Syyskuun supinat!

taikatutti

Vauhtiin päässyt keskustelija
Lokakuun äidit 2019
Aloitetaanpa vielä tälläinenkin ketju, johon voi vapaasti kirjoitella kaikesta mahdollisesta ja mahdottomasta :)
 
Hei!

Täällä oireet kanssa melko vähäiset, mitä nyt tissit todella kosketusherkät sekä päätä meinaa särkeä tasaiseen tahtiin. Väsymystä täältä löytyy myös jonkun verran, päivällä pitää ottaa melkein joka päivä yhdet päiväunet pojan kanssa samaan aikaan. :) Toivon että tämä raskaus olisi yhtä helppo kuin viimeksi.
 
Täälläkin piinaa kans jatkuva päänsärky.Mies on ollut hierojan roolissä vähän väliä :) Tänään on siis 5+0 Oon vähän herkillä, kun vuosi tuli km juurikin näillä viikolla

.Huomenna ajattelin soittaa neuvolaan ja kysellä aikaa.Apua :)


 
Minä soittelin malttamattomana jo torstaina neuvolaan ja ensimmäinen neuvolakäynti olisi 13.9 :)
 
Hei !

Minullakin on ensimmäinen neuvola varattu 13.9.12. Soitin sinne myös jo viime viikolla, malttamaton, malttamaton .... :)
Kaikki vain on niin hurjan uutta, kun ensimmäistä odotan. Mietityttää että pitäisikö nyt raskausoireita olla enemmän, onkohan siellä massussa kaikki hyvin.....

Oireita minulla on erittäin vähän. Nännit ovat törröllään ja rinnat tuntuvat vähän hassuilta. Ja joskus vatsassa tuntuu jotain hassua. Vähän on myös turvonnut. Mutta ei siis mitään suurempaa oiretta....

On ollut aika jykevä lentsu, mutta nyt ensimmäistä kertaa rupeaa tuntumaan edes vähän paremmalta. Sovin äsken että jään vielä huomenna saikulle, ettei vaan lähde liian aikasin liikkeelle ja tulee takapakkia, kun en vielä oikein täysin kunnossa ole. Viimeiset pari päivää olen käytännössä nukkunut ja huilinut. Onneksi flunssa rupeaa olemaan voiton puolella. Ainakin toivon niin :)

Mukavaa viikon alkua kaikille !
 
moikka kaikille!

täällä tänään plussattu, viikkoja olis 4 + 1 eli ihan alkumtreillä, tosin niinhän me kaikki :) Tuo raskaustestin tulos hieman jäi mietityttämään, kun testiin ilmestyi ensin hyvin vahvasti ensimmäinen viiva eikä toisesta merkkiäkään, heitin testin oikeastaan heti roskiin. Jäi kuitenkin niin vaivaamaan, sillä jo kaksi raskautta kokeneena tuntemukset vaikuttivat niin tutuilta. Kaivoin testin roskiksesta ja siihen oli ilmestynyt se toinenkin viiva :D mutta aamulla vielä uusi testi, niin saa itsellekin 100% varmuuden :) 

Meillä tosiaan kaksi poikaa (3,5v ja 10kk). Itse halusin kolmatta nopeasti kuopuksen syntymän jälkeen, mutta mies jarrutteli. Juuri kun olin itsekin tottunut ajatukseen että meille ei sitten tulekaan ihan heti sitä kolmatta, laskin 1 + 1 :D Mutta, näillä mennään, ja onhan tämä ihanaa <3 Paljon tsemppiä kaikille, ja toivotaan että kaikkien pikkuset pysyy matkassa loppuun saakka! <3
 
Nyt on miullaki neuvola varattu.4.10 sain ajan.Oli oikeen rennon kuuloinen täti siellä langan toisessa päässä:) Ja mahoton miten jännitti soittaa!
Ja nyt se sitten alkoi,aamupahoinvointi :/
 
Varailin myös jo noi neuvola+ultra-ajat, meidän tk:ssa on usein sen verran ruuhkaa, että olisi mennyt ties miten myöhälle muuten. 20.9 on varhaisultra ja 24.9(?) neuvola. Varhaisultra on siis meillä kunnan puolesta. Sitten täytyy vielä selvitellä lapsivesi-/istukkatutkimuksen mahdollisuus siitäkin huolimatta, että np-ultrassa ei olisikaan kohonnutta riskiä. Jos ei kunnan puolesta saa, niin täytyy sitten selvitellä mitä moinen maksaisi omasta pussista. En tiedä selviänkö tästä odotuksesta ilman, että ko. tutkimusta tehtäisiin. Yritetään myös olla kertomatta koko raskaudesta kenellekään ennen kun nuo asiat hiukan selviää. Tai no naapurille kerroin, hän on erittäin läheinen minulle ja on äitiyslomalla itse, joten ollaan päivittäin tekemisissä ja olisi ollut outoa olla kertomatta. Mutta erityisesti suvulle ei kerrota vielä mitään. En jaksa mitään hössötystä, enkä todellakaan jaksa mitään "kaikki menee varmasti hyvin"-sontaa, koska siitä ei ole mitään takeita. Syövästä opin jo sen, että tilastot ovat yhtä tyhjän kanssa, koska vaikka jonkun sairauden esiintymisen todennäköisyys olisi koko väestössä 1%, kukaan ei tiedä kuka kuuluu siihen 1%:iin ja kuka ei. Oman kasvaimeni pahanlaatuisuuden todennäköisyys oli siis 5%.

On ihan älytöntä, miten vakuuttunut olen, että jokin on vialla. Yhtä lailla juuri tämä munasolu on voinut säästyä sädetykseltä ja kaikki on hyvin. Joku myös väitti, että koska solut ovat aluksi erilaistumattomia, niin ne pystyisivät vielä pienet virheet korjaamaan. Mene ja tiedä sitten.

Kuulostanpa muuten synkältä. Anteeksi :) Olen todella iloinen teidän raskauksistanne, se on niin hieno asia ja epäilemättä suurin ihme mitä maa päällään kantaa. Esikoiseni odotuksesta minulla on pääasiassa pelkkiä hyviä muistoja. Se oli kaikin puolin seesteistä aikaa ja voin todella hyvin. Viimeiset viikot nyt asia erikseen... ;) Ja voi että kun saan edes jonkinlaisen varmistuksen tämän vauvan terveydestä, mikä riemu pääseekään valloilleen. Nyt huomaan ajattelevani raskautta ja sen etenemistä ihan todella vähän, ei mitään hajua viikoista jne. Kai sitä yrittää suojella itseään, jos tämä vauva ei meille päädykään.

Oireita ei oikeastaan ole. Se vatsan "juiliminen" loppui joku aika sitten. Pienen pieni etominen on välillä tullut esiin, mutta voi johtua monesta muustakin asiasta. Muistan, että esikoisesta oli myös pieni oireeton pätkä alkuraskaudesta, juilimisen ja pahoinvoinnin välissä.

Jaahas, esikoisen viihdytyspartion on parasta aloittaa toimintansa :)
 
Moikka kaikille!

Tämä on ensimmäinen kerta, kun olemme päässeet miehen kanssa tänne asti, plussauspäivänä olimme keskustelleet aikaisemmin adoptiosta ja vähintäänkin tutkimuksiin hakeutumisesta, kun yritystä alkoi olla takana jo vuosi ilman MITÄÄN merkkiä siitä, että jotakin olisi tapahtunut.

Kun mies lähti omiin hommiinsa, niin hetken mielijohteesta tein testin keskellä päivää, ja kaksi viivaa ilmestyivät näkyviin välittömästi! Todella epätodellinen tunne. Ennen tätä olin ihmetellyt, kun maha oli niin turvoksissa pari päivää, vaikka olin syönyt ja liikkunut normaalisti. Naamakin kukki kaksin verroin komeammin kuin yleensä kuukautiskierron mukaan.

En ole tehnyt  vielä varmistustestiä, en soittanut aikaa neuvolaan. Olen vain ja odotan, ja toivon etteivät kuukautiset oikeasti tule. Sovin itseni kanssa, että keskiviikkona soitan, kos tilanne ei ole muuttunut. Outoa, että vaikka km:ja ei ole takana, mukana on aimo annos epäuskoa, vaikken yleensä ole pessimisti ollenkaan. Ehkä muutaman viikon päästä uskallan vähän relata...Opinnot alkavat onneksi ensi viikolla, ja estävät toivon mukaan turhaa murehtimista.

 
Täälläkin pahoinvointi tuntuu tänään ainakin pahenneen...  Kiva olla töissä ja puhallella ja toivoa ettei kovin moni huomaisi.

Töissä kerroin raskaudesta meidän vastaavalle kun tekee meidän työvuorot ettei miinusta nyt näitä mun neuvola, ultra ja muita käyntejä sieltä mun työajasta. Ja jos jotain pahaa tapahtuisi niin joku siellä töiden päässä ehkä vähän ymmärtäisi asiaa että miksi. Kovasti onnitteli ja toivoi kaiken menevän hyvin :) Harmitteli myös etten pääse nyt kokemaan tämän firman kosteita pikkujouluja :D

Meillä neuvolalle oli neljä numeroa minne sai soittaa. Soitin yhteen numeroon missä oli ystävällinen vastaajaviesti. Toisessa numerossa vastasi vihainen nainen ettei vastaa puheluihin nyt soita myöhemmin! Ja kahdessa viimeisessä oli ystävällinen vastaaja viesti että heidän soittoaikansa on 12-13. Soitin jokaiseen kun en tiennyt että niillä kaikilla on sama soittoaika.
No soitin sitten soittoaikaan yhdelle näistä ystävällisistä naisista ja kun siellä kerrottiin että hoitajat on jaettu asuinosoitteen mukaan niin voi että pelkäsin että saan sen ilkeän! No onneksi en :) Huomenna eka neuvola kun on 5+3 :D

Hui mikä ukkonen täällä!
 
alexid, ymmärrän hyvin tuon epäuskosi. Vaikka totta kai pitää aina toivoa yllä "jos sittenkin", mutta kun on odottanut kauan ja teilläkin alkoi olla ajatukset jo toisessa vaihtoehdossa, niin totta kai sitä on hämillään, että tapahtuuko tämä sittenkin. Paljon onnea teille nyt ja jatkoonkin tietysti. Lapset ovat minulle melkeinpä pyhä asia ja vauvatkin saavat minut lähes aina kyyneliin, mutta liikutun vielä tavallista enemmän aina niistä vauvoista, joita on toivottu ja odotettu luvattoman kauan. Täällä foorumilla oli poikaamme odottaessani yksi, joilla oli ollut odotuksen odotusta takana jo vuosia, epäonnistuneita hoitojakin. Lopulta kauan odotettu raskaus alkoi. Kyllä silloin tuli taas kyyneleet silmiin, täysin tuntemattoman ihmisen puolesta. Hän poistui foorumilta sittemmin, voin vain toivoa, että odotus palkittiin vauvalla.
 
Mulla on raskausoireet selkeästi vahvemmat nyt tässä toisessa raskaudessa. Erityisesti väsyttää aivan älyttömästi. Eilen vedin 3 tunnin päikkärit, joka ei ole tapaistani. Etovaa oloa on myös, jos ei ole syönyt ja ärsyynnyn tosi helposti. Juiliminen on vähentynyt.

Meillä neuvolaan ensimmäinen aika on vasta rv 8. Mietin tässä varhaisultraa, pitäis mennä yksityiselle. Toisaalta vois tehdä vielä sellaisen clearbluen viikkotestin. Näyttääkö se raskausviikot hedelmöityksestä vai kierron alusta?
 
meillä ensimmäinen ultra vasta viikolla 12 ;(   Aiemmissa raskauksissa sain juuri ja juuri sinniteltyä tuonne viikolla 12, mutta luulen että tällä kertaa varaan ajan yksityiselle ja käyn katsomassa tilanteen viikolla 8 :) tämä raskaus tuntuu niin epätodelliselta vielä, että vaikka jo 5 testiä tehnyt parin pävän aikana, niin huomenna aamulla vielä neuvolan testi että saa varmuuden :D enkä tiedä voinko uskoa vielä sillonkaan.. ja nyt tietenkin jännittää, että mitä jos neuvolassa näyttääkin negatiivista.

No, kuukautisia ei näy (nyt 6pv myöhässä), mahaa pistelee, palelee ja väsyttää että oireet ainakin voi viitata siihen että jokin pinei ihmisen alku siellä masussa köllii <3 

Itse mietin myös tuota clearbluen viikkotestiä.. mutta (anteeksi jos nyt olen tyhmä) mitä tarkoittaa raskausviikot kierron alusta? meinaan kun ainakin kun itse lasken tuolla vau.fi raskauslaskurilla, saan saman viikko määrän laitoin sitten kuukautisten ensimmäisestä päivästä tai hedelmöitysajankohdasta.. 
 
anteeksi, laskin uudelleen ja kierron alusta LA olisikin 4.5 mutta hedelmöitysajankohdan mukaan 11.5... kumpaan nyt sitten luottaa?? :D
 
hedelmöitys ajankohdan... kierron mukaan menisin jo pitkälti 10+ viikoilla mutta hedelmöitys ajan kohta kertoo totuuden 5+2

no tulipa nyt sitten innostuksissani kerrottua tulevalle tupla memmulle ja vaarille. Sisko kuvasi salaa koko jutun ku soitin :) Tiedän vain että mieskin haluaa sitten kertoa omilleen. Noo, eipä auta.
 
Siis, kun lasketaan kierron alusta, raskaus kestää keskimäärin 40 viikkoa, kun lasketaan hedelmöityksestä, raskauden kestoksi tulee keskimäärin 38 viikkoa. Eli kun, mulla on nyt kierron alusta laskien viikkoja 5+5 (tätä siis käytetään myös neuvolassa ja sairaaloissa jne.), hedelmöityksestä laskien viikkoja olisi kaksi vähemmän, jos mun kierto olisi sen 28 päivää, eli hedelmöitys olisi tapahtunut noin kaksi viikkoa edellisten kuukautisten alkamispäivän jälkeen. Mutta mullahan ei näin ole, koska kierto on lyhyempi. Todellinen raskauden kestohan on tietysti siitä hedelmöitysajankohdasta laskettuna, eli mulla jotain neljän viikon kieppeillä, vaikka neuvolan tädille on yksi lysti millon olen oikeasti ovuloinut ja hedelmöittynyt. Suunnilleen tieto riittää siellä, lapsi syntyy sitten kun kroppa päästää sen ulos :) Ultrassahan ne viikot sitten varmistuu aika hyvin. Ainakin niissä alkuraskauden ultrissa, rakenneultran aikaan sikiöiden kasvu onkin jo yksilöllisempää.

Onkin muuten aika mielenkiintoista, kun ennen esikoista kuukautiskiertoni oli juuri ihan täsmälleen sen 28 päivää ja poika syntyi laskettuna päivänä (huvittavaa kun heti aamulla klo 7 herättyäni alkoi supistukset, täsmällistä :) ja nyt siis ollut selvästi alle sen 28, että tuleekohan sitten myös sen pari päivää "etuajassa", ainakin jos la lasketaan ton 28 mukaan. Täytyypä pistää ylös noi laskennalliset ja ultran antamat lasketut ajat ja katsoa kuinka käy. Siis jos tämä nyt ylipäätään syntyy.
 
Niin siis, oliko sulla pirpana5 niistä ed. kuukautisista tosi pitkä aika vai kuinka noin heittää? Ja jos hedelmöityksestä on jo noin paljon aikaa, eikös sulla sitten ole niitä "virallisia viikkoja" enemmän?
 
Joo, kuten pääskynen kertoi, kaikki viralliset tahot laskevat raskauden kierron alusta - 40 viikkoa. Jos on epäsäännöllinen kierto, niin lasketaan 28 päivän mukaan. Mulla ultrassa viimeksi lyheni 2 päivällä, mutta jos on noin pieni heitto, niin ei vaihdeta laskettua päivää. Mulla siis kierto useimmiten alle 28 pvä. Laskettu aika ilmoitetaan siis tuon yleisen kaavan mukaan myös kelalle, työnantajalle äitiyslomaa haettaessa jne.

Vau fi:n raskauslaskurissa voi laittaa joko kierron alusta (kuukautiset) tai hedelmöittymisen mukaan.

muoks. Niin ja tietty hedelmöittymisajankohdan mukaan laskettu on todellisempi. Sen takia tarkistavat ultrassa tarkat viikot. Neuvolassa taas menevät peruskaavan mukaan, lisäävät tai vähentävät viikkoja, jos ultrassa LA muuttuu. Tosin suurimmalla osallahan kierto on 25-32 välillä, niin 28 on monella lähellä todellisuutta.
 
Joo edelliset menkat alko joskus kesäkuun 27-28pvä. Mutta ovuloinut olen kaiken todennäköisyyden mukaan vasta 11.8 ja siitä syystä tämä häslinki. Kierto on epätasainen ja piitkä... Alkuraskuden ultraan lähete varmaankin huomenna tulossa.

Ja nyt tietää miehenkin vanhemmat...
 
Takaisin
Top