Ruokarajoitukset ja terveysjutut

Deb

Päivystävä dosentti
Lokamammat 2018
Joulukuiset 2023
Tänne vois koota mielipiteitä ja tietopaketteja ruokarajoituksista, höpistä vitamiineista ja kaikesta muusta mahdollisesta terveyteen liittyvästä raskauden aikana :)
 
Kiinnostaa tietää myös millaisia ohjeita neuvoloissa saa, ne taitaa vähän vaihdella :rolleyes: tällä hetkellä mulla on käytössä toi Möllerin omega 3 raskaana oleville, siinä samassa on omegat, D-vitamiini ja foolihappo.
 
Mulla berocca toistaseks käytössä, siinä lukee jotain sellasta että ei raskaana oleville jos lääkäri ei kehota, mutta se on joku sellanen mikä pitää kuumemma olla jos ei kunnolla oo tutkittu, mutta farmaseutti sano että voi ihan hyvin käyttää raskausaikana :)

Mua kiinnostaa noi juuston syömiset, mä oon niin viimesen päälle juuston ystävä ja mulla on jo nyt aurajuustoo ikävä, onneks voin vielä laittaa sitä makaronilaatikkoon :hilarious: valion juustoja syön yleensä, ne on kuulemma turvallisia :)
 
Mulla on käytössä Minisunin mutivitamin mama, jota käytin esikoisenki raskausaikana ja ku noita oli jääny vielä viime syksyltä ni syön taas noita:)
 
Mulla on käytössä Multitabs Raskaus monivitamiini ja Omega 3 kapselit. Ootteko muuten syöny noita foolihappoa runsaasti sisältäviä kapseleita jo ennen raskautta? :wideyed: Meikä ei...

Eilen salaatin seassa söin tyytyväisenä tuoreita ituja, kunnes tuli mieleen että olikohan näissä jotain kiellettyä, hämärä muistikuva tuli mieleen.. Ilmeisesti niissä on jokin salmonella-vaara, joten tästä lähtien jätän idut syömättä. Vaikka välillä tuntuu aika turhiltakin jotkut vältettävät asiat, niin ei halua riskiä ottaa. Tämä kuitenkin väliaikainen tila..
 
Mulla on käytössä Multitabs Raskaus monivitamiini ja Omega 3 kapselit. Ootteko muuten syöny noita foolihappoa runsaasti sisältäviä kapseleita jo ennen raskautta? :wideyed: Meikä ei...

Eilen salaatin seassa söin tyytyväisenä tuoreita ituja, kunnes tuli mieleen että olikohan näissä jotain kiellettyä, hämärä muistikuva tuli mieleen.. Ilmeisesti niissä on jokin salmonella-vaara, joten tästä lähtien jätän idut syömättä. Vaikka välillä tuntuu aika turhiltakin jotkut vältettävät asiat, niin ei halua riskiä ottaa. Tämä kuitenkin väliaikainen tila..

Mä alotin noi vasta ku plussasin:sorry:foolihappoohan pitäis syödä jo raskautta yrittäessä mut jotenki ku ei yrittämällä yritetty ni ei sit itellä tullu mieleen syödä aikasemmin...
 
Miekii aloitin vasta plussan jälkeen foolit, sama homma, ei varsinaisesti yritetty vauvaa. Oon kuitenkin syönyt jotain monivitamiinia muutenkin koko ajan, siin oli onneks edes 300 mikrogrammaa (?) foolihappoakin...
 
Salmiakki ja lakritsi taisi olla nykyisin aiankin suurina määrinä kiellettyjen listalla. Muistan vaan että joskus esikoista odottaessa mulla oli monia päiviä kun mä käytäännössä eli salmiakilla kun mitään muuta ei saanut alas eikä tuosta lapsesta nyt mitenkään hassumpi ole tullut. Itse asiassa harvinaisen fiksu tapaus. :) Salmiakkia en ajatellut nytkään alkaa sen enempää välttelemään.
 
Söin yhden paketin foolihappoa, mut ne loppui ja olin ennen plussaa jonkun 2-3 viikkoa sit syömättä, et en tiedä kuinka nopeasti se sit elimistöstä karkaa. Aloitin sit heti plussatessa noilla möllereillä
 
Mä sain jostakin käsityksen että ne folaatit pysyisivät punasoluissa kolmisen kuukautta, joka on niiden uusiutumisaika.. Että varmasti enia sulla niitä on varastossa tauosta huolimatta. Mä oon syöny normaaleja monivitamiineja satunnaisesti koko talven, että toivottavasti niistä ja ruuasta on nyt tarpeeksi tätä varten.. :facepalm:
 
Mulla ollut ennen raskautumista ehkä pari kk käytössä Minisun multivitamin Mama, jossa tuo foolihappokin mukana. Periaatteessahan suositus on, että foolihappo tulisi aloittaa 3 kk ennen toivottua raskautta. Mut en mäkään esikoista ennen edes ollut kuullut, että pitäisi aloittaa jo aikaisemmin.

Salmiakki ja laku tosiaan on nykyään vältettävien listalla. Hyvin vähäinenkin määrä kuulemma saattaa olla haitaksi. Muistaakseni jokin salmiakissa/lakussa oleva ainesosa saattaa esim. päästää äidin stressihormonit herkemmin sikiöön istukan läpi tms. Ja lapsen ollessa isompi, oli löydetty yhteyksiä ylivilkkauteen ym. Vau.fi:ssä oli artikkeli tästä.
Salmiakki on mun suuri rakkaus ja sitä normaalisti kuluu aika paljon, mutta nyt ajattelin kuitenkin varmuudeksi noudattaa tätä suositusta.

Kovia pastoröidusta maidosta tehtyjä juustoja voi käyttää. Kuulemma periaatteessa pastöroidut pehmeät juustot kannattaisi kuumentamatta jättää syömättä. Vaikka ovatkin pastöroitu, voi pehmeissä juustoissa silti päästä listeria pesimään.

Ja ne vakuumipakatut kalat ja lihatuotteet kanssa pitää ensin kypsentää.:)
 
Mä oon noita Valion kippari ja muita valion pehmeitä juustoja syöny, kun neuvolassakin yleensä vissiin ohjeistavat, että valion tuotteet turvallisia. Valiolla ei oo tavattu listeriaa 10:een vuoteen :)
 
Ja minua huvittaa jo toi fraasi: "Valiolla ei ole löydetty listeriaa 10 -vuoteen". Samaa nimittäin hoettiin mun edellisen raskauden aikaan 2014, ja kuka tietää miten monta vuotta sitä ennen... Eli todellisuudessa varmaan jopa pidempi aika listeriatta, tai sitten kukaan ei ole välittänyt etsiä ajantasoista tietoa, vaan hokee vaan tuota samaa vuodesta toiseen. :D
 
Ja siis Deb, taas mä näköjään sun kommenttiin tulin "pätemään", sori :D En edes lukenut uudestaan noita aiempia, vain Gnomen viimeisimmän. Tohon samaan lauseeseen vaan törmää joka juustokeskustelussa, ja kuka tietää miten monta vuotta sama fraasi jo pyörinyt näillä palstoilla... :D
 
  • Tykkään
Reaktiot: Deb
Tinja, ite tosiaan luin sen joulukuisten ketjusta missä kävi kuumaa keskustelua tästä aiheesta :D et sä päde, mä naureskelin täällä että taidan olla törmänny samaan asiaan että kokoajan hoetaan 10 vuotta, aina vuodesta toiseen :hilarious:

Mikäköhän siinä Aurassa on ettei voi syödä? Oisko et vaikka onkin valion tuote, niin kun siinä kuitenkin on sitä hometta, ni ei voi olla varma onko se turvallista?
 
Myös kahvista ja teestä oli tullut uudet, tiukennetut suositukset.Taisi olla niin, että kaksi kuppia kahvia n.4dl oli turvallinen määrä ja sitä määrää ei tulisi ylittää.Tuosta 4dl kahvia saa sen 300mg kofeiinia, mitä pidetään vielä turvallisena rajana.Teessä taas sen kun on n. puolet vähemmän kofeiinia sai sitä juoda sitten reilummin. Tuo vuorokausi kofeiini määrä oli toki esim. jonkun Euroopan neuvoston asetuksen mukaan vieläkin tiukempi...taisi olla 200mg vuorokaudelle.Eli ei passaa kahvia juoda kovinkaan paljon...

Mutta mitäpä me äidit emme tekisi pikkuisten puolesta:) 9kk on loppujen lopuksi lyhyt aika, toki imetyskin rajaa ruokia ja juomia raskauden tavoin pois.
 
Mä oon nyt saanu tota kahvia vähennettyä yhteen tai kahteen kuppiin päivässä. Aikasemmin sitä saatto mennä neljä tai viiski:oops: jostain syystä mulle jäi esikoisen raskauden jälkeen kauhee kahvin himo päälle:hilarious: vaikka en ees sillon ennen raskautta tai raskauden aikana juonu paljoo
 
Mä juon kahvia muutenki aamulla sen 1-2 kuppia :) ainoo mikä mulla on niin noi juustot, kun rakastan erilaisia juustoja. Ja nimenomaan pehmeitä juustoja ja sulatejuustoja (juustokakkuja, kaikkee mahdollista:Heartred). Helpotti se, että just valion tuotteet on turvallisia.

Toinen, ei niin vaikee loppujenlopuks, niin onnistuin lopettamaan tupakoinnin nopeemmin kun oisin kuvitellu :) nyt on menny jo viikko ilman tupakkia, eikä tee edes mieli (välillä ehkä hermosauhuja mut en oo polttanu).

Onko täällä alkoholista totaalisesti nollatoleranssilinjalla ihmiset, vai onko sellasia jotka ajattelee että ei se lasi viiniä sillon tällön haittaa? :)
 
Mä onnistuin aikoinaan lopettamaan tupakoinnin ku sain tietää esikoisesta. Yllättävän helppoo oli ku tiesi että siitä ois haittaa pienelle jos jatkais.

Ja alkoholin suhteen itse olen aivan nollatoleranssilinjalla :)
 
Takaisin
Top