Syyskuu

Olisin tietysti voinut heti googlettaakin asiasta.. Tilavuokra 50-120 paikasta riippuen ja astiat ja liinat käsittääkseni vielä erikseen. Joskus tulee kyllä mietittyä, että miksi tota kirkollisveroa maksetaankaan..
 
Onpa taas erilaisia käytäntöjä. Meillä oli ilmainen tila, vain pöytäliinoista piti maksaa. Ajateltiin ristiäiset pitää tällä kertaa kotona, yhdessä esikoisen 2v synttäreiden kanssa (joulukuun alussa syntynyt). Seurakunta vaihtui muuttaessa, mutta nyt on enemmän tilaa kotona. Ja synttärit olis kotona joka tapauksessa.
 
Meillä oli viimeksi ristiäiset joulua edeltävänä viikonloppuna (v. 2013). Oli varsin kätevää, kun hoitui samoilla siivouksilla ja leipomisilla kuin joulukin. Ei oo sen kummemmim nyt mietitty ajankohtaa. Ehkä marras-joulukuun vaihteessa tai sitten taas juuri ennen joulua. Riippuu paljon siitäkin milloin vauva syntyy. Kotona pidetään ristiäiset, eikä vieraiksi kutsuta muita kuin kummit ja isovanhemmat.
 
Pauveli no enpä tiedä, seurakunnan sivuilla luki että "kastejuhlat on järjestettävä kahden kuukauden kuluessa lapsen syntymästä". Mä en oikein tuosta löydä muuta tulkintaa kuin että ne on sitten järjestettävä.

Täälläkin ois ihan jees että kunpa voisin järjestää niin että kutsuu vain kummit ja isovanhemmat, mutta ei se taida käydä päinsä kun on sitten nämä "mielensäphoittajat". Kun kutsun heidät miehen puolelta niin kyllä haluan kutsua sitten omat siskoni perheineen minun puoleltani. ..ja nopeasti kun ynnään niin aikuisia on sitten jo 20 +lapset. Ei mahdu meille kotiin ei sitten millään. Harmittaa siksi tämä vuoden aika hommeli, kesälapsi ois paaaljon helpompi :wink
 
Ok. Lapsen syntymän jälkeen meillä seurakunta lähestyi kirjeellä, jossa ohjeistettiin ristiäisasialla... Luulis, että (evankelis-luterilaisella) kirkolla olis samat säännöt maanlaajuisesti ja ettei kirkolla olis hirveesti varaa ottaa riskiä olla saamatta uusia jäseniä.

Muoks. Ev.lut.-sivuilla suositellaan kastejuhla pidettäväksi kahden kk:n ikään mennessä. Oletan johtuvan juuri siitä maistraatin halusta saada nimi tietoonsa...
 
Mitenköhän tiukkaa toi 2 kk:n aika on? Maistraatti siis haluaisi nimen siihen mennessä, mutta tuskin ihan heti (moneen kuukauteen) kyselee perään. Kastejuhlan nyt voi kai kirkon puolesta pitää ihan millon vaan, vaikka 15-vuotiaalle ennen riparin konfirmaatiota tai täysikäiselle ennen kirkkohäitä.

Me ajateltiin pitää ristiäiset joulun lähettyvillä, niin ulkomailta tulevien sukulaisten on helpompi reissata meille kylään. Jos lapsi syntyy lasketun ajan, eli 18.10, jälkeen, voi onnistua alle 2 kk. Mutta jos syntyykin aiemmin, tulisi yli 2 kk. Tietty voi ilmottaa nimen etukäteen maistraattiin, mutta mieluiten säästäisi vaihtomahdollisuuden vielä julkistamistilaisuuteen asti. :)
 
Me ajateltiin pitää nimiäiset vasta tammikuun alussa, kun esikoisen synttärit on silloin. Saadaan yhdistettyä kaksi juhlaa, eikä tarvi monen sadan kilometrin päästä sukulaisten ajella kahteen kertaan. Tulee siis reilu 2kk väliä syntymästä, jos lasketun ajan tienoilla syntyy. Ehdin ainakin suunnitella sitten rauhassa :) ja kotona pidetään ihan pienet juhlat vaan!
 
Me tykättäis pitää ristiäiset vielä syntymävuoden aikana, jotenkin se tuntuis kivemmalta kun että joulu ja vuodenvaihde tunkis siihen väliin. Toisaalta mietin että onko siinä liikaa stressiä jos vielä ennen joulua sählätään juhlia meille kotiin. Aiotaan pitää kotona vaikka ahdasta tulee lähiperheenkin kesken. Silti tuntuu olevan helpoin ja luontevin ratkaisu kaikkien kannalta.

Kun la on 26.10. niin joulukuun alkupuoli tuntuis ihan hyvältä ajankohdalta vaikka vauva syntyiskin vähän ali tai yli. Kunhan vaan itse jaksetaan hyysätä pippaloita. Toinen vaihtoehto on sitten joulun jälkeen, varmaankin tammikuun puolella. Ehkä stressittömämpi ajatus.
 
Ristiäispaikasta, me pidetään hyvin pienet juhlat kotona, mun ja miehen vanhemmat ja sisarukset puolisoineen vaan kutsutaan. Sillai oli esikoisellakin ja kivalta tuntui. Ja mä pääsen superhelpolla koko hommasta, sillä mun mies hoitaa kaiken! Meillä oli hirveä väittely esikoisen kohdalla että nimiäiset vai ristiäiset, ja asia tuntui sitten olevan miehelle sen vertaa tärkeämpi että lopulta taivuin ja annoin tehdä pojasta pikku luterilaisen. Mutta sanoin miehelle että kun tämän myönnytyksen teen, niin sinä saat sitten hoitaa ihan kaiken ristiäisiin liittyvän, minen osta edes keksipakettia :p Ja niinpä hoiti! Tosin anoppi teki kyllä valtaosan tarjoiluista, mutta ihan sama mulle kunhan ei mun tarvinnu :grin Nyt kuopuksen kirkkoon liittämisestä ei olla kiistelty, menköön samaa tietä kuin edellinenkin, mutta katson kyllä että sama sopimus pätee että mies saa järjestää.

Täällä on ollut pohdintaa siitä 2 kk rajasta, mun kantani siihen on että aivan sama. Mitäs maistraatti sille mahtaa jos ei nimeä saa tietoonsa kahdessa kuukaudessa, lähettää poliisin perään? :hilarious: Lapsilisä-asiatkin menee Kelan kautta aivan lapsen nimestä riippumatta, eli ei voi vaikuttaa siihenkään. Korkeintaan maistraatista tulee kiukkuisia muistutuskirjeitä, mutta entäs sitten? Eli en hikoilisi yhtään jos nimen ilmoittaminen vähän venyy. Ja todella, nimenhän voi ilmoittaa suositusaikaan mennessä, mutta pitää sitten ristäiset/nimiäiset ihan milloin itse haluaa.

Yhteisjuhlista, meilläkin täyttää esikoinen joulukuussa (3v), ja olin miettinyt että onko mahdollista pitää juhlat samassa. Jotenkin mietityttää että jääkö esikoisen juhlat jalkoihin jos samalla kertaa on kuopukselle pappia ja pöytäliinaa ja vettä kristallimaljasta ja pitkiä seremonioita. Ja missä vaiheessa olis esikoisen lahjojen avaus, ennen vai jälkeen kasteseremonian? Jos se on ennen, kastepaikka on täynnä leluja ja lahjapapereita ja esikoinen pöristelee siellä jollain autolelulla just kriittisellä hetkellä. Jos se on jälkeen, niin tuntuuko papista hassulta osallistua esikoisen juhliin sivustakatsojana, yleensähän pappi jää kahvittelemaan? Oon ehkä pöljä kun mietin tällaisia, mutta mitä te muut luulette? Voihan juhlat järjestää ihan erikseenkin, mutta siinä taas on se suuri vaara, että kun sukulaiset ei kuitenkaan pysty tulemaan muilta paikkakunnilta joka viikonloppu, niin voi käydä niin että priorisoivat kastejuhlan eivätkä sitten edes tule synttäreille, mikä olis tietty tosi kurjaa.

Ööh, tulipa pitkä sepustus :oops:
 
Eihän pappi aina välttämättä jää juomaan kahvia/teetä. Mekin on suunniteltu että ensin on ruokailu siis kasteen jälkeen niin mitäs siinä sitten papille sanot "käypä kattoo jos saat kupollisen keittiöstä!" :D
Mielipide yhteisjuhlista on että ensin kaste ja sitten esikoisesi saa lopun huomion.
 
Ainaskin papille voi hyvin etukäteen kertoa, että juhlat jatkuvat synttärijuhlilla. Eivätköhän ole aika usein tähän törmänneet..pelkästään tällä palstalla on jo moni sanonut yhdistävänsä juhlat.
 
Me ei olla neljän lapsen kanssa vissiin kuin yhden kanssa noudatettu tuota 2 kk sääntöä, jos edes yhdenkään.. Kukaan ei oo kysellyt eikä narissut yhtään mitään. Esim syyskuun puolessa välissä syntynyt lapsi kastettii ja nimi rekisteröitiin vasta tammikuun alussa.
 
No nyt se sit tapahtui: tein 'to do-listan' äitiyslomaani varten. Reilu viikko duunia ja sit alkaa hurja touhu kotona ja ties missä. Mulla on jokaisessa raskaudessa ollut aivsn älytön pesänrakennusvietti ja maailman valmiiksi tekeminen ja järkyttävällä energialla painanut menemään. Tiedän et vähempikin riittäis, mut kun nautin sit niin kovin kun tulee uutta ja valmista. Yritän toki jakaa hommat niin ettei jokaiselle päivälle tule kuin joitain tunteja fyysisiä juttuja ja sit pitää olla paljon kaikkea kivaa kanssa. Kohta mulla on yli 10 tuntia päivässä lisää aikaa kun työt loppuu, tässähän ihan sekoaa! Mä teen teen teen teen (ja nukun välillä päikkäreitä) ja sit kun vauva syntyy, niin on ihanaa vaan möllöttää pieni sykkysessä ihan rauhassa ja hidastaa tahti ihan minimiin. On tää kahjoa!
 
Neuvola tätsy kokoajan jaksaa selittää että kohta sulla ei ole omaa aikaa ja kädet täynnä töitä..diipa daapa. Mä en vaan jaksa uskoa tohon. Luulen että aluksi oonkin ihan poikki. parantuen synnytyksestä ja sykkyttelen pientä vaan sylissä tuskin maltan laskea nukkumaan. Jos ei nyt ihan hirmu koliikkia tuu ja huonounista ja saan ehkä nukkuakkin öisin niin kyllä mä uskon että hänen päivätorkkujen aikaan voin tehdä muutakin kuin nukkua. :)

Sain vihdoin aikaiseksi eilen pestä sen hiton akkunan! :wacky: Oikeastaan miehen ansiota, hänen on pitänyt monta viikkoa imuroida ja yhtäkkiä lauantaina sai inspiksen siihen. Sitten sunnuntaina hän sanos että mennääs yhdessä pesee se ikkuna ja niin se tuli pestyä. Tuli laitettua ne pakolaisten vaatekeräyskassitkin valmiiksi.
 
Turhaahan se Hepsuli on neuvolatädin koko ajan varoitella ja kun riippuu vielä niin paljon vauvasta. Mulla esikoinen vaati tosi paljon viihdytystä ja nukkui yöt heikosti, mutta päiväunet toimi hyvin. Monella kaverilla puolestaan yöt meni paremmin, mutta ne valitti, että mitään ei päivällä kerkeä tehdä, kun vauva nukkuu vain enintään puoli tuntia kerrallaan ja senkin sylissä. Onkohan muilla samaa kokemusta.. Kuulostaisihan se loogiselta, että vauva ottaa päikkäreillä takaisin rikkonaisia yöunia.
 
Esikoinen on aina ollut huono nukkuja, sekä yöllä että päikkäreillä. Ja lisäksi innokas mutta hidas syöjä, eli tissillähän se oli valtaosan ajasta. Itse sain välillä torkuttua pienen hetken kun vauva nukahti mutta univelkaa oli koko ajan. En todellakaan olis jaksanut tehdä yhtään mitään ylimääräistä äitiyslomalla kuin hoitaa vauvaa, tehdä ihan pakollisimmat kotityöt ja yrittää nukkua jossain välissä. Mutta riippuu tosiaan ihan täysin siitä millainen vauva kotiin tulee. Toivon kovasti että kuopus nukkuisi paremmin ja söisi nopeammin :rolleyes:
 
Arvasin jo nukkumaan mennessä että tänä yönä en nuku. Koko eilispäivän olin tosi väsynyt, olis pitänyt neuvolan jälkeen ottaa tirsat. En ottanut kun ajattelin sitten niin että en yöllä nuku jos otan. Kävikin toisin päin..iltaa kohti aloin heräämään. Heräsin noin tunti sitten ihmettelemään että eikö se hiton aurinko jo nouse! Ihan piti katsoa ja järkyttyä! 6:41 vasta! :eek: Missä vaiheessa se on mennyt jo kaksi tuntia eteenpäin? En mä muista että näin pimeätä ois ollu viime syssynä, yleensä töihin lähtisin seitsemältä tai just sen 6:40, että just ehtii aurinko taivaalle siks.

Mitä kertoo siitä että paikalla on 75 kirjautunutta käyttäjää? Äidit ei nuku öisin :wink
 
Tympäsee ihan sikana.. Viikonloppuna tein normaaleja kotijuttuja; ruokaa, leivoin jne. Eilen sitten pesin 2 ikkunaa + vaihdoin verhot, niin jumalattomat supistelut ja kivut! Meidän ikkunat ei ole edes korkealla, eli ei tarvi kurkotella. Yö meni ihan häneksi kipujen takia :sad001
Vissiin pitäs maata vaan tekemättä mitään... Kohta neuvolaan, enkä uskalla sielä kyllä kertoa ikkunanpesuista, kun viimeks jo sain nootia shoppailureissusta ja tihennettiin näitä neuvolakäyntejä supisteluiden takia...
 
Takaisin
Top