Syyskuun supinat!

Erppuli: onneksi olkoon plussasta! Ihanaa kuulla, että varmistui plussaksi kuitenkin testirumban jälkeen
Päätin kokonaan olla ostamatta clearblue-testejä kun ärsyttää niin nuo valepositiiviset tai liian herkkä testikin voi kai olla (?). Minulla on vähän epävarmaa tämä raskautuminen vielä, kun imetän ja ei ole ollut vielä kunnon menkkojakaan.. Innostuin vain kovin kun sain cb:llä haamun.. Tänään tosiaan tein negatiivisen testin niin odottelen siis vaan että täti tulee kylään.. Siitäkään ei vielä ole varmuutta, mutta mikäs kiire tässä vielä on. Jään siis taustailemaan siksi aikaa ku oikea plussa tulee..

Pippunen: Minulla oli muuten runsastakin vuotoa kun odotin esikoista,niin silloin ihan alussa. Luulin niitä menkoiksi, mutta olin kuitenkin raskaana :). Toivotaan, että sinullakin olisi näin :).
 
No joo, ei tää sit mennykään ihan niinku oppikirjoissa 

Kävin tänään omakustanteisessa varhaisultrassa uudelleen, koska viimeksi ajankohta oli liian aikainen omista laskelmista huolimatta ( lääkärin mukaan olisi ollu 5+3) ja nyt sitten uusinta koska jotain eloa tulisi olla havaittavissa.

Esimmäisellä kerralla kohdusta löytyi yksi ruskuaispussi ja jotain pientä siinä vieressä.
Tällä toisella kerralla kohdusta löytyi kaksi ruskuaispussia, ja jotain röpelöä vastaten viikkoja 6+4  mutta ei mitään elonmerkkejä :( :( :(
Lääkäri epäili että kysymyksessäon jokin kromosomipoikkeavuus ja siksi raskaus ei ole edennyt. Toisaalta siis ihan hyvä niin. Luonto hoitaa itse hommat.

Nyt sitten päivystyslähete jatkohoitoon elikkäs kaavintaan. Ei kiva, mutta pakko.

Kaikkea hyvää teille kaikille ja toivotaan että vauvat pysyy matkassa loppuun saakka.
 
Mä oon Hietsu tosi pahoillani sun puolesta! 

Itse pelkään juuri tuota samaa. Olen nyt raskaana 6+4 ja eka ultra on ensi maanataina. Pelottaa kamalasti, jos siellä ei näy mitään elämää...

Tietääkö joku, jatkuuko alkuraskauden oireet vaikka kohdussa olisi esim. tuulimuna?

Olen lukenut teidän juttuja ja tuntuu hyvältä, kun kaikkien ajatukset ovat niin samanlaisia ja positiivisia :))

 
Hietsu, kuinka ikäviä uutisia. Kai se on niin kuin sanot, että luonto hoitaa, mutta vaikea edes kuvitella miltä sinusta tuntuu. Voimia jatkoon!

Samantapaista itsekin jännittää, kun ultraa ei käsittääkseni saa edes varata ennen kuin on Turussa äitiysneuvolan asiakas. Torstaina ensimmäinen neuvola, josta varmaan selviää jatkon aikataulu. Olisi tosi kiva jo tietää, että kaikki sujuu, kun etova olokin on mennyt jo ohi. En vieläkään oikein halua ajatella asiaa kovin intensiivisesti, kun tuntuu että ei ole takeita mistään. Ajattelen silti - itsepetosta tai ei - että kaikki on hyvin ja innostun vähitellen asiasta lisää.

Tsemppiä kaikille tälle viikolle, ei anneta pimenevien iltojen masentaa!
 
Hietsulle oikein paljon tsemppiä! Noita uutisia ei koskaan halua, mutta ehkä oli hyvä että kävit kumminkin ultrassa ja sait tietää heti...

Mä olen itse ollut tyytyväinen CB:n testeihin, mutta toki niitä käytettäessä on hyvä muistaa että ne on herkempiä kuin monet muut testit ja saattavat siksi näyttää jo esim. kesken menneen raskauden joka muuten jäisikin huomaamatta. Jos näistä "ohilaukauksista" ei halua tietää kannattaa varmaan käyttää epätarkempia testejä kun kuukautiset on jo reilummin myöhässä. Itse en ole valitettavasti niin kärsivällinen joten välillä tieto lisää tuskaa :D

Mulla oli maanantaina kauan ja hartaasti odotettu varhaisultra. Oli jännät paikat koska edellisellä kerralla todettiin rypäleraskaus enkä oikein uskaltanut arvailla mitä sieltä masusta löytyisi. Mutta vauva siellä näytti olevan <3 Sydän pompotteli 146 sykkeellä ja koko vastasi 7+0. Vähän huolestuin tosta koosta, kun menkkojen mukaan olisi pitänyt olla 7+3 mutta toi on kaiketi niin pieni heitto että sillä ei ole juurikaan merkitystä? Sain jo ajan seuraavaan ultraankin, toivottavasti asukki malttaa pysyä kyydissä ja kasvaa niin kuin pitääkin.

Lämpöisiä syysiltoja ja tarrasukkia kaikille!
 
Paljon voimia Hietsulle!

Itse täällä taas panikoin (kuten ensimmäiselläkin kerralla) kun alavatsa on ollut eilisestä saakka tosi kipeä. Eilen siihen sattui ensin vasemmalle puolelle, sitten keskelle ja lopuksi oikealle puolelle. Illalla sitten kokonaisvaltaisesti. Kipu ei ollut lainkaan menkkamaista vaan enemmän sellaista pistävää. Nyt sitten vatsa tuntuu "kihelmöivältä ja kutkuttavalta". Vaikea kuvailla, mutta ihan kuin alavatsassa kiehuisi. ja edelleen se on myös kipeä. Tuntemukset ovat tuossa häpyluun ala- ja yläpuolella. Olisiko jotain kohdun kasvukipuja? Pieni mieli tietty kehittelee jo vaikka mitä. :/ Olisin kuvitellut että tässä toisessa raskaudessa olisi jo fiksumpi kuin ekassa eikä koko ajan kehittelisi tällaisia stressejä ja pelkoja. Ja minä kun en edes oikeasti ole tällainen stressaaja. Huoh.

Anteeksi tämä vuodatus, toisilla kun on ihan oikeita suruja ja huolia. Voimia kaikille jotka ovat saaneet huonoja uutisia tai ovat epätietoisia tulevasta! Kaikille hyviä uutisia saaneille ihanaa odotusta! :)
 
Nyt OIKEASTI yritän olla nopea, koska on kiire ja olin ihan unohtanut koko jutun, mutta tulikin eilen sitten mieleen :)

Eli siis varhaisultrassa kävin viikko sitten ja kaikki oli ok. Ei muuttanut laskettua aikaa vielä, sen verran lähelle osui sitä laskennallista päivää. Np-ultrassa selviää sitten "oikeasti" se tarkka la kun on vähän isompi alkio/sikiö. Mutta nyt siis toistaiseksi vielä 6.5, mikä on hassua, koska sekin on maanantai ja esikoisen la (ja syntymäpäivä) oli myös 6. päivä maanantai :) Eri kuukausi, mutta kuitenkin hassua.

Lääkäri laittoi sieltä lähetteen ä-polille niistä istukka-/lapsivesitutkimuksista ja nyt eilen sieltä tuli bumerangina kirje, että ei katsota ainakaan vielä tarpeelliseksi, koska ennen raskautta annettu radiojodihoito ei lisää kromosomipoikkeamien riskiä!!! Tätä hiukan ounastelin, koska yhteyttä ei ole voitu todistaa, mutta ei toisaalta poissulkeakaan, joten on kivaa kun joku nyt sanoo näin (vaikka lääketieteessäkin on aina aukkoja). Ehkä se jodi tosiaan vaikuttaa eniten kilpirauhaskudokseen, koska kyllähän koko keho on sille kuitenkin altis kun se suun kautta "nautitaan". Hyvä näin.

Eilen tuli ensimmäinen oksennus :/ Popcornit ja jaffa ovat nyt in. Melkein kaikki muu on yök. Maissi ja appelsiini on kuitenkin terveellisiä, eiksnii? ;)
 
Iippi, kuulostaa noi sun kivut ihan normaaleilta raskauteen kuuluvilta. :)
Itsellä edellisessä raskaudessa vihlo, juili, nippaili koko ajan kaikkialla.....

Nyt oon aika oireeton, mut koitan ottaa rennosti.

Aika moni täällä näköjään päätynyt jo keskenkin, pahoittelut ja osaaottava halaus kaikille (anteeksi kun nimimerkkejä en muista) <3

Mä sain varattuu vihdoinkin sen ekan neuvolan, on 17. lokakuuta ja lääkärille aika n. viikko siitä. Pitkään pohdin haluanko mitään veriseulaa ja niskapoimumittausta, mut otin nyt sit kuitenkin. Viime raskaudessa en ottanut.
 
Täällä yksi iloinen mamma liittyy seuraanne. Tänään tein positiivisen testin ja laskurin mukaan LA olisi 29.5 :) Hiukan olen tänään miettinyt kuinka tulen pärjäämään esikoisen ja vauvan kanssa kun isännällä kuitenkin työ jossa on välillä pitkiä aikoja pois, mutta en jaksa murehtia liikoja. Neuvolaa kai pitäisi kohta puoliin varailla. Oireita on jonkin verran jo, mutta toivottavasti ei tule yhtä pahoja kuin viime raskaudessa.

Osanotot kaikille pikkuisen menettäneille :( paljon voimia!
 
Voimia täältäkin kaikille joiden pieni ei ole jaksanut mukana matkustaa.<3

Itse kävin tänään ensimmäisellä neuvola käynnillä ( rv 7+4), ja se oli mitä odotinkin , keskustelua ja lappujen täyttöä.. tuttua hommaa. Seuraavaksi varata aika sitten verikokeisiin ja raskausviikolla 12 ultraan seulontaan..
Mua kiinnostais hirveesti tietää et mikä on tuo ns.varhaisultra josta kaikki täällä melkeinpä puhuvat ja moni on käynytkin? :) Meilläpäin ei puhuta tuollaisesta,en ole ennen kuullutkaan, ainakaan tuolla nimellä :)
 
Suuret pahoittelut ja osanotot kaikille ikäviä uutisia saaneille.

Anu-li: niinkuin mimsu tuossa sanoikin, varhaisultrassa käydään ennen näitä yleisiä ultria, vaikkei siellä paljoa mitään näykään silloin. Lähinnä varmistetaan, että alkio on oikeassa paikassa ja syke löytyy. Itse kävin viikolla 7+3. Meilläkin on keskenmeno takana, joten epävarmuus raskauden sujumisesta on suuri.

Nyt sain ekan neuvola-ajan ens viikon tiistaille ja np-ultraan olen menossa 16.10. Mies on silloin reissussa (taas) joten ajattelin ottaa äidin mukaan. Jotenkin tuntuu inhottavalta mennä sinne yksin, jos uutiset ovatkin huonoja. Tosin pahoinvointi jatkuu sen verran rajuna, että ei ainakaan istukka ole lopettanut toimintaansa. :)
Jouduin perumaan työmatkanikin kun en kertakaikkiaan pysty lähtemään mihinkään kokouksiin ja koulutuksiin toiseen maahan, vieraitten ihmisten keskelle, kun yrjöllä pitää käydä kerran tunnissa.
Esikoinen on ihan ihmeissään mikä äidille on tullut ja kiehnää sängyn vieressä kyselemässä, että koska sä äiti voit paremmin. Vessaan mennessä se usein kärsivällä äänellä huutaa "Täällä haisee taas oksennus..." :D

Pippuselle piti vielä huikata tsemppiä ja toivottavasti vuoto ei ylly. Itselläni tuli ekassa raskaudessa juuri näillä alkuviikoilla (6-8 muistaakseni?) vuotoa. Todella niukkaa ruskeeta ja pari kertaa sitten reilummin tuoretta verta. Sänkyyn määrättiin lepoon, vaikka lääkäri sanoi, ettei tässä vaiheessa mitään voi tehdä jos se on menossa kesken. Onneksi ei mennyt, vuoto loppui parin päivän päästä ja syy ei ikinä oikeen selvinnyt. Toivottavasti sinulla olisi myös ihan vaaratonta tiputtelua.
 
Mä oon täällä tippa linssissä, onnenkyyneleitä. Kävin aamulla ultrassa ja masusta löytyi pikkuinen jonka sydän löi, kokokin vastasi sitä mitä piti. Kuvankin sain mukaan. Mä oon ihan pökerryksissä ja en oikeen tiedä miten päin olisin, tää on vaan niin uskomatonta! Tiedän että vaara ei ole vielä ohi koska ensimmäisessä raskaudessa pikkunen oli kuollut 9+ viikolla, mutta ei sentään ole tuulimuna. Ruskeaa vuotoa on edelleen mutta yritän olla välittämättä siitä.
Lähden kohta kaverin kanssa syömään ja ajattelin hänelle paljastaa tän mun pienen salaisuuden, muuten aion olla hissunkissun siihen 12.viikon ultraan asti.emoticon

Tuik: Mä en ainakaan tohon rauhassa lepäilyyn pystyis, eikä lääkäri sitä käskenytkään.Ehdin jo käväistä reeneissä ottamassa astmakohtauksen... mun piti ottaa rauhaksiin mutta kun on kivaa niin on vaikea lopettaa kesken.
 
Pippunen, voi onnea! :)

Mä täällä en vieläkään koe olevani raskaana...
Onkohan tää joku tuulimuna =/
Tosin tänä aamuna kun kävin suihkussa, nii ihan ku mulla ois ollu tissit pitkästä aikaa. hehheh, kiva kun hetkeks taas pääsee näistä imetyksen ruipeloimista a-lappu-tisseistä ja saa ihan oikeet tissit.. :D
Pienessä koossa on se positiivista etteivät sitten napaan asti roiku seuraavankaan maidonnousun jälkeen...;)

Seuraavan lapsen kohdalla kyllä toivon että imetys jatkuu pitempään ku 2kk kuten viimeks kävi, ei oikeen tullut mitään monista eri syistä. Ehkä nyt on enemmän kärsivällisyyttä ja jo tietää mitä se on.
 
Pippunen; ihana kuulla, että kaikki oli hyvin! Ja mikäs siinä urheillessa jos kerran lääkärikin sanoo, että antaa mennä vaan. Tiiän hyvin ton tunteen kun ei malttais levätä ja ottaa iisisti! Tosin nyt sellasta tunnetta ei ole ollutkaan piiitkään aikaan. Lähinnä on vaikeeta kammeta itsensä ylös sängystä :) No kunhan pahoinvoinnit helpottaa niin pääsee sitten taas liikkeelle!
 
Rinnoista määkin oon innoissani! :) Kesti todella kauan tottua imetyksen jälkeiseen tilaan, mullakin pienet b-rinnat ennen ja imetyksen jälkeen hädin tuskin a. Mutta tosiaan, huippua kun ei roikkumalla roiku :) Nyt on jo selvästi tullut kuohkeutta rintoihin, ihanaa! Itse sain esikoista imettää 11kk, silloin pitkin hampain hoitojen vuoksi jouduin lopettamaan. Nyt toivon, että voidaan mennä lapsentahtisesti loppuun asti.
 

Kovasti voimia pikkuisen.menettäneille <3 pystyn vain kuvitella ne tunteet, joita käytte läpi.

itse pelkään kokoajan että kaikki ei ole hyvin mahassa, vaikka viikko sitten todettiin että on vauva ja on sydämen lyönti.. Silti, pelkään että viikon 12 ultrassa löytyykin kuollut sikiö. En oikeen edes tiedä mistä nämä ajatukset tulevat, ehkä siitä alusta kun epäiltiin tuulimunaa. Täällä on ultra vasta 30.10, laskin että olen silloin jo viikolla 12+0, periaatteessa voisin yrittää viikolla aikaistaa.. Mutta em tiedä uskallanko.. Pelkään pahinta, vaikka nyt pitäisi nauttia..

 

 
Osaisikohan joku vastata seuravaan ongelmaan... Eli meillä alkoi töissä tällä viikolla yt-neuvottelut. Kannattaisiko mun tuoda julki että olen raskaana? Onko tästä enemmän hyötyä vai haittaa? Jos irtisanominen omalle kohdalle osuu niin miten ihmeessä saan uusia töitä kasvavan masun kanssa. Niin ja kyllähän mun kulut yrityksen osalta vähenee joka tapauksessa jos/kun jään äitiyslomalle. Mutta raskaus on niin alussa (6+4) että eihän tässä vielä edes tiedä mitä käy. Että on hankalaa :(
 
minnis13: Olin itse muutama vuosi sitten samassa tilanteessa. Töissä alkoi yt:t ja soitin liittoonkin että kuinka kannattaa tehdä. Sieltä neuvottiin että reiluus kannattaa, molemmin puolin, eli suositeltiin työnantajalle kertomista raskaudesta. No, meillä ei työnantaja ole ikinä tuntenut sanaa reiluus, joten päätin olla kertomatta. Ja hyvä niin, työpaikka säilyi, ainakin sillä kertaa. Ja nythän ne ei voi minua kotoa irtisanoa (vaikka varmasti mieli tekisi, ovathan "joutuneet" maksamaan minulle kotiin äitiysloman ajalta kertyneet kesälomat ym. vaikka en ole töissä ollut )
 
Ei nyt liity mitenkään noihin YT-neuvotteluihin, toivon totisesti että siellä kaikki menee hyvin. Varmasti on niin että kaikille pomoille ei voi edes sanoa vaan ottavat heti raskaudesta "aseen" neuvotteluihin..

Mutta miepä kysyisinkin tällaista, sattuuko kellään olemaan kokemuksia;
opiskelen aikuispuolella iltakoulussa, ja oon miettiny et mites sitten kun äitiysloma alkaa.. Saanko mie iltaopiskelijana käydä silti niitä kursseja ettei kela ota äitiyspäivärahaa poies?  Tilannehan olis mitä herkullisin, toukokuussa laskettu ja kesäloma edessä, elokuussa kun koulu jatkuu on isi valppaana hoitamassa kouluiltoina :)
 

Varmasti pystyy opiskella samaan aikaan, mutta jos saat jotakin rahaa noista opinnoista niin silloin kannattaa käydä Kelassa selvittämässä miten ne rahat vaikuttaa vanhempain päivä rahaan. Esim. Itse olen silloin tällöin työskennellyt vanhempain vapaan aikana, ja työpäiviltä olen saanut vain sen minimipäivärahan 22,€/pvä. Opintotuista en tiedä miten ne vaikuttaa, mutta eiköhän nekin vaikuta kun kaikki muu raha mitä saat vanhempainvapaan aikana tapaa yleensä vaikuttaa siihen vanhempainrahaan. Myös kotihoidontuki on pienepi (oliko nyt 100€) kun saa vanhempainrahaa.

Mutta kannattaa soittaa kelaan ja selvittää tuo, varmasti onnistuu opiskelut samaan aikaan :) menen varmaan itsekin töihin kesällä aina välillä, ja silloin ilmoitan vaan kelaan ne päivät kun olen töissä :)

 
Takaisin
Top