Mä luulen että kyse on useimmiten jotenkin siitä, että vaimo/avovaimo "korvaa" äidin paikan miehen elämän naisena. Vaikkei näin oikeestaan ookaan ja tietenkin molemmille löytyy varmasti tilaa, rakkautta ja ihan omanlaisensa merkitys miehen näkökulmasta. Se asettelu ehkä kuitenkin tekee meidän naisten olon välillä epävarmaks. Mies kun on toisaalta tottunut äitinsä tapoihin ja osin perinytkin ne, mutta kuitenkin valinnut elämänkumppaniksensa naisen jonka kanssa pyritään sitten rakentamaan yhteistä omanlaista elämää. Arjen ristiriitojahan siitä seuraa aina välillä. Toisille enemmän ja toisille vähemmän.
Mä oon sitä tyyppiä että kyräilen vaan hiljaa mielessäni anopin päähänpistoja, vaikka koenkin ne usein loukkaavinakin. Anoppi on kuitenkin niin sydämellinen, sopuisa ja aidosti mustakin välittävä tapaus että tiedän niiden tilanteiden johtuvan vaan ja ainoastaan väärinkäsityksistä ja ajatustapojen erilaisuuksista. Puhumalla nekin tarvittaessa on aina selvinnyt. Appiukko onkin sitten toinen juttu. Sen tarkoitusperistä en oo aina niin varma kun on semmoinen rääväsuu että laukoo ihan järkyttäviä mielipiteitään ja "totuuksiaan" päin naamaa että välillä meinaa itku päästä. Useimmiten sekin vaikuttaa leppoisalta, välittävältä hassuttelijalta. Ja valitettavasti mies on oppinut isältään ton rääviyden, onneks kuitenkin huomattavasti lievempänä ja ojennan sitä siitä joka kerta rankasti. On se vähän oppinu miten mulle ei puhuta... ja välillä yritän muistaa senkin että oon tosi herkkä ja mighen perheellä on tapana sanoa rajujakin asioita vitsillä. Pidin siitä tavasta tai en, pieni karaistuminen ei varmaan olis pahitteeks itseni vuoks. Sitten vaan vielä huolettaa se että mitä kaikkia tapoja lapsi tuleekaan oppimaan miehen perheeltä...