Ruoka. Sallitut ja ei sallitut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Marru90
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
En tiiä onko mun limsan juontimäärillä niin väliä, mutta oon ostanut vaan sokerilimsoja plussan jälkeen. Ei tosiaan mee ku ehkä pari lasia viikkoon.

Ruttu, musta ainakin saa linkkailla ilman "paasausta" :) ei täällä siis paasaamiseksi ole mikään mennytkään, ei sillä

Minä käytän aspartaamia ihan vapautuneesti, koska se on tutkimuksissa osoitettu turvalliseksi jo monen monta kertaa, kymmenien vuosien ajan. :) Enkä tykkää, että minulle paasataan aspartaamin "vaaroista", kun ei niitä ole toteen osoitettu.

Internetistä löytyy monenlaista huuhaa-artikkelia asiasta kuin asiasta, eikä niihin kannata luottaa. Nettiartikkeleihin ei juurikaan kannata luottaa, elleivät ne ole jonkun virallisen tahon julkaisemia, kuten Suomen valtio, kunta tai valtion omistamat tutkimuslaitokset.

Mä oon itse todella herkkä muiden "paasauksille". Esimerkiksi kun aiemmin oli puhe tuosta aspartaamista, niin nyt syynään kaikki juomat ennen kuin uskallan juoda ja en osta enää lightiä vaan sit ihan sokerillista. Pitäis ehkä vähän oppia suodattamaan tiettyjä juttuja(enkä nyt puhu tosta aspartaamista vaan ihan yleisesti), kun kuitenkin tykkään foorumia lukea ja täällä kirjoittaa.

Noni, mä liityn nyt paasaajiin - vai olinks mä ainut sellainen? :grin Mutta siis tuota aspartaamiahan ei saa vetää niin paljon kuin napa vetää, vaan siinäkin on saantirajoituksensa. Eli ei ole mikään täysin turvallinen tuote kyseessä...

Ja eipä se kauheen turvallista tosiaan ole jos ovat ruvenneet arviomaan sen turvallisuutta uudestaa ja yrittävät nopeuttaa sitä että se tapahtus aikasemmin ku 5 vuoden päästä..omalla kohalla voin suoraan sanoa et päänsäryt loppu kokonaan ja oon ollu paljo pirteempi ku rupesin välttelee aspartaamia ja muitakin makeutusaineita parhaani mukaan :)

Ei mitkään epäluonnolliset aineet isoina annoksina ole hyväksi kenellekkään :) mutjoo. Itse olen niin skeptinen luonne että aikamoisella suodattamisella menee kaikki :) mutta mukava se on lukea ja tietää eri mielipiteistä / vaihtoehdoista. Viisain on se, joka voi myöntää aiemmin olleensa väärässä - tuli vain mieleen aasinsiltana :)

Joo, taisinkin tämän jo saman aikaisemmin kirjoittaa, kun oli puhetta tästä aspartaamista, että mustakin on kiinnostavaa lukea kaikenlaisia mielipiteitä. :) Ja niin kauan kun kukaan ei tule kotiovelle esitteiden kanssa, niin en ees ahdistu "paasaamisesta" :grin:grin

Vedenjuonnillakin pystyy tappamaan itsensä -- liikaa vettä, ja elimistön suolatasapaino järkkyy.

Yleensä noita tutkimuksia nopeutetaan siksi, että halutaan tehdä työ hyvin ja puolueettomasti ja kuunnella myös eriäviä mielipiteitä, vaikkei niillä olisikaan mitään totuuspohjaa. Ongelma vaan on siinä, että sitten kun se tutkimus valmistuu, ja tulos kertoo jälleen kerran, että aine on turvallinen, alkavat vastustajat vaatia heti uutta testiä. Testien uusinta puolen vuoden välein ei kuitenkaan ole järkevää, joten siksi noissa määritellään etukäteen, kuinka monen vuoden päästä kannattaa testata uudestaan.

Minusta näissä terveys-suosituksissa on aina ollut ristiriitoja. Esim. neuvola suosittelee aina kaikkea rasvatonta ja kevyttä myöskin lapsille. No milläs ne on makeutettu!? :D
Sen oon päättänyt,että minä en lapsilleni niitä rasvattomia litkuja kanna. Mutta tuhoan mieluusti oman kehoni pepsi maxilla :laughing021

Mendinia: Mä oon plussannut "vasta" rv5+4 ja alkot join 4+6 ja 5+0. Eli olishan se plussa varmaan jo näkynyt mutta kun ei tullut mieleenkään olla raskaana vielä. Oon vasta maaliskuussa poistanut kapselin ja kun mulla on runsaasti ylipainoa niin lääkärit on aina sitä mieltä ettei kovin herkästi edes tule raskaaksi. Kapselin poiston jälkeen ehti oleen kahdet menkat ja niiden välikin oli normaalia lyhyempi (kapselin kanssa ei vuotoja ollutkaan), joten ultrat saattaa muokata tuota laskettua aikaa johonkin suuntaan.

mulle on niin helppoo vältellä kaikkia "kiellettyjä" aineita, kun oon jo valmiiksi allerginen kananmunalle, en tykkää maksaruuista enkä juustoista kylmänä. :D
Ainoo mikä saattaa aiheuttaa vaivaa on noi kylmäsavu- ja graavilohi, varsinkin jouluna kun en oikee muista jouluruuista ees tykkää... :DD

Ja pihvin saa syödä kuulemma mediumina, ei se sillon oo enää raakaa se liha... Näin sanoi kokki-mieheni kun asiaa pohdin ääneen... :)

Nyt tosin viime viikot oon syönyt sitä mikä menee alas, kiitos pahoinvoinnin. :/ :(
Mulla ei oo mitään muita mielitekoja vielä ollut, paitsi että himoitsen NUUDELEITA! :DD Ja kaupassa suolakurkut tuoksui hyvältä, vaikka en ees tykkää suolakurkuista... :D

Mulle neuvolassa sanottiin (samoin ekassa raskaudessa), että pihviä ei saa syödä mediumina vaan täytyisi olla täysin kypsä? Tätä linjaa myös useimmat kaverit on noudattanu. On se jännä miten noi ohjeistukset vaihtelee niin älyttömästi :confused:

No siis ravintolan termeillä medium ei ole raaka, koska raaka on ravintolassa jotain ihan muuta, kuten esim. tartar-pihvi.
Eviran ohjeistus on, että listeriabakteeri tuhoutuu, kun ruoka on kypsennetty kauttaaltaan kiehuvan kuumaksi, ja jos pihvin kypsentää läpikotaisin kiehuvan kuumaksi, kyllä se siinä vaiheessa on jo well-done.

Vaikka ei tää ruokaa olekaan niin sanokaapa saako kaupasta ostettuja melatoniinitabletteja ottaa raskaana? Mun paketin sisällä ei ole mitään sellaista paperiluiskaa kuin apteekin lääkkeissä on, eikä siinä paketin takatekstissä puhuta muusta kuin että pidettävä lasten ulottumattomissa.

Mä sanoisin LaSanna,että kysäisepäs neuvolasta tai apteekista. Ne osaa varmasti sanoa sen totuuden :)

Takaisin