Sokerirasitus/raskausdiabetes

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja miuk
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
TaTaa, itselläkin laskee rasituksessa tehokkaasti, mutta se kaiketi voi ennakoida myöhemmin kehittyvää diabetesta, kun ei ole sokerin optimointi ihan kohdillaan.
Toisaalta en ole itse sitä huolissani. Yhdessä tutkimuksessa melkein 10 v. sitten 30 min. sokeri tippui alle 4. Nyt sokeri ihan normaali ekassa rasituksessa. Toka tulossa. Tässä piakkoin. Kunhan saan ajan varattua.

Iso helpotuksen huokaus! Ensimmäistä sokerirasitusta en pelännyt, toista jo pelkäsin koska olen vetänyt viime viikkoina normaalia paljon enemmän suklaata ja tää keskivartalolihavuus vähän ahdistaa, vaikka tiettävästi onkin lähinnä odotettua.
Rasitus oli siis normaali, ja saan jatkaa suklaansyöntiä. Samalla katsottiin Hb, 126 (viimeksi 140). Kaikki ok, neuvola reilun viikon päästä.

Mä sain hyviä uutisia diabeteshoitajalta :) Mulla on arvot pysyny niin hyvinä että nyt saan unohtaa joka päiväisen mittauksen ja mitataan vain kolmesti viikossa 4kertaa. Jeeeee!!!! Kanssasisaret tsemppiä kovasti, ruokavaliolla hoituu myös Radi :)

Mulla neuvolatäti just tällä viikolla teroitti mieleen, että älä sitten syö edellisenä päivänä mitään herkkuja tai makeaa. Ei edes jäätelöä. Sano, että syö illalla todella isosti iltapalaa, ja sitten paastoten testiin.

Mulle ei mitään ohjeita kerrottu, ja tankkasin suklaata. Päinvastoin luin ohjeista, että edellisenä päivänä ei ainakaan saa missään nimessä paastota/harrastaa erityisen raskasta liikuntaa, jotta elimistössä ei ole energiavajetta. Toki sitä raskasta liikuntaa saisi varmaan harrastaa, jos sitä tekee säännöllisesti muutenkin.

Mulla on sokerirasitus 24.9. Jännittää kamalasti.. Toivottavasti se ei ole niin kamalaa kun luulen.
Mulla vaan on vieläkin pahoinvointia, jos en syö parin tunnin välein. + Jo pelkästään verikokeesta tulee huimaava ja oksettava olo. Viimeksikkin oksensin labratädin päälle (ah ihanaa..). Pelottaa.

Joo, siis koko edellisen päivän saa syödä, mutta ei mitään liian makeaa. Sitten illalla vielä tuhti ruokailu, että jaksaa sen 12 tuntia ennen koetta olla paastoten (eli nukkua). Sano kyllä, että antavat varmaan labrasta vielä aikaa varatessa lisäohjeita, mutta jos varaakin nettipalvelusta niin taitaa jäädä ohjeet saamatta =) . Ehkä pitää tässä tapauksessa jonottaa puhelimessa, jotta ei turhaan paastoa liian pitkään - toi 12 tuntia tuntuu pitkältä ajalta olla ilman mitään välipaloja.

Mä varasin netin kautta ajan HUSLAB iin ja sieltä tuli sähköpostiin varausvahvistus sekä ohjeet.

ENNEN TUTKIMUSTA
Kokeen onnistumisen kannalta on tärkeää, että koetta edeltävänä päivänä syöt ja juot normaalisti
ja nautit riittävästi hiilihydraatteja siihen asti, kunnes aloitat PAASTON.
Paasto eli ravinnotta olo aloitetaan 10 - 14 tuntia ennen glukoosikoetta, ja sitä jatketaan kokeen
loppumiseen saakka. Koko paaston ajan sinun tulee olla täysin ravinnotta.
Paaston aikana saat nauttia vettä, mutta virvoitusjuomien, makeisten, pastillien, purukumin, kahvin,
teen ja kaikkien alkoholipitoisten juomien nauttiminen on kiellettyä.
Koetta ennen voit aamulla ottaa sinulle välttämättömät lääkkeet. Tupakointi on kielletty.

VERINÄYTTEET
Laboratoriossa otetaan ensin verinäyte, jonka jälkeen sinulle annetaan juotavaksi sokeriliuosta.
Tutkimuksen aikana sinulta otetaan useita verinäytteitä. Tutkimuksen aikana saat juoda vettä,
mutta et saa syödä etkä poistua laboratorion odotustilasta.

Varaa evästä syötäväksi tutkimuksen päättymisen jälkeen.

Mulla sokerirasitus vasta viikolla 43.

Ongelmia iPadin kanssa, en pystynyt kirjoittamaan mitään, ja sitten netti ei toiminut.
Piti kommentoida sitä että ensimmäinen ajatus oli, että tuossa vaiheessa olin jo ajatellut synnyttäneeni. Kesti hetken tajuta, mistä viikoista puhutaan.

Muokattu viimeksi:
Täällä Kuopiossa rasituksen aikana ei saa juoda kuin lasillisen vettä, jännä miten ohjeet voi olla erilaiset, vaikuttaakohan se jotenkin tuloksiinkin...? Itselle vaikeinta tosiaan oli se juomattomuus, varsinkin kun rasitus tehtiin kesällä kuumaan aikaan...

Ongelmia iPadin kanssa, en pystynyt kirjoittamaan mitään, ja sitten netti ei toiminut.
Piti kommentoida sitä että ensimmäinen ajatus oli, että tuossa vaiheessa olin jo ajatellut synnyttäneeni. Kesti hetken tajuta, mistä viikoista puhutaan.

Juu en raskausviikkoja meinannu, vaan pohjoisen syyslomaviikkoa! :D

Tuli mieleen tässä, että mun ois pitäny käydä sokerirasituksessa mutta neuvolaa vaihtaessa ei ole sanonutkaan mitään koko hommasta, vaikka tieto minun äidin diabeteksestä (joka puhkesi minun odotukseni aikaisen raskausajan diabeteksen seurauksena) on kyllä näkyvillä äitiyskortissakin varsin selvästi.
Toivon kyllä, ettei tarvitse käydäkään, kun vieläkin nykyään joskus meinaa olla oksennusfiilistä kun tyhjään mahaan juo tai varsinkaan syö mitään. :/

Kyllä tavallaan itseä ja lasta ajatellen halusin käydä testissä, vaikka vähän valitinkin asiasta. Jos tulos olisi poikkeava, lapsi todennäköisesti kasvaisi turhan suureksi ilman seurantaa/hoitoa. Toivon, että kasvaa juuri sen kokoiseksi kuin sen perimänsä perusteella kuuluukin, ehkä mieluummin hiukan pienemmäksi kuin suuremmaksi. En nimittäin odota synnytystä suurella innolla ja kammoksun ajatusta yli nelikiloisesta pojasta jolla on vielä iso pää. Onneksi ei miehen kanssa olla kumpikaan isopäisiä.

No joo, mutta suvussa siis paljon diabetesta, lisäksi ikä ja lievä ylipaino altistavat.

Mulle toi ajankohta oli määritelty vko 24-28, eli kyllä sä Exterior vielä ehdit ihan hyvin.

Tipunen, noin mäkin sen muistin, mutta viimeksi neuvolassa taidettiin ohjeistaa 21-24, ja seuraava neuvola on viikolla 23, joten halusin saada asian pois alta ennen sitä. Eipä sillä sinällään väliä. Jos raskausdiabetes on, niin eihän se häviä kun viikkoja tulee lisää.
Nälkä oli kurja seuralainen, vaikkei huono olo tullutkaan.

Takaisin