Syyskuu

Mulla ei kyllä ollut kahden viikon jälkeen synnytyksestä seksi ekana mielessä! Episiotomia haava repeytyi ja tulehtui ja toipuminen kesti. Ja meni kyllä yli kuukausi jälkivuodonkin kanssa... Mä en myöskään ekoista viikoista muista paljoakaan kun olin niin kipeä :/ Toivon nyt mukavampaa alkua!
 
Mullakin tuli joitakin jälkisupistuksia synnytyksen jälkeen imettäessä, mutta ei ne niin kipeitä ollu että lääkettä niihin olis tarvinnu. Mutta tuo Maman mainitsema löysä spagetti fiilis vaivasi todenteolla! Pitkä selkäisenä sen kyllä todella huomasi, että sisäinen korsetti oli ulostautunut! Piti kyllä ihan keskittyä pelkästään jo istumiseeno_O

Muutoman tikin ja nirhauman sain synnytyksessä ja jälkivuotokin tais kestää sen kuutisen viikkoa, ni jotennii ei ottanu heti kärkeen seksi maistaakseen. Ja toisaalta se synnytyksen jälkeinen peilikuva varsinkin vatsan sektorilta oli sen näköinen että siitä ei henkisesti ihan heti toivuttukaan..:scared001:sad015

Eilen viimeksi isäntä muuten kysy että millä fiiliksillä oon ku tod. Näk. 2kkn päästä on jo babe masusta pihalla? Ja tulee se raskauden jälkeinen maha taas.. Toinen kun huolehtii:love017
 
Muokattu viimeksi:
Joo jälkisupistukset o jänniä. Yleensä just sen jälkeen kun on imettänyt (tai yrittänyt). Inhottavaa viiltelyä ja pistelyä. Pari panadolia ottanut mutta en edes joka päivä. Sängystä ylös ja takaisin alas liikkuminen tulee hoideltua kyljen kautta. On ne olemattomat vatsalihakset. Alapäästä mun oli pakko kysellä kätilöltä kun siitä ei oikeastaan puhuttu missään ja sairaalasta saatava paperinippu kertoo vain tissiasioista ja jumppaamisesta. Sanoin että olis hyvä siitäkin infota että mitkä tuntemukset on ok ja kuinka kauan turvotus kestää miten paranemista voi auttaa ja esim ålä istu liian kauan takapuolellasi.
 
Mulle opetettiin esikoisen synnyttyä, että kannattaa harjoitella lantionpohjan lihaksia imettäessä, silloin tehot on parhaimmillaan ja paraneminen nopeutuu. Imetys stimuloi alakalustoa ja supistuksia tulee enempi jo luonnostaankin, jotta äiti palautuisi paremmin. Onhan meille naisille tuo rintojen ja alapään välinen yhteys tuttu vähän muustakin (ja vähemmän kivuliaasta) yhteydestä...

Jotenki musta tuntuu, et Suomes on edelleenkin äidin ohjeistus ja opastus lapsenkengissä. Sain tosiaan ekat lapset ulkomailla ja hurjan hyvät opit. Sit kun sain muksuja Suomessa, niin aika vähän neuvottiin ja näen, että moni äiti imettää vähän hassusti ja siksi ei oikein onnistu. Toivottavasti mun kokemukset (eri sairaalat) johtuu vain siitä, etteivät jaksaneet panostaa uudelleensynnyttäjään.
 
Onhan se ihan sama millä alalla tahansa, kysyt mielipidettä persoonalta niin saat erillaisia vastauksia. Mutta se kyllä laittoi eilen oikein pännimään kun sain siis jo tiistaina rinnan lypsy ohjeita ja eräs hoitajatäti sitten erittäin! Kivuliaasti pusertamalla myös sen näytti. Arvatkaapa kuka on sitten näin tehnyt ja koko rintarauhanen kipeänä yrittänyt maitoa heruttaa. Eilen päivällä tuli yhden kätilön kanssa juteltua monista asioista ja sitten lypsystä sanoin että sieltä kyllä tulee mutta vähän alle 0,5m yhteensä molemmista rinnoista 5minuutin tulos. Sitten hän sanoi auttavansa ja pyysi näyttämään. Kyllä heti oli että ei noin! Ihmeissäni olin että näin on näytetty. Sitten hän opasti minulle oikean tavan ja nyt sitä heruu helpommin. Eilen tunsin myös miten maito alkaa nousta! :) Täytyy muistaa laittaa hänen nimensä muistiin. Jälkivuodoista piti myös yöllä laittaa että aluksi tuli runsaastikin mutta kyllä jo keskiviikkona siirryin yösiteisiin jätti tenoista. Nyt aamulla oli tullut aika pieni läntti enää. Alapää on kyllä aika hellänä, piti kokeilla eilen jääsidettä mutta ehtiihän sen vielä tänään. Niin että ei tee mieli jumpata sitä kun ulostaessakin jo tuntuu ihan kauhealta.
 
Ai kauhea, kyllähän meitä moneen junaan on opastajia ja oppilaita. Mutta onneks Hepsuli sait sitten parempaa neuvontaa! :) Mikä muuten on jääside?
 
Mulla jälkivuoto vaihteli hirveesti. Välillä luulin, että loppui ja sitteb parin päivän päästä alkoikin uudelleen. Muistaakseni kuusi viikkoa kokonaisuudessaan kesti.

MamaX ja Hepsuli, myös minä sain imetykseen yms. todella vaihtelevia (ja toisilta täysin olemattomia) neuvoja toipumiseen ja imetykseen. Sain nännini aivan todella kipeiksi pitkäksi aikaa ja itse uskoin vahvasti, että imuotteessa oli ongelmaa. Jotenkin en osannut tarpeeksi kovasti pyytää apua. Lopulta imetys loppui lapsen vaikean refluksin vuoksi, mutta tällä kertaa haluan ehdottomasti että imetys sujuu ja aion tosiaankin siihen panostaa ja pyytää apua.

On muuten tosi kiva lukea Hepsulin kuulumisia, ja muidenkin jo synnyttäneiden lokakuisten :)

Itse kärvistelen flunssassa ja selkäsäryssä, mutta nautiskelen syksyisestä säästä. Vauveli pitää ihan hirmuista meininkiä!
 
Oli se imetysinfo sairaalassa vähän niin ja näin eikä palautumisestakaan ollut hirveästi puhetta. Mulla tuli mm. sellainen hyytymä kotona (anteeksi, en kuvaile sen tarkemmin) ja olin ihan paniikissa, että mitäs nyt. Seuraavana päivänä olikin neuvola ja hän totesi sen olevan ihan normaalia.

Imetyksessä sain aika ristiriitaisia ohjeita enkä saanut lähteä sairaalasta ennen kuin imetys onnistuu. Rintakumia oli pakko käyttää koko imetyksen ajan vaikka yritinkin ilman. Korvikkeesta oli myös henkilökunta eri mieltä. Mutta näinhän se menee, että eri ihmisillä on eri mielipiteet.
 
Mua jäi kiinnostelemaan, että millasia ohjeita M&S on saanut ulkomailta? Hyvä vinkki ainakin toi lantionpohjan jumppa!
 
Leina mulla tuli kanssa viikon sisään synnytyksestä sellainen isohko hyytymä ja soitin hädissäni synnärille että mitä tää nyt on. Sanoivat ettei hätää ja hyvä että tulee ulos kaikki ylimääräinen.
 
Kiitos Triina! Tää on vähän terapiaa mulle kun joudun olemaan sairaalassa niin kauan. Eikä täällä huoneessa sillai pysty miehen tai kätilöiden kanssa juttelemaan vaikka varmasti toiset äidit käy kanssa asioita läpi mielessään. Mä oon tän huoneen ainoa ensisynnyttäjä. Veikkaan että kun päästään kotiin niin ette vähään aikaan kuule musta pihahdustakaan :wink Aamuyön tunteina multa oli tullut jo niitä hyytymiä vähän ja kokkasin sitten pesun yhteydessä että aha..vähän on alkanut turvotus laskea ja huulet olla erillään. Kysyinkin tästä äsken kätilöltä ja hän kertoi että aavistin ihan oikein. Sitten pitää hälärit soida jos sieltä joku nyrkinkokoinen hyytymä tulee :/ hui kamala. En aio synnytyskokemusta tänne kirjata mutta sain äsken lapun jossa luki että synnytin 8tuntia 10minuuttia. Lasketaan supistuksista jotka tulee viiden minuutin välein. Eli joskus viiden aikaan olen aloittanut kys. Projektin. :D
 
Aa, sori! Kännyllä menee nää viestit aina helposti sekaisin :) Mut ohjeet kyllä edelleen kiinnostaa!
 
  • Tykkään
Reaktiot: M&S
Se yökyöpeliketju vois olla oikeestikin paikallaan kun niin moni odottaja, synnyttäjä ja tuore äiti valvoo kaiket yöt... Alan olla vakuuttunut että mua jotenki valmistellaan yövalvomisiin vauvan kanssa. Onkohan meille tulossa peräti pieni yökyöpeli, jos mun elimistö kaikessa raskausviisaudessaan havaitsee sen jo ja keksii kaikenlaista jäynää mulle tässä loppumetreillä? Viime yön unet vei niinkin typerä juttu kun iltakahdeksalta sohaistu pieni 2. asteen palovamma. Siis mantelin kokoinen. Oikeessa kämmenessä, joten loppuillan aikana en tehnyt mitään kun vasen käteni on niin armoton tumpelo. Parasetamolia oli vaan 500mg jäljellä eikä auttanut, viileetä pidin koko ajan mut helpotti vaan sen verran et en repiny kättä irti, niinkun ilman viileetä olis käyny. Vasta puoli kasilta aamulla edes kokeilin nukkua kun meinasin nukahtaa pystyyn. Meni vielä tunti ennen kun sain unta, niihin aikoihin kipukin lieveni niin että pystyin luopumaan unikaveristani kylmästä kaljatölkistä. Silti kättä piti pitää vielä koholla. Uskomaton rumba pienen pläntin takia. Jätti tuskin jälkeäkään iholle.. nyt kun vielä yskä hellittäis niin ens yönä saattaisin nukkuakin.
 
Mulla imettäminen sattui ekan viikon ajan aina kunkin imetyskerran ekat tyyliin kymmenen sekuntia. Nännit oli ruvella ja verellä, mutta se meni ohi ja kyllä sen kesti kun sattui vaan aina ne ekat sekunnit eikä pidempään.

Alapäätäni en mäkään uskaltanut kattoa tai tunnustella moneen viikkoon synnytyksen jälkeen :hilarious: Varovasti käsisuihkulla aina suihkuttelin ja sit vaan äkkiä housut jalkaan :wink Eikä mulla edes tullu repeämiä.

Seksiä ei kyllä meillä harrastettu ainakaan pariin kuukauteen esikoisen syntymän jälkeen, eikä kumpikaan ottanu siitä mitään stressiä. Nyt raskausaikanakin on ollut hyvin vähissä ihan mun huonosta olosta tms johtuen, mieskin on väsynyt kun joutuu kotona niin paljon hoitamaan esikoista. Halitaan ja pusitaan kyllä arjessa paljon.

Lantionpohjajumpasta, tunnustan että en tee sitä. Esikoisesta en tehnyt sitä yhtään ainutta kertaa eikä onneksi tullut mitään virtsankarkailua. Tässäkään raskaudessa ei ole sellaista vaivaa vielä ollut. Oon niin patalaiska että aloitan jumpan vasta kun alkaa karkailua olemaan :oops: Vaikka tiedän että sitä olisi hyvä tehdä ennaltaehkäisevästi.
 
Täällä on mummi taas käymässä. Aamulla käytiin mummin ja lasten kans kerää 20 l puolukoita ja pyykkiä pesty muutoma koneellinen. Mulla on kuulemma joku pesän rakennus vietti menossa ku järjestykset huoneissa on muuttunu ja vinniltä oon käyny penkoo millon vauvatavaroita ja millon sisustus juttuja mm.mattoja:shy: Nyt onkin puuhastelujen jälkeen ihan:dead:
 
Ja siihen imettämiseen. Ensimmäiset viikot sattu ekat imut ihan älyttömästi vaikka imuote oli pojalla ihan ok, mut mulla se ainakin vei aikansa että tissit tottu siihen et joku oikeesti lutkuttaa niitä vähän väliä :dummy:
Sairaalasta saatu lansinoh lääkepurnukka oli kyllä kovasti käytössä ekat viikot.
 
Meilläkin on jo pitkään syöty samaan aikaan ja matkusteltukin on. Mutta alku oli vaikea reflukseineen ja koliikkeineen. En syönyt lämmintä ruokaa siksi, että en halunnut syödä mitään kun olin niin loppu. Mutta vaikea alku toi tullessaan mukavan helpon arjen sitten myöhemmin.

Ja juu, ilmeisesti myös parisuhde ollut ihan hyvällä mallilla koko ajan kun uusi beibsteri on kohta syntymässä ja esikoinen sen 11kk.
 
Silikonivuoka! Neuvokaa äkkiä. Tein ison hedelmäkakun ja eka kertaa käytän tuota kaapissa lojunutta silikonivuokaa. Netistä luin että käyttöön ottaessa kylmä vesi ja sipaus rasvaa. Mutta sitten on eri ohjeita ite paistamisesta. Kuinka kauan pidempään pidän kakkua uunissa (norm.55 min)? Entä miten varmasti kaunis kakkuni irtoaa kokonaisena? Netissä puhuvat vuoan "rullaamisesta", mutta ei noin paksua ja pyöreää vuokaa voi rullata. Jos vaan kumoan niin pitääkö kakun jäähtyä kovinkin kauan? Kakku nyt uunissa
 
Takaisin
Top