Ruokarajoitukset ja terveysjutut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Deb
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Luin ainakin jostain (pahoittelen tätä poikkitieteellistä lähdeviitettä) että mätitahna on odottavalle ok kun on pastoröitu, tms. Mut kuitenkin saa syödä. Ihan googlaamalla tähän tulokseen jotenkin päädyin

Mä en enää edes muista mitkä makeutusaineet oli sallittuja ja mitkä ei. Olisiko syklamaatti ja sakariini olleet totaalikiellettyjä ja muut kohtuullisina määrinä ok... :wideyed: Makeanhimo on taas aivan karmea, ja vaikka makeutusaineista voi olla montaa mieltä, niin sokeri nyt ei ainakaan terveellistä ole.

Evästä kyllä kannattaa pakata. Minä olin niin poikki kahden yön valvomisesta, et nukuin ruoka-aikojen yli :D En muuten edes muista mitä mulla oli mukana viimeks, mut suklaata en voinu sietää loppuraskaudessa, myös kahvinjuonti loppu puolivälin jälkeen ja niitä teki sit synnytyksen jälkeen mieli aivan tajuttomasti.

Musta tuntuu että kahvinjuonti alkaa mulla loppumaan jo nyt.. Juon aika pieniä kuppeja pari kertaa työpäivän aikana, mutta ei hemmetti kun närästää ja aiheuttaa pahaa oloa..

Mä taisin kyllä ekan raskauden kyllä juoda kahvia joka aamu ja luulen että se rutiini tulee pysymään myös tässä raskaudessa, kahvi <3 yleensö sen kaks mukillista juonut päivässä mutta nyt on pitänyt vähentää..

Miä oon juonu varmaan kaks pannullista kahvia päivässä ennen ni nyt 2-3 kuppia tuntuu tosi vähältä.Mutta kaikkeen tottuu.Tosin aamukahvista en luovu![emoji1]

Ja itse olen aina vältellyt makeutusaineita.Mielummin pieni määrä sokeria.Tai hunajaa.

Must tuntuu et kaikki mistä normaalisti tykkää, oli oksetuksen aiheita raskaana. Ja ne oli välillä niin naurettavia mitkä aina pisti yökkimään :D

Täällä yksi tiukkapipo ilmoittautuu: hyvin voin jättää kaikki Eviran listalla olevat kielletyt, vältettävät ja ei-suositellut käyttämättä. Oma tieteellinen ymmärrys eikä etenkään se maalaisjärki (joka on jokaisella omanlaisensa, ei siis mikään universaali ominaisuus) riitä arvioimaan, mikä on turvallista tai ei. Siksi luotan viranomaisiin :) En ainakaan tee omapäisiä valintoja tekemällä mitään, mikä voisi myöhemmin kaatua omaan niskaan. Ja sitten kun käytetään tätä "ei ennenkään mitään käynyt", noh, onneksi tieto lisääntyy :)

Listeriaa on taidettu havaita viimeksi yli 10v sitten ja sekin oli voissa :D

Pyrkimys on myös noudattaa tuota listaa tarkasti. Makeutusaineiden kanssa saa kyllä olla tarkkana, kun ei aina tule edes mieleen tarkistaa pullon kylkeä.

Suosittelen kahvihirmuille kofeiinitonta kahvia! Tänään juotu ensimmäiset kupit ja oikein oli hyvää. Paljon paremmin mielin tätä litkin kun tavallista :) Tavallista kahvia menee kyllä ainakin töissä yhä, mutta kofeiinimäärät jää näin mukavan pieneksi.

Mistä löytyisi noi makeutusaineet, koska Eviran listalla ei niitä ole? Muistaakseni kaksi sellaista oli, mitä ei saanut käyttää edellisessä raskaudessa. Paljon on ollut käytössä sokeroimattomia tuotteita painonhallinnassa, pitää nyt vähän syynätä noita purkkeja.

Aspartaami, mitä löytyy muistaakseni sokerittomista limuista on pahasta. Minäkin olen sitä mieltä, että sokeri on aina parempi vaihtoehto kuin keinotekoiset makeutusaineet.

Niiden kanssa saakin olla tarkkana. Söin just tollasen mun pureskeltavan D-vitamiinipillerin ja tarkistin niin se onki makeutettu sakariinilla... eiku uusia ostamaan :/

Aspartaamille on asetettu turvalliset saantisuositukset, joten en ole siitä niin huolissani.

Takaisin