En lähtisi synnyttämään vauvaa perätilassa, ehkä voisin harkita, jos vauva olisi oikeasti pienikokoinen ja lantio olisi kuvattu ja luvattu, että mahtuu hyvin tulemaan. Mutta minä kun en noihin painoarvioihin lähtis täysin luottamaan, niin valitsisin varmastikkin sektion. Ja perätilasynnytyksessähän on kriteerinä lantion mittauksen lisäksi, että vauvan pitää painaa alle 4 kg. Ja mä olen synnyttänyt jo 4 kg tytön ja synnytys oli vaikea, vaikka ihan normaalisti pää edellä syntyikin.
Pelkopolille tuli aika heinäkuussa, siellä tehdään mulle (siis äitiyspolilla) synnytystapa-arvio ja vauvan painoarvio. Ihanaa, kun katsotaan nyt tuolla! Meillä ainakin neuvolassa on niin vanhat laitteet (ultra) käytössä, ettei voi tarkkoja arvioita edes tehdä. Mulla siis ei tällä kertaa ole ollenkaan aikaa tonne äitiysneuvolaan, kun tilanne katsotaan äitiyspolilla, siellä onkin laitteet paljon perempia ja pystyvät tarkemmin siellä katsomaan mittoja ym. kuulemma.
Viimeksi tyttöä odottaessa oli ihan tuolla neuvolan puolella se "synnytystapa-arvio", ultralla vain katsoi, onko raivotarjonnassa ja silmämääräisesti vilkaisi lantiota ja sanoi että hyvin mahtuu syntymään, synnyttäjän lantio kuulemma. Ja painoarvio oli muistaakseni 3500-3800 g, tyttö syntyi ennen laskettua aikaa (39+4) ja painoi 4 kg.
Luulen, ettei kovin paljoa isompi vauva mahtuisi kyllä syntymään.
Ja huoh!! Menin "vahingossa" lukemaan kamalan artikkelin valviran sivuilta, siitä kuinka vauvan hartiat olivat juuttuneet kiinni synnytyksessä. En halua tässä asiasta kirjoittaa, jokainen ketä asia kiinnostaa, löytävät sen kyllä googlen haulla, mutta mä olin nyt kyllä liian herkkä tolle, enkä todellakaan olisi halunnut sitä lukea näin jälkeenpäin ajateltuna. Googlettelin siis kohdunpohjan korkeutta rv 32 ja googlen haku sitten heitti tämmösen hakutuloksen ja pitikin mennä ja lukea. Onneks sinne pelkopolille aika..