Syyskuun supinat!

enpä haluaisi tehdä.. aborttia koska tosiaan aloin jo ajattelemaan että en ikinä lasta saisi.. tein kerran abortin noin 18 vuotta sitten ja joka päivä katunut sitä sen jälkeen..

Mutta yksinhän tässä sitten jää.. no kyllä me pärjätään..
 
Oi kiitos.. NoKo ja mimsu.. tälläistä palautetta toivoinkin.. juu todella olen halunnut lasta Piiiiitkäään.. olen kaikilla sivuilla kaynytkatselemaas ensi oireita.. moneen moneen kertaan.. Olin yhden kumppanin kanssa noin 9vuotta joska ainakin se 6 vuotta yritimme vaavia tuloksetta... joten kyllä syö naista..

Erityis Kiitos viel' mimsulle tuon todella halusin kuullakin että kaikki on mennyt hyvin =) ilman toista vanhempaa..
 
Oliko täällä moni käynyt jo varhaisultrassa? Itsellä on nyt viikkoja kasassa 5+1 ja mietin koska sinne kannattaisi varata aikaa. Onko ensi viikko liian aikaisin? Yhtään malttamaton en siis ole ;)
 
olenkohan itseni lisäksi huomannut kaksi jotka oli ultrassa jo käynyt... Minä kävin luullakseni viikkoja 7+4 mutta olikin 8+0 :) Ilmaiseksi kävin kun neuvolassa luulivat että olen 12+ viikoilla. Toiset olivat käyneet vissiin ihan yksityisillä. Itse kävisin siinä kohtaa kun on varmuus siitä että viikot on tarpeeksi pitkällä että se sykekin voisi sieltä näkyä, ettei "turhaan" käy :)
 
minnis13: Minä kävin yksityisellä ultrassa kun laskurit kuukautisten mukaan näyttivät että viikkoja olisi 6+3, no ultrassa ei näkynyt mitään ja lääkäri sanoi että ilman muuta viikkoja vähemmän kuin 5. Ja epäsäännöllinen kiertohan minulla oli ollut useamman kuukauden. Siitä on siis kaksi viikkoa. Perjantaina menen uudestaan ja silloinhan on jo pakko näkyä, jos sielä ketään on.

Suvi-Tuuli:
Ilman muuta pidät lapsen, kun lapsia olet toivonut. Ja varsinkin jos yhtä aborttia olet joutunut katumaan. Vaikka aina se on vaikea päätös mihin voi vaikuttaa moni muukin asia kuin se vauvakuume.
Aikanaan minäkin jouduin hyväksymään sen että jos lapsen pidän, joudun sen yksin kasvattamaan.  Eikä sitä päätöstä ole tarvinnut katua. Vaikka välillä kurjalta tuntui odottaa vauvaa ilman sitä parisuhdetta mutta näin jälkikäteen hyvin meidän kävi. 

 
Suvi-Tuuli, samoilla linjoilla muiden kanssa, mies ei kuulu tähän päätökseen mielestäni, koska ei ole edes parisuhteessa kanssasi. Yleisesti ottaen olen myös sitä mieltä, että jos katsoo olevansa kypsä harrastamaan seksiä, on oltava myös kypsä kantamaan sen seuraukset. Jos ei halua lapsia, pidättäytyköön seksistä tai huolehtikoon kunnolla ehkäisystä. Vahinkoja sattuu tietysti, mutta sellaista elämä on. Lapset ovat kuitenkin lahja. Eniten vaakakupissa nyt kuitenkin painaa, miltä SUSTA tuntuu. Oletko oikeasti valmis saamaan lapsen yksin (haali ympärillesi hyvä ja tukeva turvaverkko jo odotuksen ajaksi ja siitä eteenpäin)? Onko olosuhteet sopivan suotuisat, oletko tarpeeksi tasapainoinen kasvattamaan lapsen (yksin), jne.? Näitä on aina hyvä miettiä, oli tilanne ideaali tai ei. Kehtaan olla näin röyhkeä, koska itsekin olen joutunut rämpimään aikamoisen suon läpi päästäkseni tilanteeseen, jossa voi edes harkita lapsia. Jos siis yhtään kiinnostaa sen lapsen tulevaisuus. Sanon myös suoraan sen, että tämä voi olla viimeinen tilaisuutesi saada lapsi. Mieti tarkkaan. Juttele toki muiden kanssa, mutta pidä huoli, että teet tämän päätöksen itse. Se olet sinä, joka joudut minkä tahansa päätöksen kanssa elämään, kuten jo kerroitkin aiemmasta abortista. Ne, jotka ovat saattaneet sinua siihen suuntaan neuvoa, eivät kärsi siitä menetyksen tunteesta, mitä sinä mahdollisesti kannat mukanasi. Vielä voimia suureen menetykseesi, itsekin olen äitini menettänyt syövälle, tosin olin silloin vasta 9-vuotias. En koskaan pääse siitä yli, mutta olen oppinut elämään sen kanssa joten kuten. Todella paljon rohkeutta ja voimaa sinulle nyt tämän kaiken keskellä. Toivottavasti pääset itseäsi miellyttävään ratkaisuun. Jos päätät pitää lapsen, tämä foorumi on ilman muuta yksi tukipilareistasi!
 
Varhaisultrista: kun soitat aikaa varataksesi, hoitaja puhelimessa osaa kertoa, milloin on viisainta tulla ultraan. Malttamattomuus voi koitua onnettomuudeksi, kun sykettä ei saadakaan näkyviin ja sitten kärvistelet tuskissasi siihen asti, että asia varmistetaan myöhemmin uudestaan kun viikot ovat karttuneet. Vaikka epätietoisuus on tuskaa ja odottaminen kamalaa, se maksaa vaivan tässä tapauksessa. 6+ viikoilla varmaan varhaisimmat ajat annetaan, itse odottaisin 7+ ja olenkin odottanut. Ihan jo senkin takia, että hedelmöitys ei välttämättä olekaan tapahtunut juuri silloin kuin ajatteli.

Räpäräpäräpä, hyvää loppuviikkoa kaikille!
 
Herkistelystä; olin tänään EA kurssilla, ja kun näytettiin opetusvideoita kuinka autetaan kolaripaikoilla ym, minun piti katsoa ikkunasta ulos kun meinasi alkaa itkettämään :D
Jos tämä tätä on niin mulla ei kyllä tule opiskelu ja harjoittelut onnistumaan nyt odotusaikana ;D
 
Kiitoksia taas NoKolle ja etenkin Pääskyselle =)

en missään tapauksessa loukkaantunut viestistäsi.. totta kirjoittelit.. tämähän on maailman suurin lahja jonka voi vain ihminen saada.. :) millaiset olosuhteet olisi täyelliset.. onkohan sellaisia.. no minulla on vaki paikka töissä ainakin vielä.. yt:t on kyllä käynnissä.. olen siellä saanut olla jo pian 17 vuotta.. Turva verkkoa saan ainakin sisaruksiltani.. isolla siskolla 5 poikaa ja pikkusiskolla 1 poika.. eiköhän sieltä apuja ja neuvoja satele =) Lisäksi jo juttelin muutamalle mies ystävälleni ja suureksi iloksi hekin lupasivat olla tukena ja turvana kun vain pystyvät <3

Tasapainoisuudesta en tiedä.. kai meillä kaikilla hiukka joskus heitää.. mutta mielestäni olen kyllä hyvä käyttämään maalaisjärkeä.. sillä pääsee jo aika pitkälle..

tämä todellakin voi olla viimeinen tilaisuuteni saada lapsia.. joten en ole kyllä yhtään abortin kannalla.. en halua sitä tehdä.

Osan otot myös Pääskynen sinulle äitisi menetyksestä ja vielä noin nuorena.. :( *halaus*

Äsken sitten vein jo näytteen labraan mehiläselle koska työn antaja sitä vaatii koska olen tekemisissä aineitten kanssa nykyisessäö paikassa jotka ei ole turvallisia pienelle.. joten minut täytyy siirtää toisiin hommiin raskauden ajaksi.. jos tämä nyt siis on edes totta..
No pian varmaan saan puhelin soiton.. Ilmoittelen teille ..
Haluaisinkin pitää teitä kaikkia naisia täällä tukipilarinani myös..
 
Suvi-Tuuli: Samoilla linjoilla olen kuin muutkin. Raskasta varmasti tulee olemaan ajoittain, mutta jos haluat lapsen, on tämä sinulle mahdollisuus. Päätös on sinun, ei kenenkään muun, eikä varsinkaan miehen, joka ei ole kuvioissa. Tiedän yhden yh-äidin, joka on tehnyt lapsensa keinohedelmöityksellä, joten päätös on ollut alusta asti hänen oma. Hienosti on jaksanut ja selvinnyt. Tukiverkko on tietty ollut tärkeä.

Anu-li: Mä kans herkistyin eilen, kun muskarissa laulettiin ihanaa laulua. Siinä sitten yritin olla vetistelemättä. Toisaalta oon myös tulta ja tappuraa erityisesti miehelle, joka ei koskaan ymmärrä... Eli ääripäillä mennään näköjään.

Syöminen on tuottanut parina päivänä haasteita. Lämmin ruoka tökkii.
 
Onnea paljon plussasta! Halusin kertoa, että paras ystäväni oli kanssani samaan aikaan raskaana, hänellä laskettu aika maaliskuun alussa, minulla helmikuun lopussa tänä vuonna :). Ystävä joutui kuitenkin eroamaan miehestään viikkoa ennen vauvan syntymää miehen raskauden aikana hurjasti lisääntyneen alkoholinkäytön vuoksi.. Ystäväni oli sen viikon masiksessa ja harkitsi jo adoptiota, kun ei tiennyt miten hoitaisi vauvaa yksin.. Kun vauva syntyi niin hän sanoi, että unohtui ukko ja muutkin huolet :D. Ja aivan ihanan pojan hän sai 3.3.2012 :D. Joutui tosin ensin muuttamaan ensikotiin, mutta nyt jo omassa asunnossa vauvan kanssa ja sanoi että vauva on parasta mitä hänelle on tapahtunut, vaikka isä siis ei ole enään ollenkaan kuvioissa..

Että kyllä yksinkin voi lapsen kasvattaa, tukiverkosta tosin on hurjasti hyötyä :). Jos et siis halua aborttia, niin älä tee :). Nainen sen tosiaankin päättää, tuleeko vauva vai ei :). Kaikkea hyvää sinulle ja vauvalle ja onnea vielä kerran!

Akidi: milloin puolivuotias tyttösi on syntynyt, onko tosiaan 27.2.2012? Silloin oma tyttöni syntyi, maanantai-aamuna Kätilö-opistolla :). Kauhean kuuloista tuollainen, että lääkäritkään ei osaa mitään sanoa. Aika epätodennäköistä kylläkin että tuollaisen sairauden olisi jo pieni saanut, mutta ymmärrän kyllä hyvin että pitää sulkea pois se mahdollisuus.. Tsemppiä kovasti!

 
Kiitos Armiliisa ja kaikki :)

Just soittelin jo työterveys hoitajalle malttamattomana kun ei ollut kuulunut mitään..
POSITIIVISTA se oli näyttänyt sielläkin joten kai tää pitää nyt sitten uskoa! <3 Nyt sit vissiin vaan neuvolaan soittoa.. on tää jännää... kääk
 
Suvi-Tuuli, ilman muuta pidät lapsen jos/kun siltä tuntuu!

Musta toi kuulostaa jonkinlaiselta ihmeeltä :) Osanottoni äitisi puolesta.. Ihan kuin maailmankaikkeus olisi asian järjestänyt niin, että kun sinulta yksi rakas lähti, niin elämääsi tuleekin toinen rakas tämän edesmenneen "tilalle", ei siis sillä että kukaan voisi viedä kenenkään paikkaa tms ja pitäkää vaan mua ihan hölmönä kuin tällaisia selitän..
Mut mun mielestä elämässä ei oo sellaista asiaa kuin sattuma. :)


ON: Koitin taas lueskella tätä ketjua mutta kenenkään nimet ja jutut ei jää mun päähän. Kun elämä on villin taaperon kanssa pyörimistä ja sit tää alkuraskaus on sekoittanut pään, niin keskittymiskykyä on tasan nolla!

Yritän päästä kärryille!

Nyt vaan odottelen et tulis edes jotain raskausoireita tännekin sen lisäks et aamupäivisin nälkää/heikotusta..
 
Armiliisa: Meidän tyttö syntyi 25.2 kättärillä, eli pari päivää aikasemmin :)
Ja tuo mitä vähän epäillään, niin on juurikin pikkulasten sairaus, mutta aika harvinainen kuitenkin, niin kyllä luotan että meidän neidillä on kaikki hyvin.
 
Tein vähän uusia topikkeja niin ei keskustelu kertyisi joka asiasta vain yhden otsikon alle ja saa helpommin etsittyä tietoa/kuulumisia/kokemuksia tietystä aiheesta. :)
 
heips kaikille!

onpas tänne tullut taas paljon uusia viestejä pienessä hetkessä, kivaa :)

Me käytiin tänä aamuna ultrassa, ja treffattiin ensimmäistä kertaa toukokuussa syntyvä pikkuinen <3 Sieltä masun uumenista löytyi vaavi, ja hienot sykkeet viikolla 6 +4 :) 

ihan uskomaton fiilis, onnellinen!!! <3 vaikka aina vaan tuntuu niin epätodelliselta... mutta siellä se kölli äitin masussa <3 Viime viikolla oli siis vasta viikot 5+, joten ei ihme kun ei näkynyt :) nyt laskettuaika on n. 11.5, mutta en lähe vielä varmaksi sanomaan tuota laskettua kun ei nyt ihan varmana tiedetä, onko se viikot 6+4 vai 7+4 (kun aiemmissakin raskauksissa se LA on aina muuttunut viikolla aiemmaksi ekan ultran jälkeen). 

Neuvolan varasin muutaman viikon päähän (viikolle 8+4) ja viikon 12 ultran sain lokakuun loppuun. Nyt vaan toivon että kaikki menee hyvin, ja erityisesti toivon että saisin alkaa ostamaan vaaleanpunaista ;D (vaikka pääasiahan on että lapsi on terve). 

paljon onnea kaikille uusille plussanneille ja tervetuloa joukkoon! :) 

suvi-tuuli: ilman muuta pidät lapsen, jos itsestäsi tuntuu siltä :) lapsi on kuitenkin sellainen lahja, eikä se välttämättä osu kohdalle montaa kertaa <3
 
Ihania uutisia hömppis!! Hyvä päätös selkeesti mennä jo nyt sinne ultraan eikä odottaa ensi viikkoon! :) Onnea!

Onnittelut myös muille uusille mammoille!

Hurjasti tullut uusia viestejä, mutta päällimmäisenä jäi mieleen akidin lääkärireissu. Todella kurjaa kun ensin helpottuu ja sitten soitetaankin, ettei ollakaan ihan varmoja. Tosin hyvähän se on, että tutkitaan kunnolla ja parempi näin, että ei vain todeta terveeksi vaikka epäilys jäisi. Toivottavasti seuraava lääkäri tietää paremmin ja pääsette tuosta epävarmuudesta.

Täällä ollaan oltu tää päivä sairaslomalla. Eilinen oli kertakaikkisen kammottava päivä. Menin jo sekaisin oksennuskerroista kun tuntui, että 15 minuutin välein olin vessassa kakomassa. Kotimatkalla piti pysähtyä huoltsikalle oksentamaan ja meinasin myös oksentaa pojan päiväkodin pihalle, mutta onneksi kestin kotiin asti. Illalla sain vihdoin syötyä 5 viinirypälettä ja kaksi karjalanpiirakkaa jotka pysyivät ihme kyllä sisällä(ainoat asiat sinä päivänä). Eli todella terveellistä ja monipuolista ruokavaliota noudattaen eletään täällä... Tänään olen saanut nukkua, levätä  ja syödä omaan tahtiin ja tulos on 0 oksennusta. Pitäs vaan enemmän ottaa noita sairaslomapäiviä, vaikka raskaus ei olekaan sairaus niin silti tämä mun oksentelu menee jo sen verran rajuksi, ettei töissä ole järkeä olla. Mutta jotenkin sitä on niin tunnollinen(=tyhmä), että viimeseen asti pitää sinnitellä. 
 
hömppis: ONNEA!! ONNEA!! 
Täällä yhtä kuumeisesti odotan huomista ultraa, ja toivon että minullakin olisi ollut sama tilanne viimeksi että ei vain viikot täsmänneet. 
 
Ihanaa hömppis! Todella hienoa ja mikä parasta ettet suostunut mihinkään kaavintaan tuossa vaiheessa. Eikös se ollut sulle, jolle läääkäri sellasta jo tarjosi vai miten se nyt menikään :) Ei nää nimet ja jutut jää meille muillekaan näköjään mieleen :D

Suvi-Tuuli, kiitos osanotosta ja onnittelut varmistuneesta plussasta :) Muista myös, että neuvolassa on tarjolla yhtä jos toista apua, mitä ikinä tarvitset! Ihan varmasti selviät!

Herkistelystä, jos olette yhtään muutenkaan taipuvaisia herkistelyyn, niin tilanteeseen ei ole tulossa muutosta "parempaan" synnytyksen jälkeen ja lapsen kasvaessa. Itse en esimerkiksi kestä lukea yhtäkään uutista, jossa kerrotaan kaltoinkohdelluista lapsista. Erehdyin näkemään tekstinpätkän siitä eräästä lapsesta, joka kuoli isänsä kädestä ja osuin siis tietenkin siihen kohtaan, jossa kerrottiin tekotapa. Juu, ei paljon tullut uni yöllä. Itkin ja silittelin poikaani puolen yötä tuskissani. Voin muutenkin paljon herkemmin pahoin ihan kaikesta väkivallasta ja elokuvien valinnasta on tullut vaikeaa. Nykyään väkivalta/kurjuus/traumat/hylkääminen/jne.=viihde. Hirveässä maailmassa asumme. Tuo lapsiin kohdistuva on kuitenkin jotain niin hirveää, että tunnen itse kuolevani sen tuskan alle.

Pakko vielä kertoa yksi esimerkki. Siis ajattelin valita oikein harmittoman elokuvan, joku Rakkauden resepti tms. Romanttinen komedia pedanttisesta kokista, joka rakastuu hövelimpään kokkiin. Tämä ei voi olla kamala. Paskanmarjat, elokuva alkaa sillä, että päähenkilön sisko kuolee ja tämän pieni lapsi jää orvoksi. Hirveen kiva.

Aina yritän vaan vähän nopeesti kommentoida ja sitten tuleekin mieleen sitä ja tätä ja tota :)
 
hömppikselle onnittelut hyvistä uutisista!

Kiitos vinkeistä varhaisultran suhteen. Nyt on aika varattu 5.10 eli pari viikkoa pitäisi malttaa :)
 
Takaisin
Top