Syyskuu

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Leina
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kyllä mä oon ainakin kuullu että ihmiset on Sänkyjään vuoranneet niillä vauvan hoito alustoilla. Nehän on sitten myös käypäsiä alustoja jos maitoa alkaa tulvimaan, ei tarvii koko sänkyä sotkea.

Ja meillä viimeeks isäntä tahto vuorata auton istuimenkin penkin suojamuovilla kun käytiin kaupungilla asioilla heti yliaikais kontrollin jälkeen. Mulla oli vähän semmonen fiilis että onks ton nyt ihan pakko olla tossa:facepalm:, mutta hän kun on tarkka näistä kieseistään:grin

• Tykkään
Reaktiot: jnk
Pitää ehkäpä piakkoin laittaa ihan oman mielenrauhan vuoksi lakanan alle sellanen kosteudensuoja. Meilläkin on tuplapetari niin olis tosi kiva pestä sitä jos vedet leviäis siihen.. :/ Ja autoon kans pyyhe varuiksi jo lojumaan! Onpa jännää kun alkaa todenteolla konkretisoitumaan tää homma :)

En mä kyllä tosta stressais, kun todennäköisyys aika pieni. Vedet menee helpommin ylösnoustessa, voi alkaa tihkumalla ja lisäks tosi monille ei mee vedet kun vasta synnytyksen jo alettua / kalvojen puhkaisussa. Tietty jos ihan kaikkeen haluu yrittää varautua. :)

Meillä on tuplapetarin päällä kosteussuojalakana joka menee yli reunojen. Vuosien varrella oppinut et mielummin pesen lasten pissat siitä lakanasta kuin että roudaan petarin päällistä pesulaan tai yritän ite pestä.

Mulla tuli lapsivedet tulvana esikoisesta, ja ilman sotkua selvittiin! Yöllä makuulla tunsin napsahduksen ja pian tulikin tunne, että jotain valuu. Ehdin nousemaan ylös ja kipittämään vessaankin. Pönttöön lurahti kunnolla ja toki valutteli siitä lähtien. Vauvaa varten odottamassa olevat vaipat sai jo silloin käyttöä... Tästä kokemuksesta huolimatta (tai sen ansiosta) en toistaiseksi ole suunnitellut suojaustoimenpiteitä. :)

Muakin on mietityttänyt aina tuo vesijuttu. :inpain: Esikoiselta "tulvin" sairaalan tutkimuspöydälle, johon ekana laittoivat ennen salia. Tosiaan kuului tommonen raksahdus ja sitten pöytä ja housut kastuivat. Silloin mulla oli lapsivettä liikaa, ja määrä ainakin tuntui paljolta kun vedet meni kerralla (ja samaan aikaan supparit muuttui tosi rankoiksi).

Kosteussuojaksi käy hyvin fleeceviltti, muuten. Paljon mukavampi ja löytyy joka kodin nurkasta. Meillä pakko olla vuoteissa ihan eläintenkin vuoksi.

Ei se hullu ajatus ole. Meillä meni toisen pojan kohdalla petari vaihtoon, kun yllättäen aloin yöllä vuotaa verta (lapsivettä mukana, niin määrä ei ollut pieni). Lähti kyllä pesussa puhtaaksi, mutta päällinen kutistui niin, ettei enää sopinutkaan patjan päälle, vaikka ihan ohjeen mukaan pestiin.

Laitoin eilen lakanoiden vaihdon yhteydessä omalle puolelle suojan, ihan varmuuden vuoksi vain. Kyllähän siinä vähän unta haettiin kun tuntui vähän hassulle, mutta eiköhän tuohon totu. Ajattelin ihan imetyksenkin kannalta ettei ole patja maidossa sitten.

• Tykkään
Reaktiot: jnk
Mulla meni esikoisesta vedet sänkyyn. Supistuksien takia taisin olla kontillaan sängyssä heiluttelemassa lantiota, kun kuului rutsahdus ja kyllä siihen petauspatjaan jotain haaleaa tahraa jäi. Ei oltu tajuttu laittaa mitään suojaa sänkyyn. Päätettiin nyt hankkia uusi sänky seuraavien lapsivesien ja ehkä ekojen kuukausien puklujen jälkeen. :D

Mekin vaihdetaan petauspatja, kunhan en enää imetä sängyssä.

Meilläkin varmaan menee petari vaihtoon kunhan vauveli kasvaa. Mulla imetys ei esikoisen kohdalla sotkenut mitään, mutta puklut kyllä.

Ja mulla piti olla autossa ainakin pyyhe suojana vesien menon jälkeen. Ei oikein auttanut mikään vaippa kun sitä vaan tulvi.

Täällä nous pojulle eilen parhaimmillaan kuume 39.8c, onneks laski lääkkeillä muutomassa tunnissa kokonaan pois.. Että aika korkealle tämä flunssa voi lämmön nostaa ihan hetkessä. Muilla ei oo onneks vielä kuumetta.
On se vaan niin jotenkin sydäntä särkevää kun oma lapsi sairastaa..

Jaahas. Nyt äkkiä takamus ylös sohvasta ja vintille mars! Mehuille pitäis pakastuspulloja löytää ja kattoo muutomat vauvakamppeetkin alas ennenkuin porukat tulee. Väsyttää ihan siemmenä! Ja ruokakin pitäis tehä..

Moni kun on korjoittanut tosta rusahduksesta/poksahduksesta ennen vesien menoa, niin kuuluuko siitä tosissaan niin selkeä ääni?

Mä kuulin eka kerralla (tosin oli vähän pitkät piuhat, ajatukset meni jotakuinkin: "Mikäs naps toi oli. Hetkinen oliko se SE naps. Nyt kannatttaa ehkä mennä nopeesti vessaan.") Nyt tällä tokalla kerralla en kuullut mitään.

Mulla kuului selvä poksahdus, kerkesin vitsin vääntää asiasta mutten kerennyt sohvalta ylös kun lirahti läpi. :woot:

Itellä kun vedet meni ekalla kierroksella, niin kyllä tosiaan napsahti. En siis tiedä et kuuliko sitä kukaan, edes minä, mutta se tunne kun joku napsauttaisi viritetyn kuminauhan kohdussa.

Itse en jaksa varautua vesienmenoon mitenkään, uskon että ennemmin alkaa supistuksilla (ellei jouduta käynnistämään kuitenkin), ja jos vedet yöllä meneekin niin luulen että lorahtaa kunnolla vasta kun nousee ylös. Tai siis että todennäköisyys sängyn sotkeentumiselle on niin pieni että otan mieluummin sen riskin kuin hikoilen jonkun suojuksen päällä kuukauden ajan.

Syksyn tulosta, mäkin oon ihan syksyihmisiä! On ihanaa kun aamut on kirpeitä, puut keltaisia ja illat hämäriä. Silloin aina nautin kaivaessani tuikut ja puikot esille :happy: Tosin siitä koko ajan pimeää - puut lehdettömiä - liian kylmää - ehkä jopa loskaista -syksystä en sitten enää pidäkään niin paljon :wtf:

Aaargh, käy hatuttamaan tämä valvominen. Ysiltä sammuin työpäivän, kauppareissujen, harrastuskuljetusten, lapsen ensiapukeikan, kotitöiden ja ruokahuollon jälkeen. Ennen puolta yötä seurasin horroksessa kun teini nr 1 saapui treeneistään ja söi ja puuhasteli. Pientä torkuntaa ja viestittelyä teini nr 2 kanssa, joka vihdoin 1.20 suvaitsi saapua kotio. Perhe koossa ja talossa vihdoin hiljaista. Mutta nukkumatti muilla mailla ja täällä sitä ihmetellään. Huominen ei anna armoa ja päikyistä voi vaan unelmoida. Lasten harrastusrumba sitoo kaksi aikuista klo 8.00 lähtien ja illalla vielä duunikeikka. Huttua pitää keittää kilokaupalla ja kotiakin siivota kun viikko taas karannut käsistä.

Todellisuus on pikkuhiljaa hiipimässä tajuntaan kun katson mm teinien harrastuskalentereita. Esim tulevana su-ma yönä teini nr 1 haettava turnauskeikalta noin 0.30, mikä tarkoittaa aikaisintaan 1.00 sänkyyn menoa. Kello soi sitten 6.00 duuniin, jotta ehdin tehdä päivän työt ennen maanantai-illan kuljetuksia ja ruokahuoltoa yms.. Onneksi kohta loppuu työt, niin joskus voi hetken nukkua myös päivällä ja saa keskittyä vauvavalmisteluihin yms ihan rauhassa. Tosin kyseinen teini nr 1 ilmoitti tänään tarvitsevansa koko syksyn kyytejä myös päiväsaikaan iltatreenien lisäksi ja äitihän on sopivasti mammiksella käytettävissä. Js mitä muutakaan sitä äiree tekee kuin auttaa kun treenikamoja ei julkisissa mahdu kuljettamaan ja yhteiset autoiluhetket ovat niin rattoisia rupatteluhetkiä.

Tjah, ehkä mä meen hoitamaan pyykkihuoltoa niin on jotain pois päivän ohjelmasta. Tulee paniikki jos liikaa ajattelee. Kuuluisat ruuhkavuodet...

Takaisin