Synnytys lähestyy :)

Pippuri ootko kuullut semmosesta kuin rannekanavanoireyhtymä? Tulee helposti varsinkin raskaana oleville. Mulla se on todettu jo ennen raskautta ja onneksi oireita tulee vain silloin tällöin.
 
Voi että, kuinkahan kauan menee, että ensimmäinen tämän ryhmän vauva syntyy?! Itse kävin eilen lääkärillä ja paikat on vielä kiinni, vaikka supistuksia on vähän ollutkin.
Millaiset kotiutumisvaatteet olette vauvalle ajateleet? Olen nyt pyöritellyt noita miedän vauvanvaatteita, enkä oikein osaa päättää, riittäisikö vain joku potkupuku+toppapuku+joku myssy vai pitäisikö ottaa ihan body+samettihousut+toppapuku yms. Omakin kassi pitäisi varmaan jossain vaiheessa pakkailla varmuuden vuoksi :)
 
Ne loppuki supistukset sitte tällä erää siihen. Mutta oikein nukkumaankaan en kunnolla pystyny :/

Tiittana, mietin että jos on pikkupakkasia/nollakeli, niin laitan tuon toppapuvun kotiin lähdettäessä. Ei kuitenkaan ole sataprosenttisen varmaa että auton saa lähelle ovea ja että se ois lämmin kotiinlähdön hetkellä, eikä välttämättä olekkaan jos joutuu jättämään huitsin nevadaan saakka parkkiin (on kuulkaa niin ihmeelliset nämä parkkijärjestelyt).
Mulla on siis tuossa kasassa sukkikset ja body sekä vakosamettihaalarit, sitten päähän on varuiksi pienen pieni kypärämyssy ja pipo, käsiin ohuet ja paksummat tumput ja sekä jalkoihin vielä paksummat sukat ja sellaiset "nahkaiset" tossut (luultavasti kuitenkin kädet ja jalat jää tuonne toppapuvun sisään piiloon). mutta oon myös pyöritelly vanupukuakin käsissäni ja sinne väliin vielä villapukua (toppapuvun tilalle) jos ilmat vaan lämpenee.... on mulla sitten olemassa tuolla kaapissa paksu vauvan huopa/peitto jos tarvetta on... voihan viude kun tosiaan tietäis :D viime talvena kyllä tiesi ilmojenki puolesta mistä se kana pissii, mutta tämä talvi onki sitte ollu AIVAN erilainen.....
 
Tiittana mä oon tuohon kasannut vaaville kotiutusvaatteiksi pitkähihaisen bodyn, ohut neuletakki, sukkahousut, velourhousut, villasukat, kypärälakki, villapipo, villalapaset, sitten tommonen kevyt pörröhaalari ja kaukaloon on semmonen lämpöpussukka. Varuiksi vielä villatakki ja villahousut mukaan, jos on kovemmat pakkaset. Tuo kaukalon lämpöpussukka oli yllättävän lämmin kun esikoisen kanssa sitä jo käytettiin :) ja on kyllä käteväkin kun ei tarvi tukkia niin paljon vaatteita päälle ja kaupassa saa avata vain pussukan, jos meinaa pienelle tulla kuuma.
 
Nannai, neuvolassa sanoi että tuota se vois olla, tai sitten muuten vaan turvotuksesta johtuvaa. Jospa helpottaa synnytyksen jälkeen, niinkun tällä hetkellä toive on monen muunkin asian suhteen.

Tiittana, oon ajatellut ottaa vauvalle bodyn, potkupuvun, myssyn ja tumput mukaan sekä fleecehaalarin ja "kuori"puvun eli ulkoilupuvun mikä ei oo toppis. Lisäksi lämpöpussi kaukaloon. Jos kovia pakkasia on sillon niin sitten otan tohon vielä villavaatetta/peittoa mukaan, nythän on ollut nollassa/plussalla lämpötila.
 
Täällähän alkaa käymään tohina pikku hiljaa ja jännät paikat kun lukee näitä juttuja. Niin se maaliskuukin vaan lähestyy, vaikka tuntuu edelleen kaukaselle :) Ite olen vieläkin lykänny kassien pakkaamista, alkanu lähinnä vasta harkitseen pitäiskö jotain listaa alkaa tekemään mitä sinne ylipäätänsä tarttee mukaan ja muistaa varmasti kaikki pakata mukaan... ehkä ens viikolla :)
 
Mieki olen pakkaillu Sinkkuralle samaan tyyliin vaatteet kuin Winksukin :) 2 pitkähihaista bodya ja 2 potkuhousut (toiset kokoa 50 ja toiset 56 ettei ole liian pieniä +vaihtovara matkalla), semmonen hupullinen pörröhaalari josta saapi kädet ja jalat hihojen/lahkeiden sisään, pipo, tumput, paksut sukat ja pari harsoa. Nämät tungin valmiiksi turvakaukaloon paksussa vanupussissa jossa ajattelin naperon tuua kotia :) :Heartred jos ilmat jatkuu tämmösinä niin tarkenee automatkan tehä nuissa hyvin ja saa tosin auottua jos kuuma tulee, irroittamatta vöitä.
Omaan laukkuun pakkasin imetysliivit ja topin, sukat, tossut ja toilettivehkeet. Suklaata nenäliinoja ja kertakäyttöisiä liivinsuojia. Kamera, iPadi ja sensemmoset pakataan kun lähtö tulee, niistä on muistutuslappu laukun päällä :D sairaalassa ajattelin olla osaston vaatteilla ja lähtiä samoissa ko tulin (laitan kotona puhtaat ennenkö lähen :) ).
Pakkasiko kukaan vauvalle kotiutumista varten äitiyspakkauksen vaatteita?
 
Tänään sain odottamani puhelun sairaalasta. Lantioni ei ole mitoiltaan sopiva perätila synnnytykseen joten suunniteltu sektio on edessä ja siitä sen ajankohdasta ilmoittaa kätilö myöhemmin.

Asia kyllä harmittaa minua kovastikin kun haluaisin mieluiten punnertaa vauvan itse ulos. Nyt todellakin toivon, että pirpana suostuisi kääntymään tuolla masussa itsekseen.
 
Kiitos kaikille "pakkausvinkeistä". Itse löysin eilen alennusmyynnistä vauvalle velourhousut ja slipoverin :) Sinne alle sukkahousut ja body niin saadaan tyylikäs poika tuotua kotiin. :) Auto saadaan lämpimäksi ennen lähtöä ja eihän siinä ole kuin pikkuhetket ulkonaoloa kun mennään sairaalasta autoon ja autosta kotiin. Voi varmaan ajaa aina oven eteen pieneksi hetkeksi... On tietty myös toppapuku, pipo ym.
Oman kassin kun saisi vielä pakattua ja mietittyä kaikki tarvittava.On kiva lukea kaikkien valmisteluita!
 
Riinkeli, eikö kääntäminen enää onnistu? En kyllä tiedä miten se tapahtuu käytännössä ja kuinka usein se onnistuu mutta olen kuullut sitäkin tehtävän. Mutta pääasiahan on se että lapsi saadaan maailmaan turvallisesti ja jos se on tehtävä sektiolla niin sitten se on vaan tehtävä.

Angina, mulla on pari mukaan lähtevää vaatekappaletta pakkauksesta ja loput ostettuja tai lahjaksi saatuja. Mun mielestä oikeestaan kaikki mitä tossa viimevuoden pakkauksessa on, oli tosi onnistuneita. Ne toppavaatteethan on ihan liian isoja tälle talvelle, mutta on hällä yksi pienen vauvan ulkohaalari jo. Tiedä tuleeko tästä talvea ensinkään kun plussalla on nytkin lämpötila. Kannattaa muistaa että lapsivesi voi tulla myös lirutellen synnytyksen käynnistyessä, ei se välttikseen kokonaan hölähdä kerralla, että jos sellainen tilanne sattuu niin kannattaa ottaa itsellekin jotkut sairaalastalähtövaatteet erikseen, tai pyytää sitten jotakuta tuomaan.

Saako se vauva muuten olla omissa vaatteissaan osastolla? Ois niin ihanaa pitää kaikkia söpöjä vaatteita alusta asti sillä! Vai ollaanko siellä sitten sairaalan oksennuksenvärisissä sekä äiti että vauva?

Eilinen meni lähes olemattomien supistusten merkeissä. Tänään ei mitään, tähän mennessä. Vähän menkkajomotusta muistuttavaa tuipomista alaselässä vain, ei yhtään supistuksia. Tähänkö ne nyt tyssäs, muutaman lupaavan päivän jälkeen??? Eilen päivällistä syödessä meinasin pillahtaa itkuun kun ohraryynit ja kanapalaset varis lattialle ja pöydälle minkä kerkes, mutta päätinki sitten nauraa. Totesin että lapsi syö varmaan yksvuotiaana tätä menoa siivommin kun äitinsä. Se on toi ranne, kämmen ja sormet. Hienomotoriikka on mennyttä, taas yksi hyvä syy toivoa synnytystä. On tosi kätevää kun kaikki tippuu herkästi näpeistä, mutta kumartuminen nostamaan on hankalaa.
 
Pippuri koitettiin kääntöä viime viikon keskiviikkona eikä tuo pirpana kääntynyt milliäkään mihinkään suuntaan. Suunniteltu sektio olisi perjantaina 7.3 jos vauva ei itse satu kääntymään rt sitä ennen tai lähde syntymään aikaisemmin itse.
 
Eilen kävin kättärillä synnytyssairaalaan tutustumassa ja siellä totesivat, että saa lapsella käyttää omia vaatteita mutta koska pesumahdollisuuksia ei ole, niin ei suositella. Toki jos ottaa ison kasan mukaan että on vauvalle vaihtovaatetta vahinkojen sattuessa niin varmaan kaikissa synnäreissä saa omat vaatteet vauvalle pukea.

Mulla vasta 35 viikko ja lääkäri ens viikolla (en usko että alhaalla mitään on tapahtunu). Sais pikku tyyppi tuolla mahassa pidempääkin kasvaa mutta silti jotenkin toivon, ettei siellä liian pitkään enää heiluis. Aika ristiriitaista ajatella noin mutta ei maha mitään. Toisaalta haluis kaverin pihalle (milellään, niin ettei se oo jättikokoinen) mutta toisaalta haluaa sen saavan parhaan mahdollisen alun elämään ja sais sen puolesta vielä hengailla masussa..o_O

Vauvalle vaatteet + harsot pakattu (aika saman tyylistä kuin muillakin ja näiden säiden perusteella toppista ei ole listalla, kyllä mies osaa sen perästä päin tuua jos pakkasta tuleekin yllättäen), mutta itelle vielä pitäisi keksiä mitä mukaan alushousujen, villasukkien, kertakäyttöliivinsuojien (kestoilla sama pesuongelma kuin vauvanvaatteilla) ja musiikkisoittimen lisäksi. Kännyn laturi varmaan aika hyvä yrittää muistaa..
 
Jos sitten viikonlopun aikana pakkailis kassit valmiiksi. Vauvan kamppeet mies tuo sitten tullessaa, kun meidät hakee sairaalasta kotiin. Harsoja pakkaan omaan kassiini muutamat, jotta saa taas koiralle tuoda uuden tulokkaan hajuja. Mutta muuten kyllä vauva saa olla sairaalan vaatteissa, kuten itsekin aion olla. Tosin taidan kyllä myös kysäistä josko mahdollisesti saisi housut mekon sijaan. Mullakaan ei säärikarvojen ajelussa ongelmia ole, mutta mukavampi niissä housuissa on olla! :)

Mutta ensimmäinen asia, mikä mun pitää tässä saada valmiiksi on ehdottomasti esikoisen hoitomanuaali :grin. Ei sillä, etten hoitajiini luota, mutta tästä on jo tullut niin tapa ja hoitajat ovat ohjeistani olleet aina vain mielissään ja jopa niitä kyselleet (ihan kun en niitä aina tekisi :grin). Eipä tule missään epäselvyyksiä, kun voi aina asian tarkistaa. Voidaan myös miehen kanssa olla rentoina. Ja pysyy päivärytmit ainakin lähes samanlaisena. Sitten pitää muutamia ruokaohjeita kirjottaa, kun on pari allergiaa. Se on käsittämätöntä miten pari allergiaa voi joillekin tehdä ruoanlaitosta sitten niin hirmu vaikeaa joillekin. Esim. jotkut eivät meinaa millään ymmärtää ettei maitoallergiselle sovi laktoositon maito...o_O
 
Mymmeli mä pyysin housuja, mutta ei niillä ollut. Voi vitsi, pitää munkin rustata jonkinlainen hoito-ohje tuolle esikoiselle. Allergiat tosiaan haastavia, meidän esikoiselta mm. kotimaiset viljat, peruna ja porkkana poissa ruokavaliosta, niin ei ihan oo helppoo ruokaa laittaa. Tai helpommallahan hoitajat pääsisi , jos vois ostaa purkkiruokia kaappiin valmiiksi, mutta kun niistä löytyy vain yksi missä ei oo mitään noista niin ei nyt ihan viitti samaa ruokaa kokoajan syöttää (sikäli mikäli siellä sairaalassa joutuu viihtymään pidempään). Ja tytsyllä vielä kaiken lisäksi säännöllinen lääkitys 3 kertaa päivässä, annosjauhe joka pitää sekoittaa maitoon tai soseeseen. Se on toiselle mummolle tuntunut jotenkin ihan ylitsepääsemättömän vaikealta (ottanut siis kauheen stressin siitä jos joutuu tulemaan hoitamaan tyttöä). Mä oon muuten kans törmännyt usein siihen että maitoallergiaa pidetään samana asiana kuin laktoosi-intoleranssia, haastavaa saada selitettyä sitten mitäs eroa niillä on.

Voi kamera pitääkin tyhjätä, kun muistikortti näytti tulleen täyteen. Muistais sen vielä tehdä :)
 
Paujoh, täällä ihan samat fiilikset. Ei millään jaksaisi odotella enää, mutta silti tavallaan toivoisi ettei ihan vielä tulisi, että olisi pikkuisella sitten kaikki hyvin, eikä tarvitsisi lorvia sairaalassa pitkään. Eli sama suomeksi: joku voinee taikoa pari seuraavaa viikkoa nyt heti pois? :)
 
Winksu : Kyllä sairaalassa muitakin osastoja on ja siellä ainakin housuja saa. Ja nyt kun jouluna jouduin osastolle yhdeksi yöksi sain kyllä housut. Joten toivon todella, että myös synnyttäneenä ne saa. Ja jos ei saa niin mies sitten tuo kotoa jotkut :). Meillä esikoisella vehjä ja muna-allergia ja maitoa käytössä vasta hapatettuna. Kyllä nämä isovanhemmat alkavat olla jo suht perillä mitä voi syödä ja mitä ei, mutta minun nuori isoäitinikin on innokas hoitamaan poikaa välillä muutaman tunnin ja hän nostaa kyllä ihan hirmu haloon kaikista syömisistä. Ihan kun se, että on muutama allergia tarkoittaa ettei mitään voi syödä ilman kysymistä. Mikä on kyllä ihan hyvä, että kysytään. Eipä tule turhia reaktioita. Mutta kyllä se joskus ottaa aivoonkin, kun pitää toistelkla samoja asioita. Itse kirjoitan hoito-ohjeisiin kaikki tarvittavat lääkkeet ja milloin tietää, että on tarve antaa lääke + vitamiinit antotavat ja ajat. Olen luonteeltani pedantti, joten näiden ohjeiden kirjoittaminen antaa minulle mielenrauhan. Ja siksi olenkin niin onnellinen, että kaikki ottaneet ohjevihkoseni ilolla vastaan :)
 
Siis Winksu, voi ei! eikö siellä vks:ssa saa housuja olleskaan käyttöön ? (etkös sie vastaillut mulle tuolla synnytys-osiossa?) No sitte lähtee kyllä jotkut omat paskat lököhousut matkaan mitkä saa vaikka roskiin heittää lähtiessään... minähän en mekkoja käytä!! :grin
Soitin just eilen sokerointiin itelleni ajan, mutta perhana sain sen vasta viikon päähän perjantaille... nauroin vaan että pitää letitellä noita säärikarvoja sitte sen aikaa :p

Pippuri, mullakin vaan pahenee yö yöltä nämä kädet :sad001 :sad001 viime yönä olin hereillä tunnin pätkissä ja huidoin vaan käsillä kattoon ja sormia heiluttelin kun oli niin kipeet lopulta ja puutuneet nuo.... aamulla sitten kun sain itelleni tilaa sängyssä enemmän miehen lähdettyä töihin, laitoin itseni kyljelleni nukkumaan ja kädet miehen tyynylle kohoasentoon niin sain pari tuntia unta kaaliin... mutta on tämäki kyllä vaiva :smiley-angry026


Ne supistelut oliki sitte siinä tosiaan toistaseksi. tai tuleehan niitä nyt yksittäisiä sillon tällön, mutta tommosta uutta sarjaa vaan odotellessa..
 
Itellä on ollu kanssa käsien puutumista jonkin verran, yö aikaan varsinkin. Viimeisimpänä kiusauksena tullu pari päivää jo kestävä puutuneet jalat. Siskolleni soitin (sairaanhoitaja ammatiltaan) ja hän käski soittamaan heti synnärille. Sinne soitin ja sanoivat että nyt täysi vuodelepo. Jalat kattoa kohti. Puutuminen jaloissa johtuu turvotuksesta ja jos vkl aikaan alkaa tulemaan pääkipua, huonoaoloa tai ylävatsakipua niin kiireellisenä synnärille, eli silloin on raskausmyrkytys edennyt jo pitkälle. Eli toivotaan että auttaa vain tämä että makoilen jalat taivasta kohti ja juon vettä niin paljon kuin kärsin, että saadaan nesteet liikkeelle jaloista. Ja tärkeinät on kuulemma että vauva liikkuu kovasti :)

Hauskintahan tässä on se että olisi vkl muutto ja olis jokseenkin tuota tekemistä :D Ja kun yksin asun tosiaan vielä tällä hetkellä ennen kuin pääsen vkl muuttamaan aviomiehen tykö toiselle paikkakunnalle, että mielenkiintoseksi käypi tämä tilanne :D
 
Mulla jalat ei puudu, mutta niihinkin on ilmestynyt jotain hermokipua nyt. Yöllä en saanut unta kun sattui niin vietävästi, molempiin käsiin ja oikeaan jalkaan. Välillä ulisin ääneen, mies luuli kai jo että synnytän. Kunpa synnyttäisinkin! Välillä myös pää meinasi haljeta kivusta. Tulis edes supistuksia antamaan toivoa tähän vähäsen.

Voimia Mammu muuttoon!
 
piia84 ei niillä sillon viime vuonna ainakaan ollu housuja, muistan sen hyvin ku olin niin ärsyyntynyt asiasta ku piti tosiaan järkyt säärikarvat viuhuen painella sinne 8 kerrokseen tytön luoo_O Voi olla että ne olis ollu valmiita hakemaan niitä joltain muulta osastolta, en muista, mutta mulla oli tod.näk. aika kiire sinne keskolaan :) Ja ei siellä viime viikollakaan suihkussa näkyny muita ku niitä mekkoja. Tosin oli omat vaatteet tällä kertaa mukana niin ei tarttenu siinä mekossa hillua.

Mammu83 tsemppiä muuttoon! Se ei oo ihan helppoo ilman masua ja vaivojakaan.

Käytiin eilen illalla taas käymässä synnärillä. Supisteli siten koko päivän enemmän tai vähemmän säännöllisesti, välillä kipeesti ja välillä taas ei, sain varmaan jotain traumoja viime viikkoisesta ja olin ihan stressissä. Paikat oli pehmennyt ja vähän oli kohdunkaula lyhentynyt, mutta se aktim partus testi, joka kertoo uhkaako ennenaikainen synnytyts oli negatiivinen ja sain bricanylit ja tilanne rauhoittui. Ja sain tulla kotiin :) Nyt sitten seuraavan kerran kun toivottavasti on tosi kyseessä. Saa kuulemma nyt sitten syntyä jos on syntyäkseen, mutta ton testin mukaan ei 2 viikkoon pitäisi syntyä. Testi on kätilön mukaan luotettava (toisen kätilön mukaan on kuitenkin niitä jotka on sen 2 viikon aikana synnyttänyt vaikka on ollut negatiivinen). Jospa sitä nyt sitten osais ottaa rauhassa noitten supistusten kanssa.
 
Takaisin
Top