Sokerirasitus/raskausdiabetes

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja miuk
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Sama täällä, meni yllättävän helposti. Olin varautunut hupparilla jos rupee väsymyksen iskiessä paleltamaan (no ei tullut väsymystä) ja iPadin, jotta voin selailla nettiä, mutta suurin osa ajasta kului aulan lehtiä lukiessa.

Lopullisen vastauksen kuulen ensi keskiviikkona, mutta jos olisi ollut poikkeava, olisin saanut soiton jo seuraavana päivänä, joten uskoisin että oli normaali.

Sinällään olin huonosti valmistautunut, etten ollut tarkistanut paaston pituutta. Kun kysyttiin, että olihan se vähintään 10 tuntia, nyökyttelin myöntävästi, vaikka se taisi jäädä enintään 9,5 tuntiin. No, en usko että se viimeinen puolituntinen olisi juurikaan vaikuttanut, varsinkaan kun aamulla oli hirveä nälkä.

Mä olisin joutunut esikoisesta kerran pelkän iän vuoksi (silloin 26), painoindeksi oli normaali/hoikka. Kun terveydenhoitajalle selvisi että suvussa on 2. tyypin diabetesta monella sanoi hän heti "Jaa no sit sä saat käydä kaks kertaa." Nyt ikää 28, painoindeksi normaali, suvussa enemmän diabetesta kuin tiesinkään. Veikkaan että yks kerta iästä, yks sukurasitteesta.

Ei se silloin kamalaa ollut, nyt on ollut vaan niin huono olo jo valmiiksi että jännittää.

Mun olis pitänyt mennä viimeistään viikko sitten käymään, mutta ei mulla olot ois antanut yhtään myötä vielä silloin, parin viikon päästä on viimein aika ja vähän pelottaa, että pahoinvointi tulee takas, kun ei saa edes juoda, onneksi sain sen päivän puhuttua vapaaksi, koska todennäköisesti musta ei töihin kyllä silloin olisi mitenkään päin :(

Esikon aikaan sokerirasitus meni helposti, ei tullu yhtään huono olo. Mua jännittää nyt myös, kun on ollut niin karseita oloja.. Vajaa pari viikkoa vielä rasitukseen. Mä otin ton kans vapaapäivälle, viimeks alko sen verran väsyttää vaikkei huonoo oloo tullukaan, et en mä töihin ois jaksanu mennä.

Terveiset neuvolalääkäristä. Sokerit oli 4 joten huomenna sitten olis rasituskoe :confused: Muuten kaikki muu oli ok paitsi tosissaan sokeri ja painon nousu

Mitäs toi tarkottaa, että sokerit oli 4? Mä en ymmärrä noista luvuista mitään ja mulla on kai toi rasituskoe kans edessä sitten jossain vaiheessa.

No kyllä se 4 on normaali. Jos paastoarvon yläraja raskaudessa on 5,3 (muutoin 6 tai 5,9) niin ei se voi olla epäily raskausdiabetekselle. Alle 4 menevät arvot taas on liiankin alhaisia, joten ehkä halutaan katsoa miten arvo heilahtelee?

Mulla ku painoindeksi oli jo lievää ylipainoo ja sit ikä on 33 nii siks tarkistavat

sain tulokset :(
paasto oli 5,9 1h 10,5 ja 2h 8
Neuvolatäti kertoo maanantaina lisää

Tarkottikohan Lissu et neuvolas sokrut oli plussalla nelosen verran?

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app

Lissufin, voi kurjaa. Toisaalta jos on noin korkeat (käy yli 10), niin on kyllä hyvä että saadaan kiinni tässä vaiheessa.

Itsellä oli jotain 4.3, 4.5 ja 5, eli vielä saan elää normaalisti ja toivoa, että pysyvät hyvinä myöhemmin, kun rasitus tehdään uudelleen. Kerrottiin kyllä, että jos olen kiinnostunut ruokavaliosta, niin voin googlata Helsingin ohjeet raskaana oleville diabeetikoille. Ovat kuulemma kattavat ja kun suvussa on paljon diabetesta, niin... Valitettavasti olen itse vähän jääräpäinen, ja jos ei ole pakko, en tee jotain ellen sitten innostu.

Voihan olla, että syksyn tullen teen jonkinmoisen ryhtiliikkeen ja vältän karkkeja ja muita nopeita hiilihydraatteja.

Mul oli pissassa sokruu 4 verran ja koska mul on paino ylälukemissa ja ikää on 33 pistivät sokrutesteihin. Tänää soitti terkka naapurikunnasta ja sanoi et maanantaina tuu hakee mittari ja ruokavalio ohjeet sul on RaDi :( Onneks täs vaihees mennää viel noilla ettei insuu tartte pistää.

Mulla oli tänään sokerirasitus. Aamulla ennen lähtöä oksensin mutta rasituksen kestin sisulla, kysyin nimittäin meneekö pieleen jos oksentaa ja ajattelin että mähän en sitä turhaan uudestaan tee. Vaikka toiste joudunkin. Inhottavaa oli haistella hikisiä ihmisiä siellä. Vaihdoin paikkaa monesti ja kävin käytävälläkin... Jännittää tulokset kun kattelin noita esikoisen aikaisia ja se 1. tunnin arvo oli jotain päälle 8. Mulla on ihan sellanen olo että ke neuvolassa th odottaa siellä jonkun sokerimittarin ja raskausdiabetes-lappujen kanssa :D Toivottavasti ei. Juu ja se uusi litku oli paremman makuista kuin vanha :)

Mulla olis rasitus huomenna edessa ja tänään alkoi taas pahoinvointi uudelleen, että oikein innolla nyt odotan tätä... Saa nähdä kuinka käy :/

Santra87, toivottavasti menee hyvin. Koitat olla haistelematta muita ;) mä olin varmaan välillä aika röyhkee kun yksikin pappa, jonka housuja ei varmaan ikinä ollut pesty, tuli mun viereen ja se haisi niin kauheelta että nousin vaan saman tien ylös ja lähdin, hengittelin käytävässä ja menin takaisin eri puolelle odotushuonetta istumaan. Parempi kai sekin kuin että olisin oksentanut siihen paikkaan sen litkun :D

Anna se voi olla juu :D saa nähdä paljonko tuolla on porukkaa, sitten on vielä kahvio vieressä niin haistella niitä tuoksuja... Voi apua :D

Kaks kertaa jo mitannu iteltä sokerit :grin turhaan pelkäsin. Ukolta kokeiltiin kans mitata mut sil meni 1h ajatukseen et sitä pitäis pistää ku se sattuu nii hirveesti. Tää syömispuoli tuottaa mulle ongelmaa ku sitä pitäis olla koko ajan syömässä. Syön 2-3 kertaa päivässä ja nyt pitäis syyä 4 kertaa. Viel pitäis kerran syyä tälle päivälle. Houh!!!

Lissu, toi ateria rytmin opetteleminen on haastavaa mut siinä on hyvät puolensa kunhan sen vaan oppii :)

Santra: Just mietin et huomen laitan kellon soimaan klo8.30. Sit siitä koitan rakentaa tuon rytmin. Sokereita seuraan 4 kertaa päivässä, Aamupaasto, tunti sen jälkeen ja sit valitsen 2 kertaa tunnin ruokailun jälkeen otettavaa seurantaa. Perjantaia teen äitipolin seurannan 8 kertaa mittailen eli kaikki ns. Ateriaparit.

Hmm, saapa nähdä joko pitää mennä rasitukseen, kun oli viimeksi neuvolassa sijainen ja huomenna siis uusi aika. Ei ollut siitä rasituksesta mitään puhetta. Rakenneultrakin olisi varmaan pitänyt jo varata, mutta huomenna sitten.

Takaisin