Synnytys

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Lilyee
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
diudiu ainakin mun pitää mennä ambulanssilla, jos vedet menee. Vauva perätilassa ja matkaa sairaalaan noin 80km, on juurikin tuo luiskahtamisvaara. En tiedä jos matka olisi esimerkiksi vain 8km mikä sitten olisi ohje.

Eiköhän niiden pitäs neuvolasta ohjeistaa? Mutta juu, tiedetään neuvolat ja niiden ohjeet... ja nyt kun googlasin niin ainakin keskustelupalstat pullollaan ohjeita ambulanssilla menemisen puolesta ja vastaan.

Sanoisin siis, että jos viimeisessä neuvolassa vauvan pää ei ole kiinnittynyt, niin soittaisin heti vesien menon jälkeen omalle synnärille ohjeiden saamiseksi.

Voi apua jos noin on! :eek: Ja neuvolassa ei ole puhuttu asiasta mitään! perjantaina neuvola ja la :sad001

Mä hyppääm aiheesta sadannenteen. Tää ei ehkä ihan edes kuulu tähän ketjuun, mutta muistan että aiheesta on puhuttu joskus, en nyt vaan löydä kyseistä ketjua enää.

Eli Tampereella synnyttäville vaan haluaisin vielä mainostaa potilashotellia, jos saatte siihen mahdollisuuden. Ja etenkin jos isällä/tukihenkilöllä myös mahdollisuus jäädä sinne. Yksin se ehkä ei tarjoa ihan niin suurta hyötyä ja saattaa olla vaikeempaa järjestää omat ruokailut, jos ei oo ketään joka pitäisi vauvaa ne ajat. Tosin kyllähän ne kätilöt tarpeen vaatiessa ottaa vauvan siksi aikaa hoivaansa :)

Täällä muistaakseni joku murehti, että saako siellä esikoisen kanssa tarpeeksi tukea ja opastusta. Toki täytyy vähän olla oma-alotteinen, koska kukaan ei tule sinne huoneeseen tavallaan ilman lupaa. Mutta toisaalta 3 kertaa vuorokaudessa täytyy käydä vauvan kanssa näytillä (jokaiselle vuorolle) ja aina sai apua ja vastauksia kysymyksiin. Henkilökunta oli myös aivan ihanaa.

Lisäksi vierailuajat ja määrät on tosiaan vapaat, jos tahtoo päästää ihmisiä katsomaan vauvaa heti alusta asti.

Eli mä suosittelen kyllä potilashotellia myös ensisynnyttäjille. Puitteet oli hienot, mutta parasta oli että sai ihan omassa tahdissa ja omassa rauhassa tutustua pikkuiseen. Ja silti kaiken tarvittavan avun ja tuen sai yhden oven takaa...

Ps. Vaikka joka paikassa lukee että pitää olla omat vaatteet äidille ja vauvalle, niin sieltä kyllä sai sairaalan vaatteita. Mä itse pidin mieluummin omia, mutta vauvalla käytin niitä sairaalan vaatteita..

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

meidän sairaala ohjeistaa kaikkien perätilavauvojen odottajien menemään ambulanssilla matkasta riippumatta ja lisäksi paareilla. Pitää heti lyödä maaten jos vedet menee. Meiltä matkaa sairaalaan vaan 3 km, ja silti ambulanssi kuulemma tilattava :D

ennen vanhaan vietiin ambulanssilla sairaalaan KAIKKI äidit, joilta menny vesi, mutta nykyään vain perätilassa olevat. Kyllähän siinäkin se napanuoran luiskatamisriski on, vaikka oiski RT, ja jos ei oo kiinnittynyt, mutta tosi harvinaista että niin kävis, niin siks ei ohjeisteta ambulanssilla tulemaan maaten..

Pitää muistaa kysyä asiasta perjantaina neuvolassa, mikäli ei oo tullut lähtöä ennen sitä. Ja siinäkin tapauksessa varmaan soitan synnärille ennen lähtöä. Mutta mistäpä mä sen tiedän vaikka ois jo kiinnittynyt o_O Mulla on tosiaan koko kesän ollu sijainen, (joka oli kuulemma oikealta ammatiltaan koulun th) eikä tämä kovin fiksulta tuntunut..

Mä en ainakaan löytäny mitään juttua Kysin sivuilta et jos vauva ei oo kiinnittynyt et pitäis tulla lanssilla. Oli vaan perätilasta tai jos vedet menee ennen vk 37 tai jos vesi on vihreetä/verenvuotoa niin sillon kylkiasento ja lanssi tilattava.

Sent from my GT-I9506 using Vau Foorumi mobile app

Meille kyllä ohjeistettiin et makuullaan ja lanssilla jos vedet menee eikä ole kiinnittynyt.. Viimeks viel sano et nyt voi rauhassa odotella kotona eikä tarvii lanssikyytiä vaikka vedet menis kotona. Kun siis vauva oli vihdoin kiinnittynyt. Ilmeisesti on siis eroja ohjeistuksissa..

Meille kanssa tulossa "perätila-vauva". ohjeistus oli että jos vedet menee ja napanuora luiskahtaa ulos niin siinä tapauksessa ambulanssilla sairaalaan, muutoin omin kyydein. Matkaa sairaalaan alle 10 km.

Toisaalta kyllä oletan, että lääkäri olisi edes maininnut asiasta kun kuitenkin huomasi, ettei vauva ollut kiinnittynyt ja la on niin lähellä.. En ihmettele yhtään jos tämä mun th:n sijainen olisi siitä unohtanut sanoa, mutta lääkäri varmasti olisi sanonut jos pitää ambulanssilla lähteä.. Meillä on matkaa sairaalaan noin 20km..

Ei Laheskaan olla sanottu mitään, että lansseja pitäs käyttää.. Mulla ei ollut sillon vikas lääkärikäynnis täysin kiinnittynyt, eikä vissiin vieläkään 100% kiinni, melkein kuitenkin.

On se jännää miten noi kunnan rajat muuttaa eri riskien tapahtumista ;) Jossain käsketään lopettaa omega3, toisissa ei. Joissain mennään lanssilla heti jos jotain poikkeavaa, toisissa kaikki voi tulla vaikka fillarilla synnärille.. Jossain tarkistetaan streptokokki, toisaalla se otetaan vasta synnyttää mennessä..

Sirriäinen, Sanopa elä muuta ja sit tässä menee itekin sekasin kun lukee ohjeistuksia ja sit kuulee et toisella paikkakunnalla on niin ja näin. Sit on kohta ihan sekasin että milon piti lähtee... Tiiä vaikka unohtaa lähtee kotoo kun alkaa tapahtua! :grin
Mulla on tosin matkaa sinne synnärille reilu 70km joten eiköhän tonne tuu pari väärääkin hälytystä ennen kun on oikee aika, koska mä olen ainakin tosi epävarma jos ja kun alkaa tapahtua. Ja en tosiaan jää kotiin odottelemaan et josku supistusten väli olis 10min.
Mun oma äiti sano et kun hällä meni lapsivedet niin siinä ei kyllä paljoo aikailtu ja kun pääs laitokselle niin oli kuulema tilanne se että ei keretty paljoo lääkkeitä antaa kun olin jo tulossa maailmaan ja tosiaan samaan paikkaan menossa missä itsekin synnyin! :) Ja mä olen ainut lapsi. Niin äiti vaan tuumas et sinuna en jäis kotiin odottelemaan jos supistukset alkaa tai vedet menee. No eihän sitä kotia saa jäädäkään jos vedet menee, ainakaan meidän ohjeistuksen mukaan!:) Ja jos yhtään arveluttaa niin parempihan se on käydä vaikka väärällä hälytyksellä kun että jää kotiin ja miettii että onkohan tämä nyt normaalia.. :rolleyes:

Kaikista varminta lienee soittaa synnärille, kun jotain alkaa tapahtumaan. Sieltä saa sit heti ajantasaiset ohjeet ja heillekin menee tieto, että tulossa ollaan. Mua on ruvennu jännittää, et mahtuuko Hyvinkäälle, vai joutuuko sitä johki muualle, jos onkin täyttä..

Täällä Tampereella mulle taas sanottiin, että jos TAYSissa on täyttä, niin on välillä passitettu sinne Hyvinkäälle synnyttämään. Jos kaikki poksahdetaan samaan aikaan, niin millanenhan ketjureaktio siitä syntyy? :grin

Ne lähettää teitä ristiin Taysiin ja Hyvinkään välillä? :P

Meillä ei ole edes sanottu, että olis toista vaihtoehtoa, jos sairaala ois täynnä... synnytysvalmennuksessa kyllä katoin, et parhaana päivänä oli syntynyt kuusi vauvaa, joten onhan siinä kahdellä kätilöllä juoksemista, jos sattuisivat syntymään saman vuoron aikana :grin Tuskin kuitenkaan.

Meillä on ohje että kaikkien pitää soittaa ensin että tulossa ollaan. Varsinkin yöaikaan, kun pitää kiertää ensiavun kautta sisään ja vartijan saattelemana synnytysosastolle... Jos oliskin täyttä, niin sit varmaan lähetettäs Kuopioon, joka on vastakkaiseen suuntaan 90km...

Alotta, missäs sairaalassa sä nyt synnytät noin ensisijaisesti? Kuopioon ei tartte kuulema soittaa ja en kyl tiedä et montako lasta siellä on syntynyt parhaimpana päivänä, mut vuoteen noin 2500 vauvaa kotisivujen mukaan. Toivotaan et siellä ei oo hirvee ruuhka sillon kun minä poksahdan koska haluaisin siihen ammeeseen ja niitä ei ole kuin yksi! :)

Sent from my GT-I9506 using Vau Foorumi mobile app

Mikkeliin ensisijaisesti. Ois kai voinut neuvolassa niristä ja saada luvan mennä suoraan KYSiin... vaativimmat riskiraskaudet menee automaattisesti sinne. Mikkelissäkin yks amme :) ja noin 850 synnytystä vuodessa. Tosin luulen et musta vois suihku olla kivempi kuin amme. Päästiin kattoo sitä ammetta ja se on kyl näin lyhyelle vaikee, kun on korkeat laidat, et pääsiskö sinne kiipeemään ja varsinkin et miten sieltä pääsis sit pois :laughing001

Mä olen kuvitellut, että jos Tays on täynnä, siirrettäisiin Hämeenlinnaan.

On Tampereelta kyllä aikamoinen matka Hyvinkäälle.. Hämeenlinna kuulostaisi loogisemmalta vaihtoehdolta. :) Mutta toivotaan, ettei kellekään tule ylläreitä sairaalan vaihtumisen tiimoilta..

Takaisin