Ruoka. Sallitut ja ei sallitut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Marru90
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jostain toisesta keskustelusta lukasin ettei sais, mut suosittelen myöskinkysyy apteekista asiaa :) niitten pitäis osaa vastata :)

Mut toisaalt kehohan tuottaa itsessään myös melatoninia ja se ei ole unilääke vaan auttaa nukahtamiseen niin toivottavasti estettä ei oo :)

Ei suositella käyttämään melatoniinia raskauden aikana. Sen käyttö suositellaan itse asiassa lopettamaan jo kun yrittää raskautua. Myöskään imetysaikana ei saa käyttää....

Mutta apteekista, lääkäriltä tai HUS:n teratologisesta tietopalvelusta saa varmasti luotettavinta tietoa näistä lääke-jutuista. Ite luotan viimiseen eniten, välillä tuntuu että apteekit vaan lukee niitä pakkausten ohjeita (jotka usein tosi ylivarovaisia) ja lääkärit on muuten vaan ihan pihalla...

Jep, pitänee kysellä vaikka ensi viikolla neuvolasta. Nuo mun on ihan ruokakaupasta ostettuja, joten siksi en kovin epäileväinen niiden käytöstä ole. Yksi työkaveri käyttää reseptillistä melatoniinia joka on 5 kertaa vahvempaa kuin ruokakaupan napit. Joinakin iltoina on vaan otettava melatoniinia jotta nukahtaisi jo yhdeksän jälkeen, eli silloin kun aamulla herätys 03.30-04.30.

Mulla lääkäri kielsi kaikki melatoniinivalmisteet kun alettiin yrittää lasta. Tuskin saa käyttää raskausaikanakaan. Juuri nuo ruokakauppojen "luontaisvalmisteet" jättäisin hyllyyn, niiltä kun ei vaadita edes samanlaista testausta kuin lääkkeille ennen kun pääsevät markkinoille...

mulle on niin helppoo vältellä kaikkia "kiellettyjä" aineita, kun oon jo valmiiksi allerginen kananmunalle, en tykkää maksaruuista enkä juustoista kylmänä. :D
Ainoo mikä saattaa aiheuttaa vaivaa on noi kylmäsavu- ja graavilohi, varsinkin jouluna kun en oikee muista jouluruuista ees tykkää... :DD

Ja pihvin saa syödä kuulemma mediumina, ei se sillon oo enää raakaa se liha... Näin sanoi kokki-mieheni kun asiaa pohdin ääneen... :)

Nyt tosin viime viikot oon syönyt sitä mikä menee alas, kiitos pahoinvoinnin. :/ :(
Mulla ei oo mitään muita mielitekoja vielä ollut, paitsi että himoitsen NUUDELEITA! :DD Ja kaupassa suolakurkut tuoksui hyvältä, vaikka en ees tykkää suolakurkuista... :D

Melkonen kokkimies jossei tiedä, että medium-pihvi on raakaa sisältä. Eli ei tosiaankaan ole suositeltavaa syödä. :)

Ja mitä tulee noihin light-tuotteisiin. Niin eikös maalaisjärkikin sano, että keinotekoset aineet ei oo tarkotettuja ihmiskroppaan. En laittanu niitä suuhuni ennen raskautta, enkä tee niin sen aikanakaan. Lisäks ravitsemusterapeutti kertoi tutkimuksesta, jossa oli todettu, että light-juomia juovat syövät enemmän kuin sokerijuomia juovat. Kun kroppa tarvii sen sokerimäärän minkä se tarvii niin se ottaa sen sitten ruuasta jossei juomasta saa.

Sama homma ku nää kaikki vähähiilariset hömpötykset jne. Aivothan käyttää polttoaineena vain ja ainoastaan puhdasta hiilihydraattia, joten siitä voi jokanen päätellä onko se terveellistä syödä mahdollisimman vähähiilihydraattista ruokaa.

Ja mitä tulee esim. siihen inkivääriin niin tosiaan mistä sielä Aasiassa riittää niitä mukuloita jos se inkivääri olis kovinkin vaarallinen.

Mutta jokainen tekee kehollaan ja tässä tapauksessa sen pienen keholla miten parhaaksi näkee. Erään kauppaketjun slogania lainatakseni "Järki käteen ja ostoksille"! :)

Oltiin eilen Siljalla päiväristeilyllä ja olin jo valmistautunut henkisesti pettymään ja kaiholla katselemaan graavia ja sushia, mutta arvatkaapa mitä? Niitä ei kumpaakaan ollut enää valikoimassa :)

Mulla on mieliteot muuttuneet omituisiksi raskauden alkamisen jälkeen. Välillä tulee sellainen olo, että jotakin ruokaa (esim. eilen maksalaatikkoa) on saatava juuri nyt heti. Aiemmin ei juuri mitään erityisen voimakkaita mielitekoja ruuan suhteen ole ollut. Eilen sitten söinkin vähän maksalaatikkoa, vaikka sekin taitaa olla "kiellettyjen" listalla. Toisaalta esimerkiksi kahvi, jota aiemmin join mielelläni ja paljon, ei vaan enää maistu ollenkaan.

Aiemmassa raskaudessa niuhotin koko ajan kaikesta, mitä suuhuni laitoin, ja stressasin esimerkiksi monta päivää, kun olin syönyt Koskenlaskijaa, jota jonkun ohjeistuksen mukaan ei olisi saanut kuumentamatta syödä. No, raskaus päättyi sitten kromosomivikojen takia, joihin ei ruokavaliolla voi mitenkää vaikuttaa. Nyt olen ajatellut ottaa rennommin noiden ruokien kanssa, taitaa riittää ihan hyvin, että käyttää omaa järkeä ja kohtuutta valinnoissaan. Monet noiden kieltolistojen riskeistä tuntuvat olevan aika teoreettisia.

Vaikeinta oli luopua zero Colasta ja kahvista. Myös parmesan tuottaa hankaluuksia, onko joku onnistunut löytämään pastöroidusta maidosta tehdyn version?

Mulla on tullut kauhea himo ruisleipään, sitä syön joka päivä ja kylmää maitoa. Mies söi illalla pizzaa, haukkasin siitä palan. Oli ihan jees. Mutta ruisleipä juustolla ja kurkulla oli paljon parempaa, nams :p Myöskin banaani, mansikat, nektariini on aikalailla uponnut. Sekä riisimurot. Kyllä mä siis syön ihan ruokaa-ruokaakin..
suklaa ja kahvi ei uppoa. mut juon silti sen puol kuppia aamuisin, koska muuten tulee ihan järkky päänsärky.
Oon tottunut juomaan 2 kuppia aamuisin ja pari kuppia sit lisäksi jossain vaiheessa päivää.. :cat:

Ollaan reissussa ja tänään alkoi tehdä kauheasti mieli Arnoldsin bagelia. Piti sitten kävellä kilometrin matka tuonne kauppakeskukselle, että saisi bagelin. Oli kyllä hyvää. Toinen, mihin on nyt iskenyt himo niin vadelmalimsa. Parina päivänä olen nyt saanut pahan olon sillä katoamaan.

Erityisesti nyt raskaana olen ollut todella tyytyväinen limsakoneeseen. En käytä niitä virallisia makunesteitä, kun ne ovat täynnä mitä lie myrkkyjä, vaan olen ostanut kaupasta ihan tavallisia mehutiivisteitä. Valinnanvaraa on paljon, ja limsasta saa juuri niin raikasta tai makeaa kuin sillä kertaa tekee mieli. Ja tuo mieli tuntuu vaihtelevan kerrasta toiseen paljonkin.

Hei helppiä! Ostin mätitahnaa kaupasta, kun teki niin mieli. Heti kotona söin hapankorppuu mätitahnalla. Ja nyt muistelin et mäti ois kiellettyjen listalla? Mites on? :(

Kallen mätitahna yms on ihan turvallista syödä.

Mä kans hapotan vettä sodastreamilla ja puristan sekaan limeä ja jäitä siihen niin avot! Joskus laitan myös kurkun viipaleita, antaa vähän makua. Just ostin mansikoita ja ajattelin seuraavaks kokeilla niitä :)

Mites on rapujen laita? Kertaluontoista syömistä siis suunnittelen joten miten ite tekisitte? Semmosta oon kovastikin pohtinut et miten sitä koko ajan tuleekin semmosia mielihaluja et mitä ei sais syyä!! Oon siis syöny monia tuotteita mitä näin jälkikäteen hoksaan ettei ois saanu... Haluaako se vauva oikeesti tartuttaa mulle listerian ym. Onko kellään ollu vielä mitään hullua mielihalua esim. Wc-paperi,betoni ym?

:D mun tekis edellleen mieli graavilohta. En oo silti syönyt.. ja sit toi meetvursti sekin on käsittääkseni huono kun ei oo kypsennetty varsinaisesti :o ? Mut viikonloppuna oli synttärit ja söin voileipäkakkua mis oli tuorejuustoa ja meetvurstia.. toinen ois ollu se graavilohi.. melkein näin jälkeenpäin ärsyttää etten syönyt sitä. :/

Mut joo tosiaan ei oo mtn superoutoja mielitekoja ollut. :) onneks :D

Takaisin