Ruoka. Sallitut ja ei sallitut

Miks toi listeria on niin erityisen vaarallinen meille? Sori, oon vähän pihalla näistä. Edellisessä raskaudessa lääkärikin käski syömään salmiakkia matalaan verenpaineeseen..!!
 
Thl:n sivuilta:

Listerioosiepidemioiden yhteydessä on kuvattu vatsatautiin sairastuneita, joiden oireet ovat hävinneet ilman antibiooottihoitoa.
Vastustuskyvyltään heikentyneillä, kuten vanhukset, syöpä- ja aids-potilaat, maksa- ja munuaistauteja sairastavilla tai kortisonilääkitystä saavilla, listerioosi ilmenee tavallisesti vaikeana yleisinfektiona tai aivokalvontulehduksena.

Raskaana olevilla listerioosi ilmenee kuumetautina, joka muistuttaa tavanomaista influenssaa (kuume, päänsärky, lihaskivut) ja joka voi johtaa keskenmenoon tai ennenaikaiseen synnytykseen.

Listerioosi vastasyntyneillä
Varhaisessa infektiossa tartunta on todennäköisesti saatu äidiltä istukan kautta. Äidillä on ollut kuumeisen infektion oireita, lapsivesi on usein vihreää ja lapsella on jo syntyessä vaikean yleisinfektion oireita.
Myöhäisessä infektiossa äidillä ei yleensä ole infektio-oireita. Lapsen tartunta on todennäköisesti tapahtunut synnytyksen aikana synnytyskanavasta tai sairaalainfektiona. Lapsen oireet puhkeavat viikon jälkeen synnytyksestä ja tauti ilmenee usein aivokalvontulehduksena.
 
Meillä menee kans paljo marjoja. Itse poimittuja. Mansikoita ja mustikoita + maitoa blenderiin... Ai että. :p
 
Viimeksi ku olin paksuna, en voinu sietää makkaraa. En lenkkiä, leikkeitä enkä hiillos. Saapa nähä maistuuko nyt ku ajattelin tehdä texmex uunimakkaroita. :wink vielä ei oo ainakaan ollu semmonen hyi yäk olo...
 
Mulla toi eilinen appelsiinin himo nyt paheni :D siis eilen illalla mies oli jo 11 aikaa lähdössä hakemaan mulle appelsiineja kun melkein itkua jo tyyliin väänsin. :D ja sitten kuitenkin tyydyin omenaan kun en nyt yhen appelsiiinin takia toista voinu kauppaan pakottaa :D hahha... No nyt sit tänään kaupassa ku käytiin ni ostin 4 appelsiinia.. jos mä noilla tän päivän selviäisin xD
 
Olen viikolla 7+2, n. viikko sitten alkoi huonovointisuus ja oksentelu. Aamupahoinvoinnista ei tietoakaan, mutta päivällä kun syön jotain, on se nyt kolmen päivän aikana tullut ulos Vastapuristettu appelsiinimehu maistuu ja ihme kyllä pysyy sisällä samoin yöllä syöty ruoka... Miten saisi ruoan pidettyä sisällä?
 
Ja kohta alkaa se keskustelu siitä kissanpas*astakin :DD
Paitsi ei täällä..Täähän on ruuille :laughing001
 
Mulle sano neuvolan tätsy nyt ekassa neuvolassa että voi käyttää ihan maalaisjärkeä :wink Että jos jossain on vähän rucolaa niin kyl sä voit sen syödä.Tai joulupöydässä lusikallisen syödä maksalaatikkoa kun se määrä on ihan hyttysen pissa Itämeressä.Esikon kohdalla itkin monta päivää kun pelkäsin saaneeni vähintäänkin listerian ja myrkyttäneeni lapseni kun epähuomiossa laivan buffassa mätin mozzarellaa suuhuni :D Tietty jokainen tekee ne omat valinnat,mutta itse en jaksa verenpainetta nostella hirveemmin noista rajoitteista kun pitää vaan tosiaan sen järjen päässä. Suomessa on kuitenkin niin hyvät valvonnat kaikkien ruokien kanssa.
 
Minuu vähän rupes epäilyttämään ku käytiin kreikassa miehen kanssa ja nyt vasta tajusin, et söin salaattia jossa oli kylmäsavulohta. Tilasin semmoisen vahingossa ku luulin että siinä annoksessa ois paistettua lohta. En oo mikään kylmäsavulohen ystävä muutenkaan, mut en viitsinyt ruveta vaihtamaan annosta kun oli ihan oma moka (enkä ees muistanu et raskaana ollessa ei ois hyvä syyä kylmäsavulohta). Toivottavasti ei mikään pöpö muhi kehossa, kai se ois jo jotain aiheuttanut jos olis ollu jotain siinä..

Mie oon kans muuten ottanu suht rennosti syömisen kanssa, ei kyllä tuu mitään hirveemmin ees mätettyä ku jatkuvasti niin huono olo, syön vähän mitä sattuu ja aivan liian vähän ku koko ajan on nälkä mut ei se ruoka kuitenkaan maistu. Illalla pitää yleensä syödä vähän "reilummin" maha täyteen et saa unta. Ei tuu uni jos vatsa kurnii :)
 
Voi kääk Mulla oli kyllä toissailtana hirvee ripuli ja tänäkin aamuna oli vatsa löysällä. Kuuluuko listeriaan jotain kuumetta tms?? :S huomenna on neuvola nii pitää kyl siellä ehottomasti ottaa puheeksi et ottavat vaik jotku kokeet! Joo, pitihän sitä paniikkia sit jostain repiä kuitenkin! :'(
 
Onko kolajuomista tullut joku uusi rajoitus? Mä kun juon vain ja ainoastaan PepsiMaxia, eikä edellisten raskauksien aikaan kukaan siitä pauhannut :woot:

Missä vaiheessa raskautta alkoholi on pahinta sikiölle? Oltiin kesälomareissussa ja join yhtenä iltana 3 (puolen litran) siideriä, seuraavana iltana 1lasi skumppaa, 1annos likööriä ja 1 puolen litran sidukka :sad001
Neljä päivää myöhemmin plussasin.
 
Lasanna jos oot ennen plussaa juonut niin ei mitään paniikkia :) ennen istukan muodostumista ei ole niin iso vaikutus ja todennäköisesti täällä on aika moni (minä mukaanlukien) juonut alkoholia ennen plussaa. Onhan näitäkin joilla raskaus ehtii edetä tosi pitkällekin ennen kuin tietävät edes olevansa raskaana ja ovat ihan kohtuudella alkoholia nautiskelleet, mutta ihan terve lapsi on syntynyt :) eihän alkoholia todellakaan tule juoda raskaana, mutta eipä ennen plussaa juoruja kannata murehtia!
 
Minä oon kans juonu alkomahoolia ennen plussaa. Tietenkään en sen jälkeen. Kaveri oli juonu kans ennen tietoa raskaudesta ja terveen lapsen sai. :)
 
Minä join kans dpo 4 laivalla ja dpo 10 kun tein negatestin enkä usko että ne ennen plussaa juodut vaikuttaa :)
 
Kolajuomissa on kofeiinia, ja THL:n suositus on max 300mg/päivä. Itse laskin jossain vaiheessa, että tuo olisi 1,66 litraa coca-cola zeroa päivässä, jos ei käytä mitään muuta kofeiinipitoista, eli ei juo lainkaan teetä tai kahvia. Yritän kuitenkin pysyä mahdollisimman kaukana tuosta rajasta.
 
Kahvissa on paljon enemmän kofeiinia desilitrassa kuin kokiksessa. Kahvia tosiaankin vain tuo 4,5 desilitraa päivässä.

Ja nyt kävin katsomassa tarkemmin tuota coca-cola zeron kofeiinipitoisuutta, ja virallisilla sivuilla sanotaan, että se sisältääkin vain 96mg/litra - joten sitä saisikin sitten juoda kolme litraa päivässä, jos aikoisi THL:n rajoja tavoitella. Joten jos ei käytä kahvia, teetä tai kaakaota, on tuota THL:n rajaa todella vaikea pelkillä kolajuomilla rikkoa.
 
Muokattu viimeksi:
Vaikka itse en noita rajoituksia jaksa kyttäillä niin kyllä itte sai suuresti ihmetellä ku kaveri kertoi esikoistaan odottaessaan juoneensa päivässä monta pannullista kahvia ku teki koko ajan mieli :D siin vaihees olin jo itekki että huhhuh :D
 
Takaisin
Top