Synnytys

Mä jo ilmoittin anopille ja pyysin vähän levittämään tietoa täällä asuville sukulaisille että sairaalassa saa tulla käymään, mutta toivoisin ensimmäisen viikon rauhaa ainakin. En kaipaa mitään besserwissereitä neuvomaan miten vauvaa pitää hoitaa tai että mun ote on jotenkin väärin yms. Enkä todellakaan halua passata muita, olettaen että olo on tosi kipeä.
 
Onneks mulle ei viimeks sattunut mitään höpöttäjiä huoneeseen, kaks siinä kerkes neljään päivään olla ja ehkä pari sanaa vain vaihdettiin ohi mennen. Mä olen ihan mielelläni omissa oloissani sekä huoneessa että ruokailutilassakin. Se on kumma miten olen näin antiosiaalinen ihminen vaikka asiakaspalvelutyössä olenkin :confused:
Meillä sai osastolla käydä vain isä, mikä loppujen lopuks oli kyllä helpotus että sai olla rauhassa. Yks kaveri kävi sairaalaan kahviossa mun kaa kahvilla ja se oli ihan jees.
 
Meillä ilmeisesti on yleinen vierailuaika osaston aulassa iltaisin, mutta en aio mainostaa sitä. Tuo siis muutos parin vuoden takaiseen. Viimeksi oli vain miehellä vapaat vierailuluvat (ja niin on nykyäänkin) ja vauvan sisarukset sai käydä iltaisin parin tunnin ajan.
 
Tyksin sivuilla luki että vierailuajoista synnytysosastolla sovitaan erikseen. Eli sen tietää sitten vasta siellä. Luulisi kuitenkin että mies saa tulla ja olla, kunhan ei yöaikaan. :)
 
Yks kaveri synnytti taysissa 5 vuotta sitten ja tosiaan sinne ei muut kun isovanhemmat päässeet vierailulle. Ja viime keväänä opiskelukaverin vaimo synnytti esikoisen taysissa ja he pääsivät potilashotelliin eli toivoa on!
 
Oysissä ei pääse edes isovanhemmat katsomaan, isä saa vierailla 12-19 ja sisarukset 17.30-19. Ihan hyvä että rajoitetaan määrää sillä rankkaa se olis jos kaikilla huoneessa ramppasi kokoajan porukkaa, kun harva kuitenkaan on huoneessa yksin.
 
Kyllä sinne potilashotelliin tosiaan voi päästä ensisynnyttäjäkin, jos on siinä kunnossa, että pystyy kävelemään, vauvalla kaikki hyvin ja hotellissa tilaa.

Me oltiin esikoisesta siellä vuosi sitten ja se oli kyllä ihan. Sängyt on ensiluokkaiset, sai olla omissa oloissaan opettelemassa perhe-elämää ja kuitenkin apua ja neuvoja tarjolla juuri niin paljon kuin tarvi.
 
Onneks mulle ei viimeks sattunut mitään höpöttäjiä huoneeseen, kaks siinä kerkes neljään päivään olla ja ehkä pari sanaa vain vaihdettiin ohi mennen. Mä olen ihan mielelläni omissa oloissani sekä huoneessa että ruokailutilassakin. Se on kumma miten olen näin antiosiaalinen ihminen vaikka asiakaspalvelutyössä olenkin :confused:

Itse oon kans työssä jossa puhutaan koko päivä jatkuvasti vaihtuvien vieraiden ihmisten kanssa, usein aika hankalistakin asioista joissa voivat tunteet olla pinnassa, ja luulen että johtuu ainakin osittain nimenomaan työn tuomasta henkisestä rasituksesta että vapaa-ajallani haluan olla perheen kesken enkä puhua yhdenkään vieraan kanssa :rolleyes: Työpäivän jälkeen on usein sellanen tyhjiin väännetty rätti-olo, kun on kaiken itsestään antanut.

Vierailuajoista, yleisin käytäntö tuntuu tosiaan olevan että vain vauvan isä ja mahdolliset sisarukset saavat vierailla, isovanhemmat joissain paikoissa mutta ei kaikkialla. Sen laajempia vierailuoikeuksia en ole koskaan kuullut millään synnärillä olevan. Yleensä toki saa hissiaulaan tms mennä vauvaa näyttämään kelle vaan haluaa, mutta ei saa tuoda osastolle.
 
Jorvi ja Kättäri: vierailuaika illalla 1h ja ei rajoituksia vieraista. Hyvinkäällä ei myöskään rajoituksia, muistaakseni ei edes aikaa ollut kovin tarkkaan määritelty.
 
Yh, eilen oli perhevalmennuksessa synnytysvideo. Hyvä video oli siitä että se oli kuvattu meidän sairaalassa. Pikkujutut häiritsi siinä, kun oli niin rauhallisia synnyttäjiä ja silmälasit päässä koko ajan. :) Itkuhan siinä tuli silmään, mutta en siitä kyllä vieläkään järkyttynyt. Istukkaa ei olisi kyllä tarvinnut kuvata ja näyttää liian tarkasti :P vauva tempoili samaan aikaan masussa ja oli vähän huono olo muutenkin.
Mies tuntui kaukaiselta koko eilis illan, no selviää ehkä myöhemmin mitä hän käy läpi päässään tai sitten ei. Toivottavasti ei ole tullut katumapäälle siitä että hän tulee mukaan synnytykseen.
 
Musta on outoa rajata vierailut isovanhempiin, itse näkisin paljon mielummin siellä muutaman hyvän ystäväni kuin vanhempiani, saati muita sukulaisia. Kääk. Ja paljon vaikeampaa on isovanhempia kieltää tulemasta kuin kavereita. mutta ymmärrän toki, että jotkin säännöt pitää olla.
 
Mustakin rajaus on siinä mielessä outo, että eihän kaikilla vauvoilla edes ole isovanhempia. Niin mitäs jos äidistä olis mukavaa kuitenkin että joku läheinen kävis vierailulla, miks sairaala päättää sen tärkeysjärjestyksen. Meidän tapauksessa isovanhemmat on kyllä asemansa ansainneet, mutta ihmetyttää. Sitäkin mietin että kun monessa sairaalassa ilmeisesti se vierailuaika on tunnin, niin onko sillä sitten paljoakaan väliä keitä kaikkia siinä käy sen aikana? Voishan silti olla joku max 2 vierasta per perhe kerrallaan- säännöstely.
 
Lahdessa olikin aiemmmin tuollainen 2 vierasta kerrallaan ohjeistus. Minä ainakin olen käynyt siskoni lapsia laitoksella kattomassa ja ihan hyvin sujui tuolla tavoin.
 
Nyt meillekin selvisi että vain isovanhemmat saa käydä lasta katsomassa, siis miehen ja sisarusten lisäksi. Tunti arkisin ja sunnuntaisin kahtena eri aikana tunti.
Mietittiin että itkua ja porua saadaan kyllä kuulla isoisovanhemmilta kun ei aiota päästää niitä kotiimmekaan ainakaan ekaan viikkoon. Hohhoijaa. En aio kyllä mielensäpahoittajista ottaa stressiä, jos ei ymmärrä niin ei sitten.
 
Mä oletan, että noihin vierailuihin on sovittavissa poikkeuksia, esim. jos joutuis muuten ihan kokonaan yksin olemaan. Eihän kaikilla ole sitä miestä tai ketään tukihenkilöä synnytyksessäkään mukana.
 
Minä sanoin vasta miehelle, että saa vanhemmilleen kertoa ettei oteta vieraita vastaan synnytyksen jälkeen, kun vasta sitten kun halutaan. Nämä asuu todella lähellä ja tulevat aina soittamatta kylään. Yllätysvieraita ei todellakaan kaipaa kun opettelee uuteen elämään vauvan kans. Saatika jotain appiukkoa varottamatta sisään esim kesken imetyksen tai sen opettelun :D
Onneksi mies oli samoilla linjoilla. Halutaan rauhassa opetella uutta elämää :)
 
Mulla on ihan samat tuntemukset! Mies ei vaan aluksi tuntunut kauheesti ymmärtävän mutta parin väittelyn jälkeen, tuntui hänkin ymmärtävän että olis kiva ensin totutella kun saada kauheeta vieraslaumaa kylään.

Niin ja joustaa en kyllä aio. Oli mies mitä mieltä tahansa :D Jos minä pusken ipanan tähän maailmaan niin saan kyllä ihan itse kuulostella koska oon valmis vierailulle
 
Eipähän nuo täällä MKS: ssa ainakaan kello kaulassa kattoneet kellä kävi ketä vieraita ja kuinka pitkään vieraat olivat. Itselläni kävi 'vieraina' ainoastaan oma mies sekä anoppi joka kävi vain yhtenä päivänä. Omat vanhemmat olis ollu tervetulleita, mut olivat kipeenä sillon ja tulivat käymään vasta myöhemmin.

Rajoitetulla vieras ajalla ja vieras määrällä on pohjimmiltaan hyvä tarkotus, äiti saa levättyä kunnolla ja tutustua puolison kanssa sairaalan puitteissa uuteen tulokkaaseen.
 
Noilla vieras/vierailu rajoituksilla pyritään myös pitämään taudit poissa osastolta. Ettei vauvat saa flunssia, vatsatauteja tai muita kiertotauteja..
 
Takaisin
Top