Sokerirasitus/raskausdiabetes

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja miuk
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla sokerirasitus 26.9, jolloin rv 25+0. Mä narahdin iästä, 26v ensisynnyttäjä.. Toki BMIkin on yli 25, että varmaan senkin puolesta olisin joutunut. Vähän jännittää, mitä näyttää. Pitää ehkä alkaa karsia vähän ylimääräisiä herkkuja ruokavaliosta..

Mun käskettiin myös viimeksi neuvolassa varata aika sokerirasitukseen vklla 26. Kuulemma vain iän takia.. oon 27-v. ensisynnyttäjä, mutta olin normaalipainoinen, pissat ollu puhtaat ja meillä ei oo diabetestä lähisuvussa. Varmaan pyörryn siellä.. :D pitää käskeä miestä viemään mut sinne etten kuukahda ojaan ;) onneksi sinne on vielä aikaa..

Sent from my GT-I8190 using Vau Foorumi mobile app

Mulla just sama kuin ^ IhmeJaKummalla. Ainoastaan iän vuoksi. Aika tosin luvattiin antaa neuvolasta, joka on loppukuusta seuraavan kerran.

Ehtii, ehtii, mutta hämmentää vaan kun ei ole sanallakaan maininnut koko asiasta vaikka toisen kunnan neuvolassa oltiin heti ihan että joo, oitis vaan sokerirasitukseen ! Ehkä täällä on vaan rennompi neuvolatäti, kun hän kuitenkin iäkkäämpi ? o_O

Mä kävin tänään toisessa sokeri rasitus testissä aamulla. Nyt odotellaan taas et mitä ne sanoo. Hyvin meni ja ei tullut huonoa oloa tällä kertaa :)

Mulla tosiaan maanantaiaamuna edessä. Peukutpystyssä toivon, että kaikki olisi kunnossa eikä tarttisi murehtia tuosta enään enempää. Ainakin viime neuvolakäynnillä virtsan glukoosi oli taas ihan normaali, on kai ihan yleistä, että voi välillä heitellä syystä tai toisesta..

mullakin olis maanantaina sokeri rasitus edessä.. Ja pelkästään iän takia sinne joudun.. Aijon varmuuden vuoks ahtaa itteni täyteen kaikkia herkkuja viikolopun ajan jos vaiks joudun alkaa seuraamaan sokereita :D

Vihdoinkin, tein ihan samaa :grin
No, nyt harkitsen ruokavalion tarkentamista kun saan taas luvan kanssa syödä aiempaan tapaan.. En vielä ole kyllä ottanut itseäni niskasta kiinni.

Mun pitäis varata aika toiseen rasitukseen. Ei huvita yhtään, mulla on myös seurannat ton rh-veriryhmän takia ja terkka ehdotti että ottais ne samaan syssyyn. Joutuu maanantaina soittelee aikaa, kun on unohtunut soittaa. Painokin noussut nyt tahtia 1-2kg vko vaikka ei herkkuja syökään :( varmaan narahtaa tällä kertaa vaikka viimeksi ei ollu mitään.

Paastolabra ja glukoosilitkun juonti takana. Nyt vaan odotellaan. Väsyttää ihan tajuttoman paljon, mutta ei kuulemma saisi nukahtaa..

Toi on hassua tuo väsymys ja nukahtaminen kokeen aikana. Minulle sanottiin, että pysy tässä lähellä testin aikana, että voivat tarkkailla mun kuntoa ja jos alan nukahdella niin tökkivät hereille. Kaverille oli tuotu peitto ja tyyny ja sanottu, että nuku vaan jos nukuttaa!! Ja kyseessä sama kaupunki, vain eri paikka missä testi tehtiin! En ymmärrä...

Ei kerrottu miten se vaikuttaa testituloksiin tai vaikuttaako. Torkahtelin kyllä ja sanoin siitä hoitajalle, mutta ei kuulemma väliä, jos en kunnolla nukahtanut. Mutta selvisinpäs! Huomenna saa kai tietää tuloksia, toivottavasti kaikki ok!

ei mullekkaan sanottu nukahtamisesta mitään pääsin vielä yksityis huoneeseen lepäämään ku rupes heikottaa puolen tunnin jälkeen. Ainoo mistä sanottii et ei saa oksentaa ku muutoin menee tulokset piloille ja joutuu uusimaan. Torkahtelin kyllä mut sain pidettyy sen litkun sisällä... Nyt vaa odotetaan huomista tuomioo

No meitä taas oli kaksi peräkkäin testissä ja eka "potilas" sai mennä erilliseen huoneeseen lepäämään, joten itsellä ei sitä mahdollisuutta ollut kun huoneita on vain yksi. Kävin ekan kokeen eri labrassa ja siellä ei erillisiä huoneita edes ole. Jossain paikassa sanotaan, että saa käydä istuskelemassa muualla ja toisessa paikassa ei saa liikkua lainkaan laboratorioaulasta.

Mä kävin kampissa huslabin uusissa tiloissa, missä on rasitustestiläisille "oma odotustila" ja korkeaselkäiset pehmeät nojatuolit, missä odottaa. Enpä oo törmänny muualla vastaavaan luxukseen :)

Täällä istutaan sokerirasituksessa. Juoma oli kylmää ja vadelmanmakuista. Yksi purkki piti juoda. Ei kovin pahaa, mutta en minä ehkä aamukahvia tällä jatkossa ala korvata. Nyt sitten odotellaan. Vettä saa juoda, mutta ei poistua odotusaulasta.

Sain tänään vihdoin tulokset. Paasto 4.4 / 1h 6.6 / 2h 7.3
Eli kuulemma ihan viiterajoissa, toivottavasti ei tarvii käydä uudestaan :)

Täällä tuloksena oli, että kaikki kolme arvoa on koholla. Keskiviikkona olisi tarkoitus hakea mittari neuvolasta ja laittoivat lisäksi lähetteen äitiyspoliklinikalle, sieltä varmaan sitten pian kuuluu jotain. Jotenkin olen kovin hämmentynyt tästä tuloksesta, koska kahdessa aiemmassa raskaudessa arvot ovat olleet hyvät ja painoakin (lähtö ja nykypaino) on vähemmän kuin aiemmin. No, tällä nyt kuitenkin mennään ja onpahan nyt sitten ihan todellinen syy seurata mitä suuhunsa tunkee. Toivotaan, että ruokavalio riittää hoidoksi.

Onko täällä kellään ollut äitisypoliklinikalla seurattavaa raskausdiabetestä? Miten usein siellä joutuu ravaamaan? Stressaan jo tavallisten neuvolakäyntien aiheuttamista työpoissaoloista ja nyt sitten vielä nämä lisäksi. Kohta tulee varmaan lisäkäyntejä stressaamisen aiheuttaman verenpaineennousun takia. Huoks. :confused:

Takaisin