Ruokarajoitukset ja terveysjutut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Deb
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tämmönen on ollut edellisen raskausajan linjaus THL:ltä, mutta nyt en löytänyt sitä THL:n enkä Eviran sivuilta.

”Asesulfaamia E950, aspartaamia E951 ja sukraloosia E955 voi käyttää. Syklamaattia E952 ja sakariinia E954 ei suositella. Aspartaamin turvalliseksi arvioitu enimmäiskäyttömäärä ei ylity tavanomaisessa ruokavaliossa. Syklamaatin ja sakariinin on todettu suurina annoksina aiheuttavan koe-eläimille syöpää, ja niiden enimmäiskäyttömäärät ovat huomattavasti pienemmät”

Mä muistelin kans, että aspartaamia ja asesulfaamia pidetään turvallisena, mutta ite suhtaudun todella varauksella ihan kaikkiin makeutusaineisiin, erityisesti aspartaamiin, kun sitä saa herkästi niin monesta eri tuotteesta, jos suosii kevytvaihtoehtoja.

Okei, eli samoilla mentäis. En oo niin foliohattuilija, että pelkäisin noita turvalliseksi luokiteltuja kohtuukäytössä. Luulisi, että (tässä hyysäysyhteiskunnassa) olisi niistäkin tarkempia suosituksia tai kieltoja jos oikeasti olisi haittaa :)

Käyttääkö kukaan Valion profeel protskujauheita? Oon salin jälkee tehny palautusjuoman ja mietin että uskaltaako enää tehä? Tai voishan tuota litkiä välipalaksi jos ok. Pussia mulla ei oo enää tallessa, mutta ainaki siinä on tota asesulfaamia...

Oli yövuoro töissä, niin jouduin sitten litkimään pari dieettikolaa hereillä pysyäkseni. Kahvia en juo lainkaan ja sokeria pidän kuitenkin nykyisen tutkimustiedon valossa vielä kiistattomammin epäterveellisenä kuin makeutusaineita. Taidan kallistua tuolle Jookuksen linjalle, että luotan siihen että sallituiksi listatut on yleisesti ottaen melko turvallisia. Tietty molempia mahdollisimman vähän, koska ei se makuaistin totuttaminen ylenpalttisen makealle ole varmaan fiksu idea millään aineella toteutettuna...

Ite en pysty käyttämään mitään aspartaamilla makeutettuja tuotteita muutenkaan, ku meinaa tulla oksu, jos otan vahingossakaan hörpyn esim. jostain light mehusta.
Kahvin juominen on loppunut kokonaan, ku pelkkä ajatuskin kuumasta kahvista puistattaa. Pahimpaan kofeiinin puutteeseen oon juonu kylmän Frezza-kahvin.

Kuuma kahvi, yök! Mulla on toiminut sitten taas jääkylmä kahvi sokerilla kun on ollut paha himo saada kahvia, mutta ei kuumana. Jospa ostaisin itsekin Frezzaa... :p

Kylmä kahvi oliskin aika hyvä, miten ei oo tullu mieleenkään Rakastan kahvia mutta ajatuski oksettaa, ja duunissa helpottais huomattavasti aamuvuoroja...

Onneks en juo kahvia ;) Mutta muistan miten viimeksi alkuraskaudessa haistoin pitkälle kun töissä kahvihuoneessa oli keitetty kahvia! Onneks oon nyt lomalla :D

Mulla jäi kahvi pois viime raskaudessa ja sen jälkeen en oo pystyny sitä enää juomaan. Raskausaikana jo pelkkä haju sai oksentamaan. Välillä näin raskauden jälkeen jopa unta, jossa sai tuoretta kahvia. Ennen join kyllä ihan liikaakin kahvia.

Mä ostin kokeeks sitä kofeiinitonta kahvia... saas nähdä jääkö juomatta, kun nyt ei muutenkaan kahvia oo tehnyt niin paljon mieli kuin esikon raskaudessa... Pahaa kahvia en nimittäin halua juoda.

Voisikohan tänne ketjuun kirjoitella myös raskausajan liikunnasta kun otsikossa tuo terveysjutut vai onko jossain oma ketju?

Huolimattomasti menin ostamaan juhannukseksi punajuurisalaattia. Onkohan nyt niin etten voi sitä sitten syödä?

Aspartaamista on monenlaista tietoa. Sitä mä en missään nimessä käytä. Monissa kevyt tuotteissa tätä aspartaamia juuri on. Pari kertaa lukenut haittavaikutuksista ja niitä oli ihan mieletön määrä. Mutta no tietenkin kannattaa välttää turhaa sokeria. Mutta on se sokeri pienempi paha. Minä en käytä kevyttuoteita laisinkaan. Itse juon ihan punaista maitoa ja ihan normaalipainoinen olen. Olen tosin korvannut osaksi maidon juontia vähän aikaan sitten kookos-ja mantelijuomilla.

Punajuurisalaattia voi hyvin syödä. :)

Minä en juo kahvia. Juustoja voi ihan hyvin syödä kunhan on pastöroidusta maidosta tehty. Tulee ikävä sedän graavi kalaa. Aivan taivaallista. Kylmäsavustettu lohi on ollut mun lemppari mutta oon tainnu syödä sitä liian usein että ei edes ole tehnyt mieli syödä kuukausiin.

Ihana juhannus. Grilli ruokaa ja saunomista.

Takaisin