Mulla on nollatoleranssi alkoholiin, kun ei oo voitu osottaa turvallista määrää, mistä ei ois haittaa. En kyl oo mikään kova juomari muutenkaan ja viimeksi juonut ennen esikoisen raskausaikaa kun oli 2012-2013 vuodenvaihde. Sen jälkeen oon kolmasti maistanut suullisen miehen lasista, että ei voi oikeen sanoa juoneensa :D Imettänyt siis oon sieltä esikon syntymästä lähtien, ja vaikka alkoholin käytössä imetyksen aikaan on suurempi vaara siinä, että päihtyneessä tilassa käsittelee vauvaa kuin maidon alkoholimäärässä (joka on sama kuin äidin veressä, eli puhutaan promilleista), niin en oo silti halunnu juoda ja imettää.
Salmiakin ja lakun sisältämästä glykyrritsiinistä taas on sen verran mua itteäni pelottavaa näyttöä, että raskauden aikainen salmiakin ja lakun syöminen saattaa aiheuttaa lapselle myöhemmin (lukemassani tutkimuksessa oli muistaakseni 6-vuotiaita) ylivilkkautta ja oppimisvaikeuksia, niin en haluu joutua tilanteeseen, jossa joutuisin pohtimaan raskauden aikasen herkutteluni vaikutuksia lapseni koko elämään. Siispä nollatoleranssi siinäkin.
Pastöroituja pehmeitä juustoja oon kans syöny lähinnä tarjottaessa, mutten niitäkään lähtis syömällä syömään. Listeria on aika hirvee juttu saada raskaana ollessa, niin sen kanssa ei parane leikkiä. Joku kysyi siitä homejuuston päätymisestä kieltolistaan (Deb?) niin käsittääkseni se on siellä sen takia, että sekin on pehmeä juusto.
Olikos niin, että raejuustokin oli joutunu pannaan nyt hiljattain? Se tuntuu minusta iteltä kummalliselta, kun kyseessä on hapanmaitotuote, joka rinnastetaan rahkaan, mutta kai se sitten on varovaisuuden vuoksi siellä. Kahdessa edellisessä raskaudessa sitä on saanu syödä, niin taidan nytkin syödä.
Rousbe, vegeilijä pääsääntöisesti oon minäkin (syön kyllä myös kalaa), eikä oo koskaan neuvolassa sanottu siihen mitään negatiivista :)