Ruokarajoitukset ja terveysjutut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Deb
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mites muuten noi "grillisalaatit" kun niissä on majoneesia nii voiko niitä syödä?

Mun mielestä se tavallisesta marketista saatava kofeiiniton kahvi (Hag) on ihan hirveetä, mutta Stockalta oon ostanu tosi hyvää (ja kallista) kofeiinitonta kahvia. Täällä Italiassa on tullu keiteltyä etupäässä vaan espressoa ja paikallisesta Lidlistä saa tosi hyvää ja halpaa kofeiinittomana. Oon sitä kärränyt Suomeenkin itelleni ja raskaana olleelle kaverilleni.

Olen opiskellut 6 vuotta biotekniikkaa yliopistossa ja sen voin sanoa, että mihinkään makutusaineeseen en koske pitkällä tikullakaan. En tavallisesti, enkä varsinkaan raskaana. Valkaistulle sokerille on olemassa muita luonnollisia ja terveellisempiä makeita vaihtehtoja kuin makeutusaineet. Pidän kaikkia keinotekoisia makeutusaineita huomattavasti tavallista sokeria vaarallisempina.

Mitä esim. THL:n suosituksiin tulee, niin suurin osa on varmasti ihan hyvä ja tarpeellisia. Sitten kiellettyjen aineiden listalla on myös niitä varmuuden vuoksi sinne laitettuja. Ja osa suosituksista on myös hyvin outoja kuten margariini ja rypsiöljy. Niitä en ainakaan suostu käyttämään sanoi neuvolantäti mitä hyvänsä. Itse käytän ruuanlaittoon vain voita, oliiviöljyä ja kermaa. Ja olen ihan normaalipainoinen. Uskon siihen, että mitä vähemmän prosessoitu tuote on, sitä terveellisempi se myös pääsääntöisesti on. Toki on myös poikkeuksia.

Itse ostin ihan Pirkan kofeiinitonta pikakahvia, kun ei tosta lähäristä vaihtoehtoja löytynyt. Mutta en oo vielä maistanut. Jotenkaan ei oo tässä raskaudessa kahvi sit maistunutkaan niin hyvin kuin edellisessä. :)

Mulle sanoi lääkiksen farmakologian proffa pari vuotta sitten, että aspartaamista on väitetty ties mitä jo 80-luvulta lähtien, mutta mistään muusta ei ole löydetty vakuuttavaa näyttöä laadukkaissa tutkimuksissa kuin siitä, että suurina annoksina aiheuttaa lapsille ylivilkkautta. Ja että aspartaami hajoaa elimistössä ihan tavallisiksi vaarattomiksi aminohapoiksi. Mutta näistä ollaan montaa mieltä ja toki jokainen päättää itse mitä uskoo. :)

Edit: äijä joka piti farmakologian ja toksikologian luentoja. En itseasiassa muista oliko proffa. Ja "pari vuotta" taisi olla kuitenkin yli viisi, alle kymmenen (hui kuinka aika menee nopeasti!).

Muokattu viimeksi:
Mulle sanoi lääkiksen farmakologian proffa pari vuotta sitten, että aspartaamista on väitetty ties mitä jo 80-luvulta lähtien, mutta mistään muusta ei ole löydetty vakuuttavaa näyttöä laadukkaissa tutkimuksissa kuin siitä, että suurina annoksina aiheuttaa lapsille ylivilkkautta. Ja että aspartaami hajoaa elimistössä ihan tavallisiksi vaarattomiksi aminohapoiksi. Mutta näistä ollaan montaa mieltä ja toki jokainen päättää itse mitä uskoo. :)

Edit: äijä joka piti farmakologian ja toksikologian luentoja. En itseasiassa muista oliko proffa. Ja "pari vuotta" taisi olla kuitenkin yli viisi, alle kymmenen (hui kuinka aika menee nopeasti!).

Mulle taas kemian labrakurssilla se vetäjä sanoi kans "pari vuotta" sitten, että aspartaamin on rottakokeissa havaittu aiheuttavan syöpää ja hedelmättömyyttä jälkeläisillä. Ihmisistä ei ehkä luotettavia ja monipuolisia tutkimuksia olekaan, mutta jos haittavaikutukset ovat rotilla, niin pidän mahdollisena samankaltaisten vaikutusten esiintymistä myös ihmisillä. Tästä syystä en halua ottaa vauvan suhteen mitään riskejä ja jätän makeutusaineet välistä. Ja onhan syövät ja hedelmättömyys kuitenkin syystä tai toisesta lisääntyneet viime aikoina, vaikka tuskin makeutusaineet ainoa syy on.

Mutta kukin toki toimii juuri niin kuin parhaaksi näkee :)

Huoh! Näin aamutuimaan lukasin koko tämän ketjun ja mä oon ihan helisemässä :banghead::wideyed: ensinnäkin, eikö mun tarviikaa luopua Valion Aura juustosta ruuanlaitossa? Esim. vuokaruuissa? Ja raejuustoakin saan syyä lisukkeena? :oops: kahvista en luovu niin pitkään kun se maistuu! 2-4 kuppia menee päivässä. Jajaja...lakua söin illalla ehkä 4karkkia :woot: ja eilen aamuna taisin metukkaakin leivän päälle laittaa. Alkoholia en aio nauttia raskauden aikana ollenkaa, ei oo mulle problema :) mutta yks mikä huolettaa niin kaikki erilaiset jyvät ja siemenet esimerkiksi leivissä?? Tykkään hirveesti esim paahtareista joissa on siemeniä yms..saanhan syyä jatkossaki?? :eek: pelkkä vehnämössö tai ruisleipä on tylsää syötävää :grin

Mun mielestä Eviran sivuilla sanottiin, ettei siemeniä saa käyttää suuria määriä esim. ummetuksen hoitoon, mutta pienet määrät just esim. leivissä on ok. :)

Aura on ok kuumennettuna, raejuustoa ei saisi nykyisen suosituksen mukaan syödä kylmänä. Ite välttelen siemenisiä leipiä, ettei sit vahingossa tuu syötyä suurta määrää kun aika monissa leivissä jotain pellavaakin on, mutta pieninä määrinä lienee tosiaan ok.

Monet siemenet lienee pannassa (ainakin pellava), mut mites on siemenistä tehtyjen öljyjen laita?

Meillä on neuvolasta ohjeistus (aiempiin viitaten) ettei lakua, salmiakkia tai inkivääriä saisin syödä tai käyttää missään muodossa[emoji15]
Ilmeisesti näissä ohjeistuksissa tosiaan on eroja.

No on tosiaan :D kysyttiin inkivääristä kun käytetään sitä paljon ruuanlaitossa. Ohje oli vähentää ja tuoreesta inkivääristä keitetty vahva tee ja inkiväärivalmisteet pitää jättää mutta ruokaan voi laittaa.

Toi laku-salmiakki -kielto on tullu hiljattain, aiemmin sitä oli vain rajoitettu. Inkivääri on ollu mustalla listalla kans jo pitkään, mutta käsittääksrni mausteena sai ainakin aiemmin ruoassa syödä, kun pitoisuudet niin pieniä.

Siemenöljyistä oli just tuolla toisen lasketun ajan ryhmässä juttua ja siellä tiedettiin linkkien kera kertoa, että siemenöljyjen valmistusprosessi on sellanen, että siitä lähtee ne haitalliset raskasmetallit lähes kokonaan.

Mielipidekysymys näin mäkin oon ymmärtänyt, mutten kuitenkaan ole löytänyt mitään vedenpitävää lähdettä asialle... Mutta tuskinpa millään 1tl päivässä -käytöllä saa mitään damagea aikaan.

Uskallatteko syödä/juoda mitään missä on inkivääriä? Huomasin juuri ostaneeni einesaterian jossa mausteena inkivääriä, mutta jospa sitä niin vähän että uskaltaa ruuan kuumentamalla syödä..

Oho tuossapa pari viestiä aiemmin jo juttua inkivääristä olikin, eli uskaltanee tuon aterian syödä.. :D

Tuolla Aasian suunnillakin syntyy aika määrä terveitä lapsia vaikka inkivääriä on joka ruuassa, th sanoi että tosi tujut määrät tuoretta esim just vaikka haudukkeena tai valmisteet joiden pitoisuuksia ei oikein tiedä, on syytä jättää väliin mutta ei mitään täyskieltoa tullut

Takaisin