Synnytys

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Lilyee
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Pipridae, uskon ja että kun synnytysalkaa niin sitä menee vaan tilanteen mukana, eikä kerkeä alkaa ylimääräsiä ajattelemaan. Uskon että synnytystä ei voi oikeastaan suunnitella etukäteen, miten siinä toimii. Kyllä luonto osaa hoitaa homman ja naisen keho on ihmeellinen, äärimmäisäissä oloissa se pystyy mihin vaan :) tärkeintä on vaan heittäytyä tilanteeseen ja luottaa omaan kehoonsa.
 
Uudelleen synnyttäjät hoi! Minua on ruvennut kiinnostamaan, nuo eri synnytysasennot.. Kokiko joku paljon paremmaksi jonkun muun, kuin tämä perinteisen jota joka paikassa näkee (makuullaan, ja siitä hnnnnngggg)...? :D
 
Ja hirmusesti on alkanut kiinnostaa se, jos avautumisvaiheessa voisi olla ammeessa.. En tiedä sitten onko sitä mahdollisuutta meidän tuolla sairaalalla.. Ja sitoudutaanko siihen sitten, että siellä ollaan ja synnytetään, ei saada kivunlievitystä, kun ammeessa halusi kera olla...
 
mä ponnistin makuuasennossa kyljellään (kätilöt määräsi siihen asentoon, ei mulla itsellä ollut mitään käsitystä, miten siinä tilanteessa pitää olla enkä ottanut selvää mistään etukäteen, kun en halunnut tietää :) ), tuin jalat kahteen paikallaolleeseen kätilöön (jos tästä nyt saa mitään kuvaa). sitten varmaan loppumetrit episiotomian jälkeen olin just sillai niinku telkkarissa ja leffoissa näkee, oli niin isopäinen tyttö, että sain ponnistettua vain puoli päätä pihalle.
 
Mie ponnistin siinä puolimakuuasennossa (n,1,5h). Asennoista ei ollut tietoakaan eikä paljoa synnytyksestäkään kun en halunnut etukäteen tietää. Kyllä siellä sitten tosiaan täysin tietämätön olikin. Kaveri suositteli polvillaan asentoa, jolloin nojataan sängyn päätyyn. Silloin painovoima auttaa ja välilihaan ei tuu niin iso paine. Tuota mietin, jos kokeilis toisen kohdalla. Voin oman synnytystarinankin esikoisen kohdalta tässä lähipäivinä kirjoittaa.
 
Äiti pelotteli mua eilen sillä, että meidän suvun miehet on tyypillisesti tosi isoja ja harteikkaita jo syntyessään. Voi kuulemma ulos punnertaminen olla aika työlästä. Kivahan sen on sanoo, kahden tytön äitinä :rolleyes: Tosin mun mies on vähän pienempää sorttia (tässä kohtaa "pienempi" tarkottaa alle 190 cm pitkää), joten voihan olla, että poika tulee isäänsä? Tosin sf-mitta mulla on koko ajan ollu käyrän yläpäässä. Tai ehkä tästä ei voi vielä johtopäätöksiä vetää. Ehkä en pelottele itteeni ajattelemalla asiaa. Ei sinne kohtuun oo kukaan jäänykään...
 
Täytyypä tänne mainita sellainen että kun olen jo kaksi erilaista synnytystä kokenut eikä itselle kammoa ole jäänyt...mutta kun olen kertonut millaisia synnytyksiä ovat olleet kavereille joilla lapsia ei ole vielä, he ovat kauhistelleet ja sanoneet että taas yksi syy pitää koivet ristissä! :) vaikka kyllä ne sit on sanonut, että lapsia kuitenkin haluaa ja ollaan aika paljon puhuttu kaikesta synnytykseen ja raskauteen liittyvästä ja aika hyvin he on kuitenkin tähän suhtautuneet, ja kun olen sanonut että kaikki synnytykset on erilaisia, ei se siitä miksikään muutu vaikka kuinka etukäteen murehtisi! :) itse olen myös koittanut olla liikaa miettimättä koko asiaa, toisaalta nyt jännittää se että synnäri on eripaikka kuin missä olen nuo kaksi edellistä saanut! :) tuntuu kuin olisi ekaa kertaa menossa synnyttämään ja sit kuitenkaan ei ole eka vaan jo kolmas! :)

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app
 
ei mullekaan lopulta kammoa jäänyt, vaikka aluksi olinkin sitä mieltä, etten ikinä enää synnytä, ainakaan alakautta. nyt kun aika on kullannut muistot, olen valmis jopa toiseen käynnistykseen. mua itseäni vähän jännittää, et jos tää käynnistyykin itsekseen, että miten tunnistan, milloin pitää lähteä synnärille. mullahan ei siis ollut mitään tuntemuksia tytön kohdalla, ei supistellut ollenkaan ja yliaikaiskontrollissakin todettiin, että kohdunsuu oli epäkypsä. en siis ole kokenut luonnollista käynnistymistä, vaan käynnistys hoidettiin lääkkeellisesti ja kaikki mun synnytyksessä eteni avustetusti. en siis todellakaan tiedä, miltä sen pitäisi tuntua. ne supparit, mitä käynnistyksen ja kalvojen puhkaisun jälkeen oli oli tosi kivuliaita et kyllä varmaan sellasten kanssa alkaa olla aika valmista kauraa synnärille, jos siis ovat yhtään verrattavissa.
 
Mulla käynnisty mun edellinen synnytys lapsivesien menolla. Sitä ei voi olla huomaamatta :wink
 
Joo, sitä ei voi olla huomaamatta, vaikka mies kyllä kysyi että olenko varma etten vain pissannut housuun ;) toinen käynnistyi supistuksilla joita tuli koko vuorokauden ja kyllä sitten iltaa kohti alkoi jo tuntumaan tukalalta joten laitokselle suunnattiin ja tyttö syntyi puol yksi yöllä lopulta! :)

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app
 
Onko muita joilla vauva vielä perätilassa? Täällä vauva ihan selkeesti perätilassa, kun potkut tuntuu suoraan alas.. Toivottavasti vielä kääntyis! Onko uudelleen synnyttäjillä kokemusta, että onko vaavi kääntyny raivotarjontaa missä vaiheessa?

Mie haluan synnyttää alakautta, niin sais kääntyä :)
 
Vauvallahan on vielä tilaa pyöriä ympyrää siellä mahassa, että en kyllä vielä huolehtisi moisesta asiasta ollenkaan :)
Oliko se nyt, että viikolla 35 vauvelin pitäisi olla "oikeinpäin".
Nyt ne voi olla ylös-, alaspäin tai vaikka sivuttain jos siltä tuntuu :)
 
Täällä potkii välillä ylös, välillä alas, eli ilmeisesti kääntyilee vielä :) viikkoja reilu 30..
 
Täällä ollaan poikittain kasvot mun selkää kohti, takapuoli oikeella ja pää vasemmalla. Vähän meinaa ahistaa välillä :D

Sent from my GT-S7560 using Vau Foorumi mobile app
 
Joo varmaan vähä aikaseks jo sitä mietin :) mutta täällä vauvalla ihan selkeesti lempipaikka on olla ns. Täydellisessä perätilassa. Ultrassakin se aina on niin ja pitää istukkaa silleen tyynynä pään alla :D musta se ei edes käy masussa pääalaspäin asennossa, niin siks oon vähän huolissaan, että kääntyykö myöhemminkään, kun kerta haluaa nytkin olla vaan pää ylöspäin..

Enhän mä tietty ihan 100 varma siitä oo, että käykö se pääalaspäin asennossa joskus. Mutta kovat potkut tulee selkeesti alhaalle ja ylhäällä tuntuu lähinnä vaan möyritää ja hennompia tönäistyä.
 
Täälläkin viihdytään poikittain, mutta välillä pyörähdellään miten sattuu.. :)
 
Mulla esikoinen käänty raivotarjontaan joskus viikolla 28 ja siihen mulla on vielä pari viikkoo. Mut en mitenkään erityisesti odota et millon se tapahtuu. Mitä myöhemmin se käy sitä todennäkösemmin se jää siihen asentoon kun tila alkaa loppuun kesken ja liikkuminen hankaloituu. Mulla kyllä jäi jo tollon siihen asentoon ja tais laskeutuakin melkein heti perään niin että kävely hankaloitu entisestään mutta hengitys kyllä kulki ihanan hyvin. Ja siis tyttöhän synty luonnollisesti viikolla 35.
Mut siis ei tosta nyt mitään paniikkia kannata ottaa. Kyllähän niitä vatsassa olevia vauvoja yritetään käännellään vielä synnärilläkin jos ei itsestään käänny.
 
Mulla on jo menossa 29+2 ja viihtyy liian hyvin perätilassa :( Mutta enpä minä asialle mittään saa, niin sinänsä turhahan sitä on stressata..

Varsinkin ensisynnyttäjälle taitaa olla aikamoinen riski synnyttää perätilassa oleva lapsi ja eihän siihen muuten lähteäkkään, jos äiti ei ole täysin motivoitunut synnyttämään perätilassa. Mutta en tosiaan tiiä annetaanko ees ensisynnyttäjään koittaa synnyttää perätilassa olevan vauvan? Oon sitäkin jo kerenny miettimään :grin
 
Kyllä ensisynnyttäjä saa synnyttää perätilassa olevan vauvan alateitse, mikäli tietyt kriteerit täyttyvät ja synnytyssairaalassa ollaan näitä synnytyksiä totuttu hoitamaan (isommat sairaalat).

Itse en esikoisen kohdalla ollut halukas perätilavauvaa alateitse synnyttämään, mutta eräässä pk-seudun sairaalassa ainakin oli kova painostus ja niinpä ns. yllätysperätilan kyseessä ollessa alatiesynnytykseen päädyttiin... Ei mennyt putkeen ja syntyi vauva pisteillä 3/2/9. Seuraava lapsi syntyikin sitten sektiolla ja niin tulee syntymään tämä kolmaskin. Mulle siis riitti yksi turha riskisynnytys.
 
Isabella: mulla kanssa tuntunu potkut pelkästään tuonne nivusiin ja alavatsaan ja siitä huolimatta lääkäri sanoi tänään 26 + 4 viikoilla et pääalaspäi on. En siis vielä huolehtisi liikkeiden perusteella asentoa :)

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app
 
Takaisin
Top