Syyskuu

Oli hauska olla yksissä tupareissa kun emäntä sanoi että ulkona on juomat, ja oli ollut puhetta että alkoholittomille on raparperiboolia. Menin sitten astian viereen ja otin mukiin, ei tarvinnut kun haistaa niin tiesi että siinä oli reippaasti sitä ihteään. :P Se ei sit ollutkaan mua varten se booli. Emännälle tuli kiire. Muut vieraat kyseli että onko siinä paljon alkoholia ja totesin vaan että kyllä kun haisee tuonne tielle asti. :)
 
Mulla on raskauden aikana ollut niin paljon huonovointisia päiviä, käsien vapinaa, oksentelua ja yleistä heikotusta ja pään toimimattomuutta, että välillä on mennyt parikin viikkoa kuin krapulassa. Aluksi ei tehnyt alkoholia lainkaan mieli, mutta viime viikkoina, kun ei ole nukkunut ja on stressaantunut, niin kyllä on kylmä olut käynyt mielessä.
 
Kyllä kieltämättä välillä saunaolut olis kiva saada kun mieskin juo. Ei ne alkoholittomat oo sama asia ja sitten niistäkin meinaa tulla morkkis. Sitä vaan miettii, että mitä jos siihen olikin lipsahtanut alkoholia? Mulla on aika nollatoleranssi ja tölkissä/pullossa pitää lukea 0.0% näin raskausaikana. Imettäessä se nyt ei ole enää niin tarkkaa kunhan ei montaa juo. Esim. lasi viiniä on ihan ok.

Muuten, jos ette tätä tienneet, niin sairaaloissa saatetaan tarjota perhekaljaa maidon nousemiseksi. Sitä voi ostaa kotiin sitten kun kotiutuu ja juoda ruuan kanssa.
 
Mulla alkaa aina raskausaikana himottamaan punaviiniä, mitä en edes normaalisti oikee ikinä juo :wideyed: viime raskaudessa vedinkin alkoholitonta punkkua pullollisen mutta en saanu siitä oikee mitää iloo. Loppuraskaudessa join joskus saunaoluen ilman omantunnontuskia, tässä raskaudessa on jäänyt satunnaiseen yhteen huikkaan miehen saunaoluesta.
Tämän raskauden aikana huomannut muutenkin kasvaneensa taas vähän aikuisemmaksi kun ei tee edes mieli alkoholia, vain pari kertaa tullut sellainen olo että kiva olis päästä kunnolla juhlimaan. Mieskin on ollut tosi kiltisti kotona koko raskauden, baarissa käynyt vain pari kertaa lyhyellä kaavalla ja mä olen ollut kuskina mukana.
 
Just tajusin, että mä en oo juonut yhtään alkoholia sen jälkeen kun 4/2012 aloin odottaa esikoista! :wideyed: Kun imetinkin häntä melkein kaksivuotiaaksi asti, enkä halunnut silloin ottaa vaikka olisikin voinut hyvin maistella vaikka heti imetyksen jälkeen (eli mahdollisimman kauan ennen seuraavaa imetyskertaa). Sit kun imetys loppui niin palattiin hoitoihin pikkukakkosta varten, ja tulinkin nopeasti raskaaksi. Se meni sitten kesken, ja sen jälkeen tärppäsi seuraavasta alkionsiirrosta uudestaan enkä tietenkään oo juonut raskauden aikana. Nyt on pikkuhiljaa ruvennut tekemään mieli.... En mitään kännejä haluais vieläkään vetää, mutta esim. silloin harvoin (toooooosi harvoin :meh:) kun päästään ravintolaan miehen kanssa niin ai että kun tekis hyvää lasi valkkaria ruoan kanssa! No, ehkä sit kahden vuoden päästä jos imetän nytkin yhtä pitkään :hilarious:

P.S Alkoholihimon aiempaan puuttumiseen vaikuttaa varmaan myös se, että oon kyllä aikanani ehtinyt juhlia ihan olan takaa. Opiskeluaikana kului varmaan yhtä paljon alkoholia kuin mitä tuun koko loppuelämäni aikana kuluttamaan...:dead:
 
Kyllä sitä välillä tekis mieli juoda yks oikein kylmä siideri jäillä esim saunan jälkeen. Ja luulen, että kun synnäriltä kotia pääsen niin sen aion juodakkin. En koe tästä mieliteosta kyllä huonoa omaatuntoa millään tavalla. Itse myös ennen raskautta tupakoinut reilusti ja nyt olen kyllä ollut raskaus ajan polttamatta ja tupakka haisee pahalle kun joku sitä polttaa, mutta jännitän kyllä aikaa kun pieni on täällä retkahdanko taas? Mutta niinkuin sanottu jokainen meistä on erilainen eikä ketään pitäisi omista valinnoistaan väheksyä. Kunhan valinnat ei vahingoita lasta
 
Tänne tuli vauva yökylään kera vanhempiensa:dummy:, Kylläpä nous hymyn kera muistot mieleen! Meinasin jotain vähän niinkuin neuvoa omasta kokemuksesta, mutta aattelin että eiköhän nämä vanhemmat tunne vauvansa paremmin ja pysyin hiljaa.:wink Kohta se on uudenlainen vauva arki meilläkin edessä:rolleyes:
 
Mun on teki kuumina kesäpäivinä niin paljon mieli ihan vaan lasillista siideriä. Mutta sitten haistoin tutun pullollista, niin kyllä se alkoholin läpi tunkeva haju oli ällö. Eli ehkä se ajatus oli houkuttelevampi. :D Itse en oo ikinä ollut niin alkoholin perään, vaikka käynkin baareissa jne niin olen selvin päin, alkoholittomat drinkit on hyviä ja halpoja, eikä tuu pää kipiäks. :P
 
Jotain pientä puuhaa meillä olisi vielä ennen kuin vauvalla on lupa tulla. Miehellä nyt isoimpana projektina saada terassi valmiiksi (uskoisin, että onnistuu) ja sitten pitäisi autoon kiinnittää turvakaukalo ja esikoisen turvaistuinta siirretään siinä samalla. Itselläni on vielä haaveissa leipoa jotakin pakkaseen, jotta olisi vieraiden varalta tarjottavaa valmiina + mietin jo nimiäisiä, jotka olisi hyvä pitää ennen joulua, mutta saa nähdä ehtiikö. Onneksi tässä on aikaa, ei mitään paniikkia.
 
Kastejuhlan pitämisessä on kuntakohtaisia eroja. Treella riittää 3kk:tta syntymästä kuulemma, meille pahukset on laittaneet 2kk:n rajan. Eli ennen joulua on sitten kiirettä.. olettaen että lapsi syntyy laskettuna aikana.
 
Älkää ny naurako, mut mä tein vielä töissä ollessani ristiäiskutsut ja ohjelmapohjan valmiiksi :D Ei tarvi sit beben synnyttyä niin paljoo säätää! Käyn sit vaan töissä päivittämässä kutsuihin päivämäärän yms. ja tulostamassa tietty. Nimikin on onneks valmiina. Hyvin suunniteltu puoliks tehty jne... :)
 
Aino J oot kyllä ollut ahkera ajoissa :grin
Me ollaan useampi viikko mietitty et mikä meidän budjetti/ jaksaminen on ristiäisten suhteen. Samoihin aikoihin olisi pojalle järjestettävä 2v synttärit niin pitäs jotenki resursseja yhdistää niihin. Todennäköisesti rahatilanne on niin huono että molemmat juhlat pidettävä kotona ja sekös mua ahdistaa, kaikki se järjestely ja siivoaminen jälkeenpäin :shifty: ja kun vielä miehen sais lyömään nimen lukkoon.. Hyvä idea on jo mutta kun pitää jaaritella ja olla päättämätön.
 
Meillä ei oo kellekään muksulle järkätty nimiäisiä/ristiäisiä. Sukulaiset ja kaverit asuu ympäri suomee niin ollaan aina sanottu että tulee kattoo vauvaa kun heille sopii. Mä oon niin himoleipuri ja ruoanlaittaja et ei mua oo ikinä stressannu kestitä vieraita. Ja nimistä sen verran, että isäntä on alkanut suunnitella nimiä, kun lapsi on vasta suunnitelmissa :wink. Viime marraskuussa mies suostutteli mua tähän neljänteen lapseen ja heti kun sai mun suostumuksen niin samana iltana jo katseli isompaa autoa ja kertoi kaverilleen meidän "suunnitelmista". Enhän mää voinu muutaku nauraa tolle lapsihullulle miehelleni :D
 
Ainon suunnitelmallisuus on jo huippua! :) Mä olen sen verran miettinyt, että mun veronpalautus rahat menee siihen. Toivottavasti saadaan yks paikka vuokrattua ja siellä ne tekee ruuatkin. En usko että siellä paljon muita tapahtumia on kuin häitä ja eikös häät järjestetä yleensä lauantaisin? Ristiäisiin käy myös sunnuntai. Eikä se paikka ollut mikään kalliskaan. :) Kutsut ajattelin kyllä hoitaa kännykällä mut saas nähdä jos vaikka innostun kun on tota askartelijan vikaa.
 
Ei kai niille ristäisille/ nimiäisille ole missään mitään takarajaa. Maistraatti vaan haluu nimen krjoihinsa 2kk:n ikään mennessä. Jos ei ole ristiäisiä sitä ennen, minkä seurauksena pappi nimen ilmoittamisen maistraattiin hoitais, voi itse huolehtia tiedon maistraattiin ja pitää juhlat itselle sopivana ajankohtana. Siskon tytöllä erinäisistä kommelluksista johtuen ristiäiset vasta lähempänä vuoden ikää.
 
Muokattu viimeksi:
Täytyy mainita, että pääsen muuten tosi vähällä ristiäisten suhteen: mun vanhemmat haluaisi kovasti järkätä ne ja sehän sopii meille paremmin ku hyvin. Lisäksi meille kotiin ei mahtuis millään kaikki, joten vanhempien tilava asunto parempi.

Joku mekko missä olis helppo imettää olis tietty hyvä olla jo olemassa, ettei tarvis sitä lähtee metsästää.
 
Onko joku pitänyt ristiäisiä seurakunnan tiloissa? Eikös ne ole maksuttomia kirkkoon kuuluville? Onko niissä yleensä astiastot lainaksi?
 
Jokin pieni maksu saattaa seurakunnan tiloissa olla ja astiastot löytyy. Tietenkin pitää itse koristella tilat ja siivota jälkeenpäin.
 
Me pidettiin nimiäiset kotona ja sama tulee toistumaan tulevalla. Onhan siinä se leipominen ym valmistelu, mutta pikkuhiljaa tehden. :) Mies vain sai kutsun pakollisiin kertausharjoituksiin juuri sille itaenäisyyspäivän viikolle jolloin ajateltiin pitää. Pitänee järjestää jo ihan marraskuun lopussa sitten, ettei mene liian lähelle joulua. :/ Tai kai sitä kuun puolivälissä vielä ehtii hyvin.
 
Meillä oli esikoisen ristiäiset seurakunnan tiloissa. Juhlasali, keittiö ja astiasto olivat mun mielestä ilmaisia. Pöytäliinojen vuokraaminen maksoi jotain, mutta olisi saanut tuoda omatkin ja kai ilmankin olisi pärjännyt.
 
Takaisin
Top