Synnytys

Me suunniteltiin miehen kanssa että mennään taksilla kun aika koittaa. Kun aika koitti, mies ei ollut kotona niin soitin appiukolle koska viimeiseksi halusin yksin taksiin. Sanoin että jos sulla ei ole kiire töihin niin mulla ei ole kiire ja hän sanoi ettei ole. Kuitenkin hän oli kymmenen minuutin päästä pihassa enkä ollut edes vaatteita pannut päälle vielä! He asuu siis tosi lähellä. :)

Synnytyksessä en kyllä huomannu vauvan lliikkeitä, mut kun olin ottanu käynnistys lääkkeen niin alussa ne poltot ja lisänä vauvan potkut sisäelimiin..ei niin kiva. Muistan myös syöneeni ruoan seisoen. :)
 
Mä tunsin esikoisen synnytyksessä potkut kylkiluihin. Teki muuten todella kipeetä. Tuntu välillä et ne potkuttelut oli pahempia kun ne itse supistukset. Toisaalta esikoinen monotti vasemman puolen kylkiluita pari viimeistä kuukautta et ehkä ne oli jo aika hellänä valmiiksi. Muita liikkeitä en kuitenkaan rekisteröinyt kuin nuo, jotka sitten sattukin kivasti siinä supistuksissa kärvistellessä.
 
Hei, en ole tanne paljon kirjoitellut, mutta lukenut keskustelua ja saanut paljon hyvia vinkkeja. Apua on etenkin siita, etta saan kuvan miten Suomessa toimitaan, kun itse olen ulkomailla (kaakkois-aasiassa). Siksi kysynkin nyt, etta mika kaytanto on yleensa epiduraalin kanssa? Koska tapasin tanaan anestesialaakarin, joka antoi ymmartaa, etta epiduraali annetaan aikaisessa vaiheessa kun on noin 2-4cm auki. Ja tietenkaan sen jalkeen ei sangysta saa nousta.
Mulla on kasitys etta Suomessa ja Euroopassa annettais myohemmassa vaiheessa...?
Olen viikolla 37, niin olisi nyt mietittava haluaako epiduraalin vai ei.
 
Sitten vasta voi antaa kun on auki 6cm ja 8cm on jo liian myöhäistä. Näin minulle opetettiin perhevalmennuksessa. Siinähän vähän tyssää tuo avautuminen niin kyllä 2-4cm on aivan liian aikaisin!
 
Sääntö lienee tuo mitä Hepsuli kerto. Mutta sitten riippuu myös tilanteesta. Itse sain pyytämättä (esikoiselta) epiduraalin kun olin auki 4cm. Itseasiassa aukiolomitta katsottiin vasta myöhemmin. Kipu oli liiallinen, en voinut enää puhua. Avautuminen ei edistynyt kun jännitin vastaan, aivan sarjatulella tuli supparit ilman taukoja. Pääsääntöisesti olen kuullut kerrottavan, että puudute voi myös hidastaa synnytystä, etenkin jos se annetaan liian aikaisin. Mutta tilanteen mukaanhan on mentävä. Ja kyllä epiduraalin laiton jälkeenkin yleensä pääsee liikkumaan, taisi olla puoli h pistämisestä. Tässäkin tuurissaan että miten vaikuttaa lihaksiin.
 
Mulle on lääkärit sanonut, että nimenomaan alkuvaiheessa (2-3cm auki) epiduraali voi hidastaa synnytyksen etenemistä. Itse sain esikoisesta epin, kun olin 8cm auki.
 
Mä sain esikoisesta epiduraalin kun oli 5 cm auki.
 
Kiitos vastauksista tahanmennessa, muutkin saa kylla viela kommentoida
En ollut kovin tyytyvainen tahan anestesialaakarin konsultointiin. Minulla oli etukateen myos kasitys etta epiduraalia ei laitettaisi liian aikaisin, jotta se ei hidasta synnytysta ja jotta se ei johtaisi siihen etta joutuu kayttaa apuja lapsen ulos saamiseen (tai jopa sektioon). Syy tahan aikaiseen epiduraalin laittoon laakarin mukaan on se etta myohemmassa vaiheessa se on paljon vaikeampi laittaa ja komplikaatioriski kasvaa. Tama on yksityissairaala, niin he tietenkin ovat maineensa vuoksi hieman varovaisia komplikaatioiden suhteen. Ja taman sairaalan saanto tuon liikkumisen suhteen tuntuu olevan, etta kun on epiduraali, niin ei ole lupaa seista tai liikkua.
Hieman vaikeaa paattaa, kun ensimmainen synnytys kyseessa, niin ei voi oikein tietaa miten hyvin Sen kivun kestaa. Mutta luulen etta kestan ilman epiduraaliakin, jos vaan muita lievityksia saa.
 
Mulla epiduraali vain edisti synnytystä, koska sen avulla pystyin rentoutumaan ja ottamaan supistuksia vastaan. Sain sen jälkeen myös kyllä liikkua ihan vapaasti.

Olin juuri tarkastuksessa ja vauva on nyt pysynyt neljä päivää pää alaspäin! Jee! Pää oli kylläkin täysin liikkuva ja koko vauva hyvin korkealla. Vauvan kiinnittyminen vaatii synnytyssupistuksia. Mulla on edessä siis jälleen pitkä ja tuskainen tie ponnistusvaiheeseen kunhan synnytys edes käynnistyisi ensin. Ilmeisesti johtuu lantion rakenteesta. Vauva ei pääse laskeutumaan ilman kovien supistusten voimaa ja painetta.

Synnytys oli siis esikoisenkin kohdalla pitkä ja tuskainen tie. Täytyy todeta että luojalle kiitos epiduraalista.

Olin itseeni hirmu pettynyt esikoisen syntymän jälkeen, sillä en synnytyssalissa enää pystynyt sietämään kipua. Sain epin ja kolme lisäannostakin. Juttelin kätilön kanssa synnytyksestä päivää myöhemmin ja totesin, että ei minun kipukynnykselläni näköjään synnytetä edes lähes luomuna. Kätilö muistutti, että supistukseni kestivät kolme vuorokautta ja viimeiset 15h niitä tuli alle minuutin välein. Kipukynnyksellä ei siinä vaiheessa enää ollut mitään tekemistä tilanteen kanssa.

Nyt kun tätä kuopuksen hyörimistä on selvitelty, ymmärretään kaikki paremmin missä mennään. Mun lantio siis antaa periksi ja vauva aloittaa laskeutumisensa vasta kun kovat supistukset alkavat. Ja lantion rakenne ei jotenkaan tee tätä helpoksi.

Olen silti tyytyväinen, että pystyn synnyttämään alakautta. Nyt toivon kovasti että rupeama alkaisi. Ainakin pystyn jo henkisesti valmistautumaan prosessiin.
 
Mulla oli esikoisesta epiduraali kestoinfuusiona. Aloitettiin jossain 6-7cm kohdalla ja lopetettiin ennen ponnistuavaihetta. En pystynyt enää sen jälkeen olemaan jaloillani, kun ne ei kantanut. Aika pian synnytyksen jälkeen pystyin kuitenkin jo käymään omin jaloin suihkussa.
 
Mulle laitettiin epiduraali, jonka jälkeen lepäsin noin tunnin (pystyin jopa nukahtamaan ja keräämään voimia). Sen jälkeen olinkin jo ihan auki ja aloitettiin ponnistukset. Epiduraalin laiton jälkeen kävin vielä vessassa, joten kävely oli ihan sallittua eikä mulla jalat olleet yhtään puutuneet. Kätilö puhui "puudutussortseista", eli puudutus osuu sortsien alueelle eikä näin ollen vie koko jaloista tuntoa. Tämäkin tosin varmasti yksilöllistä...
 
Tuntuu niin absurdilta, että vasta sitä kyttäili oireita ja kärsi vatsansa kanssa, ja välillä "unohtaa" ettei olekaan enää raskaana.. Vaikea selittää. Mutta että vatsaa pitää varoa mutta ei vauvan takia. Ja se mikä vatsassa muljaa ei olekaan vauva vaan joku suolikaasu. :D ja se vauva on ihan ilmielävänä vatsan ulkopuolella. Ja että niin järettömän kokoinen mötky on mahtunut sinne mahaan, mistä mulla on enää kuvia.
Ja osiltaan tämä "yllätyssynnytys" aiheutti sen, että tuntuu kuin koko projekti olisi jäänyt vajaaksi. Ei tullut synnytysoireita, ei kivuliaita supistuksia, ei synnyttämisen kokemusta...

Että nauttikaa "hyvistä" kivuistanne, vaikka tuntuu ajatuksena vaikealta. Itsellä kyllä meni hyvä tovi että edes tajusin saattaneeni lapsen tähän maailmaan. Ihan oikeasti. Että tuo lapsi joka heräämöön parin tunnin jälkeen tuotiin, on tullut minusta.
 
Niinpä Megara. Suunnitellussa sektiossa kuitenkin myös ehtii valmistautumaan erilaiseen synnytyskokemukseen. Sinä olet kuitenkin kasvattanut vauvan sydämesi alla ja jatkossakin olet hänen maailmansa tärkein ihminen.
 
Megara, tuo on kyllä tuttu tunne. Meidän keskimmäinen syntyi yllättäen kiireellisellä sektiolla kuukautta ennen laskettua aikaa. Mulla meni pitkään ennen kuin vauva alkoi tuntua omalta.
 
Toi epiduraalin antaminen on tosi yksilöllistä et se katotaan potilaan mukaan. Ja mitä mä oon kuullu niin 4cm on se minimi mitä pitäis olla auki ennen ku sitä suostutaan laittaan mut sitä suositellaan myöhemmin annettavaks jos vaan kivuilta sen kestää. Mä sain epiduraalin viime synnytyksessä ku olin jonkun 7cm auki.. Sit sain lisä annoksen ku olin jo jonkun 8-9cm auki ja ehti vaikuttaa ponnistaessakin et selässä ei ollu niin kovaa kipua et kyllä sen lopussakin voi saada :)
 
Otin epiduraalin kun olin ollut 10cm auki 4h ajan eikä vauvan päätä näkynyt.
 
Kaikki tuntuu synnyttävän yöllä tai aamulla! Ainakin kymmenen syntyneet-ketjun vauvaa kattelin taaksepäin. :D Meillä on molemmat vauvat syntynyt illalla ja eipä ole tarvinnut öitä valvoa.
 
Täällä makoillaan edelleen. Vedet meni siis puoli viideltä, supistukset alko suurin piirtein samantien kun sairaalasta huoneen ja mies meni kotiin nukkumaan. Tullessa oli auki 1cm, puoli ysiltä aamulla "kahden sormen verran", josta siirrettiin saliin ja epi laitettiin kympiltä. Hetki sitten kätilö mittasi että olis auki 5-6 senttiä eli ihan hyvässä mallissa! Puoliväli on jo mennyt ohi :)
 
Takaisin
Top