Synnytys

Tämmönen outo miete tuli yöllä valvoessa mieleen. :D Tuntuuko vauvan liikkeet normaalisti avautumisvaiheessa/synnytyksen ollessa käynnissä? Vai kiinnittääkö niihin edes huomiota varsinaisesti kivun seasta?
 
Mä en ainakaan kiinnittänyt esikoista synnyttäessä, sen verran valvottua yötä ja kipua takana, että en muista hetkeäkään miettineeni liikkeitä :grin
 
En mä ainakaan tunne supistusten aikana liikkeitä, liekkö tuolla kovin tilaakaan liikkua.
 
Esikoisen kohdalla muistaakseni se vauva liikku supistusten välissä ja vauvan liikkeet toisinaan lisäsi supistuksia. Sitten taas liki ponnistus vaihetta tunsin kun vauva pönkäs itseensä eteenpäin ja ns. hoiti oman hommansa. Mut ei niillä enää siinä vaiheessa kyllä liikaa liikkuma tilaa ole :grin
 
Mä veikkaisin myös, että ei juuri vauva potki enää syntyessään. Eiköhän silläki oo tukala olo ku on hurjassa supistuksen paineessa syntymässä ja vesien mentyä tilaa ei yhtään.
 
No tätä mäkin meinasin, että lähinnä varmaan tuntee sen alaspäin pönkeämisen, jos siihenkään huomiota kiinnittää. :)
 
Kyllä mulla ainakin tuntui vauvan liikkeet supistusten aikana, ainakin siihen asti kuin olin 7cm auki. Ja vauvan liikkeet ei todellakaan tehnyt mukavaa :/
 
No joo, ei sitä oikein voi olla huomaamatta! :D :wink
TNHT Tuntuko liikkeet ihan normaaleina/normaalisti?
 
Mä ihan mietin esikoista synnyttäessä, että en tunne liikkeitä. Mutta sykkeet oli luonnollisesti koko ajan kuulolla niin en huolestunut tai mitään, mutta muistan miettineeni, että onpa outoa.

Nyt synnytys jännittää mua ihan eri tavalla. Mun vauva pyörii oikeasti ympyrää edelleen ja tänään 39+0. Nyt kahdesti tehty ulkokäännös (viimeksi eilen), mutta ilmeisesti taas kääntynyt jo poikittain. Saattaa olla että ensi viikolla vielä käännetään ja ehkä myös 40+2 kun on kontrolli. Mutta aika ahdistavaa mennä synnyttämään jos synnytys nyt käynnistyy. Magneettikuvien mukaan en saa perätilassa synnyttää.

Lääkärit ja kätilöt sanoivat, että vauva käännetään tarpeen tullen vielä sittenkin kun synnytys on jo täydessä vauhdissa. Mutta sanoivat myös, että jos tunnen että vauva on poikittain ja vedet menevät, olisi sairaalaan mentävä vaakatasossa ja nopeasti. Mä en kuitenkaan oikein osaa enää arvioida miten vauva milloinkin on. Sen tunnen, että hän tekee suuria liikkeitä.

Synnytyksen spontaani käynnistyminen on kuitenkin myös ilmeisen hankalaa nyt kun vauva vaan hyörii ja pyörii eikä laskeudu saatika kiinnity. Phuuh. Oon siis raskaana varmaan vielä kolme viikkoa.

Tuntuu ihan kurjalta :sad001 Yksi lääkäri sanoi että synnytys käynnistetään jos käännös onnistuu 38+6 (eli eilen). Mutta eilinen lääkäri oli tosi tympee eikä tehnyt edes sisätutkimusta, jotta synnytys ei vain käynnistyisi, koska synnyttäjiä kuulemma oli niin paljon.
 
Onpa hankalan kuuloista Triina. Onko sulla isompia lapsia kotona, jos sektioon menee? Tsemppiä odotteluun ja kääntyilemisen loppumista!
 
Triina, varmasti jännittää synnytys kun tietää että toinen heittää vielä volttia mahassa! Ja yhtään ei varmaan ei helpota sekään ajatus et miten helposti se napanuora menekään kaulan ympäri.. Ja aika hölmöä että enste luvataan käynnistystä ja sitten ei kuitenkaan käynnistetä! :bored:
 
Niin, napanuora mietityttää. Istukka etuseinässä mietityttää. Ja kaikki se mitä tuo kääntely muutenkin vauvalle tekee. Harmittaa, ettei kukaan mun kanssa äp-polilla asiasta kunnolla keskustele.

M&S, mulla on viikon kuluttua vuoden täyttävä esikoinen kotona. Joka ei kävele. Joten sektio tuntuu ihan toivottomalta ratkaisulta. Tosin, tällä hetkellä mikä tahansa tän tilanteen onnellisesti päättävä ratkaisu olisi hyvä.

Tuntuu huojentavalta, että ymmärrätte huoleni.
 
Olipahan taas anopin vierailu.:joyful: Hää siis tulee esikoista hoitamaan siks aikaa ku oon sairaalassa, ni hää heti kättelyssä jo kysy, et onkos niitä supistuksia ollut? No eei.. sitten vaan tuumas että ensi viikollahan sitä on jo laskettu aika. Toivottavasti vauva syntyisi sopivalla hetkellä:wideyed:! Meinasin kysyä ihan vaan leikilläni et mikäs se ois se sopiva hetki, mut sain pidettyä sen sisälläni. Tuumasin vaan että jos kahden viikon päästä ois vauva jo sylissä ni hyvä on.
No, sitten jossain vaiheessa iltaa hää tuumas et mitäs jos sulla meneekin lapsivedet kotona ollessa? Sunhan pitää mennä heti vaakatasoon ja ambulanssilla sairaalaan:laughing001! Vähän meinasin revetä taas nauramaan. Sanoin että nykyään jos tiedetään että vauva ei ole perätilassa ni selviää kyllä ihan ilman ambulanssi kyytejäkin sairaalaan lähtemään ja mahdollisesti voi jopa hetken aikaa odotella niitä säännöllisiä supistuksia, lapsivettähän tulee kokoajan normaalisti lisää. sellasta meidän iltaan :p
 
Mulle myös appiukko sanoi tänään ja anoppi myös, että milloinka syntyy, että miten voisi olla. Mä sanoin, että kunpa oisi kristallipallo josta asian voisi ennustaa. Ja ihan tosissaan siis kysyivät. Mä en kestä. Ja sitten appiukkokin oli tulossa tänne yöksi. Mitä v..ua, mä oon laittanut petipaikan yhdelle ja ei siitä mitään tuu jos hän on täällä. Onneks mulla on 2 vaihtoehtoa, oma äiti ja anoppi(+ appiukko), jakamaan tätä lapsenvahtipaikkaa. Täytyy ihan vuorokauden ajasta riippuen katsoa kenelle soittaa......
 
Anoppi kyllä sitten myönsi että onhan nuo säännökset voinu muuttua hiukan viimeisen kolmenkymmenen vuoden aikana :)
Käytännössä homma menee toivottavasti niin et kun synnytys ottaa käynnistyäkseen, tulee anoppi n.30 min ajomatkan päästä meille hoitamaan esikoista ja lemmikkejä. ja jos isännällä on työpäivä menossa ni sillä ois sit sitä työmatka se 70km suuntaansa... joko körryyttelen anopin tahi isännän kyydissä n.30min ajomatkan sitten sairaalaan. No. Aika näyttää. Tuntuu et nää muut ressaa asiasta enemmän kuin minä.
 
Mä stressaan erityisesti esikoisen hoitokuvioita kun on nyt niin äidissään kiinni. Oon kyllä tehnyt kirjalliset ohjeet päivän kuvioista kun etenkin miehen vanhemmat on niistä joskus yllättävänkin pihalla vaikka näkevät usein tai noudattavat omia syömistottumuksiaan kun mä taas en halua, että pieni dumpataan täyteen munkkia... Jospa edes tän kerran kunnioittaisivat toiveita, mutta katsotaan nyt. Miehen vanhemmat siis asuvat lähempänä ja oma äiti kauempana, jotenka kiireestä riippuen pitää katsoa kenelle soittaa.

Ja kyllä mua on ruvennu jännittää synnytyskin, erityisesti tänään! Vaeltelin levottomasti ympäri asuntoakin asian takia.
 
Mä sanoin ennen synnytystä, että enemmän jännittää esikoisen hoito kuin synnytys. :D Onneksi oli nopea synnytys ja vain kahden yön sairaalakeikka. Esikoinen pärjäsi hyvin mummin hoidossa ja puoliso oli kotona aamut ja nukkumaanlaitot ekaa iltaa lukuunottamatta.
 
Meiltä matkaa sairaalaan on reilu 50kilsaa. Porukat on kokoajan höpöttänyt että menette sit taksilla kun aika koittaa! Kokoajan taksi taksi taksi taksi...tämä johtuu siitä kun minä olen meidän perheessä se "kuski" ja ukko harvemmin ajaa autoa mun ollessa kyydissä.. Mä en tykkää sen ajotavasta kun se körröttelee :grin
Eilen sit meni hermo ja tiuskaisin vanhemmille et me ei taksilla mennä kun en halua siinä tilanteessa toisen ihmisen autoon sotkemaan tai mitään v-mäistä kuskia siihen virnuilemaan et ei ei.. Vollotin siinä sitten kunnes isä antoi periksi ja sanoi et menkää sit vaikka kävellen..:shifty:
Noh, kaipa sitä sit osaa lähteä sairaalaan ajoissa ettei tarvii matkalla synnyttää tienposkessa..
 
^Ärsyttävää tuollainen määrittely miten te toimitte. Kyllä te tiedätte millä mennä ja miten kun sen hetki koittaa :)
 
Takaisin
Top