta. Tässä odotuksessa on nyt isäkin mukana, joten en kuulu enää tähän huono äiti/perhe kastiin kuten viimeks. Voi elämä. Asennevammat on sitten hianoi.[:@]

Toivotaan Nyyti ettei samaan neuvolaan vois pesiytyy kahta nuivaa tätii... [:)]

Tää kävi tänää ostamassa raskaus monivitamiineja apteekista, just niitä multitabsin.. ja vierailin myös luontaistuotekaupassa ostamassa maitohappobakteereja. Sairastun yleensä helposti flunssaan ym. tauteihin näin syksyllä ja talvella, joten jospa nuo antaisivat edes hiukan lisää vastustuskykyä! [:)]

Minullakin on pari päivää nyt ollut melko oireetonta. Paha olo on ollut vähäistä ja muutenkin oireet ovat olleet hyvin vaimeita. Jotenkin hassu olo, ja miehellekin naureskelin, että on tää raskausaika hassua kun huolestuu siitä kun ei ole huono-olo, eikä päin vastoin [:)] Toivotaan nyt kuitenkin että kaikki on hyvin. Ensimmäiseen neuvolaankin on vielä viikko aikaa.. Voi tätä odotuksen sekavaa, pelottavaa ja ihanaa aikaa!

Tervehdys!
Ajattelin nyt itsekin liittyä tänne huhutimammoihin. Tänään oli ensimmäinen neuvila käynti ja laskettu aika olisi 19.04. Ukon kanssa ollaan molemmat 22 vuotiaita ja Tampereella asustellaan tällä hetkellä. Ensimmäinen raskaus meni kesken ja nyt toivotaan parempaa menestystä.[:)]

Ihan vain vinkkinä:
Kun odotin ensimmäisiä lapsiani, olin ystäväni kanssa samaan aikaan raskaana ja olin aikas järkyttynyt, miten huonon ja töykeen ja tietämättömän tädin mun ystävä sai.
Suhde siihen neuvolatätiin on kuitenki (varsinkin esikoista odottaessa) äärimmäisen tärkeä, koska ainakin minä olin ihan pölmistynyt ihan kaikesta esikoista odottaessani, joten sitä tarvitsee tukea, tietoa ja ymmärrystä todella paljon.
Joten kun kerran kun keskustelimme ystävän kanssa neuvolatädeistä niin selvisi, että hän ei olluta saanut puoliakaan niistä ohjeista tai tiedoista, joita minulle annettiin. Neuvolatätinsä oli mumissut jotain epämääräistä synnytyksen ja raskauden luonnollisuudesta ja että kyllä se siitä! ..siis..asiasta kimpaantuneena, ystäväni keskusteli vastaavan hoitajan kanssa ja vaihtoi neuvolatätiä hyvissä ajoin ennen synnytystä ja oli enemmän kuin tyytyväinen uuteen.
Ei varmaankaan ole kaikilla paikkakunnilla mahdollista, mutta jos on niin kannattaa vaatia parasta! Koska ihmisiähän me kaikki ollaan ja joskus vaihtamalla paranee [;)]
Se on kuitenkin pitkä suhde niihin neuvolatäteihin ja herkintä herkintä aikaa äideille..niin ei olisi kivaa jos ennen joka käyntiä ottaisi valmiiksi pattiin toisen asenne.

RAVINTOLISISTÄ vielä: syökö kukaan enää lisärautaa/ määrätäänkö sitä enää suoraan ensimmäisellä neuvolakäynnilä? Mua ainakin väsyttää todella paljon, joten ajattelin alkaa syödä sitä jo nyt..

Laskettuaika 25.4 . Pahoinvointia ja pissalla juoksua [;)]
Todellinen ylläri, kierukka petti[:o]

Jee, mä kävin tänään ekassa ultrassa ja kaikki oli hyvin!! [:)] Siellä se liikkui vikkelästi ja sydän löi tiuhaa tahtia [:)]. Sen jälkeen on koko päivän hymyilyttäny.
Mullakin loppu yökötys viikko sitten, mutta eilen aamuna sit yhtäkkiä oksensin ja eilen ja tänään on muutenkin välillä yököttänyt. Ei mulla muutenkaan enää paljoo mitään oireita oo ollu, väsymys ja uupumus kyllä.

Laskettuaikakin aikaistu parilla päivällä 5.4. Eli rv 9+2 oli sen mukaan.

Takaisin