Syyskuu

Omppu15, samat puuhat täällä! Puolukkaa ja mustikkaakin tuli haettua metsästä kivat määrät tänään ja kotia laitan hurjaa vauhtia. Kun itse tässä alkaa olla enemmän kotona, niin on tärkeää et itse viihtyy ja paikat ovat kotona kunnossa! Kunpa vauva vielä odottelisi kuukauden päivät, niin ehtis enempi ja hetken jopa vaan olla ja nautiskella.
 
Silikonivuoka! Neuvokaa äkkiä. Tein ison hedelmäkakun ja eka kertaa käytän tuota kaapissa lojunutta silikonivuokaa. Netistä luin että käyttöön ottaessa kylmä vesi ja sipaus rasvaa. Mutta sitten on eri ohjeita ite paistamisesta. Kuinka kauan pidempään pidän kakkua uunissa (norm.55 min)? Entä miten varmasti kaunis kakkuni irtoaa kokonaisena? Netissä puhuvat vuoan "rullaamisesta", mutta ei noin paksua ja pyöreää vuokaa voi rullata. Jos vaan kumoan niin pitääkö kakun jäähtyä kovinkin kauan? Kakku nyt uunissa
Anna jäähtyä rauhassa ennen kuin kumoat kakun varovaisesti, ettei kakku mene rikki. Älä käytä veistä ettet naarmuta vuokaa.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Kia
Näistä imetysohjeista on tosiaan jo valovuosi, mutta nämä muistuu mieleen:

- vauvan vatsa aina äidin vatsaa vasten tiiviisti, eli baby ei makaa selällään
- rintaa oikein reilusti vauvan suuhun, jotta stimuloi mahdollisimman suurelta alueelta. Eli ei vain nänni.
- äidin kädet pitää tukea, ettei jännitä lihaksia
- vauva saa käsillään hipelöidä äidin paljasta ihoa, se stimuloi
- äidin pitää juoda ihan hirmuisesti (heti synnytyksestä lähtien)
-äiti ei saa sormilla pitää rinnasta kiinni läheltä nänniä, se puristaa rauhasia kokoon (jotkut painavat rintaa vauvan nenän edestä, jotta vauva saa happea. Jos vauvan hapenkulku estyy, hän kyllä itse irrottaa otteensa ja vetää henkeä).
- vauvaa pitää imettää hurjasti heti syntymästä lähtien siitä huolimatta, että mitään ei tule.

Näillä ohjeilla itse sain maidon ylös tosi nopsasti ja neljällä kerralla kaikki sujui hienosti. Toki rinnat olivat julmetun kipeät ja nännit arat, mut meni ohi alle viikossa. Nännivoiteeksi hierottiin tilkka äidin omaa maitoa.

Isoin ero näiden ohjeiden ja sen välillä, mitä itse näen käytännössä on toi eka kohta, eli vauva ei edes ole edes kiinni äidissä.

Haluan vielä korostaa, että en tosiaan ole alan ammattilainen enkä imetysaktiivi muutenkaan. Ovat omia muistelmia 18 vuoden takaa ulkomailta....
 
Mun mielestä hyvältä kuulostava ohje mikä perhevalmennuksessa saatiin (imetykseen liittyen) oli että vauvan ja äidin navat vastakkain. Ja rinnasta tukevasti kiinni C-otteella.

Hauska oli vertaus että vauvan pitää samoin ottaa tissi suuhun kuin että itse pidät kaksin käsin kiinni bigmacista ja yrität haukata mahdollisimman ison palan. :D
 
Alysha jääside on ihan tavallinen yöside johon on hieman laitettu vettä ja sen jälkeen pakastimeen. Sen voi sitten laittaa normi siteen tilalle ja viilentää mukavasti ja laskee turvotusta alapäässä. En ehtinyt kokeilemaan. Mun alapää on alkanut parantua, kutiii.
 
Ehottivat jääsiteen käyttöä jo esikoisen syntymän jälkeen -13, mut en sillon kokenu tarpeelliseks. Et on ne ainakin jo jonkun aikaa käytössä ollu ja varmaan turvallisiks todettu.

Tänään viedään esikoinen illaksi hoitoon ja käydään syömässä hyvin kera vasta seuruselemaan alkaneen kaveripariskunnan, voi sitä nuorenparin onnea!:happy: samalla juhlitaan sitten mun syndet ja 5v. Kihlapäivä:cat:
 
Mä kokeilin edellisen synnytyksen jälkeen ja oli toimiva. Täällä ei kyllä vettä niihin laitettu, olipahan vaan pakastimessa ollut side eli viileä.
 
Mamaxfive, minulle ei oltu kerrottu mutta huonetoverille tänään kerrottiin että kannattaa käsipaperi laittaa väliin. No onneksi en ehtinyt kokeilemaan sitä, oon tosi altis tulehduksille.
 
Täällä sitä valmistaudutaan viimeiseen ulkomaanreissuun ennen pikkuista. Epätodellinen fiilis, et ens reissulla on rompetta mukana hurrrrrrrrrjasti enemmän. Ja että seuraavaan matkaan on valovuosi aikaa. Kohta, ihan kohta, elämä pyörii omissa nurkissa ja ihka uuden ihmisen ympärillä. Niin ihanaa, mutta niin pelottavaa..
 
Mamaxfive, hyvät imetysohjeet! Juuri noin mäkin toimin esikoisen kanssa ja hyvin sujui. Kaikkea ei mulle kukaan kertonu mutta tuntui varsin intuitiiviselta laittaa vauvan vatsa omaa vasten ja antaa hypistellä rintaa, ja tukea omat kädet kunnolla. Ehkä se mitä en olisi itse tiennyt jos ei kätilö olisi kertonut oli se, että vauvan pitää haukata rintaa mahdollisimman isosti. Yksi hyvä vinkki oli myös että katsoo ettei vauvan huulet rullaa sisäänpäin imiessä vaan että lörpöttävät ulospäin kääntyneinä.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Kia
Just nyt on semmoinen päivä, että ajatus 100% ajastani vievästä vauvasta vaan ahdistaa. Vanhimman teinin kanssa niin karvat pystyssä, että yök. Lisäksi hurja täishow menossa, siinä onkin puuhaa kun meillä neljät pitkät ja paksut hiukset ja kahdet vähemmän pitkät mut entistäkin paksummat. Sata muutakin asiaa voisin narista, mutta säästämpä teidät ja jatkan siivousta, pyykkäystä ja kampausta. Just lähti kuopus kouluun 2.5 tunnin pesu-ja kampausoperaation jälkeen.
Tippadippadiii... Ois niin ihana metsäretkisää.... Onneksi olo on fyysisesti hyvä, mitä nyt väsyttää kun yöllä mietin sotastrategiaa loisia vastaan.
 
Mun arki on ihan ihme haahuilua ympäri kämppää. Oon omissa maailmoissani ja levoton ja kun mies on tullut kotiin, höpötän sille omia juttujani, joista puolet menee ohi. Siivoilen ja mietin mitä pitäisi vielä siivota ja ahdistun jos en jaksa. Esikoinen leikkii ja pyörii mukana, mutta oon kyllä huonointa seuraa tällä hetkellä. Ihan pihalla koko ajan. Hajamielinen olis kai oikea sana tähän.
 
Täällä on päällä totaalijumitus. Lisää muuttokamaa tuli viikonloppuna, olis n. 4 ikea-kassillista purettavana mutta haahuilen pitkin kämppää ja en saa mitään aikaiseksi. Ehkä jos yhden esineen tunnissa saan johonkin niin se on jo paljon. Lisäksi nukun koko ajan! Ihan helposti menee 15 tuntia vuorokaudessa, mikä on siis hyvin epänormaalia mulle. Haaveilen, että tää tarkoittaa kehon valmistautumista (pian) koittavaan urakkaan. Outoa kyllä miten mitään tekemällä saa päivän kivasti kulumaan!
 
Minä oon viime "yönä" nukkunut kuudesta kymmeneen, supisteli ja pissitti koko ajan. Ärsytti ja turhautti. Van jonku virtapiikin sain äsken, nyt on pesty koneellinen pyykkiä, kiukuteltu miehelle, imuroitu, kiukuteltu miehelle, keitetty mustikkavispipuuro, laitettu mies kauppaan pois haitolta, kaalilaatikko laitettu uuniin ja pyydetty mieheltä anteeksi kiukuttelua :D nyt sit mietin, että miksikä tuli huonous, niin kaiken tuon touhuilun (ja kiukuttelun) lomassa olin unohtanut aamupalan kokonaan! Että näin täällä tänään :D
 
No niin, nyt taas parempi fiilis. Koko koti on putsplank, kaikki petivaatteet pesty, tekstiilit imuroitu jne ja siivouksen lomassa vähän sisusteltukin. Illalla vielä kunnon lenkki päälle, niin nyt on mieli taas hyvä. Tää on niin hyvää aikaa kun vauva on vähän laskeutunut eikä paina missään, mutta pää ei vielä ole työntynyt aivan alas jalkojen väliin keilapalloksi. Tänään oli niin ihana syyssääkin.
 
MamaXfive, liikeniskö sulta vähän tota energiaa muillekin? Mä olin tänään tyytyväinen kun onnistuin nukkumaan 8-13:30 ja sain pestyä koneellisen tiskiä... on kyllä ihan rytmi ja elimistö sekaisin. Loppupäivän (ja yön) vaan yskin ja yritän löytää jotenkin siedettävää asentoo. Lepäisin jos pystyisin edes puolimakuuasennossa olemaan. Turhauttaa kun riittäis pesänrakennusviettiä ja kamalasti tehtävää ja ideoita mut fyysisesti en vaan jaksa tehdä asioille mitään.
 
Eilinen suuroperaatio oli minivöö kyllä pakon sanelema, jotta saatiin täit ulos talosta. Mutta tulipa puhdasta kertaheitolla. Onneksi ei ollut vauvaa vielä, niin sain tehtyä. Aikanaan olen shown vetäny läpi neljän pienen kanssa ja silloin ei edes päivä riittänyt, vaan yötä myöten... Joskus vaan sitä pistää koneen käyntiin ja sulkee pois tuntemukset kun on vaan pakko tehdä. Tänään sitten laiskottelua luvassa, kyläilyä tms.
 
Mä olin tänään tyytyväinen kun onnistuin nukkumaan 8-13:30 ja sain pestyä koneellisen tiskiä...

Minivöö, mulla ihan samaa ollut jo pitkään. Mutta oon tietoisesti priorisoinutkin levon nyt ykköseksi, eli nukun ihan niin pitkään ko huvittaa, etenkin kun yöt on usein tosi rikkonaisia. Iltapäivällä ennen kuin mies ja poika tulee kotiin yritän saada 1-2 askaretta tehtyä, tyyliin tiskit ja pyykit, tai roskien vienti ja hoitopöydän järjestely tms.
 
Juurikin näin, Pixieg. En oo ollu ankara itselleni koska loppuraskauden ja flunssan takia lepo on nyt tärkeintä. Nukun siis sillon kun unettaa ja tähtään siihen että pari pientä juttua saisin tehtyä päivässä. Mut aina sekään ei toteudu ja onneks mies on ollu ihanan ymmärtävä ja huolehtiva, välillä tehnyt ruuankin vielä 14-tuntisen työpäivän päälle vaikka on tottunut että se on valmiina odottamassa kun tulee kotiin.
 
Takaisin
Top