Ruoka. Sallitut ja ei sallitut

hei kävin tänään neuvolassa, käyn juuri noita listoja läpi ja nyt siinä ei mainita mitään inkivääristä.. ja tekee mieli kiinalaista arghh :angry1 viimeks oli kielletty voi murr..ku ei oikee muuta teekkään mieli. :sad001
 
Ei se vaarallist oo jos inkivääriä nyt sattuu ruuassa olemaan :) sitäki pitää aika paljo vetää et haittaa ois :) sen lisäks kuulemma auttaa pahoinvointiin :wink

Eli ei oo inkivääriä kielletty vaan sitä ei suositella koska ei tiedetä sen vaikutuksia sikiöön
 
Muokattu viimeksi:
nii eri maissa jopa suositellaan nii on sekava olo et mitä nyt tehdä,mutta päädyin siihen et mies meni hakemaan mulle kiinalaista :P jopa nautin siitä ilman ällöttävää oloa :)
 
Mulle sano neuvola täti että ei inkivääriä ja apteekissa kun hain pahoinvointiin jtn keinoa niin sanoivat että ei inkivääriä :D ihme touhua.. ei sillä että en kyllä muutenkaan käytä tai tykkää inkivääristä mut tosiaan nää asiat vaihtelee.
Ja mitä cheddariin tulee ni oon syöny hampurilaisten välissä ihan surutta en oo ees ajatellu että sitäkään ei sais syödä... Kylmänä en ehkä söisi mut tosiaan hamppari tms sulatettu juusto varmaan on ihan ok?
On tämä ku ei sais mitään syödä suunnilleen.. kaikissa on jotain.. ja pakattu jotenkin.......
 
Mulle taas neuvolassa sanottiin että tuoretta inkivääriä voi käyttää VÄHÄN ruoanlaittoon ja teehen, mutta et mitään inkiväärivalmisteita ei saa käyttää.
 
Mulla on loppumaton nälkä tänään argh! Ja mikään terveellinenhän ei mee alas. Eilen meni yksi suklaalevy :/
 
saako tuoreita ulkomaan mansikoita syödä ? kävin valviran sivulla ei siellä mainittu mitään kuumentamisesta
 
Kunnon huuhtelu tuoreille mansikoille ja pakastemarjat pitäis kuumentaa ennen käyttöä.
 
Itselle kahvi maistuu vaihtelevasti. Yleensä olen juonut päivässä ainakin 4 kuppia, nyt 1-2. Enempi ei kyllä maistuisi. Aamukahvi on pakollinen :wink Mut tänäänkin 2 hörppyä riitti.
Hedelmiä tekee ihan tolkuttomasti mieli ja maitoa. Muuta oikeastaan ei... Suklaa ei maistu, koska on liian makeaa.
Tuntuu et koko ajan tekisi mieli jotain syödä.... Onko rahka ja raejuusto ok?
 
hei ihan tosi immeiset! kyllä te voitte syödä hampparia majoneesilla ja cheddarilla :D nii ja mozzarellatikut kuumennetaan, niin on turvallisia syödä :) ja graavia ei oo pakko itse tehdä, esim. prisman palvelutiskiltä näkee tuoreuden ja ei oo välissä ollu vakuumissa :) te meette vaan hysteerisiksi kun rupeette liikaa asiaa miettimään :D
 
Majoneesissa on raakaa kananmunaa joissakin majoneeseissa siis?? Näin mä kuulin en eka ees asiaa ajatellu.. ja se cheddar kans jos ei oo pastoroitu ni en söis :D tosin en oo niin ehdoton näissä mut kuitenkin. Ja siis graavillakin juuri tuota itsetehtyä meinasin että se on ei vakuumipakattu.. mitä siis melkein kaikki kaupassa myytävät on. :D ja kyllähän tässä nyt saa päänsä kipeeks näiden kieltojen kanssa.. ja että mikä nyt sitten ei oo vaarallista ja mikä on..
 
Mä söin eilen hyvällä omalla tunnolla majoneesia ranskalaisten kanssa! En ehkä Espanjan katukojusta sitä söisi, mutta kyllä mä ne muutamat harvat kerrat kun hampurilaisia tai ranskalaisia kotosuomessa syön niin otan majoneesia :)
 
Kotona tutustuin Auran majoneesin ainesosiin ja tuo ainakin tehdään munankeltuaisjauheesta niin ei siinä luulisi enää olevan salmonellavaaraa.

Kaveri on kaupassa töissä ja mainitsi, että virallisesti palvelutiskien graavikaloja ei saisi raskaana ollessa syödä, vaikka eivät olekaan olleet vakuumissa. Ilmeisesti niissä on teoriassa listeriavaara ihan vaan siksi, kun ovat siellä tiskissä. :grin
 
Mä oon ollut tosi pahis ja syönyt tuoreeltaan vuohesta lypsettyä maitoa ja siitä tehtyä tuorejuustoa... harvoin pääsee maatilalle syömään talon omia tuotteita, joten en halunnut jättää väliin.

Meillä menee nyt paljon pakastemarjoja. Ostan vaan kotimaisia, vadelmat kypsennän mutta muita syön kylmänäkin.

Kotimaisetkin salaatit yms. pitäisi kai nyt pestä ekstrahyvin, kun se listeriaa levittävä espanjansiruetana on levinnyt Suomeen.
 
Takaisin
Top