Ruokarajoitukset ja terveysjutut

Musta tuntuu et pystyn ottamaan melko rauhallisesti ruokarajoitukset. Suomessa on melko turvallista syödä mitä vaan. Normaali keittiöhygienian kun muistaa ja lihat kypsäks, eli medium-pihvit jää tauolle. Paitsi jos joku lähipiirin metsästäjä tuo peuran pehvaa tarjolle niin saatan syödä mediuminakin. Juustoja aion syödä. Sushia rakastan ja voipi olla että sitäkin käyn syömässä.
Toi salmiakki/lakritsi asia on ehkä asia mistä haen vielä lisää tietoa.
Alkoholia en nauti ollenkaan.
 
Ja kahvi... nykysellään menee kaks mukillista pvässä enkä aio ruoskia itseäni jos joku pvä tekeekin mieli kolmatta mukillista.
 
Alkoholia en mäkään nauti. En oo kauheesti noihin ruokarajotuksiin perehtynyt, täytyy vilkasta.
Mä ite lopetin kans plussaan tupakan, ja voin sanoo rehellisesti et mulle se ei ollu/oo helppo juttu. Kokoajan tosi levoton olo ja miettii et mitäs tekis ja tekis mieli napostella jotain jatkuvasti. Kuitenkin savuttomana aijon itteni pitää, täytyy hommata kiireitä muutamaks viikoks niin unohtuu kokonaan tupakka :-)
 
Pientimantti, ei mullakaan ihan täysin iisiä ollu lopettaa, aluks meni yks tupakki päivässä kolmen päivän ajan ennen ku jätin kokonaan pois, ja niinku sanoin ni välillä tekee mieli niitä hermosauhuja. Mutta sit kun oli yhden päivän polttamatta, ei tee kokoajan mieli enää tupakkaa, sillon tällön mut ei niin paljon että menisin savuille.

Alkoholista ajattelen ite, että sillon tällön (kerran kuussa tms) voin 8cl punkkua ottaa ruoan kanssa, en kuitenkaan vikalla kolmanneksella. Tästäkin on niin moneen suuntaan eri tutkimuksia ja paljon väittelyjä, mutta missään en oo lukenu että ois esimerkiks läheskään yhtä mittavaa haittaa kun siinä, että polttaisin vaikka edes yhden tupakan, jolloin sikiö on jonkun aikaa happivajeessa.

Toistaiseksi kuitenkin juonu vaan yhden pienen tilkan punkkua viikko sitte raskausaikana, ei tee oikeestaan edes mieli alkoholia :)

Mä aattelin kans niinku Sireeninkukka, että meen ihan maalaisjärjellä näiden ruokarajoitusten kanssa, miten meidän iso(iso)vanhemmat on raskaana ollessa eläny kun ei oo ollu mitään tällasia? Ne on juonu maidot käsittelemättömänä omista lehmistä, syöny omista pelloista eikä taatusti oo kattellu onko pihvi läpikypsää :hilarious:

Nojoo, mutta tarkotin lähinnä että nimenomaan perus puhtaudella ja kotimaisilla ruoilla pärjää melko pitkälle :)
 
Mulla menee foolihappoa reseptillä 4mg/pv, lisäksi käytössä B12 ja D-vitamiini. Alkoholi pannassa salmiakin/lakritsin lisäksi, lasken jo päiviä tai paremminkin kuukausia, jolloin saan taas salmiakkia syödä. :bounce

Toivottavasti ei joudu neuvolassa kuuntelemaan saarnaa vegeruokavaliosta, oon niin kyllästynyt selittämään sitä "syön mä muutakin kun porkkanoita ja kaalia"-litanjaa.:facepalm:
 
Mulla on jo nyt ikävä kylmäsavustettua lohta :hungry: Mistä johtuu et kun ei jotain voi syödä niin se pyörii sit mielessä koko ajan...
 
Mulla on nyt jo ikävä salmiakkia :sad001 sama täällä että tekis kokoajan mieli syödä sitä kun ei sais...
 
Täälä kans tupakinpolton lopettaminen. Nyt varmaan öö 5pv savuttomana. Ihan ok hyvin on mennyt. Välillä ottaa kaikki hermoon. Pati nikotinell imeskely tablettii menee päivässä ja ne auttaa ainakin mulla. Tuskin tarvii niitäkään enää montaa päivää napsia. Mä olin polttamatta lähes kokonaan esikoisen raskausaikana. Poltin varmaan parit jämät ja yhden menlkein kokonaan. Sitten tytön ollessa n6kk aloitin taas uudelleen. Noh, nyt toivon etten sit enäö alota uudellee. Joulupöydässä raskaus aikana otin semmosen pienen lasin punaviiniä. Varmaan tänäjouluna kans pieni lasi.
 
Mulla on nollatoleranssi alkoholiin, kun ei oo voitu osottaa turvallista määrää, mistä ei ois haittaa. En kyl oo mikään kova juomari muutenkaan ja viimeksi juonut ennen esikoisen raskausaikaa kun oli 2012-2013 vuodenvaihde. Sen jälkeen oon kolmasti maistanut suullisen miehen lasista, että ei voi oikeen sanoa juoneensa :D Imettänyt siis oon sieltä esikon syntymästä lähtien, ja vaikka alkoholin käytössä imetyksen aikaan on suurempi vaara siinä, että päihtyneessä tilassa käsittelee vauvaa kuin maidon alkoholimäärässä (joka on sama kuin äidin veressä, eli puhutaan promilleista), niin en oo silti halunnu juoda ja imettää.

Salmiakin ja lakun sisältämästä glykyrritsiinistä taas on sen verran mua itteäni pelottavaa näyttöä, että raskauden aikainen salmiakin ja lakun syöminen saattaa aiheuttaa lapselle myöhemmin (lukemassani tutkimuksessa oli muistaakseni 6-vuotiaita) ylivilkkautta ja oppimisvaikeuksia, niin en haluu joutua tilanteeseen, jossa joutuisin pohtimaan raskauden aikasen herkutteluni vaikutuksia lapseni koko elämään. Siispä nollatoleranssi siinäkin.

Pastöroituja pehmeitä juustoja oon kans syöny lähinnä tarjottaessa, mutten niitäkään lähtis syömällä syömään. Listeria on aika hirvee juttu saada raskaana ollessa, niin sen kanssa ei parane leikkiä. Joku kysyi siitä homejuuston päätymisestä kieltolistaan (Deb?) niin käsittääkseni se on siellä sen takia, että sekin on pehmeä juusto.

Olikos niin, että raejuustokin oli joutunu pannaan nyt hiljattain? Se tuntuu minusta iteltä kummalliselta, kun kyseessä on hapanmaitotuote, joka rinnastetaan rahkaan, mutta kai se sitten on varovaisuuden vuoksi siellä. Kahdessa edellisessä raskaudessa sitä on saanu syödä, niin taidan nytkin syödä.

Rousbe, vegeilijä pääsääntöisesti oon minäkin (syön kyllä myös kalaa), eikä oo koskaan neuvolassa sanottu siihen mitään negatiivista :)
 
Lisäys vielä, että kyllä noita pehmeitäkin juustoja voi syödä, kunhan kuumeentaa ne ensin (listeria kuolee 70 asteessa), eli ruoanlaitossa voi hyvin käyttää.
 
Mielipidekysymys, tiedän että on pehmeä juusto, mutta valion pehmeetkin juustot on turvalliseks luokiteltuja, paitsi Valio Aura.
 
Sillon muutama vuosi sitten valion aurakin oli ihan suosittujen listalla. Noh nyt näköjään toisin :D
 
Mitä mieltä olette raskausvitamiineista ja jos syötte niitä niin mihin merkkiin olette päätyneet? Lähinnä mietin että onko niissä todella järkeä vai kannattaisiko ottaa tärkeimmät vitamiinit ihan erillisinä tabletteina? Itsellä on jotenkin hieman skeptinen kuva siitä, että yksi tabletti päivässä voisi sisältää kaiken tarvittavan ja kun tietyt vitamiinit vielä kumoaa toisensa kun niitä syö samaan aikaan. Vai otanko tästä nyt liikaa paineita? :D
 
Mä käytän vaan foolihappoo ja D vitamiinia. Foolihappo jää sit pois kun purkki loppuu, se riittää hyvin tän ekan kolmanneksen vielä. Raskausomegan hain ku kalan syöminen on vähän sellasta meillä.. lapset syö vaan lohta+kirjolohta ja mä oon vähän kranttu ku huolin vaan D leikkuun filettä :D jota ei lähikaupassa ole edes tarjolla.
 
Tsemppiä kaikille tupakan lopettamiseen! Täs kevään aikana just jostain luin, että kun odottava äiti polttaa yhden tupakan niin sikiö hengittää sitä seittemän tuntia ja jos polttaa kolme tupakkaa päivässä niin se hengittäis koko päivän pelkästään sitä tupakkaa. Aika pysäyttävä ajatus.

Kannattaa ehkä lääkäriltä kysyä saisko siihen lopettamiseen apuja, jos tuntuu vaikeelta.
 
^Mulla ainakin pitää nollatoleranssi alkoholin suhteen. Iloitsen siitäkin ettei tullut juotua ennen plussaamista, vaikka se ei välttämättä vielä merkittäviä tuhoja silloin tekisikään. :)
 
Mullakin nollatoleranssi alkoholiin nyt plussan jälkeen, sitä ennen kyllä otin normisti muutaman jos mieli teki:)
Täytyy vissiin käydä jostain lukemassa nuo raskausajan ruokasuositukset, enää ei ihan kaikkea muistaa ja jos uusia välteltäviäkin on tullut. Ylihysteeriseksi en kyllä taida heittäytyä ,Suomessa ruoka on kuitenkin yleensä turvallista,maalaisjärjellä mennään:wink
 
Ensimmäinen luopuminen, yrttitee :/ Tämä 'tavallinen' ei ole ollenkaan niin hyvää. Muuten ei tarvi oikeestaan vältellä mitään, ku en normaalistikaan juuri syö noita vältettäviä. Paitsi jos salmiakin himot iskee, niin sitähän on silloin saatava.

Tupakan lopetukseen suosittelen Stumppaa tähän -kirjaa. Oon lopettanu sillä kahdesti, toisella kertaa pysyvästi.
 
Mulla tuottaa eniten tuskaa meetvurstin/pepperonin syöntikielto! Kaikki muu on pizzassa toisarvosta. Sanoin jo eilen miehelle, että saa helmikuussa ensimmäisenä tuua sairaalaan mexicana-pizzan :grin
 
Takaisin
Top