Ruoka. Sallitut ja ei sallitut

Marru90

Satasella mukana keskusteluissa
Ajattelin, että tästäkin olis hyvä olla oma ketju :) Mulle tuli taas muka niin yllätyksenä ja pettymyksenä, etten taaskaan saa syödä esim. aurajuustoa, maksaa, graavikalaa ja savulihaa! Ja heti niitä tekee tietysti mieli!!
 
aurajuustoa saa syödä jos se on pästoroituun maitoon tehtyä, eli ei saa käyttää pienmeijereiden tuotteita :) ja niitäkin saa käyttää jos kypsennetään. maksaa saa syödä vähän, esim itse himoitsin edellisessä raskaudessa maksamakkaraa :D graavikalaakin saa syödä, kunhan se on tuoretta, esim. siis palvelutiskiltä ostettua jolloin sitä ei oo välissä vakuumipakattu. savulihan syömättömyydestä en ole edes kuullut :) itse siis pidin maalaisjärjen mukana näissä, ennen vanhaan ei tällaisia määräyksiä ole edes ollut :)

mutta siis tarkoitukseni ei ole morkata ketään, kukin tekee miten haluaa :) itse ainakin aion taas ensi jouluna vetää hirveen satsin graavilohta :Heartred
 
Meidän neuvolatäti sanoi sillon viime raskaudessa tyyliin että jos syöt niin lapsi kuolee tai on kehityksessä häikkää. (ei tietysti noin jyrkästi). Eli siis jos vaikka suolaa itse kalan, niin saan sitä syödä? Entä fetat? Elämä alkaa kirkastua!!!!
 
Niin ja tarkoitin kylmäsavulihaa, joka kypsennetään miedolla lämmöllä. Se kai ei ylitä sitä 70 astetta.
 
Mun on pakko todeta että mä otan tässä toisessa raskaudessa paljon rennommin kuin ekassa. Jokainen tekee tietenkin niin kuin oma mielenrauha vaatii.

Tutkin tätä taannoin kaverin kanssa ja huomattiin että iso osa kielloista on vailla tieteellistä pohjaa, tai ne liittyy täysin teoreettiseen riskiin. Esim. pehmeät juustot eivät ole vuosikymmeniin aiheuttaneet yhtäkään listeriatapausta Suomessa, mutta silti tätä kieltoa saarnataan niin että tiedän monen odottajan itkeneen kun on syönyt vahingossa Koskenlaskijaa tms.

Inkivääriä vältän vain ekalla kolmanneksella, pehmeitä juustoja en aio välttää lainkaan. Epämääräisen ajan vitriinissä seisseitä tuotteita yritän muistaa olla syömättä, olivat mitä tahansa. En lisää itse pellavansiemeniä ruokaan mutta jos niitä on jossain, syön huoletta. Salmiakkia en syö ollenkaan - se puuttuu useimmilta välttölistoilta mutta sen haitoista on oikeasti uskottavaa tutkimustietoa. Ja yritän ylipäänsä syödä niin terveellisesti kuin pystyn ja vierottaa itseni makeasta.
 
Minä en kestä tuota majoneesikieltoa. Majoneesia on ihan kaikkialla, ja jos kieltoa haluaisi noudattaa, voi samantien lopettaa ulkona syömisen ja pistellä kotona pelkkiä salaatinlehtiä kuiviltaan.
 
Miks majoneeesiaa ei saa syödä... :eek: oon kyllä syöny viimeks just tänään.. jestas pitää kai alkaa miettii oikeesti syömisiään tarkemmin.
 
kotimaiset kananmunat oli myös muistaakseni todettu syömisturvallisiksi :) ja joo graavia voi syödä, kunhan ei oo vakuumipakattua ja siis yleensäkään ei saa syödä vakuumipakattuja ruokia :) juustoja voi syödä tosiaan jos ne on tehty pastöroituun maitoon ja aina jos ne on kypsennetty :) majoneesiakin siis söin ja jopa juustokakkua jossa oli raakaa kotimaista kananmunaa ja poika on täysin terve. ainoot ehdottomasti kielletyt tais olla hauki (korkea elohopeapitoisuus) ja olisko ollu inkivääri? :)
 
Minä en viime raskaudessa edes tiennyt tuosta majoneesista, ja varmaan sen takia se meinaaa nytkin unohtua. Olen onnellisena mutustanut hampurilaista ja ihan lopussa tajunnut, että tässähän on kahtakin erilaista majoneesia :sad001
 
Ite syönyt kyllä majoneesia ja salmiakkia ja tuorejuustoja ja mitäs vielä. Järjellä mennään, sniffailen kaikkea ettei olisi pilaantunutta. Juustot kun pastöroituja tai uunissa käyneet ni suusta vaan alas. Valion kai liki kaikki juustotuotteet ovat pastöroidusta maidosta tehtyjä, ainakin mitä oon katellut. Kalaa en syö muutenkaan. Niin ja cokista tulee juotua satunnaisesti.
Ja jos katsoo näitä sallittujen listaa eri maissa, ni paljon on vaihtelua. Yhdessä maassa jokin on kiellettyä kun taas toisessa siihen kannustetaan jne.
 
Kaupan perusmajoneesien kananmunat on kuumennettu jossain vaiheessa tuotantoa, niitä voi kyllä syödä.

Listeriaa voi periaatteessa olla esim. missä vaan valmiseineksessä, se kun voi elää tuotantolaitoksen pinnoilla. Siksi suositellaan kotikäytössä tällaisten riskiruokien kuumennusta. Vakuumipakatussa pääsevät reilummin lisääntymään, siksi nämä on kieltolistalla.

Ekassa raskaudessa tuli oltua kovinkin harkitsevainen, mitä välttää ja miksi. Nyt tuntuu ettei tarvitse ihan niin kovasti pinnistellä. Esim sushia aion maistella, vain ilman raakaa kalaa ja niukalla merilevällä.
 
Täällä vois varmaan nuista vitamiineista ym. myös jutella. Oliko siis joku tabletti, jolla vois vauvan vatsavaivoja vähentää? Meillä on esikon kanssa mennyt ekat seitsemän kuukautta enempi tai vähempi vatsa kivuissa, niin olisi kiva jos tällä pikkukakkosella olis vähempi kipeä.
 
Raaka kananmuna, kylmäsavukinkku, graavilohi, ulkomaiset pakastemarjat ja pehmeät juustot ovat tosiaan välttölistalla vain listeriavaaran takia. Kuumentaminen tappaa niistä mahdolliset pöpöt. Listeria on todella harvinaista Suomessa, joten ei kannata panikoida jos vahingossa syö jotain noista raakana, kyllä kadun ylittäminen on vaarallisempaa. Muuten noilla ruoilla ei ole mitään vahingollista vaikutusta sikiöön.

Toinen kategoria on ruoat, joihin kerääntyy raskasmetalleja yms. myrkkyjä, esim. hauki ja pellavansiemen. Niitä kannattaa syödä vaan harvoin ja varovasti, koska myrkyt päätyy sikiöön ja voi haitata lapsen kehitystä. Kehityksen vaarantavat myös tietenkin alkoholi, nikotiini, maalihöyryt ym. kemikaalit ja valitettavasti myös se salmiakki. Mä otan itse tämän ryhmän kiellot aika vakavasti.

Inkiväärin taas on huomattu lisäävän vähän keskenmenoriskiä alkuraskauden aikana, mutta toisaalta sitä on käytetty Suomessa raskauspahoinvointilääkkeenä (kuulemma joissain neuvuloissa yhä suositellaan).
 
En mä oo myöskään lopettanut herkkujen syömistä, järki kädessä niin tuskin mitään tulee... Salmiakkia on koko ajan rasia lähellä, kun auttaa huimaukseen.. Just tänään mittailin verenpainetta, 97/56 näytti.. Että ei toisaalta ihmekään jos vähän heittää päässä :D ja koskenlaskija, kahvi.... Toki ehkä vähemmän kuin ennen.
 
Maistuuko teille muille kahvinjuojille kahvi ihan entiseen tapaan? Itselle nimittäin maistuu ja saa ihan miettiä, että paljonko sitä oikein tulee juotua. Kahdessa edellisessä raskaudessa kahvinjuonti alkoi ällöttää lähes heti plussan jälkeen ja ei tarvinnut tällaistakaan miettiä. :)
 
XoXo, mulla on sama. Viime raskaudessa pystyin helposti vähentämään yhteen pieneen kuppiin aamulla, enempää ei tehnyt mieli. Nyt menisi helposti kuusi kuppia päivässä.
 
Xoxo joo maistuis kyllä. En oo siinäkään mitään ehdotonta määrää pitänyt, mut koitan kumminkin katsoo ettei se 3 sallittua kupillista menis yli. Toki mun kupit on varmaan liian suuria siihen määrättyyn määrään verraten :D Mietinkin et olisko olemassa mitään hyvää kofeiinitonta kahvia? :D jos keittelis semmosta ne "ylimääräiset" kupilliset :D
 
Takaisin
Top