Ruokarajoitukset ja terveysjutut

No nyt en oo kyllä varma. Tuo ohje on jotenki epäselvä. En syö ainakaan ennen, ku oon ihan varma.
 
Onko jollain semmonen kunnon lista johon olis ne "kielletyt" ruoat listannu. En oikein löytäny semmosta listaa.
 
Kyllä mä söin viimeksi huoletta pepperonia pizzassa. Mun mielestä kaikkea listerian tai toksoplasmoosin takia kiellettyä voi syödä, jos se on kunnolla kuumennettua. Pari kertaa oli ongelma, kun oli vaikea tietää onko raaka-aine kunnolla kuumennettu vai ei. Esim. parmankinkkua en pizzassakaan uskaltanut syödä, koska joskus se näytti siltä että olisi lisätty uunin jälkeen tai vasta ihan kypsennyksen lopussa. Samoin esim. paahdettu tai grillattu vuohenjuusto pihvin päällä, ei voi olla riittävän kuumennettua ellei ole pelkkä sulanut klöntti.

Itse olin juuri noista bakteereista erityisen tarkka, koska niistä on kunnon näyttö että ovat oikeasti vaarallisia. Osa muista aineista taas tuntuu päätyvän listalle "varmuuden vuoksi", kun ei voida pitää täysin varmana ettei ko. aineen käyttö saattaisi pikkiriikkisen lisäisi tilastollista riskiä johonkin ongelmaan. Niissä saatoin käyttää maalaisjärkeä ja nauttia pieniä määriä harvoin. Samoilla linjoilla ajattelin mennä nytkin.
 
Muut menee varmaankin ilman ongelmia, mut mä oon nyt kehittänyt itelleni kauheen ongelman ton raejuuston kanssa, kun se ei ollu vielä viime raskauden aikana kielletty ja niin kuuluu mun aamiaiseen. Tänäänkin sitä söin, mut hirveet omantunnontuskat... :D
 
Siis mitä?! Meetwurstia ja pepperonia ei saa syödä?!
Mitä ihmettä. Ja niinku tuolla aiemnin jo joku sano että maalaisjärjellä mennään, niin sama täällä. Esim. Salmiakista en luovu,sitäkään en kilo tolkulla syö,mutta silloin tällöin salmiakkia tuskin on pahasta.
 
Siis mitä? Eikö meetwurstia saa syödä...miksiköhän? Täytyy käydä lukemassa!
Hyvä suunnitelma Fifi-80!:happy:
 
Salmiakki oli ok max 50g kerta annoksena. :) silloin tällöin.
 
Lukeehan tossa eviran taulukossakin, että pienet määrät lakua ja salmiakkia ei haittaa. Itse imeskelin esikoisen raskaudessa työpäivät salmiakkipastilleja, ku se oli ainut keino pitää pahoinvointi poissa :D
 
Musta toi salmiakin ja lakun glykyrritsiini on riittävä huolestuttavaa näyttöä antanu toistaiseksi tutkimuksissa, niin en nää mitään syytä syödä sitä. Se kuitenkin kuuluu kategoriaan herkut, niin ei oo sillai mikään välttämättömyys.
 
Mites sen inkiväärin kanssa oli? Saiko juoda esim inkivääriteetä? Tuoreenahan se tais ainaki olla kielletty. Mietin vaan et vois auttaa pahoinvointiin sit kun se tästä iskee kunnolla päälle.
 
Inkivääri ruoassa mausteena on ok, suuria määriä ei suositella.
 
Meetvursti, salami ja pepperoni on kypsentämätöntä lihaa samoin kuin esim. parmankinkku. Siksi ei saisi syödä kuumentamatta. Toksoplasmoosi- ja listeriariski. Laku ja salmiakki oli aiemmin rajoitettu, sitten juuri ennen mun esikoisraskautta tuli täyskielto, onko nyt taas lievennetty sitä? Söin niitä kyllä harvakseltaan viimeksikin, kun tuttu neuvolalääkäri piti näyttöä heikkona ja sanoi itsekin syöneensä. En ole kyllä yhtään tarkistanut onko tilanne muuttunut. :)
 
Onkohan proteiinipatukat ok? Eikai niissä pitäisi mitään olla? Jos ei sisällä jotakin kofeiinia tai liikaa siemeniä, jotka on nyt ihan nounou :D
 
Kai se salmiakin täyskielto on vieläkin voimassa. Tai siis pohjautuen siihen johonkin tutkimukseen lapsen älyllisestä kehityksestä. En nyt aivan purematta niele itse tota tutkimusta ja kyllähän siinä todetaankin ettei voi varmaksi tietää johtuuko tulokset juuri lakritsin syönnistä. Eikös sen perusteella suomalaiset ois sit yleisesti ottaen tyhmempiä kuin muun maalaiset :D .
Tuo kielto tuli vasta kahden edellisen raskauteni jälkeen ja silloin kyllä pieniä määriä söin. Mutta koska ite oon aikamoinen salmiakkiaddikti niin tuossa on ihan hyvä syy pidättäytyä siitä erossa :) .
 
Takaisin
Top