Synnytys lähestyy :)

Paujoh, täällä olikin samaa pelkopolikeskustelua meneillään kun kirjoittelin äsken tuonne toiseen topicciin. Onpa outoa, jos eivät sitä lähetettä kirjoita! Pitäisi kyllä, sitä vartenhan se on olemassa. Kannattaa vielä sitkeästi yrittää, jos vaikka pääset juttelemaan vielä jonkun eri henkilön kanssa neuvolassa? Jouduin minäkin vähän vänkäämään, kun ensin pyysin ihan perus synnytystapa-arviota, jolloin asia ei edennyt mihinkään, mutta heti kun mainittiin pelkopoli, niin alkoi tapahtua. Tsemppiä!
 
Täällä neuvolassa lääkärikäyntejä oli ennen 3, mutta vuoden vaihteessa jäi keskiraskauden neuvolalääkäri pois. Tarvittaessa tietty pääsee. Nyt on enää alkuraskaudessa (viikkoja en muista) ja noin viikolla 36.

Mä sain aamulla silmät auki ja sitten alkokin sellanen supistus että huhhuh. Päivän mittaan nyt tullut sitten aina välillä kunnolla kipeitä supistuksia. Tai no ei ne nyt vielä mitään oo verrattuna siihen kun esikoista oli synnyttämässä, mutta ihan kunnolla kipeitä kumminkin. Kauankohan näitä voi tulla ennenkuin se synnytys lähtee käyntiin. Esikoisesta meni lapsivedet ennenkuin alkoi kunnon supistukset niin ei hajua kuinkas sitten menee jos supistusten kanssa lähtee käyntiin.
 
riinkeli Ei oo vasta kun 23.3 eli nyt on viikkoja 35+3. Olin tuossa jo osastolla pari viikkoa sitten supistusten vuoksi. Eilen kävin äippäpkl:lla (raskausdiabeteksen vuoksi) ja nyt ei enää estellä jos synnytys lähtee käyntiin.
 
Eilen kävin uudella neuvolatätillä joka oli aivan ihana. Tykkäsin kovasti ja tuntui että häneltä pystyi kyselemään kaikkia tyhmiäkin asioita ja keskusteltiin kaikesta askarruttavasta. Puhuttiin juuri siitä vauvan mahdollisesta isosta koosta, niin hän osasi/jaksoi selittää asiat niin että omaa mieltä ainakin helpotti :) Ja myös sanoi että kun tulee synnärille lähtö, he siellä arvioi ultralla mahtuuko vauva tulemaan vai ei. Ensi synnyttäjänä en tämmöistäkään asiaa tiennyt, joten se jo helpotti asiaa kun kertoi. Olen kyllä todella tyytyväinen uuteen neuvolatätiini, ei mene hermo joka käynti enään :D

Raskausmyrkytyksen oireet alkaa vähän vahvistua. Virtsa oli edelleen ok, mutta alapaine alkaa olemaan jo turhan korkea. Sanoi että jos tuosta paljoa vielä nousee niin sitten tulee sairaalareissu. Mutta muuten kaikki onneksi ok :)
 
Täällä kans aina ollu tosi onnistuneita ja miellyttäviä neuvolakäyntejä. Täti siellä tosi mukava ja vaikka on varmasti kiire ja hässäkkä niin se ei ainakaan minulle ole näkynyt. Huih, tänään kokoarvioon lääkärille! :)
 
Hei te jo aiemmin synnyttäneet! Jos synnytys alkaa supistuksilla, niin onko ne supistukset selvästi erilaisia kuin muut supstukset? Olin eilen melkein koko illan maha kovana, mutta kivuliaita supistuksia ei ollut. Muutama pistos tuntui kohdun suulla ja muutama sähköisku tuli reiteen. En kuitenkaan olisi osannut näistä vielä laskea esim. aikoja tai miten usein niitä tuntui. Olen olettanut, että varsinaiset synnytyssupistukset ovat kovenevia ja ne tosiaan tuntee, mutta eilisen jälkeen iski pieni epävarmuus... Aiemmin ei ole näin paljoa supistellut ja melkein kolme viikko olisi laskettuun aikaan, joten en nyt vielä odota mitään tapahtuvaksi. Helpointahan tositilanteessa olisi jos vedet menisi, niin ainakin tietäisi, että synnytys on alkamassa o_O
 
Tittana Kyllä sä ihan oikeasti tunnistat milloin supistukset ovat synnytyssupistuksia. Mulla itselläni, kun supistukset viimein alkoivat tuntui siltä, kun "autolla ajettaisiin ylitse". Eli yksinkertaisesti kipu oli niin sietämätöntä, ettei pystynyt puhutaan saatika ajattelemaan mitään supistuksen aikana. Mutta mulla tosiaan käynnistyi synnytys vesien menolla ja koska supistuksia ei luonnollisesti alkanut kuulumaan, kun vedet olivat menneet useaa tuntia aiemmin sain oksitosiinitipan ja tämän ansiosta supistukset tulivat täydellä teholla välittömästi. Eiköhän supistukset kuitenkin ala paljon rauhallisemmin, kun luonnollisesti saavat alkaa.
 
Tiittana, mä en oo synnyttänyt koskaan, mutta mulla oli viimesen kolmanneksen alussa todella todella kipeitä supistuksia. Niistä pystyi laskemaan milloin supistus alkoi ja hellittämisen tunsi myös, tuli hetkeksi sellainen normaali olo, pystyi hengittämään kunnolla, ja sitten mentiin taas uuteen. Niitä tuli alle kymmenen minsan välein joten säikäytti ja pahasti. Ei onneksi kestäneet yli tuntia. Supistuksen aikana ei pystynyt ajattelemaan muuta kuin kipua, mutta pystyin soittamaan synnytysvastaanottoon, eli ei varmaan ollut siltikään kipeimmästä päästä. Tunnottomia harjotussupistuksia en aina edes huomaa, mietin vaan että alaselkää jomottaa ja kokeilen mahaa ja se onkin ihan kivikova. Noista harkkasupistuksista ois tosi vaikea laskea kuinka tiheään niitä tulee.

Mä luotan siihen että sitten kun on tosi kyseessä sattuu niin saamaristi että tulee varmaan mieleen mennä sinne sairaalaan.
 
Käyty kahveella tänään ja kahvinkeittäjä meinas että on naama ja kurkkukin jo turvoksissa. Ei kuulema pitäs mennä kauaa että pääsee punnaamaan :D juu-juu, sanoin minä ja mietin, että mun tuurilla mä vaan turpoan ja turpoan eikä se sieltä tule ennenkuin käynnistyksessä maaliskuun puolessavälissä...... Viime yönä ihan totaali vatsantyhjennys kaikkineen roippeineen ja ilmoineen, olikin vähän huono olo, joten senkin taidan laittaa jonkun pöpön piikkiin :D väsyttäs kyllä koko ajan niin kauheasti että nukkus vaan (jos nuo kädet antas periksi!)
 
Mymmeli: Mahdollista ensisynnyttäjän panikointia mutta maha on todella iso (ei johdu lapsiveden määrästä), muualta en ole kasvanut yhtään ja painoa tullut hirmusti ja kertarysäyksillä. Lisäksi pikku tyyppi on ollu rakenteiden sisällä todella kauan pääalaspäin ja sen myöntää neuvolahoitajakin, että sen suhteen mun sfmitta on harhaanjohtava. Raskausdiabetes vaivaa enkä osaa täysin pysyä erossa makeista tuotteista (en nyt niitä ahmi mutta potkin kyllä itseäni kun en osaa olla täysin ilman vaikka aiheuttaa ahdistusta, syön kyllä suht terveellisesti/normaalisti muuten). Lisäksi minulle neuvolassa tolkutettu että omatyyli syntyä antaa viitteitä oman lapsen syntymästä ja minä menin kaksi viikkoa yli ja synnytys käynnistettiin. Eli ei selvää yksittäistä syytä, mutta en vaan pääse tunteesta eroon. Siksi haluaisin päästä johonkin vähän tarkempaan syynäykseen.

Piia: Nuo kaikki on myös lähestyvän synnytyksen merkkejä eli olisi kiva kuulla kuinka sinulla etenee päivät:)
 
riinkeli ei tiiä tosiaan ollaanko kaikki siellä yhtäaikaa:)

Yöllä heräilin vielä kipeisiin supistuksiin, mutta tänään ei oo enää niin kipeitä tullu.

piia84 mulla alkoi eilen kipeiden supistusten myötä kunnon vatsan tyhjennys ja jatkuu edelleen. Mulla myös vähän huono-olo ja ruoka ei oikein maistuis. Saa nähä onko pöpöä vai oisko se synnytys lähellä:) Esikoisesta tosin oli maha sekaisin 1,5-2 viikkoo (en ihan tarkalleen muista kuinka kauan). Ja väsymys palannut, ei jaksais taas mitään tehä. Se siitä pesänrakennusvietistä.

Jos tää päättää täs lähiaikoina syntyä niin pitänee hommata yks vaatekoko lisää:eek: Reppanahan on sit niin pikkunen et se hukkuu noihin 56 koon vaatteisiin.
 
Itsekkään en ole ikinä synnyttänyt, mutta kyllä nuo harjotussupistukset erottaa nuista oikeista supistuksista ihan täysin. Itellä on jo jonkin aikaa ollu kipeämpiä supistuksia, voi verrata menkkakipuihin mutta vähän kovemmassa mittakaavassa. Itellä ne ei ole selässä tuntunu tosin. Neuvola täti eilen sanoikin että ei ne kaikilla selässä kuulemma tunnukaan.

Paujoh: mulle sanottiin että koska itse olin 4600g syntyessäni ja menin 3 vkoa yli, ja mies oli 4200g, että tod.näk. vauva on iso. Mutta ne tekee sen arvion sitten kun menee synnyttämään ja jos näyttää siltä ettei mahdu niin ne tekee sektion. Mutta jos mahtuu tulla, niin saa tulla vaikka ois 5 kilonen. Ja ne arviot (tässä vaiheessa) ei pidä aina paikkaansa, kaverille sanottiin arviossa että vauva on yli 4 kg ja sieltä tuli vähän yli 3 kg. Ja on käynyt myös toisinkin päin. Joten luota siihen että ne osaa hoitaa sut sitten kun aika tulee. Ja mulle sanottiin myös että vauva voi olla pitkä mikä vaikuttaa painon nousuun/sf-mittaan, eli ns pitkä ja kapea. Äitini sanoja lainaten "ei sinne ole vielä kukaan jäänyt" :D Toivotan sulle tsemppiä että pääset jonnekin syynäykseen jos oikein mietityttää asia, jotta saat mielenrauhan :)
 
Tiiä oisko tää tonne vaivoihin kuuluvan, mutta tää "huono-olo" ei lähe pois, ja mä koitan sitten vielä syödä sitä pois kaikella mahollisella, ja sitten vaan närästää!:dance011:dance011ja huonompi olo vaan tulee. Eipä oo tarvinnu p******a käydä viime yön jälkeen :laughing021:laughing021

No joo, välillä tulee supistuksia muttei edelleenkää kipeitä, mitenhän kauan tuo kohtu meinaa harjotella.... tänään on kyllä pitänyt metsästellä liikkeitä, jotenkin niin tottunut siihen että ne on semmosia isoja ja tosi laaja-alasia liikkeitä niin ei oo ikein osannut kiinnittää huomiota näihin pienempiin...

Verenpaine on ollu tänään vähän koholla ja päätäkin kolottelee välistä, mutta se varmaan johtuu ihan kokonaistilanteesta univelkojen ym. suhteen (ja pienen pientä potutusta aiheuttaa ex-mies, joka ei vaan tajua).
 
Piia, mä en oo kans joutunu liikelaskentaa tekee kun pari kertaa, koska tää liikkuu ahkerasti ja isoja liikkeitä. Jos joskus alan miettii että onkohan se tänää minkä verran liikkunu ni heti alkaa vispata.

Ja sitten vähän aiheen vierestä, tanssiiko noi ylläolevat banaanit magarenaa vai las ketchuppia? :grin
 
paujoh + Mammu83 Meidän esikoisesta mulla oli sf-käyrä aina yläkäyrällä ja jopa ylikin. Ja juurikin pitkä ja hoikka poika tuli! :HeartblueJa tässä raskaudessa th sanoi heti, että kun on toinen tulossa kohtu kasvaa nopeammin ja isommaksi, eli ei saa säikähtää, jos sf-käyrä menee korkealla. No nyt on kyllä mennyt keskikäyrällä ja hiukan päälle vaikka ultrassa sanottiin tämänkin tulokkaan olevan pitkä. Eli olen oppinut olemaan "luottamaan sokeasti" sf-käyrään. Se on jokaisella odottajalla ja odotuksessa omanlaisensa, eikä se välttämättä kerro vauvn koosta yhtikäs mitään. Tärkeä se on mitata ja seurata, jos tulee laskuja tai muuta mihin pitää kiinnittää huomiota, mutta ei sillä vauvan kokoa pysty ennustamaan :) En tiedä onko sattumaa, mutta minä itse olin melkein samankokoinen kuin esikoisemme syntyessäni. Olin vain hiukan painavampi ja sentin lyhyempi :grin.

paujoh Eikö radiasi seurata sen koommin, kuin verensokeria mittaamalla? Eikös täälläkin joku kertonut käyvänsä säännöllisesti ultrassa kokoarvioissa...

Mulla iltaisin tulee supistuksia, mitkä kyllä luokittelisin harjoitussupistuksiksi. Niiden alkamisen ja keston pystyy selvästi laskemaan. Ne kovettavat vatsan ja kyljistä nipistelee ja tulee supistuksen ajaksi todella raskas olo ja hengittäminen on työlästä. Mutta en tiedä kohdunsuuni tilannetta en voi varmaksi sanoa onko tällaisilla mitään tehoa... Mutta uudelleen synnyttäjänä vertaan niitä esikoisen synnytyssupistuskipuun ja siksi en niistä ole sen koommin noteerannut, enkä usko niiden olevan harjoitussupistuksia kummoisempia. Nämä tulevat aina levossa. Mulla ei esikoisen synnytyksessä supistukset ottanut selkään. Vasta, kun vauva oli työntymässä synnytyskanavaan alkoi tuntua painetta peräsuolessa.
 
Mä käyn äippäpkl:lla ton raskausdiabeteksen vuoksi vaavin kokoarviossa. Mutta täällä ainakin käy vaan ne joilla on insuliini käytössä. Siihen että tehtiin lähete neuvolasta äippäpkl:lle piti olla tietyn verran ennen ruokaa tai ruuan jälkeen verensokeriarvojen rajan ylityksiä ja sisätautipkl:lle taitaa mennä sieltä automaattisesti sama lähete. Eli jos mulla ei olis siinä 6 päivän kotiseurannassa, mikä ensin tehtiin ollut noita ylityksiä niin montaa niin olis sitten vaan kotona seurailtu ja neuvolassa miten sokerit menee ja tietty ruokavaliohoito. Mulla ruokavalio pitää ruuan jälkeiset arvot kurissa, mutta noille paastoarvoille ei oikein itse voinut mitään tehdä kun liikkuakaan en enempää pysty, sen vuoksi aloitettiin tuo pitkävaikutteinen insuliini.

Mulla tulee edelleen noita kipeitä supistuksia sillon tällön, tosin ovat vähenemään päin. Ja ei kipeitä mutta napakoita vatsan kovettumisia tulee sitten vähän enemmän, välillä niissäkin pitää ihan keskittyä hengittelemään.
 
Raskausdiapetestä seurataan vaan sokerimittauksilla. Ylityksiä muutama mutta ei tarpeeksi, että kokevat sen vaaralliseksi. Suurin osa ylityksistä on paastoarvoista mutta pari ollut myös ruoan nauttimisen ympärillä otetuista arvoista.

Minulla viime yönä muutamat kipeet supparit piti seuraa, mutta niitä tuli vaan noin 40 minsan ajan, 7 minsan välein ja kestivät about pari minsaa kappale (satuin olemaan sillä kyljellä mistä näkee suoraan kellon, pikkasen ehkä suorittajaluonne paistaa läpi, pitää varmaan kohta excel raapasta kokoon tai jtn:)). Oli kyllä vähän erilaisia kuin tähän asti totutut harkkasupparit, sillä alku ja loppu oli selkeästi erottuvat. Harkkasuppareina pidän silti näitäkin sillä eivät olleet kovin pahoja. Hyvin sai kyllä harjoteltua hengittämistä ja rentoutumista kun meinas välillä unohtua:grin
 
paujoh Mulla kans kroppa jotenkin jännittyy ja hengittämiseen joutuu oikein keskittymään, kun tulee näitä harjoitussupistuksia, joissa on vähän "potkua". Vaikka eivät vielä kipeitä olekkaa vaan lähinnä ikävän tuntuisia. Jotenkin lähinnä nautinnollisen ikäviä :grin Eli todellakaan eivät senkään pohjalta ole kunnon supistuksia. Mun täytyy ainakin tosipaikan tullen keskittyä tällä kertaa hengittämiseen. Esikoisen synnytyksessä unohdin täysin hengittää, joka johti useisiin pyörtymisiin hapenpuutteesta :oops:
 
Takaisin
Top