Taitaa aika eri ohjeita olla.... Nimittäin mulle sanottiin että inkivääriteetä saa juoda.
Siskolle ei oltu neuvolassa sanottu mitään salmiakista ja lakusta,eli on syöny sitä koko raskauden ajan.
Eviran sivuilla oli ainakin vielä vuosi sitten joku virallinen lista niistä mitä piti vältellä, ja neuvolasta sain myös kirjallisen listan joka aavistuksen poikkesi siitä Eviran listasta. Neuvolassa sanottiin mm. että isojen kotimaisten valmistajien sekä Creme Bonjourin pehmeitäkin juustoja voi syödä, koska valmistajat ovat sitoutuneet valmistamaan tuotteet niin ettei kontaminaatioriskiä käytännössä ole (esim. tuorejuustot pakataan kuumana ja pakkaus sinetöidään).
Ärsyttää kun chian siemeniä ei saa syödä.Ainakaan eviran listan mukaan.Syön niitä normaalisti aina aamuisin turvotettuna luonnonjugurttiin.Pitää keksiä joku korvaava [emoji1]
Mä mietin viimeksikin saako Creme Bonjourin Cuisinea syödä tuorejuuston tilalla leivän päällä, kun eikös se ole maustettu ranskankerma eli hapanmaitotuote? Kovin moni tuntui silloin pitävän sitä kiellettynä, mutta en ole varma johtuiko se lähinnä siitä että kyseessä on tuorejuustovalmistajana tunnettu merkki ja ihmiset sekoittivat kuitenkin tuorejuuston ja fraicen keskenään (?). Neuvolastakaan en muistaakseni vastausta saanut...
Mangustimamma, nyt vissiin kuitenkin niitä creme Bonjourin tuorejuustojakin saa syödä :) ite en oo käyttäny niitä kun ruoan valmistuksessa tuomaan makua. Samoin muut sulatejuustot. Tai no suolakeksin päällä välillä valkosipuli Creme bonjour on tosi hyvää! Mut en oo nyt raskausaikana tullu syöneeks.
Niin ja luulis että ne on eri asia ne pyöreessä purkissa olevat, kun ei ne oo juustoja..
Joo Deb mä oon vaan hölmönä miettinyt, että koskeeko se turvallisuus kumminkin vaan avaamatonta pakettia. Tämä nyt on varmaan jo ihan hölmöä, mutta meidän ohjeissa sanottiin myös niin ettei aiemmin lämmitettyä ruokaa tai lämmitettäväksi tarkoitettua einestä saa syödä kylmänä. Siitä tulkitsin, että listerian kasvualustaksi otollinen ruoka voi kontaminoitua myös jälkikäteen jääkaapissa. Muutenhan tuossa ruuantähteiden kylmänäsyöntikiellossa ei ole mitään järkeä.
...Ja minun piti olla taas maalaisjärkimutsi. Taitaa olla se laiva jo seilannut.
Onko meetvursti kieltolistalla myös? En ole edes kuullutkaan :O
Tänään join kofeiinitonta teetä ja kotiin ostan itselleni kofeiinitonta kahvia. Tästä se lähtee pikkuhiljaa :) Paljon pitää muistaa noita ruoka-asioita jatkossa.
Meetvurstia, salamia ja pepperonia voi syödä jos on kuumennettu kunnolla, eli esim pizzassa voi syödä :) näin käsitin eviran sivulta löytyvästä listasta :)
Miksköhän sitä aina rupee himoomaan jotain sellasta mitä ei sais syödä Päivällä iski ihan hillitön salmiakin himo, kun mies osti itselleen irtsareita ja ite sain vaan suklaata ja nyt uneksin inkiväärikekseistä
Just vähän aikaa sitten vetelin raejuustoa enkä ees tajunnu että siinä ois jotain pahaa. No vähäinen riski luki valion sivuilla. Mä kyllä juustojen kohdalla usein vaan unohdan ton listeriariskin kun välillä unohdan muutenki ees olevani raskaana :D.
Miekii unohtelen, tänäänkin söin muutaman salmiakin. :) Mutta aion mä vähän sitä syödäkin, oishan se nyt esikoista kohtaan ihan väärin, jos pilasin vain hänen elämänsä (2014 sai vielä pieniä määriä syödä, ja sen mukaan meen nyttenkin), eiks sisaruksia pidä kohdella tasapuolisesti?
Mutta piti kysyä noist kofeiinittomista kahveista. Maistuuko ne oikeasti kahville? Onko joku tietty merkki hyvää?
Mä unohtelen näköjään kans, laitoin ranskalaisten sekaan aurajuustoo ja tajusin vasta kun olin syöny.. noh, jos oisin tullu heti raskaaks lu lähettiin yrittää niin olisin syöny auraa onnellisena, kun se luokiteltiin sillon turvalliseks vielä (valio). :D