Synnytys

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Lilyee
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kätilön koulutukseen ei kuulu synnytystapa-arvio ainakaan enää nykyään, mutta voi olla että vanhemmat kätilöt sen hallitsee. Lantion tilavuutta on vaikea arvioida enää tässä loppuvaiheessa, varsinkin jos vauva jo laskeutunut alas.. Mutta sehän on harvinaista, että ei mahtuis syntymään, niin siitä on nyt turha stressata :) tietty perätilavauvan synnytys onkin vähä eri juttu, mutta silloinhan lantio kuvataan.

En lähtisi synnyttämään vauvaa perätilassa, ehkä voisin harkita, jos vauva olisi oikeasti pienikokoinen ja lantio olisi kuvattu ja luvattu, että mahtuu hyvin tulemaan. Mutta minä kun en noihin painoarvioihin lähtis täysin luottamaan, niin valitsisin varmastikkin sektion. Ja perätilasynnytyksessähän on kriteerinä lantion mittauksen lisäksi, että vauvan pitää painaa alle 4 kg. Ja mä olen synnyttänyt jo 4 kg tytön ja synnytys oli vaikea, vaikka ihan normaalisti pää edellä syntyikin.

Pelkopolille tuli aika heinäkuussa, siellä tehdään mulle (siis äitiyspolilla) synnytystapa-arvio ja vauvan painoarvio. Ihanaa, kun katsotaan nyt tuolla! Meillä ainakin neuvolassa on niin vanhat laitteet (ultra) käytössä, ettei voi tarkkoja arvioita edes tehdä. Mulla siis ei tällä kertaa ole ollenkaan aikaa tonne äitiysneuvolaan, kun tilanne katsotaan äitiyspolilla, siellä onkin laitteet paljon perempia ja pystyvät tarkemmin siellä katsomaan mittoja ym. kuulemma.

Viimeksi tyttöä odottaessa oli ihan tuolla neuvolan puolella se "synnytystapa-arvio", ultralla vain katsoi, onko raivotarjonnassa ja silmämääräisesti vilkaisi lantiota ja sanoi että hyvin mahtuu syntymään, synnyttäjän lantio kuulemma. Ja painoarvio oli muistaakseni 3500-3800 g, tyttö syntyi ennen laskettua aikaa (39+4) ja painoi 4 kg.
Luulen, ettei kovin paljoa isompi vauva mahtuisi kyllä syntymään.

Ja huoh!! Menin "vahingossa" lukemaan kamalan artikkelin valviran sivuilta, siitä kuinka vauvan hartiat olivat juuttuneet kiinni synnytyksessä. En halua tässä asiasta kirjoittaa, jokainen ketä asia kiinnostaa, löytävät sen kyllä googlen haulla, mutta mä olin nyt kyllä liian herkkä tolle, enkä todellakaan olisi halunnut sitä lukea näin jälkeenpäin ajateltuna. Googlettelin siis kohdunpohjan korkeutta rv 32 ja googlen haku sitten heitti tämmösen hakutuloksen ja pitikin mennä ja lukea. Onneks sinne pelkopolille aika..

Täällä vielä vauva perätilassa ja jotenkin olen jo paljon miettinyt sektio mahdollisuutta. Kahden viikon päästä synnytystapa-arvio ja jos ei muutosta, niin tyks:iin seuraava aika jossa ultrataa, harkistaan käännöstä ja synnytystapa päätetään... Tää vauva ei paljon kuperkeikkoja tee niin jotenkin en luota siihen että kääntyisi. Kääntöyrityksistä mua on peloiteltu, olisi kivuliasta, en tiedä miten siihen suhtautuisin.
No, nyt vielä katsellaan ja odotellaan. Alateitse en perätilavauvaa lähde yrittämään, sen olen päättänyt tutustuttuaan aiheeseen. Esikoinen oli 3270g vaikka yliajalla, ei ei kovin suuri, ja vaikka samaa tahtiin kasvaisi, en sitä riskiä halua ottaa.

Mites teillä joilla on jo ennestään lapsia, niin millä viikolla on teidän esikoinen syntynyt? Tuntuu vain että kaikilla tutuilla on syntynyt esikoinen 2 viikkoa yliaikaisena tai käynnistetty.. Näinköhän sitä itselläkin mennään sitten syyskuulle mahan kanssa vielä...

Meillä esikoinen meni 2vkoa yli ja toinen 6pv. Tätä 3.tta odotan myös yliaikaiseksi, ja olen asennoitunut jo menemään syyskuulle. Toisen kanssa jo osasin ajatella, että menee varmasti yli, enkä niin odotellutkaan laskettuna aikana, saatika etuajassa. Esikoisen kohdalla yli menneet viikot oli yhtä piinaa heinäkuun hirveissä helteissä. Ystävällä oli vielä sama laskettu aika silloin ja hänellä tyttö syntyi ajallaan, niin sekös lisäsi omaa piinaa, erityisesti henkisesti. Itselläni helpotti kovasti, kun en ihan tarkkaan kenellekään 2.sta kertonut laskettua aikaa ja itse lisäsin oikeaan aikaan viikon verran. ;) hirveää itsensä huijausta, mutta varmaan ihan sallittua. :)

Joo varmaan aika yleistä, että varsinkin esikoinen syntyy vasta LA jälkeen.. Mutta sitä kun ei voi tietää kuinka käy, kun on taas niitä mammoja, joilla on taipumusta saada vauva ennen LA tai jopa ennenaikaisena. Itellä kun taas supistukset selvästi lisääntyneet ja ei ihan kivuttomiakaan ole, niin ihan hyvin voikin syntyä ennen aikoja. Kauhee paniikki vaan jo, että sais kaikki hoidettua ennen vauva syntymää (hankinnat, siivoukset, tehtyä ruokaa pakkaseen jne). Ja nyt siis menossa 33+0 ja äippälomakaan ei vielä alkanut :D

Mutta on vaan tää mun meno niin hidasta, että asiat hoituu niin hitaasti :D Kun vähän väliä pitää käydä pötkölleen, kun alkaa supistelee jne.. Mutta toivotaan, että vielä nyt pysyis! Ite mielummin haluaisin synnytyksen alkavan LA jälkeen, ei missään tapauksessa ennen :) ois vauvallekkin turvallisempaa syntyä täysin valmiina. Kunhan syntyis edes täysiaikaisena, eli 37+ jälkeen!

Mulla synty esikoinen 35+3, ihan spontaanisti ja luonnollisesti. Kerkesin olla sillon äitiyslomalla 4 kokonaista päivää ennen kun tyttö synty :grin
Nyt on ollut todella paljon supisteluja jo pitkän aikaa ja viimeksikin muistan että supisteluja oli jo pitkään ennen synnytystä. Nyt sit lääkäri sanonkin että kun on noin supisteluherkkä kohtu ja esikoinenkin tuli etuajassa niin kannattaa odottaa taas ennen aikasta. Nyt on 5,5 viikkoo siihen että on viikkoja 35+3, vähän alkaa jo jännittää. Mitä jos se päättää tulla vielä aikasemmin?

Täälläkin on vähän sellainen tunne , että ei keretä laskettuun aikaan edes mennä.. Minulla on supisteluherkkä kohtu ja alkanut tuntua epämukaville supistukset.. Vauva puskee välillä kovastikkin tuonne alas ja silloin tuntuu aika kivuliaalle.. Saa nähdä! :D supistellut on jo sieltä 16 viikolta asti, päivittäin, mutta nyt ne on alkanut olemaan vihlovia ja erilaisia..

Sent from my Nexus 4 using Vau Foorumi mobile app

Itselläni esikoinen syntyi vasta 42+ viikolla pitkällisen käynnistyksen myötä. Tuossa raskaudessa minulla oli paljon supistuksia puolivälistä alkaen, joten omalla kohdallani en odota ennenaikaista synnytystä, vaikka tässäkin raskaudessa supistukset ovat olleet osa arkipäivää. Ensimmäisen raskauden loppuvaiheet tuntuivat niin piinaavan pitkiltä, koska supisteluiden vuoksi odotin synnytyksen alkua jo ennen LA-aikaa. Suojelen siten omaa psyykettäni ajattelemalla, ettei tässäkään raskaudessa mitään tapahdu ennen teoreettista H-hetkelä.

Toivottavasti kaikkien pikkuiset kuitenkin pysyisivät mahan suojissa ainakin tuonne viikolla 37 asti. :Heartred

Sinitähti, kiva tietää, että noinkin voi käydä :) toivon, että meidänkin pienokainen syntyis aikaisintaan laskettuun aikaan tai edes täysiaikaisena :)

Täällä mennään aika ikävillä kivuilla.. Ei tunnu vain oikein etenevän tämä avautuminen..

mullaki käynnistettiin synnytys rv 42+1 ja avautumisvaihe kesti varmaan just sen 10-12h, kun lähdettiin liikkeelle jostain "sormelle auki"-tilanteesta. en nytkään odota suuria, vaikka neuvolassa lääkäri katsoiki, että kohdunsuu on pehmentynyt ja kaulaa jäljellä pari senttiä.

Nyt täällä kokeillaan tätä sähkölaitetta jospa se veisi vähän kipua supistuksilta! Aika erikoinen on tämä laite!

Täällä homma etenee erittäin hitaasti. Vieläkään en epiduraalia saa, kun ei olla tarpeeksi vielä auki.. Kyllä tekee kipeää!!

Miltä se epiduraalin laitto tuntuu? Sattuuko pahasti? Minä jostain syystä pelkään sitä ihan kamalasti, mutta varmaan kuitenkin sen otan jos kivut yltyy..

Kuule, se ei sattunut yhtään! :D se puudute jota se ensin laittoi niin se nipisti hieman, mutta itse epi ei tuntunut missään! :D

Takaisin