Sairaalakassi

Vauvalle on kassi pakattu. Yllättävän hankalaa oli vaatteiden valinta, mutta nyt se on tehty. Onneksi on kesä niin pärjää vähemmällä, talvella olisi varmasti ollut vielä vaikeampaa.

Kertokaapa uusavuttomalle hölmölle, mitä vastasyntynyt tarvii päälleen kotiutuessa? Onko riittävästi jos on pitkähihainen potkupuku, sukat, ohuet lapaset ja pipo? Nyt kun on kuitenkin kesä. 10 min matka sairaalalta kotiin tehdään autolla. Olis mulla pientä kokoa oleva fleecehaalari jos on kylmempi päivä. Mutta millainen päivä on niin kylmä, että sellaista tarvii?:oops:

Lyydia; mulla on pakattuna body, potkuhousut, collegehaalari ja sit pipo ja lapaset. Haalari ihan sitä varten että joudutaan olemaan vajaa tunti ilmastoidussa autossa, käsittääkseni vastasyntynyt tarttee vähän enempi vaatetta päälle. Kannattaa ottaa se paksumpi haalari mukaan ja kysyä vaikka synnäriltä lähtiessä, että millä pärjää kun näkee sen päivän sään. Näin minä ajattelin tehdä; )

Minäkin mietin tuota, että mitä sitä osaa ottaa.. Haluisin hakea prismasta yhden ihanan pehmoisen valkean karhuhaalarin alerekistä. Käyny sitä jo pari kertaa yksikseni hypistelemässä. Huomenna jos veis isukin sinne ja kysyis mielipiteen.. :) se olis niin söpö....ja siihen olis ihana pukea pikkunen kotimatkalle. Tosin se matka on vaan sen n.15 min maksimissaan :D

Jos on noin +10 astetta lämmintä ja etenkin jos sataa ja/tai tuulee, niin laittaisin 3+kg vauvalle päälle bodyn, potkuhousut (sukat jos potkareissa ei sukkaosaa), tumput, kaulurin, pipon, fleecehaalarin ja ehkä vielä ohuen viltin peitoksi ulkona olon ajaksi - tuntuu paljolta, mutta se on ensimmäinen kerta kun pikkuinen hengittää viileää ulkoilmaa ja on ulkona. Alle 3kg vauvaa saa pukea jo enemmän ja kerroksittain. Viltti ei ole välttämätön, mutta mukana kassissa varulta. Sairaalassa ohjeistavat kyllä sitten pukeutumista, mutta jos haluaa jo etukäteen varautua, niin joku haalari on hyvä ottaa mukaan ihan varmuuden varalta (: Vastasyntynyt ei siedä viileää kovinkaan hyvin ja liiasta on helppo poistaa.

Mullakin on sellanen pehmonen vaaleenpunanen pupuhaalari <3 muuten on parit housut, toppeja, pari bodya ja pitkähihainen, lisäksi tumput ja sukkia parit. Ja tietysti pari yöasua :)

Sitten se oma kassi? Noooo... Ostin mä pikku sampoon ja hoitoaineen, ku osu silmään ja alessa oli. :D

Mun kassista tulin jotenkin kummallisen pieni. Vauvalle kotiinlähtövaatteet eli: jumpsuit, body, housut, sukkahousut,sukat, myssy, puuvillatumput ja töppöset. Itselleni Bravadon imetysliivit, liivinsuojat, pari harsoa ja hygieniatarvikkeet. Lähtiessä otaa mukaan vielä puhelimenlaturi, lompakko ja neuvolakortti.

Mun on pakko tulla tänne nyt kertomaan niille, jotka stressaa kassin pakkaamista että ilman kassiakin voi hienosti synnytttää! ;) Itse olin just valitellut tutuille, että kun kassikin on pakkaamatta jne... No vedet meni sitten yllättäen rv34+4 eli täysin ilman kassia lähdin synnyttämään (sen verran ehdin napata mukaan, että jyväpussit, vaihtovaatteet, hammasharja ja harja). Loput tarvittavat tuli sitten perästä synnytyksen jälkeen... Kotiuduin ennen vauvaa niin nyt on ehtinyt sitten vauvan vaatteet yms miettiä vähän jäin jälkikäteen. Näköjään elämä osaa yllättää... :)

Olen samaa mieltä Martta-83 (hui, mulla tänään 34+3 :D) ja onnittelut vielä pojasta! En itsekään ole pakannut mitään, tuossa tuo laukku nököttää tyhjillään. Suhtaudun aika rennosti, neuvolakortti ja hygieniajutut nyt ovat aina tuossa hollilla. Toki asutaan 10 minuutin päässä sairaalasta niin ajattelin mennä silleen että mies voi tuoda mahdolliset ylimääräiset vauvanvaatteet sittten perästä päin, kun tietää millainen sää kotiutumispäivänä on. Eikö Lyydia teilläkin voisi tehdä näin kun matka niin lyhyt? Ei tarvitsisi rontata turhaan tavaraa.

Mä en myöskään omista tavaroista oo ollut ollenkaan huolissaan tai pitänyt kiirettä, mutta vauvan vaatteet katoin eilen valmiiksi. Tässä meidän pienen kotiutumisvaatteet parissa eri koossa ;) 20150617_121103(1).jpg

Juu, oon kuitenkin pakannut pienen kotiintulovaatteet omaan kassiinsa ja näyttänyt miehelle missä se on. :-D Ja sovittiin että jos ne on liian pieniä, niin mies vaihtaa ne isompiin. Siis ei ole tarkoitus synnyttämään mennessä vielä ottaa niitä mukaan. Itselleni olen pakannut pienen shampoon, hoitoaineen, äitiyspakkauksen siteet, liivinsuojia ja imetysliivit. Onkohan synnärillä perusvoiteita?mulla kun on atooppinen kuiva iho.

Minä olen samalla asenteella liikenteessä kuin Martta-83, synnyttäminen varmasti onnistuu ilman omia kamojakin jos niiksee tulee, puhelimen laturi on ainut joka pitää huolehtia mukaan ja sekin on yleensä laukussa valmiina. Mies vaan hötkyää asian suhteen ja neuvolakin painosti jo pakkaamaan, vauvalle on kaikki valmiina mutta en edelleenkään aio ostaa erikseen mitään uutta mukaan otettavaa. Imetysliivit on ehkä ainoa jonka voisi valmiiksi pakata kun niitä ei tarvitse, mutta aika pieni kassi pelkästään niistä tulee..

En mäkään oo pakannu, just tuntuu että kaikkea tarvii vielä. Miehelle ois nyt juhannuksena tarkotus napata mökiltä jotkut läpsykkäät, ku helposti putsattavat sisäkengät pitää kuulemma tukihenkilöllä olla. Sairaalavierailulla kyllä sanoivat että synnyttäjällekin ois hyvä olla omat, mutta kyllä saavat luvan mulle vaatteet tarjota käyttöön. Synnytyksen jälkeen haluun ehkä laittaa omat, ni aattelin jotain pehmoista pakata. Tänään just tuli postissa imetysliivit.

Joku sanoi pakkaavansa jyväpussin. Mullakin sellanen kaurapussi on, mut olin ajatellut, että sellaisia on sairaalassakin. Pitäiskö ottaa oma kuitenkin?

Ja joku kyseli perusvoiteista. Synnärillä en oo ollut, mut muuten sairaalassa ollessa oon kyllä pyytämällä saanut. Nyt aion pakata oman rasvatuubin silti.

Lyydia, sinuna ottaisin perusvoiteen mukaan.. Ja Kirahvi, mulla oli oma kauratyyny esikoisen aikaan mukana, muistaakseni kysyivät Tyksissä sillon, että "jos sulla on sellanen kauratyyny, ni kannattaa sitäkin kokeilla ja pyytää miestä tuomaan"..
En kyllä muista oliko se juurikaan käytössä ku olin sen tultua jo niin kovissa kivuissa.. :hungover:

Kalaäiti & Kyytiläinen 37+2

Minäkään en varmaan pakkais koko kassia jos asuttais samassa kaupungissa missä synnytetään. Mutta sitten kun meille tulee lähtö niin ollaan muutaman sadan kilometrin päässä kotoa joten mun mies ei mitään kotoa äkkiä hakase :D

Jännä juttu et jossain pitää olla omat sisäkengät tukihenkilöllä ku meillä ne on just ainoot mitkä tukihenkilölle annetaan sairaalan puolesta, siellä niitä hienoja sairaalakenkiä oli monta hyllyä isien huoneessa :) ja sairaalalta tulee meillä vaatteet, omissa saa olla sitte synnytyksen jälkee jos haluaa.

Meillä matka synnärille kestää puolisen tuntia, mutta suurin osa pitää varmaan pakata lähtiessä mukaan, koska meillä ei oo autoa - kalliiksi tulee, jos mies taksilla suhaa hakemassa rompetta kotoa. :D

Vielä en oo kyllä pakannut mitään, jotenkin oon ajatellut että tässä on vielä reilusti aikaa. Enkä jotenkin usko lähdön muutenkaan tulevan niin äkillisesti, etteikö siinä ehtisi vielä kerätä tavaroita kasaan (tai käskyttää miestä keräämään, jos on itsellä liian tuskainen olo).

Meillä kehotettiin ottamaan molemmille sisäkengät jos löytyy koska sairaalan kenkiä on vain se tietty määrä ni ei välttis oo kokoja. Mulla ei oo mitään sisätöppösiä enkä aio tuon takia hankkiakkaan ellei sitten kaupassa tuu vastaan jotku halvat :) Jotku on pohtinu että tarjooko sairaala vauvalle vaatteita, kyllä meillä ainakin ja vielä valmiiksi lämmitettyinä :D myöskin vauvan hoitopöydän yläpuolella näytti olevan lämpölamppu kun siinä harjoittelee vaikka sitä vaipan vaihtoa ni ei tuu mukulalle kylymä :Heartred

Takaisin