Synnytys lähestyy :)

Mua ehkä ihan vähän pelottaa. En pelkää kipua enkä synnyttämistä sinänsä, vaan sitä että meneeköhän kaikki hyvin ja mitä jos lapselle käy siinä jotain, ja sitten sitä (varmaan aika typerä pelkäämisen aihe) että on muiden armoilla. Ihan suojattomana siellä jalat levällään ja kuka tahansa ketä siinä prosessin mittaan tarvitaan, voi tulla ronkkimaan ja sorkkimaan. Joo, tiedän, kuuluu synnytyksen luonteeseen.

En ole kovin hyvä sietämään epävarmuutta, haluan tietää kaikesta mieluiten etukäteen. Vihaan yllätyksiä, niin hyvässä kuin pahassa. Ja kun synnytys nyt vaan ei ole sellainen tapahtuma jolle voisi olla käsikirjoitusta. Ei se kenenkään syy ole, ja ne ihmiset tekevät sitä työtä liukuhihnalla, ei se niille ole iso juttu mutta minulle on.

Mulle kävi yhdessä ultrassa niin että lääkäri joka siinä ultrasi (sisäkautta) soitti toisen lääkärin paikalle ihmettelemään näkymää. Toinen lääkäri marssi sisään, ei sanonut minulle edes mitään, tuikkasi vaan sen ultradildon sisään ja jatkoi ihmettelyä sen ekan lääkärin kanssa. Se oli ikävää siksi etten tiennyt mikä on pielessä eikä kukaan kertonut, ja siksi että tuntui ettei minua oikeastaan ole olemassa muuna kuin reikänä johon kuka tahansa yhtäkkiä paikalle saapuva lääkäri tulee tuikkimaan jotain ultrakeppejä. Asentokin oli huono, pöytä oli jotenkin niin että tuntui kuin olisin pää alassuin, alkoi oksettaa ja pyörryttää yhtäkkiä, hirveän kuuma tuli, pidättelin oksennusta ja itkua ja toivoin että ne sanoisivat että kaikki on hyvin. Se tilanne tuntui kestävän ikuisuuden.

Arviolta vartin verran kahteen pekkaan pällisteltyään lääkärit tulivat siihen lopputulokseen että kyseessä on harmiton verenpurkauma. Josta ne olivat koko ajan vain kahden kesken keskustelleet helposti väärinymmärrettävän kuuloisesti: "ei näy olevan sykettä eikä virtausta..." Mä luulin koko ajan että vauva on kuollut.

Miksei ihmiset voi synnyttää turvallisesti yksin niin kuin kaikki muutkin nisäkkäät tekevät. Se on tää perhanan pystyasento, ahdas lantio ja evoluution suurentama pää.
 
Helmikuisista huutelen ikävästi väliin, mutta muistakaa, että synnyttäjälläkin on itsemääräämisoikeus! On ihan ok vaatia, ettei tehdä muut kuin aivan välttämättömät sisätutkimukset ja muutenkin sanoa, että mitään ei tehdä neuvottelematta. Näin saa vaatia myös ihan sielä lääkärienkin vastaanotolla. :) Ei ole pakko vain alistua kaikkeen, varsinkaan jos tuntuu itsestä ikävältä.

Itse olen vaatinut vähän kaikenlaista (mm. tarkempia vastauksia, juurikin sitä ettei synnytyksessä sisätutkimuksia tehdä ellei ole pakko jne) ja ihan hyvin on minuun silti suhtauduttu!

Kannattaa myös tehdä synnytystoivelista! Niitä tekee tosi moni jo, eikä nistä kätilöt ylläty tai loukkaannu. Minulta sellaista ihan kysyttiin äitiyspolilla ja pelkopolilla. (Kävin pelkopolilla sairaalakammon vuoksi)

Enkä nyt todellakaan kehota ketään vaatimaan mitään sirkustemppuja tai mahdottomuuksia! Aina pitää muistaa, että vaikka kuinka toivoo tai pyytää jotain, niin aina ei kaikki mene niinkuin pitäisi. Pahinta ei kannata pelätä (saa pelätä, mutta eihän se mitään hyödytä? :) ) , suurinosa synnytyksistä menee kuitenkin oikein hyvin ja turvallisesti.
 
Sulla on kyllä Pippuri ollut todella kurja ultrakokemus :eek: Itse pidin yhtä lääkäriä mielettömän tökerönä, joka vain mitään sanomatta survaisi sen ultrakapulansa paljoa mitään varottamatta sisään. Onneksi tämä oli vain tämän yhden lääkärin tapa toimia ja olin tietoinen etukäteen, miten ultra tehdään. Jos en olisi ollut en tiedä miten olisin reakoinut!

En tiedä helpottaako tämä yhtään, mutta kun on synnytys käynnissä ei silloin korrektimmatkaan ihmiset paljoa välitä vaikka parikin kätilöä tulee avuksi katselemaan sinulle hyvin intiimiä tilannetta. Jotenkin sitä vaistoaa, että he tekevät kaikkesi sinun eteesi, jotta tuskasi lievittyy ja vauva voi hyvin. Ja yleensä pyritään, että jokaisella synnyttäjällä on omahoitaja kätilönsä. Työvuorot voivat vain vaihtua synnytyksen aikana, mutta kuitenkin jokseenkin aina sama kasvo tulee hoitamaan. Ja yleensä synnytyssalissa on vain yksi kätilö ja toinen tulee avuksi vasta, kun vauva on syntymäisillään Lääkäri tulee vain tarvittaessa.

Itselläni jäi esikoisen synnytyksestä todella hyvä mieli kaikesta hoitajien toimintaan liittyvästä! Ja turhanpäiten he eivät tutkimuksia tee. Jos mieltä askaruttaa miksi nyt taas täytyy tilanne tarkastaa voi kysyä suoraan, jos eivät ymmärrä kertoa. Kaikkea ei tarvitse vastaanottaa ilman tietoa ja selvitystä miksi näin. Mutta nämä sisätutkimuksetkin ovat ne tärkeimmät tutkimukset, joista tietää miten synnytys edistyy. Mukavalta ne eivät tunnu ja joskus jopa sattuvat, mutta ne ovat sinun ja vauvasi hyvinvoinnin kannalta tärkeitä tutkimuksia.
 
Mulla on LA 5.3., mutta esikoisen syntymässä tulleiden 4.asteen repeämien vuoksi tämä vauva syntyy suunnitellulla sektiolla jo helmikuun puolella, 28.2. Vähän jännittää se sektio, koska siitä ei puhuttu silloin edellisen synnytyksen jälkeen mitään ja aattelin, että ihan normisti voisin nytkin synnyttää. Jotenkin aattelin, et kun viimeksi se synnytys jännitti erityisesti siksi, ettei tiennyt mitä odottaa, niin nyt olisi helpompi mennä synnyttämään. Mutta tosiaan sektiota pidettiin parempana vaihtoehtona, koska uuden noin pahan repeämän tullessa korjaustulokset on huonoja ja vois tulla ulosteen/virtsanpidätyskyvyttömyys. Harkitsin kyllä kauan (viikolle 34 kontrolliin saakka), että haluanko sektiota, mutta päädyttiin kuitenkin siihen. Repeämälle ei siis mitään syytä löytynyt, ilmeisesti "vain" kudostyypistä/sattumasta kiinni mun kohdalla. Siksi en uutta riskiä uskalla ottaa.

Mutta nyt siis tosiaan taas uudessa tilanteessa, kun sektioon mennään. Eniten olen huolissani, että vauva siitä selviää hyvin. Toisaalta aika hassua/mukavaakin, kun tietää milloin (viimeistään) vauva syntyy! :rolleyes:
 
Mini, kyllä se varmasti hyvin menee kun on suunnitellusta sektiosta kyse. Hätäsektioissahan ne riskit suuremmat on kun siinä itse toimenpidekin johtuu siitä että joku on mennyt pieleen synnytyksen kulussa tai raskaudessa. Onnea odotukseen :)

Täällä takana lupaava ilta ja yö. Hihkuin illalla ilosta: nyt sattuu kunnolla, jee niitä tulee jatkuvasti! Yöllä heräilin supistuksiin aina välillä, ja silti. Nyt aamulla jouduin vaan toteamaan pettyneenä että no, kyllä se varmaan tänä vuonna syntyy. Vaikka pelottaakin, niin kyllä se ilo ajatuksesta että saan lapsen syliini ja että raskaus vihdoin viimein jää taakse, voittaa mennen tullen pahimmatkin kauhuskenaariot joita olen mielessäni ruokkinut.

Sauna, siivous ja seksi eivät muuten toimi. Ainoa millä tuntuu olevan pienintäkään vaikutusta on jalkojen päällä oleminen: päivät joina kävelen paljon ja lepäilen vähän, tuottavat parhaan tuloksen. Mutta parhaimmillaankin supistukset kestävät kymmenisen tuntia ja aivan liian harvalla välillä. Kertaakaan ei ole tehnyt mieli ripustautua hampaista siihen kuuluisaan ovenkahvaan, joten ei kait se vielä(kään) lähellä ole.

Tottakai haluan että lapsi saa parhaat eväät elämään ja siksi se saa olla niin pitkään kuin parhaaksi näkee tuolla, ja silti olen niin malttamaton jo että tahtoisin synnyttää nyt heti.
 
mini* voi miekin kerkesin jo pienen hetken nauttia ajatuksesta muutama viikko taaksepäin, että jos tämä ei olisi kääntynytkään niin olisin tiennyt ainakin sen päivän, mihin mennessä tämä pieni olisi viimeistään maailmassa:oops::rolleyes: Nyt vaan ootastellaan... ja turhauttaa tosiaan kun turvoksia kertyy, supistaa ja ei supista. Samalla ku supistaa niin vauva pitää jumppaa tuolla mahassa ja ai että kun tuntuukin makialta...
 
Mulla supistelu vain jatkuu... Kovempi kävely pistää heti pistelemään reisiä, nivusia ja vatsa kovettuu ja selkää jomottaa jos liian kauan seisoo... Supistaa aika ajoin, vaikka istuisi paikallaan tai rentoutuisi. Kyllä nyt tämä pari päivää kestänyt olotila pistää toivomaan, ettei kauaa joudu tästä olotilasta kärsimään:oops:. Ei mulla esikoisesta tällaista ollut, kun vasta ihan synnytyksen käynnistyttyä o_O Vauvan liikkeetkin laukaisee supistuksia! Koko kroppa alkaa olemaan niin väsynyt, että mahdankohan edes jaksaa synnyttää...

Kyllä jännittää jo, miten mä jaksan tässä olotilassa huomenna touhuta täällä tuon 2-vuotiaan kanssa miehen ollessa töissä!
 
Mymmeli, mä oon välillä ihmetellyt miten ihmiset pärjää raskauden kanssa jos niillä on vanhempia lapsia, eli yleensä taaperoita. Ensin se kun halaa vessanpönttöä ja makaa oksentamisesta kanttuvei sängyssä, miten siinä lapsen perään katsoo. Sitten se kun pari kolme kuukautta on kuin koomapotilas, hengittäminen tuntuu todella uuvuttavalta toiminnalta ja saattaa nukahtaa istualteen. Sitten se kun joka paikkaan sattuu. Sitten se kun liikkeet hidastuvat, liikeradat pienenevät jne. Pyydä suosiolla apua joltain esikoisen hoitamiseen jos supparit on kovin kivuliaita!

Tunti ja parikyt minsaa kävelyä tänään. Eikä supistuksia siltikään vaikka eilen oli kunnolla. Kyrs.
 
Mulla LA vasta 18.3. ja sinne on ikuisuus. Vaikka oli alussa kipeitä suppareita ja liikuntakiellot päällä, ni nyt ei kyllä sitten supistele yhtään kipeesti vaik mitä teen. Ainoastaan normi harkkasuppareita koko ajan lähes ilman taukoa (jopa paikallaan ollessa). No parempi kyllä että vielä hengaa tuolla (mielellään ens kuun alkuun ainaski), mutta kyllä sitä jo odottais tulevaksi viereen tuhisemaan (optimistisesti ajateltuna, sehän tulee aina olemaan kiltisti ja hiljaa). Varsinkin kun täällä tunnelmoi aikaisempien seurassa:)
 
Mulla on harjoitussuppareita tullut tässäkin raskaudessa viikolta 20 lähtien, mutta voimistuneet ovat aika paljon viime aikoina. Ja nyt myös muutamia kivuliaita supistuksia, varsinkin öisin.. Ja just tuota +Mymmeli+n kuvailemaa pistelyä reisiin. Mietinkin tässä just, että oisko tuota samaa tosiaan ollut silloin synnytyksen aikana. Kyllä niitä taisi olla. Toivon, että vauva pysyisi pari viikkoa vielä, sitten voisi jo tulla :) Mulla siis nyt tasan 36 vkoa kasassa.

Ärsyttää tämä epätietoisuus esikoisen hoitokuvioista synnytyksen aikana.. Meillä on kyllä hoitajia, mutta kaikki käyvät töissä ja ne tutuimmat hoitajat asuvat vielä 60 km päässä. Pitää tässä lähipäivinä tehdä suunnitelma: jos alkaa tuolloin, niin sitten pyydetä tuota, jos taas tuolloin, niin sitten tuota.. voi kääk! Ja yö onkin sitten tosi mielenkiintoinen ajankohta. Todennäköisesti on pakko ottaa esikoinen mukaan viemään mua sairaalaan tai sitten menen taksilla??
 
paujoh mä olin kans liikuntakiellossa ja nyt kun 35 viikkoo on täynnä ja synnytystä ei enää esteltäis niin ei kyllä supista ei sitten mikään mitä tekee :grin Sanoinkin osastolla ollessa, että nyt kun se ei saa tulla niin varmaan pitää sitten loppujen lopuksi käynnistää.

beijaflor meillä kans hoitokuviot vähän epäselvät. Vaihtoehtoja on, mutta rajoittaa juuri tuo työssä käyminen ja se että kenet saa hereille mihinkin aikaan vuorokaudesta:grin
 
Missä sairaalassa aiotte synnyttää? Ois hauska jos törmäis osastolla täällä pyörineisiin tyyppeihin, mutta eipä sitä kyllä tunnistais, enhän mäkään näytä pippurilta.
 
Täällä kans vaasan keskussairaalaan käypi tie kun on aika synnyttää :)
 
Ite kanssa suunnistan sitten aikanaan Jyväskylän keskussairaalaan aikanaa :)

Muutosta suht selvitty ilman suurempia komplikaatioita. Vielä kun paikat sais kuntoon, niin sais ottaa ihan relax. Eihän sitä osaa rauhottua edes kutomaan, kun pahvilaatikoita nurkissa. Joten ei auta kun ottaa viimeinen pikku rutistus, niin sitten saa heittää ittensä vaakatasoon vähäks aikaa :D

Ens vkl pitäis koota pinnasänky vihdoin ja viimein. Sekä viimesiä vaatteita, peittoja, harsoja jne tässä pesen tavaroitten purun yhteydessä :) Kyllähän sitä pitäis varmaan kohta alkaa katteleen vähän valmiiksi jo nuita sairaalakamoja, vaikka aikaa sinne onkin vielä hetki. Mutta parempi olla jo tietysti nyt valmiina, ettei tule sitten yks kaks lähtö ja mitään ei ole kassissa. Aina valmiinakaikkeen... vai miten se meni :D

Oletko sä Piia84 ihan jo sairaalan omana siellä ponnistamassa? :)
 
Ihana keskustelu. Pompin tuolta toukokuisista (vaikka tod näk käynnistetään synnytys huhtikuun puolella, kun oon kerännyt kaikki mahdolliset vaivat tähän neljänteen odotukseen), sori vaan. :)

Edellisessä raskaudessa noita säännöllisiä ilta/yöjomotuksia, kuten pippurilla, oli viikolta 37 ja lapsi syntyi vasta 41+0. Raivostuttavaa, mutta kypsyttivät vain paikkoja ja hyvin toimi, kun synnytyksen käynnistyessä olin sit reilut viitisen senttiä auki ja synnytys neljässä tunnissa ohitse.

Jos jonkun neuvon saan antaa, niin ei se rehkimällä siitä parane tai synnytys käynnisty. Väsyttää vaan itsensä ennen tositoimia. :)
 
Pippuri, itse olen menossa Kätilöopistolle, tai siis ainakin toive on, että sinne sitten mahtuisi... :smiley-angelic001
 
Mammu83, en suinkaan :) (voi kun oisinkin jo!) Koko päivä menty tuon pojan takia terveyskeskuksessa. Oma neuvola siihen väliin ja jo pelkkä pään tunnustelu sai mojovat supistukset käyntiin :confused: Supistuksia tulee ja menee, ne on kuitenin pysyneet enemmän tuolla vatssan puolella, ei niinkään tulleet kunnon selkä jomoina... niitä odotellessa :grin

Meitähän on usiampi vaasaan sitten menossa :) ihanko te vaasassa asutte vai lähi kunnissa?
 
Takaisin
Top